Alexandra Neamțu: Școala de azi trebuie să pună accent pe gândirea critică, să-i învețe pe elevi cum să gestioneze abundența de informație, cum să discearnă ce e autentic

Alexandra Neamțu: Școala de azi trebuie să pună accent pe gândirea critică, să-i învețe pe elevi cum să gestioneze abundența de informație, cum să discearnă ce e autentic

Gândirea critică, simțul comunității, încrederea în sine, dorința de a ajuta, atenția pentru mediul înconjurător. Sunt lucruri la fel de importante ca matematica, gramatica, istoria, geografia și celelalte materii pe care copiii le învață în școală, crede Alexandra Neamțu, directoarea Școlii Andreiane. Școala Andreiană a fost fondată în 2020 cu misiunea de a cultiva potențialul fiecărui copil printr-o educație bazată pe respect, empatie și creativitate.

"De când sunt în domeniul educațional, am descoperit că pasiunea și implicarea pot crea schimbări semnificative. Am învățat că fiecare persoană are potențialul de a contribui pozitiv, dacă i se oferă contextul potrivit", spune Alexandra.

Povestim cu Alexandra Neamțu în continuare despre Școala Andreiană, provocările de început, planurile de dezvoltare, educația din România și nevoile copiilor în 2024. 

 

Etape importante în formarea ta

Formarea mea a trecut prin două etape majore. Prima a fost în domeniul economic, absolvind Facultatea de Științe Economice, Specializarea Finanțe-Asigurări, urmată de o carieră de peste 20 de ani în sectorul financiar-bancar. Acolo, am înființat și condus o Societate de Administrare a Investițiilor timp de peste un deceniu, gestionând fonduri de investiții. 

A doua etapă semnificativă a început când am decis să mă reorientez spre educație, influențată de rolul meu de mamă și de dorința de a aduce o schimbare în sistemul educațional. Această tranziție a fost catalizată de studiile la Facultatea de Științe Socio-Umane, Specializarea Pedagogia Învățământului Primar și Preșcolar, unde am descoperit o nouă vocație. Acum, la Școala Andreiană, am oportunitatea de a combina experiența managerială cu pasiunea pentru educație.

 

Povestea Școlii Andreiane

Școala Andreiană din Sibiu a fost fondată cu scopul de a aduce o alternativă educațională în peisajul local. Inițiativa a pornit din dorința de a oferi copiilor un mediu de învățare cald, personalizat și centrat pe dezvoltarea lor armonioasă. Contextul inițial a fost nevoia identificată de a avea o școală care să pună accent pe valori umane, educație individualizată și pentru viață, cooperare între școală, copii și părinți, și folosirea celor mai actuale metode de predare, prin care învățătorul sau profesorul devine ghid și mentor. 

 

Începutul

Am găsit în Gușterița, un cartier mărginaș al Sibiului dar plin de verdeață, o clădire în paragină, dar care a fost încă de la începuturile ei, în anii 1909, o școală, și a funcționat ca atare până în perioada comunistă. Aceasta a fost reabilitată și modernizată printr-o campanie de strângere de fonduri. În etapa următoare, prin entuziasmul și determinarea unui grup de oameni dedicați, s-a demarat în 2019 activitatea educațională printr-un centru educational cu program de grădiniță, iar în anul 2020 s-a autorizat de către Ministerul Educației  nivelul primar. 

S-a dorit fondarea unei școli diferite în ceea ce privește mediul și metodele de învățare; o școală bazată pe colaborare și pe o abordare holistică a educației; o educație focusată pe întregul uman: minte, emoții și suflet. Crearea programelor și formarea echipei de cadre didactice care să împărtășească această viziune a fost una dintre priorități.

 

Misiune

Misiunea Școlii Andreiane este de a cultiva potențialul fiecărui copil printr-o educație bazată pe respect, empatie și creativitate. Viziunea școlii este de a forma nu doar elevi bine pregătiți academic, ci și cetățeni responsabili, cu o conștiință puternică de sine și de comunitate.

Viziune:

Respectăm trecutul și inspirăm viitorul prin acțiunile noastre. 

Școala noastră - un mediu în care creștem modele de comportament bazate pe valori autentice.

Misiune:

Noi credem în educația inspirată de valorile creștine și cultura românească. Cultivăm în elevii noștri respectul pentru valorile autentice, conexiunea cu natura și bucuria pentru învățare. Cu empatie și responsabilitate, ghidăm fiecare copil în dezvoltarea sa armonioasă pentru creșterea calității vieții în familie, școală și comunitate.

Valori

  1. Respectăm și promovăm valorile creștine și cultura românească.
  2. Oferim un mediu educațional sigur, primitor, în mijlocul naturii.
  3. Ne asumăm responsabilitatea pentru o educație de calitate a copiilor și dezvoltarea comunității noastre.
  4. Construim relații bazate pe încredere și colaborare autentică

 

Ce propune Școala Andreiană 

Școala Andreiană pune accent pe o relație strânsă între profesori, părinți și copii, creând o comunitate unită. Metodele educaționale includ abordări interactive, învățare experiențială și programe care încurajează gândirea critică și autonomia. Este un mediu educațional în care fiecare copil este văzut și respectat pentru unicitatea sa, iar echilibrul emoțional și deschiderea către spiritual sunt în prim plan. Școala Andreiană s-a angajat de asemenea să fie un mediu în care incluziunea și integrarea se produce în mod real.

 

Principii

  1. Respectul pentru copil – fiecare elev este tratat cu empatie și considerație pentru nevoile sale individuale.
  2. Învățare personalizată – adaptarea procesului educațional la ritmul și stilul fiecărui copil, prin facilitarea și nu prin impunerea experienței învățării.
  3. Colaborare și comunitate – implicarea activă a părinților și a profesorilor în procesul educațional și încurajarea socializării, colaborării și empatiei între copii.
  4. Creativitate și gândire critică – dezvoltarea unei gândiri autonome și inovative, bazată pe construirea motivației intrinseci și învățare practică.
  5. Educație bazată pe valori – promovarea respectului, integrității, responsabilității și a moralei creștine.

 

Cum a evoluat Școala Andreiană

De la primii pași, școala a crescut într-un ritm susținut, atrăgând tot mai mulți copii și părinți care apreciază filosofia ei. A reușit să construiască un mediu educațional stabil, oferind nu doar instruire academică, ci și activități extracurriculare care sprijină dezvoltarea completă a copiilor (ateliere de vioară, chitară, limbi străine, șah etc.).

Dacă în 2020 am pornit la drum cu un număr de 14 elevi, într-o clasă simultană cu copii din clasa pregătitoare și clasa I, azi am ajuns la 80 de elevi. Ne bucurăm că în acest an am reușit să autorizăm și ciclul gimnazial.

 

Comunitatea 

Comunitatea este una vibrantă și implicată. Părinții sunt deschiși și colaborează activ cu școala, iar copiii sunt curioși, creativi și bine integrați într-un mediu care îi valorizează. Comunitatea părinților este una ce conștientizează valoarea investiției în educație; dar nu orice educație, ci una pentru viață și valorile autentice. 

 

Ce copii vin la Școala Andreiană

Copiii care vin la Școala Andreiană sunt diferiți, cu nevoi dar și cu înzestrări multiple. Ceea ce îi unește este curiozitatea și dorința de a învăța într-un mediu pozitiv. Ei sunt încurajați să fie autentici, să își exprime ideile și să exploreze fără teama de eșec. Sunt interesați de propria înțelegere și de atenția la nevoile celorlalți. Se simt bine împreună, și învață să nu concureze de dragul concurenței, ci pentru dezvoltarea și evoluția proprie sau a grupului. Sunt copii cu dragoste de natură și deschidere spre înțelegerea tainelor ei, ceea ce le potențează respectul pentru ea. Copii noștri tratează cu responsabilitate și interes cunoașterea lumii spirituale, legătura cu Dumnezeu și etosul poporului român.

 

 

Provocări

Printre provocările majore se numără resursele financiare necesare atât pentru dezvoltarea infrastructurii și accesul la material didactic modern, cât și pentru remunerarea unor persoane specializate în îndeplinirea unor sarcini administrative, manageriale, de comunicare, sau psihoeducative, ce ar conduce la o desfășurare optimă și firească a procesului de muncă, fără stres și suprasolicitare.   

O altă provocare este menținerea unui echilibru între numărul de elevi și păstrarea unei atmosfere familiale.

Deși suntem o școală privată, nu putem pune o presiune financiară prea mare pe părinții care aduc în structurile școlii 1-4 copii. Prin urmare, suntem zilnic preocupați de presiunea financiară.

 

De ce aveți nevoie 

Pentru a ne dezvolta, avem nevoie de sprijin financiar pentru extinderea spațiilor și îmbunătățirea resurselor educaționale, precum și de o susținere mai mare din partea comunității locale și a autorităților.

 

Planuri

Pe viitor, ne dorim să extindem oferta educațională, să dezvoltăm mai multe parteneriate cu alte instituții și să implementăm programe inovatoare care să răspundă nevoilor actuale ale elevilor.

De asemenea, urmărim ca în viitor să includem o participare mai activă a părinților în viața școlii, pentru o mai bună colaborare între toate părțile implicate în educația copiilor. Credem că participarea lor activă va contribui la consolidarea relației școală-familie și la dezvoltarea unui mediu educațional armonios, în care copiii să se simtă sprijiniți și motivați.

 

Descoperiri

Cred cu tărie că doar prin educație mai putem să schimbăm ceva în țara noastră. Cred cu tărie că școala de azi trebuie să pună accent pe gândirea critică, să-i învețe pe elevi cum să gestioneze abundența de informație, cum să discearnă ce e autentic.

De când sunt în domeniul educațional, am descoperit că pasiunea și implicarea pot crea schimbări semnificative. Am învățat că fiecare persoană are potențialul de a contribui pozitiv, dacă i se oferă contextul potrivit. De asemenea, am realizat cât de importantă este comunicarea deschisă și sinceră.

 

Educația din România

Educația din România are nevoie de:

  1. Formare continuă a cadrelor didactice – pentru a adapta metodele la cerințele secolului XXI, dar și pentru a le stârni motivația pentru rolul esențial ce-l au în formarea societății.
  2. Infrastructură modernă – spații de învățare sigure, bine dotate și diferit organizate și mobilate (din care să dispară impresia că elevii sunt instrumente pasive de primire a informațiilor furnizate de la catedră): clasa ca spațiu ce invită la descoperire și relaționare caldă și firească.
  3. Promovarea unei educații bazate pe valori – pentru a forma caractere solide. Relativismul valorilor duce la dispariția relevanței educației, iar informațiile primite fără o responsabilizare pot conduce la bagatelizarea binelui, frumosului și adevărului.
  4. Parteneriate între școli, părinți și comunitatePrimii pași ar include creșterea investițiilor în educație, digitalizarea procesului de învățare și implementarea unui curriculum mai flexibil.
Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune

Dictionar



Branded


Related