Studiu realizat de Offerista Group în România, Bulgaria, Ungaria, Germania, Austria, Italia, Franța și Spania.
La începutul anului 2024, Offerista Group a realizat un studiu la care au participat 11.000 de consumatori de pe unele dintre piețele pe care operează: România, Bulgaria, Ungaria, Germania, Austria, Italia, Franța și Spania. Scopul sondajului a fost de a urmări intențiile de cumpărare ale consumatorilor în 2024.
Cumpărături online sau offline
În contextul rolului din ce în ce mai decisiv al digitalizării la nivel mondial, magazinul fizic continuă să fie punctul de plecare al consumatorilor la cumpărături. Conform datelor sondajului realizat de Offerista Group (o companie europeană de tehnologie care pune în legătură milioane de consumatori cu cele mai importante branduri și retaileri din Europa), aproape 92% dintre europeni fac cumpărăturile în magazine fizice, iar dintre aceștia, ≈54% fac cumpărături doar în magazin. Pentru 67% dintre europeni, principalul avantaj al unui magazin fizic este posibilitatea de a testa, vedea și simți produsul. Un alt avantaj este oportunitatea de a profita de reducerile care sunt disponibile doar în magazinele fizice (≈44%).
Chiar și atunci când fac achiziții online, 33% aleg întotdeauna opțiunea de a ridica articolul în magazin, iar 86% ajung să cumpere frecvent produse suplimentare la fața locului atunci când merg să își ridice comanda.
Transformarea digitală la punctul de planificare a achizițiilor
Deși cumpărăturile se fac cu precădere în magazinele fizice, 78% dintre europeni folosesc canalele digitale pentru a-și planifica achizițiile, căutând cel mai frecvent informații pe platformele și aplicațiile digitale de cataloage (53%) și 41% căutând informații pe site-ul oficial al brandului.
La întrebarea ''Cercetați produsele online înainte de a le cumpăra în magazin?", doar 22% dintre europeni au răspuns ''Niciodată''. 52% dintre români au declarat că întotdeauna verifică promoțiile online înainte de a cumpăra în magazin.
Aceste date arată cum sectorul de retail traversează un moment de transformare profundă, caracterizat de un mod hibrid de planificare și de realizare a unei achiziții.
Oliver Olszewski, CEO al Offerista Group CEE, a afirmat că: "Sectorul de retail trece printr-un proces de redefinire a echilibrului dintre spațiul fizic și cel digital, datorită obiceiurilor de cumpărare ale consumatorilor, care devin din ce în ce mai sofisticate și mai complexe. Conform studiului nostru, 78% dintre deciziile de cumpărare ale europenilor sunt luate online, dar 92% dintre vânzări sunt realizate în magazinele fizice. În acest context multichannel, serviciul digital Drive to Store joacă un rol esențial, permițând comercianților și brandurilor să comunice cu consumatorii online prin mesaje personalizate, susținute de inteligența artificială, pe parcursul întregii experiențe de consum - de la canapeaua de acasă până la magazinul fizic."
Cât de importante sunt ofertele și promoțiile?
Promoțiile joacă un rol deosebit de important în planificarea achizițiilor pentru 94% dintre respondenți. Într-un climat inflaționist în care consumatorii sunt dornici să reducă cheltuielile, unul din doi consumatori caută promoții pe tot parcursul anului, nu doar în perioadele cheie, cum ar fi Black Friday și Crăciunul. De asemenea, majoritatea respondenților sunt dispuși să încerce branduri noi, dacă acestea oferă reduceri și oferte atractive.
Personalizarea și datele cu caracter personal
50% dintre europeni sunt dispuși să împărtășească mai multe informații despre preferințele lor personale de cumpărături cu brandurile și retailerii pentru a primi mesaje personalizate, temele preferate fiind recomandările de produse care corespund intereselor lor personale, reducerile personalizate și produsele noi din categoriile lor preferate.
Schimbări în ceea ce privește puterea de cumpărare
58% dintre europeni consideră că puterea lor de cumpărare nu se va îmbunătăți în 2024. În Romania, 46% cred acest lucru, în timp ce Germania (68%) și Franța (78%) sunt cele mai pesimiste. Europenii plănuiesc să reducă cheltuielile mai ales pentru mobilă (51%) și electronice (45%). Categoria pentru care consumatorii europeni plănuiesc cea mai mică restrângere a cheltuielilor este cea a alimentelor și băuturilor (23%). Pentru România există o diferență în acest caz - majoritatea utilizatorilor de pe piața noastră locală plănuiesc să nu-și limiteze cheltuielile mai ales pentru produsele Pharma (19%). De asemenea, aproape 10% dintre români cred că puterea lor de cumpărare se va îmbunătăți și intenționează să cheltuiască mai mult decât anul trecut.
Citarea sondajului sau a unor părți din acesta nu este permisă fără menționarea sursei - Offerista Group și ShopFully.