Comunitatea este extrem de importantă pentru mamele din zilele noastre, care beneficiază de un concediu generos de creștere a copilului, pe de o parte, dar se lovesc de un sistem neprietenos și de o schimbare a propriilor valori la întoarcerea în câmpul muncii, pe de altă parte.
O astfel de comunitate este MATCA Social Club, fondată de Alexandra Corbu și Cătălina Bucur, ambele cu background în marketing și comunicare, dar și creatoarele unor comunități de succes – De vorbă cu mami, respectiv Sunny Side Up.
Alexandra și Cătălina au dorit să creeze un spațiu care să le sprijine pe mame să se regăsească și să se reorienteze în carieră după anii petrecuți acasă îngrijind copiii. Ideea a apărut din nevoia proprie, dar și din discuțiile cu alte femei care se loveau de provocări similare: nevoia de înțelegere, de flexibilitate, dar și de mai mult sens în muncă.
MATCA Social Club înseamnă o serie de evenimente lunare cu accent pe networking. Fondatoarele au planuri mari, despre care vă povestesc chiar ele.
Echipa din spatele proiectului
Alexandra: Eu mai sunt cunoscută și ca „De Vorbă cu Mami”, după numele comunității de peste 30 000 de mame pe care am strâns-o în ultimii 3 ani, în mod organic, pe Instagram. Prin prezența mea în online am cunoscut-o și pe Cătălina, pe care am admirat-o încă de la început și, în mod natural, am ajuns să colaborăm și să lucrăm la proiectul acesta frumos și necesar - MATCA Social Club. De meserie sunt specialist în marketing, cu un master în Managementul Marketingului. Am o experiență de lucru de peste 10 ani atât în România, cât și în Anglia și Austria, în marketing, social media și organizare de evenimente. Am descoperit plăcerea de a organiza evenimente în mediul internațional, făcând parte din echipele de organizare a unor evenimente precum TEDx, ori training-uri finanțate de Comisia Europeană prin programul ERASMUS+, pe care le coordonam.
De câțiva ani m-am reîntors în România și am construit comunitatea „De Vorbă cu Mami”, căreia îi ofer sprijin prin resurse și informații documentate despre maternitate, creșterea și siguranța copiilor. Acest cont a apărut din dorința mea de a oferi mai departe către alți părinți resursele și informațiile pe care le-am strâns de când am devenit mamă. A mai fost și nevoia mea de a vorbi despre cum experimentez maternitatea și de a crea conexiuni cu alte mame.
Recent am înființat Asociația „De Vorbă cu Mami” prin care organizez grupuri de sprijin pentru mame, evenimente și cursuri pentru părinți. Cele mai recente sunt cursurile de prim ajutor pentru părinți în colaborare cu Fundația pentru SMURD, iar anul trecut am discutat în cadrul evenimentelor, alături de specialiști, medici și psihologi despre sarcină, naștere și îngrijirea nou-născutului, sănătatea emoțională a femeii după naștere, viața de cuplu după ce devenim părinți, diversificare, despre emoțiile mari ale copiilor mici, intrarea în colectivitate și îmbolnăvirile etc. Tot prin asociație coordonez și proiecte caritabile, care se adresează familiilor din medii vulnerabile.
Prin munca mea am misiunea de a le oferi un sprijin real mamelor, iar odată ce am identificat nevoia de sprijin în carieră, alături de Cătălina, s-a născut proiectul MATCA Social Club.
Cătălina: Eu am o experiență de peste 10 ani în jurnalism de televiziune - am lucrat în departamentul de Producție de la Pro TV și apoi de la Digi24, fiind documentarist, reporter, redactor și apoi producător în cadrul mai multor emisiuni de divertisment între 2007 și 2015. Acela a fost anul în care am schimbat redacția pe antreprenoriat și de atunci muncesc pe cont propriu ca Social Media Manager, Content Writer și Marketing Specialist pentru mai multe branduri românești și internaționale - în special pentru afaceri din zona de parenting, healthcare, food & lifestyle. Îmi place să spun că toată viața mea profesională am învățat să ascult poveștile oamenilor și să le transmit apoi mai departe. Pentru că poveștile inspiră, motivează și vindecă.
Adevărata mea pasiune a ieșit însă la suprafață odată cu crearea comunității Sunny Side Up de pe Instagram, un spațiu de informație, resurse și suport pentru mamele care navighează prin greul și frumosul maternității - și un cont care a strâns, de la lansarea sa din martie 2020, aproape 50.000 de followeri activi și implicați. Tot cu ajutorul acestora am publicat, în noiembrie 2021, prima mea carte, tipărită de Curtea Veche Publishing: ”Bebe, hai la joacă!”, o colecție de jocuri, activități și mici proiecte pentru bebeluși și copii mici, de la 0 la 2 ani - cartea este deja la al treilea tiraj și s-a bucurat de mult succes în rândul părinților din comunitate. Tot povești am ajuns să scriu.
MATCA Social Club
Alexandra: Pe scurt, MATCA Social Club s-a născut din nevoie. A mea, a Cătălinei și a altor mame.
Hai acum să îți povestesc și în detaliu. Am observat că multe femei, odată ce devin mame, caută să se reorienteze în carieră, să-și deschidă o afacere, să lucreze pentru ele. Așa este și cazul meu. La o ediție a clubului de lectură pe care îl coordonez am vorbit despre frustrarea legată de faptul că îmi este greu să găsesc un loc de muncă după ce am fost nevoită să rămân în continuare acasă după încheierea Concediului de Creștere a Copilului, și, în același timp, despre dorința de a-mi crea un loc de muncă din ceea ce-mi face plăcere acum: oferirea de sprijin către mame (și părinți, în general). Mai multe mame prezente la acea ediție a clubului de carte au mărturisit că și ele și-ar dori să facă o schimbare în carieră, gândindu-se chiar la antreprenoriat.
A urmat apoi un sondaj făcut în comunitatea „De Vorbă cu Mami”, care a arătat faptul că peste 80% dintre mame s-au gândit la o schimbare în carieră după naștere, dintre motive numărându-se nevoia de flexibilitate în programul de lucru, dorința de a petrece mai mult timp în familie, discriminarea la locul de muncă după întoarcerea din Concediu de Creștere a Copilului, ori curajul de a începe un proiect la care s-au gândit de mult timp, dar pe care nu l-au prioritizat până atunci.
În urma sondajului, am organizat prin Asociația mea un eveniment despre tranziția în carieră. Discuțiile și încurajările de la această întâlnire au fost incredibile, așa că la sfârșit mi-am dat seama că e cazul să facem ceva și mai mare, și mai practic pentru mame.
Cătălina: Mi-am dat seama recent că motivația și nevoia pentru un sistem de suport cum este MATCA Social Club a fost alături de mine de foarte mult timp - cred că aștepta, într-un fel, momentul potrivit și partenera potrivită, adică pe Alexandra, ca să iasă la suprafață. Motivul principal pentru care mi-am dat demisia din televiziune și am pornit o afacere pe cont propriu a fost fix cel despre care vorbește Alexandra mai sus: mi-am dat seama că vreau să întemeiez o familie, să devin mamă, să cresc copii și am realizat, uitându-mă în jurul meu, că dacă fac asta rămânând în televiziune o să ajung să-mi vad copiii poate o oră dimineața și încă o oră seara, în cel mai bun caz. Aveam colegi care ajungeau acasă mult după ce copiii lor dormeau și care îi pupau de noapte bună prin somn în fiecare seară. Am știut că nu îmi doresc așa ceva. Am știut că viața mea profesională de până atunci avea să nu mă mai reprezinte și împlinească după ce voi fi devenit mamă. Așa că am riscat și m-am desprins de job-ul stabil înainte de a întemeia o familie - un lux și un privilegiu pe care cele mai multe mame nu îl au.
Mamele din comunitatea Sunny Side Up au crescut o dată cu mine - avem copii cam de aceeași vârstă, am ieșit cam în același moment din Concediul de Creștere a Copilului. Pe măsură ce micuții noștri creșteau, observam din ce în ce mai mult la ele dorința de a face altceva cu viața lor; sentimentul că viața lor profesională de înainte nu le mai reprezintă; convingerea că valorile lor nu mai sunt aceleași; și hotărârea de a face ceva, altceva, cu restul vieții lor profesionale. MATCA Social Club asta își propune de fapt să fie: o comunitate de femei care simt că viața lor profesională de dinainte de maternitate nu le mai împlinește și că au nevoie să facă o schimbare radicală. Să construiască. Să ridice de la zero un proiect care să le aducă împlinire, validare și identitate. Să muncească – dar nu pentru alții, ci pentru ele însele.
Comunitatea
Cătălina: Am conceput evenimentele de informare și networking #MATCAMeets ca o serie de conferințe lunare offline în care vom învăța de la specialiști cum să construim o imagine de brand autentică și puternică, cum să strângem în jurul nostru o comunitate unită, cum să ne descoperim și să monetizăm (da, e foarte important să vorbim și despre bani) adevărata voce în Social Media, cum să creștem și să aducem valoare. Participantele vor avea un sistem de suport format din mame ca ele, în care să-și construiască proiectul având parte de ajutor, informație și solidaritate.
La prima ediție #MATCAMeets, „Let’get Beezy! Cum să construiești o comunitate online activă și relevantă, care să atragă atenția brandurilor”, am avut următorul panel de discuții:
- Anca Arău, Specialist PR la ZazkePR - „Gifted, Barter, Paid partnership: cum intri în vizorul brandurilor?”
- Bianca Picu, Social Media Manager - „Strategie Social Media și algoritmul Instagram: cum crești organic?”
- Alexandra Corbu, Co-fondatoarea MATCA Social Club - „Cum îți păstrezi autenticitatea și integritatea în relația cu brandurile?”
- Cătălina Bucur, Co-fondatoarea MATCA Social Club - „De la followers la comunitate: cum transformi Social Media într-un sistem de suport”
La fiecare ediție de acum vom oferi spațiu pentru lucru în echipă, dezbateri, studii de caz și brainstorming. Ne dorim ca la fiecare întâlnire să putem aduce cât mai multă valoare gata de pus imediat în practică.
Alexandra: Vom pune accent și pe partea de networking, care mi se pare foarte importantă, mai ales atunci când suntem la început de drum. Eu am descoperit prin propria experiență cât contează să cunoști oameni din domeniul tău de interes, dar și din domenii adiacente, și cât ajută să vorbești despre ideile și planurile tale. Vrem ca în MATCA să se dezvolte colaborări fructuoase, fiecare femeie să găsească sprijin, resurse, recomandări și îndrumare.
Partea de networking va continua apoi și în grupul privat MATCA Social Club, dedicat participantelor la întâlnirile #MATCAMeets.
Publicul țintă
Cătălina: Comunitatea și întâlnirile fizice #MATCAMeets li se adresează mamelor care își doresc să crească și să monetizeze proiectele personale în online, care se gândesc să deschidă o afacere, ori au deja una la început de drum. Orice mamă poate să vină la evenimentele MATCA, indiferent dacă are 5 sau 500K urmăritori, indiferent dacă este deja influencer de succes sau dacă este urmărită doar de mama și soțul său, indiferent dacă are deja o afacere ori un business plan sau dacă încă n-are o idee concretă despre ceea ce vrea să facă. Tot ce trebuie să aibă aceste femei este dorința de a crea conținut, de a învăța despre Social Media și de a face parte dintr-o comunitate de femei care se sprijină reciproc. Participarea la #MATCAMeets se face prin achiziționarea unui bilet de pe matcasocialclub.ro.
Provocările și lecțiile creșterii unei comunități
Alexandra: Provocarea cea mai mare este să ne dăm seama că avem o responsabilitate față de persoanele care ne urmăresc, așa că informațiile transmise trebuie să fie verificate, iar mesajele comunicate să fie empatice. Mi se pare la fel de important să ne păstrăm valorile și autenticitatea în activitatea din mediul online, me măsură ce conturile noastre cresc - aici intră, desigur, și colaborările și campaniile de promovare pentru diverse branduri. O comunitate se bazează pe încredere, care se formează încet, în timp, însă care se poate pierde foarte repede.
Cred că, atât în cazul meu, cât și în cazul Cătălinei, a fost apreciată prezența noastră naturală în social media, faptul că nu am încercat să părem ceva ce nu suntem, faptul că vorbim despre maternitate așa cum este ea - și cu magie, și cu provocări, faptul că transmitem mesajele cu blândețe și alegem cu grijă colaborările la care lucrăm cu mult drag.
Cătălina: De când am devenit mamă, mi-am petrecut mult timp online (pe Social Media, bloguri, grupuri de Facebook și forumuri) - se întâmpla cam cu un an înainte să dau drumul proiectului Sunny Side Up și la momentul respectiv mi-am dat seama că în perioada aceasta atât de marcată de Social Media, când suntem parcă mai apropiați ca oricând și avem acces la atâta informație la un click distanță, când avem grupuri de suport pe Facebook pentru orice, de la suport pentru iubitorii de ferigi până la suport pentru crescătorii de languste, ei bine mi-am dat seama că în această perioadă, un număr uriaș de mame se simt singure, greșite, lipsite de sprijinul și înțelegerea celor din jur.
Un număr copleșitor de mame intră în maternitate cu așteptări setate complet nerealist, crezând că primele luni alături de bebeluș vor fi desprinse dintr-o fotografie cu filtre calde de pe Instagram, unde mama îmbrăcată în haine albe și perfecte își alăptează pruncul, complet effortless, în timp ce pe masă o așteaptă o cană elegantă, cu o cafea delicioasă, aburindă, și o farfurie cu un fursec home-made din făină integrala. Și din cauza asta, un număr uriaș de mame își pierd echilibrul și liniștea, se învinovățesc, își reproșează tot (de la praful din casă la faptul că nu toate hainele bebelușului lor sunt bio și din lână organică) și simt că doar ele sunt incapabile să gestioneze maternitatea așa cum cred că ar trebui, fiindcă așa (cred că) văd la altele. Pentru că, în viața reală, o mamă ajunge să bea cafeaua aia rece (sau reîncălzită de vreo 5 ori), și nu prea mai are nimeni timp de fursecuri din făină integrală home-made în primele săptămâni cu un nou-născut în casă.
Ei bine, asta am vrut să aduc cu blogul meu, sunnysideup.ro, și cu contul de Instagram cu același nume - am încercat să îmi construiesc online acel ”sat” despre care se spune că ai nevoie atunci când crești un copil și pe care eu simțeam că nu îl avusesem niciodată. Fericirea a fost să descopăr că mamele s-au simțit confortabil în acest sătuc și că au găsit în el alinarea și mai ales validarea de care aveau nevoie.
Cred că lecția cea mai importantă pe care am primit-o a fost cea a autenticității: faptul că mi-am construit un nume în online bazându-mă nu pe aspectul fizic, nici pe bunurile materiale, vacanțele în țări exotice sau garderoba de firmă, ci exclusiv pe autenticitatea și credibilitatea mea. Într-adevăr, acum un an, doi ani, trei ani trăiam într-o lume în care urmăream perfecțiunea și în care o cană de cafea postată dimineața pe Instagram cu hashtagul #IWokeUpLikeThis era culmea engagementului și al like-urilor, plus comentariilor inimioară. Dar lucrurile s-au schimbat, iar în ultima vreme lumea a început să nu mai aibă răbdare, toleranță și stare pentru fotografii prea filtrate, rochii perfecte, apretate și albe, #FeelingBlessed și #GoodVibesOnly. Poate a fost și pandemia care a venit peste noi, poate și acest nou val de femei care a descoperit realitatea maternității și care nu mai vrea să tacă, să țină în ele, să înghită - dar ce am observat este că lumea a început să caute valoare, autenticitate, realism. Lumea a început să caute, chiar și în Social Media, viața așa cum este ea - pentru că da, e minunat să apreciezi un machiaj și o buclă perfectă, dar și mai minunat este sentimentul de validare, sentimentul că ai găsit un loc ”relatable”, un loc cu care poți rezona și în care să te simți confortabil. Femeile aveau nevoie de asta. Mamele aveau nevoie de asta.
Planuri și obiective
Cătălina: Wow, ce întrebare bună! O să deconspirăm câteva dintre planurile noastre pe termen scurt și lung. Pe termen scurt, ne-am propus să putem susține evenimentele #MATCAMeets din București exact așa cum le-am gândit: cu o frecvență lunară, cu speakeri valoroși și timp suficient pentru învățare, exerciții practice, sesiuni de Q&A și networking generoase. Ne-ar plăcea să ajungem de la 50 de participante, cu cât am pornit, la aproximativ 100-150 per ediție, însă nu mai mult, pentru că vrem în continuare ca aceste evenimente să fie utile și instructive pentru mame, cu nivel ridicat de concentrare, participare și engagement. Ne displace deconectarea care se simte la unele evenimente cu 200-300 de participanți - preferăm un public mai compact, concentrat și implicat. Ne-ar plăcea ca mamele să se transforme în participante recurente și să formeze un hub activ și solidar care să se ajute reciproc cu informații, conexiuni și resurse. Să știe că dacă una dintre ele are nevoie de ceva - un avocat, un om de PR, un designer, un copywriter - sigur găsesc pe cineva potrivit în Matcă.
Pe termen lung, ne-am propus să creștem comunități și în alte orașe din țară, nu doar în București, iar evenimentele MATCA să fie organizate și în Cluj, Timișoara, Sibiu, Brașov, Iași și Constanța. Pentru că ne dorim ca MATCA Social Club să fie un spațiu în care mamele să prindă încredere și să nu pornească de la zero, așa cum am făcut noi.
Feedback
Alexandra: Feedback-ul a fost unul extraordinar, care ne-a depășit așteptările încă de când am anunțat conceptul la care lucrăm. Evenimentul de lansare a fost sold out rapid, iar acest lucru ne-a demonstrat nevoia acestei comunități și a întâlnirilor lunare pe care le planificăm în cadrul MATCA Social Club. La evenimentul de lansare a fost o energie incredibilă în acea sală plină de femei dornice să învețe, să construiască, să ofere sprijin. Iar notificările de pe telefoanele noastre au sunat non-stop în următoarele zile, de la mesajele mamelor din Matcă sau de la postările și story-urile lor.
Reintegrarea mamelor în câmpul muncii
Alexandra: Mamele cu care am vorbit noi au nevoie de un program flexibil și înțelegere atunci când apar situații neprevăzute cu copiii. În același timp, își doresc să petreacă mai mult timp aproape de familia lor. Multor mame li se schimbă valorile odată cu maternitatea și simt că vor un loc de muncă cu mai mult sens pentru ele. Se întâmplă, de asemenea, să simtă că este momentul sau să își facă curaj să înceapă acel proiect la care s-au tot gândit, dar pe care nu l-au prioritizat până atunci.
România vs. alte țări
Cătălina: Nu sunt sigură că acest fenomen este mai accentuat în România față de alte țări, ar trebui să investigăm puțin ce spune statistica internațională despre reîntoarcerea femeilor la locul de muncă după naștere. Însă m-aș aventura să spun că situația este una mai aparte la noi pentru că România se află pe locul doi în ceea ce privește concediul parental (92 de săptămâni de concediu plătit integral), fiind precedată de Japonia și urmată de Estonia și Republica Coreea. Potrivit unui raport al Biroului de Cercetare al UNICEF – Innocenti (Where do rich countries stand on childcare), România și Estonia acordă cel mai lung concediu de maternitate - cu alte cuvinte, ar fi corect să spunem că mamele de la noi au poate mai mult timp în care să se gândească la raportul între viața profesională și cea de familie, la echilibrul între creșterea copiilor și creșterea carierei, față de mamele din acele țări în care CCC-ul durează doar câteva săptămâni. Cred că accesul la un concediu de maternitate atât de lung și generos le oferă ocazia mamelor de a-și pune întrebări și de a-și recalcula valorile.
Este de asemenea adevărat că revenirea la muncă după perioada de concediu maternal este adesea însoțită de discriminare, hărțuire, readaptare la un nou ritm de viață profesională și familială. Angajatele moderne se confruntă cu o dublă provocare: să muncească ca și cum n-ar avea copii, în timp ce își îngrijesc copiii ca și când n-ar avea job. Și deși România se află pe locul doi în ceea ce privește concediul parental, sistemul de îngrijire este insuficient dezvoltat (creșe și grădinițe de stat insuficiente, iar cele din sistemul privat prea scumpe) ceea ce nu favorizează deloc reintegrarea mamelor în câmpul muncii.
Mesaj pentru mame
Alexandra: Ce am învățat în ultimul timp este puterea de comunitate, sprijin, colaborare și solidaritate față de alte femei. E incredibil ce se întâmplă atunci când ne susținem și când lucrăm împreună. Așa că găsește-ți comunitatea ori construiește-o tu. Sau, mai bine, hai în MATCA Social Club!
Cătălina: Să nu le fie frică de muncă. Pentru că o dată ce au crescut unul sau mai mulți copii, nimic nu le va fi imposibil. Circulă un citat foarte simpatic în Social Media, ”Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life”. Le-am spus și mamelor de la prima întâlnire #MATCAMeets, acest citat este direct responsabil pentru cât de prost setate ne sunt așteptările atunci când vine vorba despre reorientarea profesională, despre a porni o afacere proprie, o firmă, o asociație, despre a ridica un proiect personal sau a monetiza o activitate din Social Media. Avem impresia că a munci pentru visul nostru înseamnă să avem parte de 100% flexibilitate, de cafele leneșe luate cu prietenele la 11 dimineața, de timp pe care să-l petrecem cu copiii, în timp ce, cumva, afacerea merge singură. Cât de fals. Cât de absurd. Așa că le-aș propune acestor femei, aflate în dificilul moment al întrebărilor profesionale, un alt citat: ”I find that the harder I work, the more luck I seem to have”, spunea Thomas Jefferson. Extrem de potrivit pentru o mamă care e pe cale să se reinventeze. Și pentru toate mamele din Matcă, de altfel.