Acesta este anul inițiativelor de anvergură în ceea ce privește proiectele de responsabilitate socială, iar provocarea perioadei următoare pentru branduri va fi să găsească echilibrul între strategiile de business și sustenabilitate, spun Simona Dan și Raluca Mihălăchioiu, Managing Partners The Public Advisors.
Piața locală de comunicare dă semne de maturitate, iar specialiștii în relații publice au un rol permanent în procesul decizional din multe organizații. Un alt semn bun este că inițiativele autohtone primesc mai des recunoaștere internațională, observă Simona și Raluca. Ele spun că mai există loc de creștere și că și-ar dori, de exemplu, mai multă transparență în organizarea pitch-urilor.
La capitolul tendințe, asistăm la o umanizare a comunicării, care se manifestă printr-un interes crescut pentru personal branding, printr-o atenție sporită acordată persoanelor influente - lăsând la o parte canalul de comunicare folosit -, dar și prin folosirea mai frecventă a umorului în campanii.
Mai mult umor primim, la fel și idei și inspirație ca cele din restul interviului, pentru un 2023 mai uman, cel puțin în comunicare.
Provocări și realizări în 2022
Simona: Poate nu e o veste nouă, însă provocările din 2022 nu au fost penuria de idei creative și soluții strategice pentru clienții noștri, resurse de creativitate avem din plin, mai ales că în 2022 ne-am mărit echipa. Mai degrabă, provocările de anul trecut țin de bucătăria logistică a unui parteneriat. Am avut de lucrat cu termene de plată impuse de clienți de două-trei luni, ceea ce nu este un fapt ideal pentru jucătorii din industria creativă.
Referitor la specificul industriei, lucrăm în permanență cu un fel de snowball effect în ceea ce privește viteza prin care crește gradul de utilizare a diferitor canale de comunicare și nevoia de adaptabilitate și de învățare rapidă din partea consultanților de PR.
Raluca: Din fericire, 2022 a fost un an foarte bun pentru noi din punct de vedere al creativității și al performanței, dar și al recunoașterii acestora în industrie. Printre campaniile de care ne-am ocupat anul trecut, menționez campania de rebranding a SIF Moldova în Evergent, ce a avut drept obiective creșterea gradului de conștientizare a noii identități și comunicarea performanței companiei din ultimii 10 ani. Partea magică din PR constă în faptul că rezultatele pot avea un efect de undă, generând inițiative asemănătoare în piață, ceea ce este un obiectiv de PR valoros.
Una din numeroasele campanii pe care le dezvoltăm cu drag alături de Melania Medeleanu și Asociația Zi de Bine a fost campania pentru realizarea unor camere speciale de audiere a minorilor-victime ale infracțiunilor, ce a creat același efect de undă despre care vorbeam anterior.
Nu ducem lipsă de clienți ce propun proiecte mărețe, cu impact sistemic, așa cum a fost campania de creare a unei noi categorii pentru testarea standardizată în format digital în România, alături de BRIO - Teste Educaționale. Acesta este un exemplu de succes în ceea ce privește implicarea și colaborarea autorităților și a mediului privat pentru schimbări în bine.
2022 a fost anul în care am comunicat în mod susținut proiecte cu impact social, mai ales pentru cei mai mici decât noi. În această direcție, am lucrat alături de producătorii lungmetrajului Otto Barbarul pentru campania de conștientizare a depresiei în rândul adolescenților.
Ce v-ați propus pentru 2023
Simona: Anul acesta sărbătorim 15 ani de activitate, eveniment ce ne găsește într-un moment în care organizația e stabilă și matură, fapt ce ne permite să ne selectam partenerii alături de care pornim campanii. La orizont se arată proiecte mai complexe, care se adresează simultan mai multor categorii de public, proiecte care înglobează mai multe discipline ale comunicării, cu PR-ul în rol principal, ceea ce înseamnă un impact mai mare pentru publicurile țintă și companii.
Suntem “în formă” după activitatea de anul trecut, avem noi clienți care ne-au arătat încredere și vrem să menținem acest ritm de creștere. Ținem pasul cu noutățile din tehnologie și comunicare și asistăm la un nou val de new media, tot timpul fiind ceva nou la care trebuie să ne adaptăm. Și în această privință tratăm provocările drept oportunități. Am observat o tendință accentuată de îmbinare a activităților de marketing cu cele de PR odată cu creșterea utilizării noilor tehnologii în comunicare, iar pentru acest lucru am adăugat servicii de marketing integrat în portofoliul nostru.
Raluca: La început de 2023 asistăm la multă dorință de comunicare, paradigma digitalizării influențând creșterea și dorința de expresie și învățare pe multe paliere. Un exemplu în ceea ce privește digitalizarea este industria de podcasting, ce a înflorit și acest lucru merge mână în mână cu partea de thought leadership, unde expertul vorbește pentru domeniul său. Totuși, acum, într-o eră post-pandemie, mă bucur să observ o revenire la evenimentele cu prezență fizică din industrie și acest lucru ne face să simțim emoția de odinioară din industrie :).
Așadar, ascultăm, învățăm și încercăm să ținem pasul cu tot ce e nou în materie de comunicare. Odată cu revenirea la birou, ne este mai ușor să ne organizăm, însă am păstrat și o latură hibridă a muncii noastre - vinerea este #workfromhome pentru toți colegii, unii dintre aceștia lucrând remote full time.
Piața de comunicare din România
Simona: În ceea ce privește punctele bune ale pieței de comunicare din România, observ multe semne de maturitate în industrie, ce implică o abordare sănătoasă și pe termen lung. De exemplu, există o mai bună colaborare între mediul academic și cel profesional și am observat cum aceste două părți ale aceleiași monede au devenit mai apropiate în ultimii ani. În ceea ce privește performanța, jucăm de câțiva ani buni și în liga mare, industria locală de PR obținând, în repetate rânduri, recunoaștere internațională.
Raluca: Este încurajator să vedem că specialistul în relații publice are un rol permanent în procesul decizional din multe organizații. Pe de altă parte, există încă loc de creștere în industrie, deoarece asistăm la pitch-uri organizate neprofesionist și ar fi spre beneficiul tuturor ca acest aspect să fie abordat cu mai multă transparență. Pe de altă parte, a crescut gradul de transparență în comunicarea companiilor, pandemia a oferit acest “cadou” al vulnerabilității asumate, al curajului. Mai mult, transparența în comunicare și raportare sustenabilă devine o cerință, un aspect reglementat, pentru foarte multe companii.
Tendințe
Simona: Există o cerință mai accentuată în ceea ce privește serviciile de personal branding, iar această tendință este ușor de înțeles într-o piață din ce în ce mai competitivă, în care cu toții avem acces la propriile canale de comunicare. În altă ordine de idei, ascultăm opiniile persoanelor influente și ne pasa mai puțin de canalul prin care se propagă. Aș putea spune că ambele tendințe țin de umanizarea comunicării.
Și mai este un trend pozitiv - umorul, un element cheie în ceea ce privește umanizarea comunicării. Îl găsim mai des în campanii, îl observăm în mod natural în comunicare. Cu siguranță acesta este un trend care mi-aș dori să continue.
Raluca: Totuși, într-o piață așa de competitivă, riscul unui conținut de suprafață este mai mare. Creatorii de conținut cu audiențe mari devin astfel, voit sau nevoit, purtători de mesaje și modele pentru audiențele lor și cred că acest fapt vine la pachet cu multă responsabilitate, mai ales pentru creatorii de conținut, dar și pentru brandurile ce folosesc influencerii în campaniile lor de comunicare.
Provocările anului
Simona: Brandurile se antrenează deja în a derula campanii de responsabilitate socială care generează vizibilitate, sunt asociate lor și aduc și rezultate. Așadar, aceasta va fi provocarea brandurilor în viitorul apropiat și, mai ales, în anii imediat următori, să găsească balanța și abordarea potrivită dintre strategiile de business și de sustenabilitate.
Raluca: În ceea ce privește agențiile, așa cum nevoile societății și, implicit, ale companiilor evoluează și se specializează, este din ce în ce mai evidentă o tendință de specializare și în industria creativă și de consultanță în comunicare. De exemplu, multe agenții vor alege să se ocupe preponderent, sau exclusiv, de comunicarea pe un anumit segment de piață. Sau vor crea divizii separate. De exemplu, agenții ce aleg să comunice exclusiv proiecte de sustenabilitate. Aceasta ar fi provocarea pentru agenții, de a răspunde nevoii de specializare din piață. Și poate fi o provocare în special pentru agențiile mari și medii, cele mici pot pleca din start cu acest tip de abordare.
Predicție pentru 2023
Raluca: Credem că 2023 este anul inițiativelor de anvergură în ceea ce privește proiectele de responsabilitate socială, în toate cele trei mari dimensiuni DEI (diversitate, echitate și incluziune), CSR (responsabilitate socială corporativă) și ESG (raportarea performanței în funcție de factorii ce țin de mediu, sociali și de guvernanță). Ne bucuram că acesta este un trend internațional, iar clienții noștri au responsabilitatea socială în ADN, așa cum este Asociația Zi de Bine, ce a reușit să clatine niște munți în ceea ce privește starea lucrurilor din educație, dacă nu cumva să-i și mute puțin din loc.
Impactul aplicațiilor AI
Simona: Aplicațiile AI ne pot ajuta în cel puțin două moduri: elimină din taskurile repetitive și ne ajută în minimizarea erorii umane în anumite aspecte mai tehnice ale comunicării, în partea de monitorizare, audit etc. Specific, instrumentele AI ne pot ajuta să preîntâmpinăm o criză de imagine, însă nu am folosit acest tip de resursă în această direcție încă.
Ce nu poate face AI, totuși, este să înlocuiască vocea umană și sufletul uman. Poate suna melodramatic, însă cred că puterea de a empatiza ne este specifică, ne diferențiază și că devine poate mai valoroasă în contextul digitalizării și eficientizării proceselor cu ajutorul tehnologiei.
În acest moment, cred că AI este mai aplicabil agențiilor de marketing. Deocamdată, noi alegem să scriem mesaje pentru clienții noștri “de mână” :).
Ce înseamnă o strategie de succes în 2023
Raluca: Cea mai bună strategie în 2023, cum a fost dintotdeauna, este să comunici relevant pentru publicul tău. Apoi, să măsori eficiența periodic, să adaptezi mesajele și să utilizezi canalele cu cel mai mare randament. Pentru asta e nevoie de multă flexibilitate în organizație, echipe agile și acces la tehnologie care, vedem bine, ne salvează timp și resurse.
Ce citești, ce asculți?
Simona: Încerc sa fiu la curent cu cele mai noi informații din domenii care au legătură cu meseria mea, cum ar fi psihologia mulțimilor, biografii, ascult podcasturi de business, podcasturi despre plăcerea și uimirea de a scrie :). Dar sunt și o consumatoare de divertisment, ascult muzică, mă uit la seriale, îmi place să urmăresc interviuri în care descopăr oamenii și valorile lor în viață. Uneori, mi se pare că învăț mai multe din poveștile lor decât dintr-un tratat de marketing. Enumăr mai jos ultimele zece podcasturi pe care le-am urmărit:
- Future of Journalism
- On the record
- Think Fast Talk Smart
- Zest cu Sabina Varga
- Modern Wisdom, Chris Williamson
- Mind Architect
- Pe bune, DoR
- Morning Glory cu Razvan Exarhu
- The Vast & Curious cu Andreea Roșca
- Neascultatorii cu Sergiu Biris
Tool-uri de zi cu zi
Raluca: Agenda digitală, Google Drive, Spotify, Aplicația Calendar