Un om de social media bun trebuie să fie autentic, pasionat și răbdător, spune Ana Pogonariu, Social Media Manager la UNTOLD. Rezultatele vin de multe ori în timp, iar natura muncii cere ca profesioniștii din domeniu să fie conectați mereu la tot ce mișcă în online.
Implicată în proiecte încă din timpul școlii, Ana și-a descoperit interesul pentru publicitate în facultate și s-a specializat în social media pentru că are nevoie de un mediu dinamic și creativ pentru a fi productivă. Iar promovarea unui eveniment de anvergura UNTOLD îi îndeplinește dorința: este un job obositor, palpitant, cu nopți nedormite și zeci de mii de pași străbătuți în doar câteva zile, însă unul pentru care este recunoscătoare.
Mai multe despre tendințele momentului, dorințele audienței și un ghid de supraviețuire al omului de social media, în cuvintele ei, în continuare.
Momente cheie
Toată lumea îmi spune Pogo, e cam self explanatory de ce. Încă de când eram în liceu mă implicam super mult în diferite proiecte și voluntariate, cumva mereu am vrut să mă autodepășesc și challange-uiesc cu diferite contexte. Pe timpul facultății am fost în ASER, unde am organizat un proiect despre advertising și atunci au început să mi se aprindă beculețele legate de publicitate. Într-un program de mentorat din cadrul asociației l-am cunoscut pe Alex Sica, în prezent Brand Manager pentru UNTOLD.
La finalul facultății, în schimb, am plecat un semestru în Erasmus. Mereu mi-a plăcut să mă gândesc ce-aș putea posta din călătoriile mele, ce captions să scriu, să fac videos și story-uri interactive. În ultima zi de Erasmus, văzusem un story pe Instagram de la Arnold Vieriu, cum că agenția în care era la vremea respectivă cauta un Social Media Executive. Țin minte și acum că eram în fața căminului în Polonia și am dat reply în secunda în care am văzut story-ul. Momentul ăla a schimbat totul. În 2021 am avut primul meu job ever - într-o agenție de digital, mă ocupăm de community pe McDonald’s. Mi-am luat foarte multe learnings de acolo, a reprezentat o bază importantă pentru mine, mai ales pentru că stăteam foarte mult pe lângă Arnold și Luana-Mali, care era SM-ul de pe cont pe atunci.
Apoi am vrut să experimentez și viața la client, în Ursus Breweries, însă rămăsesem cu un gol în suflet legat de faptul că nu mai făceam SM aproape deloc. Începusem să realizez din ce în ce mai mult că îmi trebuie un mediu foarte dinamic și creativ că să pot să fiu productivă. Fiind în acest impas, Alex Sica a venit către mine și mi-a zis: “nu vrei să te întorci tu la SM? Avem nevoie de un om și te-ai potrivi mănușă”. And here I am ever since. Colega lui de banca și de haos.
Lecții și surprize
Cea mai mare lecție pe care am învățat-o este aceea că lucrurile vin cu răbdare. De la cifre la idei de conținut. Unele rezultate au nevoie de timp să se întâmple, altele pot apărea peste noapte. Mi se pare că social media și generarea de conținut online sunt (poate) cele mai challanging și dinamice (din punct de vedere schimbări) bucățele din advertising.
Cred că singură “surpriză” de care am avut parte a fost să văd cum niște video-uri din TikTok (cărora nu le dădeam nicio șansă) s-au viralizat și au ajuns la milioane de views.
Provocările promovării UNTOLD
Uneori poate fi copleșitor, alteori extraordinar de obositor, dar cu siguranță și de cele mai multe ori: EXTREM de palpitant. Ne încărcăm în cele 4 zile de festival cu o emoție și o energie atât de cuprinzătoare din partea tuturor, încât te face să uiți de nopțile nedormite, cei peste 50.000 de pași alergați prin festival, campanii peste campanii implementate și exemplele pot continuă. E un sentiment cu adevărat aparte, și sunt beyond grateful că trăiesc asta alături de colegii mei.
Provocări sunt în fiecare zi și, culmea, în cei 2 ani de când sunt aici - niciodată nu s-au repetat. De la a coordona sute de materiale de content în timpul festivalului, la a menține brandul relevant un an întreg. De la a știi cerințele fiecărui artist în parte atunci când postezi despre el, până la merge în spatele lui pe scenă când pune muzică. Și dacă ești o persoană un pic mai introvertită, dar cu multă adrenalină în ea, atunci e și mai challanging.
Un om de social media bun
A-U-T-E-N-T-I-C-I-T-A-T-E.
Mi se pare că în ultimul timp, mai ales în social media, oamenii au uitat să mai fie autentici. Atât ei cu ei, cât și brandurile pe care le comunică. Suntem atât de bombardați de ads, influenceri, and so on, că mulți oameni sunt influențați extrem și uită să mai fie autentici. Mai ales în munca lor. La asta aș mai adaugă niște lucruri cheie: pasiune și răbdare.
Autentic - să te poți diferenția frumos în amalgamul de conținut din online;
Pasiune - să-ți poți acorda timp creativității și să crezi, cu adevărat, în ideile tale;
Răbdare - să nu te judeci prea tare atunci când lucrurile nu ies; căci vor ieși la un moment dat. Majoritatea oamenilor de SM vor mereu mai mult de la cel mai mult, de aia suntem continuu într-o lupta de a fi și mai buni, și mai buni, și mai buni.
Un om de SM nu lucrează doar 8 ore pe zi. Nu există moment în care să fie deconectat de tot de la munca lui (doar dacă decide să ia o pauză de la telefon, for real). Pe lângă asta, partea în care “noi doar stăm pe Instagram” reprezintă doar 10%. Munca din spatele unei postări este mult mai mare. De la strategia din spate până la conceptul și design-ul folosit.
Ce cred ai mei că fac: stau pe net.
Ce cred prietenii că fac: stau cu telefonul în mâna toată ziua.
Ce cred eu că fac: bine.
În pas cu trendurile
În special în industria în care lucrez, mi se pare extrem de important să fii la curent cu tot: trenduri, platforme, genuri de content, sunete virale, melodii lansate, artiști care încep să fie pe val.. și exemplele pot continua. Pentru mine vine destul de natural, prietenii mei spun că m-am născut cu telefonul în mână. Sunt mereu conectată, și oricând prind puțin timp liber dau scroll peste tot. Of course, e benefică și o pauză uneori. Încerc să mi-o iau o dată pe lună, să mă deconectez de telefon complet pentru o zi. În rest, am FOMO.
Schimbări în social media
În mod cert evoluează de la an la an. Oamenii sunt mult mai puțin răbdători în social media față de cum erau acum câțiva ani (să nu mai menționez de perioada pandemică - atunci toată lumea stătea pe ‘internet’). Nu mai reacționează la orice, sunt selectivi cu tot conținutul pe care îl “digeră”, sunt foarte ușor de influențat și, totodată, foarte bombardați de informații. Mi se pare un lucru bun, totuși, faptul că gradul de dezinformare în social începe să fie un pic mai mic față de alți ani. Also, au apărut multe tool-uri care te pot ajuta din punct de vedere creativ extrem de mult (vezi ChatGPT sau orice AI). În schimb, începe să se aglomereze destul de tare pe la noi prin sociale.
Ce-și doresc “fanii”
Să primească fix ceea ce își doresc, într-un timp cât mai scurt posibil. Și printr-o metodă cât mai autentică. Observ, în ultimul timp, cum oamenii reacționează din ce în ce mai mult la orice atinge un nivel emoțional. Fie că este un spot, un ad sau o postare de social media.
Am învățat asta chiar și în UNTOLD. An de an, oamenii vin cu așteptări din ce în ce mai mari, cu preferințe de artiști de zeci de milioane de euro. E normal, pentru că UNTOLD a setat mereu standardul sus, și de fiecare dată l-a atins. În conținutul pe care îl producem mizăm foarte mult pe emoții și pe ceea ce trăim în timpul festivalului.
Bulele online ale lui 2024
Mi se par foarte multe ‘bule’ în care ne învârtim, fie că vrem, fie că nu. Ce mi-ar plăcea să menționez, în schimb, este că observ puterea pe care comunitatea de tineri de până în 19-20 de ani o are în prezent. E fascinant din punct de vedere engagement.
Platformele momentului
Cred că TikTok Live este trendul momentului. Am observat din ce în ce mai mulți oameni care fac bani din live-uri pe TikTok și chiar citisem că acesta este noul ‘trend’ în materie de online. Threads a avut un start puternic în România, dar s-a stins la fel de repede. Instagram vine din spate cu puterea Reels-urilor. Facebook încă are tracțiune, dar este un second or third choice atunci când cineva își caută un “scroll”.
Ghid de supraviețuire al omului de social media
Pasul nr. 1: Charge your phone.
Pasul nr. 2: Breathe in.
Pasul nr. 3: Be creative.
Pasul nr. 4: Breathe out.
Pasul nr. 5: Repeat step 1.