Jean-Marie Boursicot se joaca – cu filmele, cu publicitarii si cu publicul lui grandios. Ajuns in Bucuresti de nici macar o ora, creatorul Noptii Devoratorilor de Publicitate m-a intampinat cu un zambet desi calatorise aproape toata ziua. Mi-a dat impresia ca e unul din acei oameni care colectioneaza de o viata si isi deschide periodic laboratorul de 'mad scientist' ca noi sa ramanem fascinati de ce a pus la pastrat in borcane. Si chiar asa e. Pe cand copiii normali erau ocupati cu jocurile specifice, la 10 ani, Jean-Marie Boursicot se indragostise deja de publicitate si le cerea producatorilor spoturi pentru colectia lui. O joaca de copil s-a transformat intr-o adevarata meserie pe care o traieste in acelasi spirit si treizeci de ani mai tarziu. Inainte sa vedem selectia din seara aceasta, va invit sa intrati in lumea unui copil colectionar de publicitate frumoasa.
IQads: Sunteti cunoscut pentru colectia impresionanta de reclame? Cate ati strans pana acum?
Jean–Marie Boursicot: Astazi am aproape de un million, nu stiu cifra exacta dar aproape de un million.
IQads: Cum le strangeti, cat efort depuneti ca sa le adunati?
Jean-Marie Boursicot: La 10 ani au inceput sa imi placa reclamele de la cinema. Apoi am crescut si mi-am dat seama ca nimeni nu aduna intr-un loc spoturile publicitare si am decis sa urmez meseria pe care o fac si astazi si le-am cerut agentiilor sa imi trimita spoturile. Asa se face ca acum agentii din toata lumea, festivaluri si asociatii profesionale ne trimit foarte multe spoturi. In fiecare an primim cam 2000 de spoturi pe care le folosim la producerea Noptii Devoratorilor de Publicitate; e felul meu de a-mi impartasi colectia cu publicul.
IQads: Care sunt sursele reclamelor?
Jean-Marie Boursicot: In general agentiile, cateodata casele de productie, publicitarii sau cateodata festivalurile sau asociatiile profesionale. Deci primesc filme de la toate categoriile profesionale din industrie si uneori primesc acelasi film din mai multe surse. Ce e curios e ca sunt singurul om din lume care face asta. Uneori ma intreb daca asta intereseaza pe cineva si daca ceea ce fac eu e util.
IQads: E mai usor acum ca mediul digital a crescut?
Jean-Marie Boursicot: Eu nu inregistrez spoturile daca nu le primesc personal. Inainte le primeam pe film, apoi pe casete video, apoi pe CD-uri, pe DVD-uri, iar acum sosesc sub forma de fisiere pe internet. Dar tot publicitarii sunt aceia care mi le dau, eu nu le piratez si nu le descarc fara sa am o autorizatie de difuzare pentru ca nu trebuie sa uitam ca o cinemateca se face pentru a fi privita. Si, fara a fi serios si oficial ca un minister, sunt recunoscut pentru profesia mea si autorizat sa fac ceea ce fac. Niciodata nu am avut probleme juridice cu profesionistii din industrie pentru ca ei sunt aceia care imi trimit filmele, iar asta e o masura de siguranta pentru mine.
La inceput primeam reclamele pe pelicula de 5 mm. Cand eram mic le scriam publicitarilor "am vazut spotul dumneavoastra la cinema, puteti sa-mi trimiteti o copie?", iar ei nu raspundeau aproape niciodata. Uneori primeam un pachet cu 3 filme pentru ca scrisoarea venita din partea unui copil ii amuza probabil. Dar nu era ceva sistematic, iar eu nu planuiam sa fac din asta o meserie – asta nu a fost niciodata una din intentiile mele. Dar, pentru ca la finalul studiilor am ajuns intr-o agentie de publicitate, mi-am dat seama ca agentiile nu pastreaza filmele si atunci am decis sa fac din asta o meserie pentru ca aveam deja un mic inceput de colectie. Dar la inceput totul a pornit din pur amuzament, in nici un caz pentru a face din asta o meserie.
Deci eu le scriam oamenilor si ei imi raspundeau pentru ca uneori cedau pe la a treia - a patra scrisoare si spuneau "ok, hai sa ii trimitem filmul"…era o joaca de copii si cred ca si astazi am ramas in acelasi spirit.
Spectacolul meu e dedicat publicului larg si e pentru tinerii studenti care vin la Noaptea Devoratorilor de Publicitate ca sa se amuze. Dar sunt de asemenea destul de multi creativi care vin pentru ca vor sa vada reactiile publicului la ideile lor. In zilele noastre e adevarat ca internetul le permite oamenilor din industrie sa vada spoturile care altadata puteau fi vazute doar la Noaptea Devoratorilor de Publicitate, dar nu pot vedea reactia publicului. Daca vreti sa vedeti reactia publicului trebuie sa fiti in sala. In seara asta experienta vizionarii unui spot pe care il stiti va fi altfel decat cea din fata ecranului vostru de acasa
Vin studenti la drept, la medicina si vin sa se amuze cu prietenii. Dar atunci cand se casatoresc nu mai vin – nu stiu de ce, poate ca s-a dus misterul. Vin cu prietenii sa se amuze, sa reactioneze, sa vada ce se intampla in lume si mai ales sa aiba o interactiune cu ecranul.
IQads: Ce diferente ati remarcat intre tarile in care ruleaza show-ul?
Jean–Marie Boursicot: Spectacolul ruleaza in 160 de orase din 45 de tari si in general publicul e foarte fidel si revine in fiecare an. E evident ca in regiunile latine – Italia, Romania, sudul Frantei, dar si Belgia, desi nu e o tara latina, America Latina, Mexic - sunt oameni care reactioneaza: striga, canta, fluiera, aplauda. In schimb in Germania, in Marea Britanie, in Elvetia este un calm teribil. Si apoi mai exista alte tari care sunt complet "nebune" – tarile slave: Polonia, Rusia, cu Bielorusia,Kazahstan. Am rulat in Rusia in 45 de orase si acolo spectacolul e ca o mare sarbatoare la care se bea. Sponsorul este marca de cognac Elsie si intr-o seara in Rusia – fie ca suntem la Moscova, Sankt Petersburg sau Vladivostok - sponsorul ofera publicului 450 de litri de coniac pe seara, iar participantii il beau pe tot. Si deci acolo este un efect diferit. E un efect asupra unor oameni putin mai in varsta, sunt mai multi tineri antreprenori care vin imbracati in haine de petrecere, proaspat angajati si nouveau riches.
In tarile germanice nici nu ma duc pentru ca ar insemna o sinucidere a serii mele.
O alta parte este Africa unde publicul e foarte entuziast pentru ca sunt putine spectacole care se deplaseaza in acolo, iar asta le permite sa vada ca sunt spectacole internationale care vin si la ei.
IQads: Exista o tara unde publicul nu e asa numeros?
Jean-Marie Boursicot: In general avem salile pline. Evident ca in Franta avem uneori si sali mai mici pentru ca orasele sunt mai mici, deci avem o sala de 400 de persoane care e foarte mare pentru orasul respectiv, dar foarte mica pentru noi. Pana la urma ne adaptam la marimea orasului. Cand am fost la Beijing in China a fost ingrozitor! Pot sa-ti spun adevarul? Eu cred ca chinezii sunt poporul cel mai prost din lume! La Beijing am avut o sala de 12.000 de locuri, adica de 4 ori cat Sala Palatului. Pare gigantic, dar proportional cu numarul de locuitori e foarte putin si in comparatie cu 5000 de spectatori la Avignon, in Franta, sau 800 de persoane la Iasi.
Nu retrag ceea ce am spus despre chinezi pentru ca nu ii plac deloc. Si in plus sunt lipsiti de onoare pentru ca atunci cand am tinut spectacolul am fost nevoiti sa ne supunem cenzurii. Ne-au declarat dusmanii lor doar ca sa demonstreze ca isi fac treaba. In cazul nostrum cenzura a insemnat producerea unei copii care a fost apoi transformata in alte materiale piratate care au ajuns sa fie vandute in toate bacaniile din China. Iar eu nu pot respecta astfel de oameni. Si fac asta cu multe lucruri: cu electrocasnicele, cu telefoanele, cu avioanele, cu tot…e tipic chinezilor. Deci eu nu pot respecta oamenii care fura ideile altora.
IQads: In contextul in care publicul poate vedea spoturile online, cum reusiti sa aduceti continut nou?
Jean-Marie Boursicot: E vorba de o selectie foarte personala. Nu sunt in mod necesar reclamele pe care toata lumea le vede peste tot. Sunt reclame pe care le vedem pe internet sau la TV, dar uneori sunt si filme mici, nationale care pentru mine, personal, sunt pline de semnficatie. E modalitatea mea de a demonstra ca in spatele creatiei publicitare este o cinemateca de mare valoare. Eu vreau sa scot in evidenta actul artistic, nu partea de marketing. Pana nu demult credeam ca mediul digital imi e un mare concurent. Si intr-adevar este un concurent, dar oamenii care vin la Noaptea Devoratorilor de Publicitate vin ca sa traiasca spectacolul. Ca o paralela, oamenii pot vedea un cantaret cunoscut la TV sau pe internet, dar vor veni totusi la concertul lui live pentru a simti conexiunea. In cazul spoturilor e important sa simta uniunea cu publicul care reactioneaza la fiecare moment. Deci ceea ce conteaza e atmosfera.
IQads: Cum a evoluat evenimentul de-a lungul anilor?
Jean-Marie Boursicot: Nu a evoluat cu adevarat pentru ca in definitiv e vorba de aceeasi idee, singura diferenta este ca tinerilor din ziua de azi – pentru ca in general avem un public tanar – nu le mai plac filmele vechi. Iar eu am o cinemateca si imi place uneori sa proiectez si reclame vechi. Imi plac de exemplu filmele romanesti din anii '50-'60-'70 pe care Dan Chisu mi le-a aratat, asa cum imi plac si unele filme sarbesti din aceeasi perioada sau filmele sovietice care sunt de un rau catastrofal, dar totul tine de atmosfera si de experienta, nu de jocul artistic. Insa publicul tanar de astazi nu mai apreciaza asta, asa ca am schimbat continutul astfel incat sa avem mai putine reclame vechi si mai multe spoturi internationale actuale si subtitrate. Sunt obisnuit sa ma adaptez la cerintele publicului pentru ca e pacat sa proiectez reclame vechi care sunt fluierate. Dar, in mare, publicul nu s-a schimbat asa de mult si e in continuare unul tanar, sunt copiii celor care veneau la inceput pentru ca fac asta de 32 de ani.
IQads: Ce credeti despre evolutia publicitatii din ultimii 10 ani?
Jean-Marie Boursicot: Cred ca publicitatea va evolua in continuare asa cum a facut-o si pana acum. La inceput era doar in cinema, apoi in cinema si la TV. Acum televiziunea incepe sa fie pe cale de dispritie pentru ca a venit era internetului. Eu cred ca publicitatea va exista in continuare, dar isi va schima mediul si ca internetul va atrage din ce in ce mai multi publicitari. Vad multi tineri care stau toata ziua cu ochii in ecranele smartphoneurilor si pentru mine e ingrozitor. Dar e vorba de o alta cultura, o alta lume.
Un alt aspect relativ recent care are mai putin de 10 ani - si a venit datorita sau din cauza satelitului si a internetului - este faptul ca publicitatea devine din ce in ce mai globala. Multa lumea ma intreaba ce cred despre reclamele din tara lor in comparatie cu celelalte. Eu le raspund ca sunt aceleasi. Reclamele romanesti de astazi sunt la fel ca cele din Franta, Germania sau Italia – diferita e doar marca atunci cand e vorba de una locala sau fraza de la sfarsit. Deci e vorba de produse locale ce se promoveaza in reteaua interna, insa publicitatea in general tinde sa devina una globala. Si asta e bine, dar e si rau pentru ca rapeste putin din farmecul "calatoriei". La Noaptea Devoratorilor de Publicitate publicul calatoreste timp de 6 ore prin 45 de tari doar stand in fotoliul salii de proiectii.
De exemplu, imi amintesc de un spot turistic romanesc ce se difuza la televiziunile straine acum cativa ani in care erau prezentate locuri istorice, biserici si cartiere vechi si imi amintesc ca sloganul era "La Roumanie – le village de l'Europe". Acest spot nu putea fi decat romanesc pentru ca punea acentul pe muzica si peisajele specifice acestei tari. Iar asta e normal, e specificul unul spot turistic – atunci cand vom promova Parisul, de exemplu, sigur va apare turnul Eiffel. Dar asta chiar era un spot frumos din care intelegeam clar ca e vorba de Romania.
IQads: Spoturile IQads vor deschide selectia globala de la Noaptea Devoratorilor de Publicitate de anul acesta si tot cu ele se va incheia. Cum ati luat aceasta decizie?
Jean-Marie Boursicot: Pentru mine aceste doua spoturi rezuma tot ceea ce fac eu si publicitatea asa cum o vad eu de peste 30 de ani – o marca cotidiana care e parte din mediul nostru fara sa ne dam seama. Acum doua zile am fost invitat intr-o emisiune a unei televiziuni elvetiene si am fost intrebat daca am o reclama care sa ilustreze maniera mea de a vedea publicitatea. Am raspuns aratandu-le spoturile IQads.
Gelozie
Refuz
Murdarie
IQads: Care sunt criteriile dupa care alegeti spoturile care intra in selectie?
Jean-Marie Boursicot: Pur si simplu imi ascult sufletul si aleg spoturile care imi provoaca o anumita emotie – ma fac sa rad, sunt foarte violente sau reclame care promoveaza cauze sociale si nu sunt comice, dar sunt foarte emotionale, sau care au o muzica foarte puternica si imagini foarte frumoase. Astazi la spectacol va veti da seama de faptul ca peste 80% din spoturile selectate sunt reclame in care muzica are un rol foarte important. Ceea ce demonstreaza ca muzica provoaca sentimente mai puternice decat imaginile. Si in fiecare an cand finalizez selectia realizez ca am facut inca un program muzical. Veti vedea in seara asta ca in majoritatea filmelor nu doar muzica e cea care conteaza – mai e si scenariul, jocul actoricesc, productia, imaginea, dar muzica e elemental cel mai important pentru ca eu o asociez cu emotia. In concluzie, selectia mea include spoturi care provoaca o anumita emotie si spun o poveste. Si nu e deloc usor sa spui o poveste in 30-40 de secunde, de aceea consider ca meseria asta e sacra.