Starcom România lansează cea de-a X-a ediție a studiului anual Black Friday, care dezvăluie comportamentul de cumpărături al românilor în contextul celui mai așteptat eveniment de reduceri din an. Cu o metodologie unică – intervievarea acelorași respondenți înainte și după Black Friday – acest raport oferă perspective valoroase și exacte asupra tendințelor actuale din piață.
"Black Friday este un moment așteptat de consumatori, iar comportamentul lor înainte și în timpul campaniei dezvăluie o parte din motivațiile acestora când vine vorba de cumpărături. Reducerile și ofertele speciale atrag atenția, motivând atât cumpărături planificate, cât și decizii impulsive. Fie că este vorba de produse dorite de mult timp sau de achiziții neplanificate, fiecare alegere reflectă nevoile și dorințele consumatorilor.
Studiul Starcom care s-a desfășurat în două etape distincte, ne oferă o perspectivă completă asupra comportamentului consumatorilor. Prima etapă a fost realizată înainte de Black Friday și a analizat intențiile de cumpărare, în timp ce cea de a doua etapă, derulată după eveniment, a dezvăluit comportamentul real (la nivel declarativ) al consumatorilor și modul în care planurile lor inițiale s-au transformat sau nu.", a declarat Mirela Enache, Media Research Specialist, Starcom România.
Consumatorii planifică mai mult și devin tot mai conștienți de avantajele reducerilor
În ultimii doi ani, consumatorii au devenit din ce în ce mai conștienți de avantajele oferite de Black Friday. Reducerile sunt folosite pentru a face provizii, pentru achiziții de produse mai scumpe, pentru cadouri sau pentru momente de răsfăț personal. Tot mai mulți consumatori își planifică achizițiile în avans, folosind această perioadă pentru a cumpăra produse necesare ce înlocuiesc articole mai vechi, cadouri sau pentru a se răsfăța cu achiziții mai costisitoare.
În prezent, se observă un trend ascendent al numărului de consumatori care își planifică achizițiile pentru Black Friday și finalizează cumpărăturile în cadrul evenimentului. Pe de altă parte,studiul arată o scădere cu 5 puncte procentuale a celor care sunt convinși să cumpere pe parcursul evenimentului, semn că deciziile sunt tot mai bine informate și calculate.
Sursele de informare preferate de români în 2024
În perioada Black Friday, deciziile de achiziție sunt puternic influențate de tipul de conținut care ajunge la consumatori, iar preferințele lor de informare sunt reflectate în sursele pe care le accesează cel mai frecvent. Deși românii declară că preferă oferte promovate prin concursuri, recenzii ale clienților sau metode tradiționale, atenția lor este mai degrabă captată de postările zilnice, notificările, videoclipurile despre oferte și recenziile detaliate ale produselor, care s-au dovedit mai eficiente în atragerea interesului.
Clasamentul surselor de informare pentru Black Friday 2024 confirmă această tendință, arătând o preferință pentru publicitatea TV și online, alături de site-urile retailerilor și motoarele de căutare. În plus, rețelele sociale, în special Facebook, joacă un rol semnificativ, iar interacțiunile din magazine și utilizarea site-urilor de comparare a prețurilor sunt esențiale în procesul de informare.
Produsele preferate în perioada Black Friday 2024
Produsele din coșul de Black Friday al românilor reflectă un mix echilibrat între utilitate și plăcere. Peste 50% dintre consumatori au optat pentru produse esențiale, de care aveau nevoie, iar 24% au folosit reducerile pentru a înlocui obiecte deja existente în locuință. Totuși, această perioadă rămâne și un prilej pentru achiziții spontane, de răsfăț, sau pentru alegerea cadourilor perfecte pentru cei dragi.
Analizând rata de conversie dintre categoriile de produse care au ajuns in coșul de cumpătături ale consumatorilor și efectiv cumpărate, observăm un top variat de produse. Românii s-au orientat atât către articole costisitoare, precum electrocasnice și televizoare, cât și către produse de consum rapid.
Online vs. offline. Cum au evoluat obiceiurile de shopping de Black Friday 2024
Comparativ cu 2022, consumatorii din 2023 și 2024 par că au adoptat o abordare mai strategică, planificând achizițiile din timp.
23% dintre cumpărători aplică tactica de a adăuga mai multe variante de produse pentru a nu rata nicio ofertă. Pe de altă parte, există și cei care preferă o abordare mai spontană, explorând promoțiile fără a-și salva dinainte alegerile.
Cumpărăturile exclusiv online continuă să fie preferate de 7 din 10 români în perioada Black Friday. Totuși, în 2024, se observă o ușoară creștere a interesului pentru o combinația online-offline, în timp ce cumpărăturile tradiționale exclusiv din magazine au înregistrat o ușoară scădere.
Consumatorii aleg shoppingul online datorită economiei de timp, reducerilor mai mari și ușurinței de a compara prețurile între diferiți retaileri. Magazinele fizice rămân atractive pentru cei care apreciază testarea produselor înainte de achiziție, evitarea costurilor de livrare și satisfacția de a pleca acasă imediat cu achiziția.
Satisfacția clienților și potențialul de îmbunătățire
Scorul mediu de satisfacție pentru Black Friday este de 5,3 (din 7), indicând că, deși consumatorii sunt în general mulțumiți, există loc pentru îmbunătățiri. Comparativ cu 2023 nivelul de satisfacție a crescut cu 7 puncte procentuale, stabilind așteptări ridicate pentru Black Friday 2025, care deja înregistrează un scor mediu de satisfacție estimat la 5,6 din 7.
Planificarea pentru cumpărăturile de Craciun
Când vine vorba de cumpărăturile de Crăciun, românii sunt atenți la bugetele lor, iar cei mai mulți încep procesul din perioada reducerilor sau chiar din octombrie, reusind astfel distribuirea cheltuielilor pe o perioadă mai lungă de timp.
Metodologie
Cercetarea a fost efectuată pe un eșantion reprezentativ format din 975 de respondenți, utilizatori de internet din mediul urban. Pentru a capta cu acuratețe diferențele dintre planificare și comportamentul final de achiziție, aceiași participanți au fost intervievați în ambele etape ale studiului. Această abordare inovatoare a permis surprinderea schimbărilor comportamentale în timp real, oferind o imagine clară asupra tendințelor și deciziilor de Black Friday.
Agenția Starcom România este parte din cea mai mare rețea de media din lume, Starcom Worldwide. Înființată în 2000, Starcom este prima agenție de media din România premiată la Cannes, dar și alte festivaluri, precum Eurobest, Ad’Or, Golden Drum, Effie și Webstock. Cu o experință de aproape două decenii în industria românească de comunicare, Starcom pune la dispoziția clienților săi specializări diverse, precum Consumer Understanding, Inovație, Digital, Planning, Buying sau Proiecte Speciale.