[Teatrele si promovarea lor] Cand ati intrat ultima oara In Culise?

[Teatrele si promovarea lor] Cand ati intrat ultima oara In Culise?

Inainte sa-mi raspunda la intrebari, Vania Piersinaru (PR, Asociatia Culturala In Culise) a tinut sa faca o mentiune esentiala: In Culise este un teatru independent, care isi sustine proiectele din fonduri proprii. Aducand textele intr-un spatiu neconventional, incearca prin toate spectacolele lor sa familiarizeze publicul cu notiunea de happening, si sa recastige publicul tanar, indepartat de cultura si arta. 

Pe noi ne-a castigat, am mai fost pe acolo. Ultima oara cand am intrat eu In Culise am vazut "Frumoasa calatorie a ursilor panda povestita de un saxofonist care avea o iubita la Frankfurt" de Matei Visniesc, piesa de care m-am indragostit inca din liceu. Am fost placut impresionata si de atunci tot incerc sa-mi si tarasc si alti prieteni la teatru. Momentan nu am reusit, dar sunt consecventa. Mai incerc.  

Pana una alta, ne povesteste Vania despre cum se promoveaza In Culise, ce canale folosesc, cum isi targeteaza mesajele si care e secretul pentru a avea sala plina:

Principalele canale

Imi place sa cred ca cele mai bune canale de comunicare pe care le poate utiliza un teatru sunt chiar spectacolele pe care le produce. Teatrul In Culise incearca sa fie cat mai aproape de publicul sau – ii abordam atat prin intermediul mijloacelor electronice (sunt ieftine, accesibile), dar si prin celelate mijloace clasice – radio, presa scrisa, afisaj.

Insa mai mult decat atat, incercam sa cream o relatie cu spectatorii care vin la spectacolele noastre. Interactiunea umana lasa o amprenta puternica in mintea consumatorilor asa ca vocea de la telefon trebuie sa fie draguta si disponibila, persoana de la intrare – amabila si cu zambetul pe buze, iar daca se intampla ca in timpul spectacolului sa te ia unul de actori la dans inseamna ca spectatorul nu mai poate sa plece indiferent dupa aceasta experienta. 

Echipa

De jumatate de an pot sa spun cu bucurie ca avem o echipa de… doua persoane: Vania Piersinaru si Teodora Rosu. Si incercam sa ii implicam si pe artisti :)

Managerul Teatrului In Culise, Cristian Bajora, este in primul rand regizor artistic. Asadar, avem un leader artist, creativ, care se implica activ in partea de comunicare si vine tot timpul cu idei noi de evenimente si de promovare out-of-the-box.

Buget

Fiind un teatru independent, incercam sa reducem costurile pentru promovare la minimum si sa ne descurcam mai mult prin parteneriate si bartere. Uneori apelam si la guerilla marketing (probabil ai observat pe zidurile din bucuresti stencils-urile cu indemul Intra InCulise.ro). Cred cu tarie ca avem nevoie de acest gen de teatru, care se situeaza aproape de comunitate si din acest motiv ne bucuram de sprijin (sub toate formele).


Credit photo: Tudor Ciurescu

Afise

O sa ma refer acum tot la zona independenta. In general afisele de teatru sunt create prin viziunea regizorului. Prin urmare, afisele sunt produse urmarind mesajul si tematicile abordate in spectacol. Iar de executie se ocupa fie regizorul care si-a insusit niste skilluri si in zona de editare, fie actorii, fie vreun alt prieten artist. Nu exista vreun art sau vreun graphic designer. Spre exemplu, in cazul ultimului spectacol lansat de In Culise – GhengBeng, creatoarea afisului este scenografa Iulia Popescu.


Cat despre creativitate, depinde ce intelege fiecare prin ”poster creativ”. M-am mai lovit de aceasta intrebare venita tot din partea unor publicitari (probabil este o deprindere profesionala sa analizati atent posterele :)), insa eu consider ca afisul de spectacol este o categorie aparte, care nu se ghideaza neaparat dupa rigorile advertising-ului, ci mai degraba dupa perspectiva artistica.


Omul care vine la teatru, spectatorul, se orienteaza si dupa imaginea si descrierea spectacolului, insa sunt la fel de importante distributia, recomandarile prietenilor, mood-ul zilei respective si asa mai departe.

Promovare neconventionala

Spectacolele produse de In Culise trec de bariera teatrului conventional, prin urmare si promovarea noastra urmareste acest concept. Am jucat in diverse spatii neconventionale din toata tara, pe strada, am agatat actorii de casa sau i-am urcat in copaci, am urlat pe fereastra si-am scrijelit pereti… Ne-am folosit de marketing-ul de gherila si inca avem foarte multe idei pe care dorim sa le punem in practica.

Target

Teatrul nu poate sa existe fara spectatori, astfel ca incercam sa-i fidelizam pe cei care ne trec pragul (de obicei revin sa vada toate spectacolele din stagiune), dar trebuie sa atragem constant public nou pentru a asigura o viata lunga spectacolelor (de exemplu – Imagineaza-ti ca esti Dumnezeu si Spectatorul condamnat la moarte sunt doua titluri care se joaca inca de la aparitia In Culise, adica de trei ani!).

Targetul nostru principal sunt tinerii intre 16-35 ani, educati si open-minded, deschisi catre experiment, iar mesajele sunt construite pentru acest tip de consumator. Imi place sa cred ca suntem acel teatru in care oamenii se regasesc, fiind interesati de realitatea in care traiesc si incitati de ideea de a descoperi esenta umana.

Line-up

Numele consacrate vand, dar noi nu ne-am bazat deloc pe aceasta strategie. Am pornit la drum cu o gasca de prieteni de-abia iesiti din facultate si ne-am avantat in necunoscut – pentru ca e destul de greu sa castigi increderea publicului atunci cand esti newcomer.


Scena din "Imagineaza-ti ca esti Dumnezeu"

In Culise se diferentiaza de celelalte teatre independente tocmai prin faptul ca a reusit sa tina alaturi o trupa de actori tineri, iar impreuna cu acestia a construit spectacole vii, oglinda a societatii de astazi. Am construim acest brand prin imaginea acestor actori proaspeti si nu de putine ori s-a intamplat ca spectatorii sa revina pentru ca au placut-o pe Maria Popovici sau l-au indragit pe Stefan Nistor. Prin urmare, spectacolele care apar sub egida In Culise primesc votul de incredere din partea spectatorilor fideli.


Scena din "Scrisori catre Rita"

Asocierea cu festivaluri de teatru

Asocierea cu un festival creste vizibilitatea si notorietatea spectacolelor  si, implicit, numarul de spectatori. Si creste si mandria echipei artistice, care se bucura de selectionare si de faptul ca isi prezinta creatiile in contexte mai speciale si unor categorii diferite de public (uneori primesc premii!). Noi iubim festivalurile!

Promotii

Sincer, sunt atatea promotii la orice incat mi se pare ca oamenii nu se mai bucura atunci cand primesc o invitatie la teatru. Sau o bautura gratis. Sa iti dau un exemplu: spectacol cu intrare libera, caiet plin de rezervari (a fost nevoie sa refuzam oameni pentru ca nu mai aveam loc in sala). In ziua spectacolului, cand facem confirmarile – sala pe jumatate plina. Prin urmare, oamenii nu mai apreciaza gratuitatile pentru ca piata este suprasaturata de alternative.

Oferim din cand in cand invitatii prin intermediul partenerilor, dar se intampla ca cel care a castigat sa nu vina la spectacol (au participat si oameni din alte orase sau care nu aveau cum sa ajunga in seara respectiva la teatru).

Mi-as dori sa inteleaga toti consumatorii - arta se plateste si e al dracului de scumpa.

Reteta succesului pentru o sala plina

Mi-as dori sa existe o reteta sigura de a tine ocupate toate scaunele din teatru, insa deocamdata exista doar incercari de a-i convinge pe oameni ca teatrul inseamna divertisment de calitate. Pana cand o gasim, eu zic sa ne ocupam sa facem spectacole cat mai bune! :)

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related