Kantar, liderul mondial în domeniul datelor și analizelor de marketing, a publicat raportul Marketing Trends 2025, care dezvăluie forțele care vor modela viitorul marketingului. Acesta conține previziunile experților din cadrul Kantar, susținute de date atitudinale și comportamentale robuste și oferă perspective critice pentru specialiștii în marketing, pentru a îi ajuta să se orienteze în contextul schimbărilor sociale, demografice și legale și al avansurilor tehnologice.
Potrivit Kantar, acestea sunt cele 10 tendințe care vor face diferența în 2025:
- Conștiința brandurilor “se trezește”, fără ca ele să falimenteze/ Brands go woke and definitely not broke . În timp ce dovezile că incluziunea este un motor puternic de creștere pentru mărci continuă să se adune, specialiștii în marketing încă subestimează impactul acesteia. Datele Kantar arată că eforturile de diversitate și incluziune ale unui brand influențează deciziile de cumpărare pentru aproape 8 din 10 persoane din întreaga lume. Având în vedere că schimbările politice, sociale și demografice majore vor face ca incluziunea să devină mai personală pentru mulți oameni anul viitor, aceasta va deveni unul dintre cei mai importanți factori de luat în considerare pentru mărci.
- Puzzle-ul încetinirii creșterii populației/ The puzzle of slowing population growth - Companiile se bazează pe creșterea demografică pentru a crește vânzările produselor lor. Dar creșterea populației globale este în prezent sub un procent și se preconizează că va fi negativă până la sfârșitul secolului. Forțe precum faptul că oamenii se căsătoresc, au copii mai târziu și trăiesc în gospodării mai mici vor amplifica această schimbare. La fel se va întâmpla și cu populația îmbătrânită, care tinde să cheltuiască mai puțin. Acest lucru creează un imperativ pentru specialiștii în marketing de a predispune mai multe persoane către brandul lor și de a găsi noi spații în care să se extindă.
- Gen AI – siguranța va fi pe primul loc/ Gen AI – safety will come first. Proveniența datelor va fi o temă importantă în 2025. Cercetările Kantar arată că mai mult de doi din cinci consumatori nu au încredere în reclamele care sunt generate de AI. Pe măsură ce inteligența artificială devine mai sofisticată, tot mai mulți oameni vor solicita transparență în ceea ce privește modul în care este utilizată. Fie că folosesc GenAI pentru a lua decizii de investiții bazate pe date sau pentru a ajuta la crearea de idei și conținut, specialiștii în marketing vor avea nevoie de asigurări că datele pe care se bazează modelele sunt relevante și de încredere.
- Urmărirea de livestreaming/ Looking to livestreaming: Platformele de livestreaming precum Taobao Live, Douyin și WeChat ating jumătate din populația chineză, iar unele previziuni estimează că vânzările rezultate din comerț live vor reprezenta 20% din totalul vânzărilor cu amănuntul în China până în 2026. Reclamele de livestreaming pot stimula atât intenția de cumpărare pe termen scurt, cât și afinitatea față de marcă pe termen lung. Experții Kantar se așteaptă ca mărcile consacrate să se orienteze către reclame de livestreaming pentru a construi asocieri pe termen lung, iar mărcile de dimensiuni medii și mici să acorde prioritate creșterii notorietății și stimulării interesului imediat.
- Așteptări mai ridicate de la rețelele de retail media (RMN)/ Demanding more from Retail Media Networks (RMNs): În 2028, media de retail ar putea reprezenta aproape un sfert din totalul cheltuielilor media pentru publicitate din SUA. Prin colaborarea cu comercianții cu amănuntul legată de datele lor primare, specialiștii în marketing pot obține o targetare și o personalizare mai adecvată, ceea ce înseamnă că insight-urile detaliate despre consumatori pot fi folosite pentru a optimiza investițiile publicitare și a îmbunătăți eficacitatea campaniei. Totuși, în 2025 trebuie să existe transparență privind provocările care fac ca oamenii de marketing să aibă rețineri în privința investițiilor în rețelele de retail media, un acces mai bun la date , nevoile specifice de măsurare media și abilitatea de a contribui la capitalul mărcii.
- Îmbarcarea în « călătoria » către video total/ Embarking on the voyage to total video: Linia dintre televiziunea clasică și serviciile de streaming este acum aproape invizibilă pentru telespectatori. Conform previziunilor Kantar, se va investi în continuare în reclame difuzate prin serviciile clasice de televiziune, dar și prin servicii de streaming. Specialiștii de marketing care adoptă o abordare nuanțată, care testează și identifică mixul potrivit între canalele tradiționale și platformele SVOD și AVOD vor fi cel mai bine pregătiți pentru succes.
- Social media trebuie să inoveze pentru a recâștiga atenția/ Social media to innovate to recapture attention: Puțin sub o treime dintre oameni spun că reclamele de pe rețelele de socializare le captează atenția, o scădere semnificativă față de anul trecut (43%). Acest lucru nu poate fi atribuit doar unui deficit de atenție în rândul publicului tânăr; dezamăgirea a lovit toate generațiile. Kantar se așteaptă să vadă mai multă inovație creativă și dramatizare vizuală în încercarea de a capta atenția oamenilor în 2025: experimente privind modul de filmare, montaj și moduri noi de a spune povești mai vechi.
- Sustenabilitatea va deveni o responsabilitate a marketingului/ Sustainability set to become marketing’s job: 2025 este un an important pentru legislația privind sustenabilitatea care se va intensifica în economiile majore, ceea ce va forța companiile să considere sustenabilitatea o oportunitate, precum și un risc. Analiza Kantar sugerează că sustenabilitatea contribuie deja cu 193 de miliarde de dolari la valoarea celor mai importante 100 de mărci din lume: comercianții vor putea transforma inițiativele de sustenabilitate în surse creștere prin găsirea unor modalități autentice de a se conecta la consumator,
- Brandurile vor exploata mai bine comunitățile creatorilor de conținut/ Brands to tap into creator communities: Economia creatorilor de conținut este în plină expansiune, oferind mărcilor oportunități puternice de a intra în contact cu audiențe implicate și de a consolida încrederea. Comunitățile strânse reunite de creatori au o mare putere de a predispune mai mulți oameni către un brand. Colaborarea cu creatorii în cadrul unei relații bidirecționale va fi importantă pentru platformele care doresc să își crească baza de utilizatori și veniturile din publicitate.
- Extinderea limitelor inovației/ Stretching the limits of innovation: Inovarea va fi o necesitate pentru mărcile mari care nu pot crește cu ușurință în alte moduri: mărcile care pot găsi noi spații în care să opereze își dublează șansele de creștere. Cele care au o penetrare ridicată și o probabilitate mare de creștere au ceea ce le trebuie pentru a reimagina activitatea lor și de a explora noi surse de venit. În 2025, marketerii se pot inspira de la branduri precum Oreo și Ferrero, care au depășit granițele categoriilor lor prin inovare.
Jane Ostler, Vice-Președinte Executiv, Global Thought Leadership, Kantar, comentează : „Cu atât de multe schimbări tehnologice și sociale care ajung într-un punct critic, 2025 marchează un moment crucial pentru marketing. Aceste tendințe nu reprezintă doar schimbări incrementale, ci o modificare fundamentală în modul în care brandurile se conectează cu consumatorii. Cei care îmbrățișează aceste schimbări, prioritizează strategiile bazate pe date și susțin creativitatea și incluziunea vor fi cel mai bine poziționați pentru succes. Tendințele noastre de marketing pentru 2025 pun brandurile în prima poziție în ceea ce priveste înțelegerea acestor schimbări, anticiparea provocărilor viitoare și luarea de decizii informate care să le modeleze viitorul.
Kantar este liderul mondial în domeniul analizelor de marketing (insights & analytics) și un partener indispensabil în materie de insight-uri de brand pentru companiile de top din lume. Combinăm cele mai relevante date despre atitudinile și comportamentale oamenilor cu o expertiză profundă și modelari (analytics) avansate pentru a dezvălui modul în care oamenii gândesc și acționează. Ajutăm clienții să înțeleagă ce s-a întâmplat, de ce și cum astfel încât să poată să își contureze strategiile de marketing care să dea formă viitorului afacerii lor.