Tematica celei de-a doua ediții: BACKSTAGE PASS
O experiență specială în backstage-urile marilor artiști, instalații muzicale unice în România, echipamente audio de ultimă generație, un listening bar, singura mediatecă de viniluri din oraș și Jojo Mayer, unul dintre cei mai influenți toboșari din lume, la deschidere: așa se anunță ediția a II-a a Music Gallery, singura expoziție despre muzică din România!
Finalul verii vine cu o veste bună pentru toți pasionații de muzică și experiențe speciale: expoziția care îți prezintă muzica într-un mod nemaiîntâlnit, revine, în perioada 4-26 octombrie, la Muzeul de Artă din Cluj-Napoca! Creată de organizatorii Jazz in the Park, aceasta va fi deschisă mai bine de 3 săptămâni, timp în care doritorii de toate vârstele vor avea acces la o expoziția interactivă cu și despre muzică, reeditată de anul trecut, dar cu o nouă tematică: „backstage pass”. Music Gallery 2024 va conține 8 secțiuni pline de informații interesante, instalații interactive, aparaturi rare, dar și cele mai moderne echipamente audio, toate combinate într-o experiență în care publicul să înțeleagă mai bine arta muzicii și simțul auzului. Iar în deschidere, în 4-5 octombrie, vor concerta Jojo Mayer și Mădălina Pavăl.
”Music Gallery este mai mult decât o galerie cu și despre muzică. Este contextul în care publicul poate înțelege mai bine ce e în mintea artiștilor și în spatele procesului lor creativ. Ne dorim ca acest proiect să fie unul în care poți deopotrivă să experimentezi, să descoperi echipamente audio cu care nu te întâlnești în mod normal și să te bucuri de sunet într-un mod inovativ și interactiv. Am creat o galerie prin care am umanizat muzica jazz și un mediu în care te simți liber să o asculți cum n-ai mai făcut-o până acum”, a declarat Roxana Tarko, project manager Music Gallery.
Music Gallery plasează muzica Jazz în centrul atenției, punând-o într-un context universal. Expoziția prezintă Jazzul din perspective sociale, politice, istorice și arată cum a influențat acesta evoluția muzicii în lume. De asemenea, Jazzul servește ca o coloană sonoră pentru toate echipamentele și instalațiile audio amenajate în galerie.
Tematica expoziției din acest an: backstage pass
Inspirați de cultura festivalieră din care fac și ei parte, organizatorii au ales ca temă expozițională pentru acest an „backstage pass”. Termenul de backstage face referire la ce se întâmplă în spatele scenei, la zona artiștilor sau a organizatorilor, în care publicul larg nu are access în mod normal.
În contextul Music Gallery, „backstage pass” este dorința organizatorilor de a arăta publicului ce este în spatele muzicii. Vizitatorii vor avea ocazia să se simtă ca niște artiști sau membri ai echipei de staff cu acces complet în culisele marilor artiști. Încă de la intrarea în galerie, ei vor putea experimenta această senzație de „full acces” — la fel ca un deținător de badge „AAA” (Access All Areas) la festivaluri sau concerte mari. Aceștia vor păși într-un backstage autentic, cu recuzita clasică și mai multe photo corners atrăgătoare care recreează atmosfera vibrantă și exclusivistă a unui event major.
„Backstage pass” se va regăsi așadar nu doar în conținutul educațional al expoziției, ci și în decorul acesteia, unde vor fi folosite multe echipamente întâlnite în general în amenajările scenice. Mai departe, publicul va descoperi ce înseamnă viața de artist sau de organizator de concerte, ce înseamnă presiunea de a compune muzică sau de a fi o celebritate, și vor fi prezente multe aspecte nevăzute din industria muzicală. De asemenea, va fi evidențiat și tot contextul social și politic pe care arta de multe ori îl are ca sursă de inspirație.
”Lucrând cu muzica de mai bine de 15 ani, în fiecare an simt parcă tot mai tare și mai tare cât de puțin interacționăm această artă a sunetului. Participarea la concerte este doar o zgârietură pe suprafață. Music Gallery este un proiect complementar oricărui festival și oricărui concert, fiindcă îi face pe oameni să fie apreciativi pentru efortul din spatele concertelor și îi face să descopere cât de frumos este să auzi… bine. Noi simțim efectiv că prin Music Gallery am descoperit comoara simțului și farmecul poveștilor muzicale și e de datoria noastră să spunem la cât mai multă lume”, a declarat Alin Vaida, unul din fondatorii Music Gallery și directorul Fapte.
De asemenea, în perioada în care galeria este deschisă publicului, organizatorii pregătesc numeroase evenimente speciale: concerte, ateliere de muzică, un târg de echipamente audio și replicarea unui listening bar după celebrul concept japonez.
Jojo Mayer și Mădălina Pavăl vor concerta la deschidere!
Vernisajul expoziției va avea loc în 4 octombrie și îl va avea ca protagonist pe unul din cei mai influenți toboșari din lume, Jojo Mayer, care își va prezenta în premieră proiectul ME/MACHINE: o simbioză între puterea arhaică prestației muzicale umane live, combinată cu inteligență artificială generativă de muzică!
În 5 octombrie, curtea muzeului se va transforma într-o sufragerie urbană în care Mădălina Pavăl și orchestra ei vor susține un concert special, în care și publicul face parte din setup-ul de scenă.
În 17-20 octombrie, pe lângă expoziție, publicul local va putea participa la primul târg de echipamente audio găzduit vreodată la Cluj. 10 producători vor prezenta echipamente Hi-Fi și alte rarități care nu sunt la îndemâna tuturor. De asemenea, camera de intrare în expoziție va fi amenajată sub forma unui listening bar funcțional, în care publicul va avea acces gratuit pe toată perioada în care expoziția va fi deschisă.
Singurul aparat de inscripționat viniluri din România, prezentat în expoziție
Organizatorii promit multe instalații interactive cu care publicul se va putea distra la vizitarea expoziției. Unul din principalele atracții ale expoziției este un aparat de inscripționat viniluri care datează din 1951 și care este funcțional. De asemenea, publicul va găsi în expoziție un mic studio de înregistrări vocale, o cameră de audiție Hi-FI, simulatoare de tobe, pian și chitară, o zonă de testare căști Hi-Fi și instalații interactive produse de artiști români.
La fel ca anul trecut, Music Gallery va avea o mediatecă de viniluri, care însă va fi mai mare în acest an. Peste 1000 de titluri din lumea Jazzului, dar și a altor genuri conexe, vor putea fi ascultate la pick-upurile cu căști sau cu sound dome-uri amenajate de organizatori în expoziție.
Bilete
Biletele pentru vizitarea galeriei sunt disponibile de joi, 15 august, pe platforma iabilet.ro și costă doar 40 lei pentru adulți sau 30 lei pentru elevi, studenți și pensionari, iar pentru extra 10 lei, publicul poate lua parte la un tur ghidat al expoziției. Biletele se vor putea cumpăra și la fața locului, în limita locurilor disponibile pentru ora de vizitare. Copiii până la 6 ani și persoanele cu dizabilități au acces gratuit.
Biletele la concertele din cadrul Music Gallery vor costa 70 lei și vor include și vizitarea galeriei, iar biletele la târgul de echipamente vor costa 50 lei.
Call public de instalații interactive
La fel ca anul trecut, organizatorii Music Gallery lansează un call public de instalații interactive în jurul muzicii, dedicat atât studenților care studiază artă sau multimedia, cât și profesioniștilor din domeniu din România. Call-ul se lansează astăzi, 14 august și va fi deschis până la data de 4 septembrie. În urma call-ului, vor fi selectate 3 lucrări, care vor fi finanțate cu suma de 7.500 lei și vor fi expuse în galerie.
Aplicanții sunt încurajați să se folosească de interdisciplinaritatea artelor și să combine mai multe domenii cu cel muzical, însă trebuie să respecte tematica ”backstage pass”, respectiv să aibe ca element central muzica.
Ce este Music Gallery?
Music Gallery este singura expoziție de artă dedicată muzicii din România. Proiectul a fost gândit de organizatorii Jazz in the Park în perioada pandemiei, când evenimentele live nu erau permise, însă accesul în muzee nu era restricționat, și a fost inaugurat în 2023. Expoziția a fost amenajată în două locații speciale din Cluj-Napoca și Iași: Muzeul de Artă, respectiv Palatul Braunstein, și a fost vizitată de peste 7.500 de persoane! În urma succesului pe care l-a avut, organizatorii au decis să prezinte o versiune adaptată a Music Gallery la Jazz in the Park Competition, dar și în cadrul festivalului Jazz in the Park 2023.
Music Gallery prezintă muzica într-un alt fel decât clasicele concerte, devenind un context în care publicul poate descoperi informații relevante care arată o imagine mai complexă despre genuri muzicale, artiști și operele lor. Pe lângă arta în sine, Music Gallery reprezintă o introducere pentru mulți în ce înseamnă tehnica sunetului și tehnologia din spatele acestui simț, arătând echipamente, instrumente și creând experiențe inedite prin intermediul instalațiilor interactive.
Expoziția este produsă de Fapte, organizatorul Jazz in the Park.
Fondată la Cluj-Napoca în 2012, Fapte organizează evenimente culturale cu impact în comunitate. Credem în puterea exemplului și în caracterul inspirațional pe care un eveniment poate să îl transmită către publicul său. Misiunile noastre sunt accesibilizarea artei, în special a muzicii în rândul publicului larg și resemnificarea spațiilor publice sau uitate, prin integrarea lor în circuitul cultural.
Parteneri principali: BRD - Groupe Société Générale, Vinurile Purcari
Parteneri: Medlife, Estelio by Acoustic Density, Audio Technica, Meze, Epson, Yamaha Music, Mobila Dalin, Eco Garden Cencter, Pernod Ricard, Visuin, Centrul Cultural Clujean
Proiect finanțat de: AFCN și Primăria Cluj-Napoca
Parteneri instituționali: Primăria și Consiliul Local Cluj-Napoca, Consiliul Județean Cluj, Muzeul de Artă, Europe Jazz Network, Asociația Română a Organizatorilor de Concerte
Parteneri media: Rock FM, TVR Cultural, TVR Cluj, Radio România Cluj, Kolozsvari Radio, Ziarul Metropolis, Suplimentul de Cultură, România Pozitivă, Ziua de Cluj, Cluj24, Visit Cluj.