Mihai Cazacu: Studioset a fost mereu un loc care a crescut talente, a investitit în ideile oamenilor săi și în tehnologia instrisec necesară pentru a le pune în scenă

Mihai Cazacu: Studioset a fost mereu un loc care a crescut talente, a investitit în ideile oamenilor săi și în tehnologia instrisec necesară pentru a le pune în scenă
Sorin Baican & Mihai Cazacu

Strategie, acțiune și curaj. Aceasta este filosofia de muncă a lui Mihai Cazacu, noul General Manager Studioset. Mihai a început aventura în publicitate în ultimul an de facultate, ca CS într-o agenție. A continuat să se dezvolte în zona de CS, în BTL, lucrând pe conturi ca Intersnack, P&G, Avon, Groupama. După o scurtă pauză, a revenit în același grup de comunicare, dar într-o echipă integrată TTL pe conturi precum P&G, Tuborg, Rompetrol. În căutarea pragmatismului, a virat spre producția publicitară, iar de acolo a ajuns la Lidl, unde a coordonat echipele de conceptie a campaniilor integrate, relația cu principalele agenții full-service de creație, relațiile cu KOLs și endorseri, producția conținutului AV, dar și revista retailerului. Aici a petrecut 9 ani, din care ultimii 2 la Lidl Portugalia. 

De curând, Mihai Cazacu este GM la Studioset, casă de producție și post-producție cu 17 ani de experiență pe piața românească, dar și externă, și multe premii în portofoliu. 

"Cum să nu vrei într-un trib atât de pestriț și mișto format din cei mai umani profesioniști și, respectiv, cei mai profesioniști oameni? Cum să nu respecți o casă de producție care, deși pe o piață comercială extrem de demanding, nu uită să investească și în proiectele personale ale oamenilor ei și care – mai ales – alege conștient să includă în fiecare soluție de producție sau post-producție și un pic de cultură, un added production-value fără ochi mijiți spre over-time?!", spune Mihai Cazacu. 

Povestim cu Mihai Cazacu în continuare despre planurile, obiectivele & ideile cu care s-a alăturat echipei Studioset, aventurile lui în marcom, învățăturile de până acum și provocările pieței de producție video în 2024. 

 

Începuturile care contează

Sunt un om căruia îi plac T0-urile, începuturile, pe cât de mult îi plac și traseele.

Astfel, probabil că momentele pe care le resimt ca esențiale s-au situat fie la începutul în agenții  - cu atât mai mult cu cât am lucrat mereu în agenții demanding, în care practic învățarea și (auto)dezvoltarea erau condiția existenței în sine și nu doar a evoluției acolo - fie, mai apoi, începutul work-ului “la client”, care a coincis cu un nou început și la nivelul acelei companii: tocmai se schimba paradigma în care urmau să facă marketing și, mai ales, advertising. 

La nivel personal lucrurile stau cam în aceeași cheie și, păstrând metafora începutului, esențială a fost și apariția fetelor mele a căror dezvoltare, cu mândrie, o urmăresc. Iar dacă mă duc și mai mult în trecut… începuturile facultății receptate cu mintea permeabilă, începuturile în radio de provincie, în teatru de amatori sau în scris ca hobby neasumat, începuturile abrupte ale lecturilor impuse de tata…

 

Învățături & experiență

Flexibilitatea mentală e esențială. E un clișeu, știu, insert ochi dându-se peste cap și pufnit în bărbi de publicitari. Dar această flexibilitate (care presupune adaptabilitate, deschidere către nou, învățare, responsabilitate, asumare a faptului că încă nu știi, încercarea de a nu fi… prost, dar nici cel mai deștept de pe casa scării) mi se pare prerequisite-ul oricărui job în sfera marcom. 

Apoi, la client, am resimțit responsabilitatea (bugetului, a eforturilor unei companii cu mecanisme umane și procedurale sau tehnice imense dar și a parteneriatului cu oameni incredibil de inteligenți, creativi, cultivați, dinamici și motivați). A fost deci nevoie de niște gimnastică mentală pentru a cuprinde toate valențele jobului.

La client, dar în Portugalia… hm, aici flexibilitatea a apărut mai degrabă prin lipsă. Și a impus o și mai mare flexibilitate din partea mea, pe care a întins-o precum se-ntinde cașcavalul în reclamele cu senvișuri dichisite de food-stylisti. De data asta și pe plan personal, de la gestionarea diverselor angoase (legate în principal de adaptarea familiei la noul mediu, dar și la eventuala despărțire de acel mediu) până la jonglarea aspectelor birocratice (surpriză, există multă birocrație și la vest de grădina Maicii Domnului). 

Dar și profesional, pentru că acea piață deși extrem de creativă este și foarte mică, oamenii sunt pe cât de simpatico-politicoși pe atât de conservatori (nu neapărat ideologic) și constanți în dorințe, metode și așteptări. There’s no struggle… îi judecasem în primele 3 luni pe gazde. They struggle to do everything for them to avoid any strugle, judec acum, după 2 ani, desigur subiectiv (alții pot avea altă experiență). Portugalia rămâne însă o țară minunată din prea multe puncte de vedere și îi voi fi mereu un ambasador dedicat.

 

Cum s-a schimbat perspectiva

Perspectiva mi-a rămas aceeași. We need to deliver. Dacă suntem brand, we need to deliver on our (brand) promise. Și să facem asta din ce în ce mai congruent cu valorile mărcii (da, da, alea din powerpoint-ul ăla), din ce în ce mai asumat și mai etic, din ce în ce mai sincer cu un public care, la rându-i, e din ce în ce mai informat și asumat în decizii. Dacă suntem de partea celalaltă – parteneri ai brandului – trebuie să facilităm conversația ce setează terenul în care the brand delivers. 

Rolul meu, deci, e de facilitator al relației dintre compania pentru care lucrez (client, partener de business sau angajator) cu toți stakeholderii ei, interni sau externi.

 

Noua etapă: GM la Studioset

Mai întâi m-a convins Studiosetul în sine, pentru că aveam deja o idee despre ecosistemul pe care-l reprezintă. Cum să nu vrei într-un trib atât de pestriț și mișto format din cei mai umani profesioniști și, respectiv, cei mai profesioniști oameni, permiteți cu colindul licenței poetice. 

Cum să-ți placă producția AV și să nu vrei să fii alături de cei care au produs majoritatea reclamelor alea mișto despre care ai fi vrut să fi fost ideile tale?! Cum să fi fost marketer și să nu vrei să vezi și ce e de partea cealaltă a PPM-ului și…excell-ului. Cum să nu respecți o casă de producție care, deși pe o piață comercială extrem de demanding, nu uită să investească și în proiectele personale ale oamenilor ei și care – mai ales – alege conștient să includă în fiecare soluție de producție sau post-producție și un pic de cultură, un pic de artă de dragul artei, un added production-value fără ochi mijiți spre over-time?!

Eh și dacă tot îți place așa mult de ei, cum să nu accepți această provocare de a te alătura celor care au fondat Studioset?!

Sorin Baican (dar de fapt tot board-ul care mi-a acordat timp și atenție timp de câteva săptămâni de “reflecție”) mi-a dat imboldul de a îmi pune întrebările retorice de mai sus, în timp ce mă întorceam spre țară și spre o zonă de confort profesional.

Încerc să mă ridic la nivelul așteptărilor Studioset, deci, acum că am ales să nu reintru în zona de confort :)

 

Decizia

Sigur că rolul în sine nu presupune doar poezie. Și cu siguranță nu există riscul să mă înec în prea mult lapte și miere. Deci decizia nu a fost tocmai ușoară și sigur a inclus și mult rațional imediat ce partea estetic-emoțională a întors toate scaunele. 

 

Motto-ul tău, ca leader de echipă

I act.

În toate sensurile pe care i le atribuie limba engleză: acțiune, suflecat de mâneci, livrat + asumarea rolurilor, challenge the script while still delivering it,  joc de echipă + impact/efect asupra celorlalți.

 

Cuvântul care îți descrie cel mai bine viziunea

Curajudecat.  

Da, mă alint un pic aici pentru că ați cerut un singur cuvânt, dar cumva asta e: acționăm cu curaj dar un curaj care are la baza expertiză, risc calculat și conștiința faptului că acțiunile noastre au efecte, devin vizibile, fie prin lentilele folosite la filmări pentru clienții noștri, fie prin VFX din mintea fiecărui membru al echipei Studioset, fie prin filtrele aplicate de către și asupra industriei.

 

Responsabilitățile tale în noua funcție

Am o “fișă a postului“ destul de amplă ce acoperă atât aspecte ce țin de asigurarea performanței financiare, coordonarea unor elemente ce țin de comunicarea studioului (spre piață, dar și în interiorul ecosistemului nostru) dar și importarea unui learning “din corporație” și aplicarea lui unei organizații antreprenoriale creative. 

Dar mie îmi place să spun că marea responsabilitate e de a fi avocatul board-ului în fața colegilor și reprezentantul colegilor în relația cu board-ul. Iar asta e cu atât mai mișto cu cât printre colegi se numără și membrii board-ului… thin lines, thin lines everywhere. 

 

Planuri, așteptări, idei

Vrem să capitalizăm pe vocea distinctă a Studioset (una dintre foarte puținele case de producție locale full-service: producție, post-producție, CGI, VFX, un powerhouse tehnologic) și să creăm un reflex în mintea clienților de a apela la noi ori de câte ori au nevoie de un proiect de comunicare ce implică AV și orice altceva conex domeniului.

Zâmbesc acum amintindu-mi vorbele unui prieten grec care spunea că un plan fără strategie e doar o dorință. Avem desigur și dorințe și idei, dar, da, avem cu siguranță o strategie pentru a atinge obiectivul de mai sus.

Studioset a fost mereu un loc care a crescut talente, a investitit în ideile oamenilor săi și în tehnologia instrisec necesară pentru a le pune în scenă. Oamenii aceștia  - câștigători ai frecușului mental adus de anii pandemici și post-pandemici - vor continuă să fie centrul strategiei noastre și, alături de ei vor fi și resursele imense creative și tehnice care ne împărtășesc valorile: regizori, muzicieni, actori, producători, directori de imagine, scenografi, scenariști, etc.

De asemenea, vom continua investițiile în tehnologie precum și în capacitățile noastre logistice. Suntem o companie sănătoasă financiar, cu parteneri serioși și cu strânse legături comerciale cu piețele internaționale – astfel putem aduce pe un proiect local tot know-how-ul “de afară” și, respectiv, produce (și post-produce) conținut de cea mai înaltă calitate pentru orice client internațional. 

 

Obiective

Pe termen scurt, comunicarea holistică a Studioset este atât un obiectiv în sine cât și un tool pentru consolidarea pieței locale. Și când mă refer la comunicare, includ și o zona de sharing the know-how în care ne dorim să atragem cât mai mulți actori din marcom (agenții, creativi din diverse sfere, oameni din cinematografie, dar și oameni de marketing și de business, parteneri media precum voi) și, da, vrem ca ai noștri colegi să revină în lumina reflectoarelor și, strălucind, să fie un vector de comunicare.

 

Piața de producție video în 2024

Pe o piață de early-adopters cum e cea locală, în care există toată tehnologia de ultima oră și chiar și cea de nișă (de la cei mai noi roboți de motion control până la ecrane pentru studiouri virtuale) credem că factorul uman rămâne principala provocare. Knowledge extensiv pe zona de VFX, Unreal engine, harvesting AI sunt tot atâtea provocări cât și obiective în sine.

O altă provocare, pe care, ce-i drept, o privim cu optimism, este asigurarea partenerilor și clienților noștri că o casă de producție mare poate face – fără a tăia din calitatea de producție și nici din crispyness-ul creativ – și proiecte mici. Sau mai bine zis, clienții obișnuiți să facă proiecte mari trebuie să se simtă confortabili cu producătorul și în proiecte mici, la fel cum clienții care au un go-to producer pentru proiecte mici pot avea încredere că pot ieși din buclă și pot testa și proiecte de anvergură. 

Studioset este aici pentru acest tip de melanj de proiecte – că tot ziceam la început de flexibilitate în abordare.

 

Factorii care influențează cel mai mult domeniul

Evident există tentația de a zice bugetele, asupra cărora s-a simțit o ușoară contractare în ultimii doi ani. Dar de fapt nu e doar atât. Desigur că un buget dictează într-o oarecare măsură anvergura unui proiect. Dar, în rolul nostru de facilitatori, avem obligația de a găsi cele mai bune soluții.

Segmentul nostru a crescut și putem vorbi chiar de o profesionalizare. Avem competitori care evoluează foarte bine pe piața de servicing, chiar deschizând birouri de reprezentare în afara țării.  Există case de producție care au mizat pe zona de televiziune. La fel cum există case de producție care lucrează la consolidarea pieței locale. Am observat și apariția a tot mai multe unități de producție (case de producție mici și foarte mici) care poate ar trebui menționate mai degrabă la provocările pieței pentru că aici există un mare risc de fail prin simplă inadecvare a cererii clientului la capacitățile reale a acelei unități.

Fix aici intervine propunerea Studioset: menținând o echipă mare constantă suntem foarte bine pregătiți să acomodăm atât proiecte mari cât și mici, we are the one-stop-shop for everything related to production, post-production and beyond.

 

Ce cuvânt nu mai suporți să auzi în marcom :)

Toate sunt adecvate unui anumit context și, oricum, să lucrezi în marcom (această pepinieră de expresii-surogat, de concepte, de clișee) și să spui că nu mai suporți să auzi un anumit cuvânt, e un simplu alint. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Studioset

Studioset este o casa de productie si post-productie, cu sediul in Bucuresti. Compania a fost infiintata in 2007 si este formata dintr-o echipa tanara de profesionisti media care au castigat numeroase premii de-a... vezi detalii »

Pozitii

Sectiune



Branded


Related