Acum aproape 3 saptamani am lansat proiectul IQads cu cea mai mare miza: o serie de 5 workshopuri de marketing organizate in scop caritabil, in sprijinul cauzei Help Smaranda. Se numeste I learn, I help.
Am primit ajutor din partea a 5 comunicatori ale caror rezultate ii recomanda si care si-au oferit pro bono expertiza in cadrul workshopurilor, din partea IAA, care a pus la dispozitie fara sa ezite spatiul pentru organizarea evenimentului, din partea colegilor din presa care ne-au ajutat sa raspandim mesajul, din partea cititorilor care au dat mai departe vestea in social media. Pasul decisiv va invit sa il faceti voi prin inscrierea la workshopuri, care se incheie martea asta, pe 28 aprilie, inainte de inceperea propriu-zisa a evenimentului. Speram ca astfel Smaranda sa primeasca ajutorul de care are nevoie si sa ne simtim cu totii mai bine avand un exemplu in care oamenii de comunicare s-au mobilizat cand a fost nevoie.
Monica Jitariuc e unul dintre profesionistii care contribuie la cauza Help Smaranda, sustinand workshopul Reputatia online (pentru branduri si pentru oameni). E al treilea din seria I learn, I help si are loc pe 13 mai, intre orele 18.00 si 21.00, la sala IAA. Co-Managing Partner la THE PRACTICE, Monica a luat anul acesta premiul IAA pentru Excelenta in Relatii Publice, ca o recunoastere pentru premiile castigate de agentie la Sabre Awards si pentru titlul de Eastern Europe Consultancy of the Year, dar si pentru conturarea unui brand personal coerent si pentru generozitatea prezentarilor sale din conferintele de specialitate. I-am pus acum cateva intrebari despre ce presupune sa construiesti si sa te ingrijesti de o reputatie online, fiind convinsi ca raspunsurile o sa va determine sa veniti la intalnirea fata in fata de pe 13 mai.
IQads: In ce masura apeleaza companiile la specialisti in gestionarea reputatiei online inainte de a face o greseala si in ce masura vad utilitatea unui astfel de serviciu post-factum? Se schimba in vreun fel proportia in cazul celor care isi construiresc brandul personal?
Monica Jitariuc: Reputatia e, dupa cum se stie, foarte greu de castigat si este si mai greu de pastrat. Mai apar si pericole la tot pasul. Adica, reputatia e ca un parbriz. Daca o piatra mica, mica a facut o crapatura mica, mica, privirea ta va fi mereu atrasa de acea crapatura… chiar daca, in rest, parbrizul e intact.
De multe ori, mai ales in mediul atat de dinamic de social media, multe companii sau chiar agentii in numele companiilor-clienti vad oportunitati in online. Sunt usor de identificat, interesant de exploatat si brandul pare ca are de castigat (la prima vedere). Aici intervenim noi - agentiile de PR care am avut dintotdeauna menirea de a ne ocupa de reputatia brandurilor. Noi, acolo unde altii vad oportunitatile, vedem si riscurile. Tratam social media si reputatia online din punct de vedere al oportunitatilor, dar si al riscurilor, avand mereu in vedere obiective de reputatie.
Si in brandingul personal masurarea succesului se face tot prin masurarea reputatiei.
Ar fi de preferat ca brandurile sa fie preocupate de gestionarea reputatiei online proactiv, constant si sa aiba un commitment pe termen lung in aceasta directie. Doar scosul castanelor din foc nu poate tine loc de strategie de management al reputatiei online.
IQads: In ce momente ajung oamenii sa constientizeze ca au un brand personal de care trebuie sa se ingrijeasca? In ce situatii realizeaza ca reputatia se construieste fie ca aleg sa participe constient la proces, fie ca nu?
Monica Jitariuc: Nevoia de a avea un brand personal si de a te ingriji de reputatia online apare in momente diferite care tin de maturitatea individuala, obiectivele si ambitiile personale. Asadar, momentul constientizarii importantei unui brand personal difera mult de la caz la caz.
Este destul de trist ca de cele mai multe ori nevoia de a construi un brand online apare in momentul in care vrei sa iti dai demisia si sa iti cauti un job nou, sau vrei sa obtii un salariu mai mare, sau iti dai seama ca un angajator poate cauta referinte despre tine si in online.
De multe ori oamenii isi dau seama ca reputatia se construieste in momentul in care nu sunt multumiti de rezultatele de pe prima pagina a unui motor de cautare cand dau “search” dupa numele lor.
IQads: Exista un “prea tarziu” cand vine vorba sa incepi sa ai grija de propria reputatie sau se gasesc solutii pentru orice situatie?
Monica Jitariuc: Poti incepe in orice moment sa te preocupi de gestionarea reputatiei online. Marea provocare e insa ca, odata ce ai inceput sa te preocupi, sa nu te mai opresti niciodata.
IQads: Cum ar arata un algoritm care calculeaza ce investitie de timp, bani si efort merita sa faca o campanie sau un om pentru construirea reputatiei? Ce factori ar fi luati in considerare intr-un astfel de calcul?
Monica Jitariuc: Totul depinde de obiective. Intotdeauna. In managementul reputatiei, spre deosebire de matematica, se pleaca de la rezultat si abia apoi se construieste formula care poate duce la acel rezultat. Cel mai important lucru legat de investitia in reputatie nu tine numai de timp, bani si efort, ci de constanta. Trebuie sa te preocupi constant si sa fii coerent.
Sunt, desigur, sfaturi punctuale si o sa detaliem la workshop. De exemplu, pentru branduri personale - daca iti propui sa folosesti retelele sociale pentru construirea unui brand personal (este doar o optiune. Pentru restul, exista optiuni de “privacy”) - trebuie sa acorzi multa atentie informatiilor pe care le transmiti despre tine. Iata cateva lucruri de luat in considerare:
- Nu posta pe Facebook nimic din ceea ce nu ai vrea sa vada mama ta.
- Nu posta pe Facebook nimic din ceea nu ai vrea sa vada seful tau.
- Citeste orice de trei ori inainte de a da “Post”
- Nu trebuie sa scrii pe Facebook tot ce iti trece prin cap. Pentru asta exista jurnale intime.
- Posteaza realizari pe care le ai si pe care le consideri relevante pentru tine sau jobul tau. Nu este o rusine sa te lauzi daca ai cu ce.
- Poti folosi retelele sociale pentru a-ti construi un brand personal, dar nu ajung doar statusurile de Facebook pentru asta. Trebuie sa faci ceva relevant in offline, fireste, ca sa ai ce posta.
Peste toate acestea se aplica bunul simt.
IQads: Cum masori rezultatele investitiilor facute in gestionarea reputatiei cand e vorba de o persoana si cand vorbim de o companie? Cat de usor sau de greu poti sa constientizezi ce ti-a adus fiecare actiune in parte pe termen scurt si lung?
Monica Jitariuc: Masurarea este foarte importanta, intr-adevar, si sunt multe modalitati de a analiza rezultatele investitiilor facute in gestionarea reputatiei. O sa detaliem la workshop mai multe tipuri de KPI, situatiile in care se aplica si cat de precisa este aplicarea lor. Mai mult, o sa propun modalitati de masurare calitativa si cantitativa a investitiilor in reputatie. Investitiile in reputatie se fac intotdeauna pe termen lung.
IQads: Ce diferente vezi intre gestionarea generala a reputatiei si gestionarea reputatiei online?
Monica Jitariuc: Reputatia e reputatie si principiile ei de gestionare sunt similare fie ca vorbim de medii clasice, fie de online. In cadrul training-ului insa o sa insist pe particularitatile online-ului, pe tool-uri de masurare, pe indicatori specifici si pe online crisis management. O sa prezint foarte multe studii de caz locale si internationale de ASA DA si ASA NU din care sa reiasa best practices si worst practices in gestionarea reputatiei online. O sa avem mai putina teorie si mai multa practica pentru ca e mare nevoie de exemple si mai ales de intelegerea lor.
IQads: Cand vine vorba despre prezenta brandurilor in social media, apare adesea (sau cel putin cand ceva merge foarte prost) comentariul ca reputatia companiilor si a brandurilor e lasata pe seama internilor, un nume generic pentru persoane fara pregatire si experienta in comunicare. Vezi comentariile din categoria asta ca fiind realiste sau mai degraba rauvoitoare? Cum crezi ca trebuie pusa problema cand decizi in seama cui iti lasi reputatia (dincolo de propria persoana)?
Monica Jitariuc: Reputatia e cel mai valoros asset al unei companii. Gestionarea reputatiei este un task complex si strategic si trebuie tratat ca atare. Ca orice bun de pret, reputatia trebuie lasata pe mana expertilor. Da, o secretara si un intern pot tine un cont de Facebook, dar eu nu as sfatui pe nimeni sa riste.
Workshopurile din seria I learn, I help au loc in perioada 29 aprilie - 27 mai in fiecare marti, intre orele 18.00 si 21.00, la sediul IAA Romania.
Primul din serie este training-ul Start Up Yourself, sustinut de Dan Petre si Anca Popescu, care ii invita pe participanti sa-si exploreze partile puternice si cele slabe ale personalitatilor cu ajutorul unor instrumente stiintifice: inventarul de personalitate Singer-Loomis Type Deployment Inventory (SL – TDI) si inventarul Myers-Briggs Type Indicator (MBTI). Se intampla pe 29 aprilie si puteti afla mai multe despre acesta de aici.
Urmatorul training, programat pentru 6 mai, este cel tinut de Lorand Balint - Brand Strategy Session - in cadrul caruia vor fi explorate teoria si aplicatiile unor concepte cheie de strategie de brand. Partea aplicativa consta in lucrul pe baza unui studiu de caz de la Harvard Business School: Mountain Man Brewing Company: Bringing the Brand to Light. Gasiti aici detalii despre ce se intampla.
Dupa training-ul Monicai Jitariuc, de pe 13 mai, urmeaza o intalnire cu Sorin Psatta, pe 20 mai, care va discuta cu participantii despre cel mai important si adesea cel mai neglijat element al procesului de marketing: Maria Sa, Consumatorul.
Seria va fi incheiata pe 27 mai de Razvan Matasel, de la care participantii vor primi raspunsuri la intrebari legate de pasii care trebuie parcursi in dezvoltarea unei idei strategice, criteriile in functie de care se evalueaza o idee de comunicare, cum se vinde o idee, cum declini o idee strategica intr-una creativa si apoi in executii creative. A povestit mai multe intr-un articol separat.
Seria I learn, I help isi propune sa o ajute pe Smaranda Milu Nemethi, Creative Director la Hybrid Studio, sa stranga banii necesari pentru tratamentul bolii de care sufera: cancer pulmonar in stadiul trei. Costul pentru participarea la toate cele cinci workshopuri este de 300 de euro. Fondurile stranse de pe urma vanzarii biletelor pentru aceste sesiuni de training vor fi donate cauzei Help Smaranda (dupa plata impozitelor aferente), asa ca va invitam sa va inscrieti, pana pe 28 aprilie, ora 18.00.