Optimisti antrenati, pesimisti strategici. Entuziasti, evanghelisti, militanti, activisti. Directori de companii, fondatori de start up-uri, specialisti in marketing, profesori in fericire, documentaristi, designeri, artisti. Invitatii celei de-a doua editii a conferintei Creativity 4 Better, organizata de IAA saptamana trecuta, la TNB, au avut in prezentarile si discutiile lor un gand comun: ce putem face pentru a trai intr-o lume mai buna? S-a vorbit despre fericire, dar si despre necesitatea emotiilor negative, despre cimpanzei si iguane, dezastre ecologice, arta si comunitate, reciclare, consum, drepturile omului si felul in care companiile se implica in aceste conversatii, autentic sau nu.
Conferinta a avut peste 100 de participanti internationali, din peste 20 de tari, cum ar fi: Japonia, Nepal, China, Australia, India, UK, Danemarca, UAE, Malaezia, Serbia, SUA, Austria, Italia. Ideile dezbatute la Bucuresti au ajuns si pe Euronews, spre exemplu discutia cu Robin Wright despre egalitatea de gen si activismul celebritatilor.
Maria Predoiu, Presedinte IAA Romania, abordeaza mai jos bunele si relele editiei a doua a conferintei, cum s-a facut selectia invitatilor, despre sursele de finantare ale evenimentului, dar si despre Alexey Sorokin, despre care aflam ca s-a retras din conferinta in urma controversei legate de opiniile sale vizavi de comunitatea LGBTQ. In valtoarea conferintei, nu am apucat sa scriem despre subiect separat, asa cum ar fi fost necesar, asa ca il abordam aici, intr-un 2 in 1: cu bune si rele, controverse si incantari. Cum spunea si Ben Shahar, Profesorul de Fericire, important e sa le vedem pe toate.
IQads: Cand au inceput pregatirile pentru cea de-a doua editie a a Conferintei Globale IAA? Ce schimbari ati adus in formatul evenimentului? Care au fost obiectivele definite pentru aceasta editie?
La finalul primei editii a Conferintei Globale IAA, am primit un feedback peste asteptarile noastre, atat de la participantii locali, cat si de la internationali – fie ei media, speakeri sau delegati. Si foarte multi ne-au spus ca asteapta cu mare interes editia a doua.
Astfel ca din noiembrie 2017 am inceput sa conturam cea de-a doua editie, sub titlul Creativity4Better, cu aceleasi obiective: de a inspira comunitatea pentru a ne folosi curajos creativitatea, dar si de a crea vizibilitate internationala pentru Romania ca si centru creativ cu mare potential. De altfel ne-a bucurat sa o auzim pe Robin Wright spunand pe scena TNB: “You have to amplify your voice. Don't be voiceless!“ – exact asta ne-am propus: sa ne amplificam vocea impreuna.
Am pastrat in mare formatul de anul trecut: 2 zile pline de speech-uri puternice, inspirationale, cu vorbitori internationali top level – profesionisti de exceptie in domeniile lor. Am pastrat momentele pe format TedX, dar am renuntat la paneluri si am introdus mai multe sesiuni tip fire-chat sau Q&A.
Ca tematica, am pastrat Educatie, Tehnologie, Comunicare si am adaugat Sustenabilitatea – un subiect atat de relevant si care necesita actiune ampla imediata si din partea brandurilor. In acest sens, inspiratia adusa prin Mike Gunton – BBC, Tom Szaky – TerraCycle, Mariana Kordopati – P&G sau Valer Hancas – Kaufland au creat emotie, urgenta, dar si dovada clara ca se poate si ca de noi depinde sa intervenim.
Marian Goodell, CEO BurningMan
In zona de comunicare, am mers in special pe zona de experience (Events prin Marian Goodel - Burning Man; E-sports prin Robbie Douek - RFRSH Entertainment, Movement marketing prin Scott Goodson -Strawberry Frog, Customer experience prin Tim Kobe – Eight Inc, Design prin Yarza Twins). Acest segment de continut a primit reactii foarte, foarte bune.
IQads: Vorbiti-ne despre contextul/procesul prin care ati construit lista speakerilor din acest an.
Am avut in vedere experienta profesionala exceptionala si cu caracter international (am avut foarte multi vorbitori de nivel CEO sau fondatori), diversitatea (geografica, de gen, de continut, de varsta, etc) si potrivirea cu tema. Propunerea speakerilor s-a facut intr-un mod colaborativ, cu participarea echipei locale, a celei globale sau a partenerilor. Deciziile finale s-au luat la nivel de comitet de organizare si au fost validate de Board.
Cat despre atragerea speakerilor doriti, a fost un efort semnificativ – pentru majoritatea vorbitorilor s-a lucrat si cate 6 luni pentru a obtine o confirmare. Romania nu prezinta un interes imediat de business pentru acesti profesionisti internationali. Dar am avut ca atuuri tema Creativity4Better, confirmarea profesionalismului prin editia de anul trecut, networkul global al IAA si perseverenta imbatabila a Dianei Flutur – Directorul Conferintei.
IQads: Alexey Sorokin, un star speaker care se pronunta in 2013 impotriva "propagandei gay" in Rusia nu s-a mai prezentat la eveniment. Care este motivul pentru care Alexey Sorokin nu a mai tinut prezentarea la conferinta Creativity 4 Better?
Au existat reactii din partea celorlalti speakeri privind participarea lui Alex Sorokin la conferinta?
Am dorit sa oferim publicului o paleta cat mai larga, in care sa atingem temele majore de interes ale acestui an. Marketingul sportiv este un subiect de interes foarte ridicat, iar Campionatul Mondial din Rusia 2018 a fost, fara indoiala, evenimentul sportiv al anului.
A fost urmarit de aproape jumatate din populatia globului - cel mai probabil majoritatea cititorilor IQads au fost conectati la acest campionat – personal sau profesional. Asadar, am dorit sa intelegem ce inseamna organizarea unui eveniment de o asemenea amploare chiar de la CEO-ul Campionatului. In documentare nu am remarcat declaratia citata din 2013.
Dar am inteles ingrijorarea in legatura cu opiniile exprimate in spatiul public de Dl Sorokin. La fel cum a inteles si dumnealui reticenta cu care ar putea fi primit, iar decizia a fost sa se retraga.
Nu am primit nicio solicitare sau semn de ingrijorare din partea vreunui speaker in legatura cu acest subiect. Interesul oaspetilor a fost sa aduca un impact cat mai puternic audientei, sa descopere orasul si sa lege cat mai multe conexiuni cu alti participanti.
IQads: Care a fost speakerul cu cele mai mari asteptari de la public? Cine a livrat peste asteptarile publicului?
Cel mai probabil, desi nu avem date in acest sens, Robin Wright a fost cel mai asteptat speaker avand in vedere ca s-a aflat pentru prima data in Romania (si, din cate stim, in aceasta parte a Europei), cat si interesul cu care este asteptat sezonul 6 „House of Cards”.
Tal Ben-Shahar, Profesorul de Fericire de la Harvard
Insa, la fel de iubit si asteptat a fost si Tal Ben-Shahar sau Profesorul de Fericire de la Harvard, cum i se mai spune, ori Mike Gunton, parintele Blue Planet si Planet Earth – ambii provocand emotii vizibile in public.
Ca sa nu mai vorbim despre Oobah Butler – „The Naughty Boy” de la Vice sau de Sebastian Dobrincu – acest antreprenor roman genial ce s-a impus prin StoryHeap in New York si San Francisco.
Este dificil sa facem o lista avand in vedere ca fiecare dintre speakeri a avut un flavour propriu si un input important in aria sa de activitate, iar participantii au avut perceptii foarte diverse, in functie de interesul si background-ul individual.
IQads: Care a fost dimensiunea audientei de la conferinta in acest an? In ce proportie a fost publicul format din romani/straini?
Publicul confirmat a fost in linie cu capacitatea maxima a TNB-ului. Am inteles insa ca aglomeratia businessului face dificila participarea continua de-a lungul a 2 zile pentru multi profesionisti, motiv pentru care ne gandim pentru viitor la modularizare.
Au fost aproximativ 100 de participanti internationali, din peste 20 de tari, cum ar fi: Japonia, Nepal, China, Australia, India, UK, Danemarca, UAE, Malaezia, Serbia, SUA, Austria, Italia, etc.
Din reactiile de pana acum intelegem ca puncte forte: relevanta temei Creativity4Better, nivelul speakerilor si al continutului in general, calitatea productiei si a organizarii, dar si caracterul international al audientei. Cu siguranta avem si aspecte de imbunatatit.
In acest sens si pentru ca ne dorim ca editia viitoare sa fie mai buna, asteptam cu deschidere impresii si sugestii de imbunatatire, inclusiv propuneri de speakeri pentru editiile viitoare. Va invit sa transmiteti aceste ganduri pe adresa mea: [email protected].
IQads: Ati vorbit in alte interviuri despre costurile de circa 1 milion de euro ale conferintei. In ce proportie vorbim de finatari din surse publice/ bilete/ sponsorship?
Creativity4Better este un proiect non-profit, care are ca obiective cresterea standardelor industriei si vizibilitatea internationala a creativitatii romanesti. Conferinta are 4 surse de finantare: fonduri din sponsorizari si prestari servicii (la nivel local sau international), parteneriat cu autoritatile, vanzare din bilete si foarte, foarte mult efort si sustinere pro-bono din industrie.
Am avut in acest proiect peste 40 de parteneri locali si international ce au contribuit semnificativ la realizarea Conferintei. In legatura cu implicarea autoritatilor, consideram ca este un act de normalitate in beneficiul profesional al comunitatii si atrage expunere internationala pentru Bucuresti si Romania.
IAA Romania este o organizatie apolitica ce dialogheaza si colaboreaza cu autoritatile in mod continuu in ultimii 25 de ani, cu scopul unic de a sustine dezvoltarea industriei de Marcom. In egala masura apreciem si alte evenimente locale remarcabile realizate cu sprijin public si care au ca impact educatia profesionistilor sau promovarea Romaniei pe plan extern.
Si la nivel international colaborarea cu autoritatile este un act de normalitate. O referinta in acest sens este WebSummit Lisabona – eveniment care a pornit in 2009 de la 400 de participanti, in Dublin si a ajuns in 2017 la 60.000 de participanti din peste 160 de tari.
In 2015 WebSummit a fost mutat de la Dublin la Lisabona, unul dintre motivele mutarii fiind implicarea substantiala a autoritatilor portugheze pentru atragerea si sustinerea unui astfel de eveniment in Lisabona.
IQads: Ce ati invatat de pe urma acestei a doua editii? Cu ce ganduri porniti in pregatirea celei de-a treia?
Credem ca acest proiect este fundamental benefic pentru maximizarea potentialului creativ al Romaniei. Am invatat multe si inca ne dorim sa ascultam feedback-urile comunitatii – incurajam cititorii IQads sa ne scrie.
Cat despre urmatoarea editie, dorinta avem – dar vom lua o decizia ferma dupa ce adunam feedback-ul tuturor celor implicati. De un lucru suntem ferm convinsi: pentru a se dezvolta, industria de Marcom are nevoie de inspiratie prin evenimente cum sunt Creativity4Better, Effie, Fibra, ICEE Fest, Romanian Design Week si altele.
Si pentru ca am tot vorbit de promovarea Romaniei – iata aici, la cald, unul dintre mesajele post – eveniment de la speakerul Scott Goodson.