*utilizatori de internet cu rezidenta urbana
Românii au în general o percepție pozitivă asupra inteligenței artificiale, aceasta fiind in principal asociată cu noțiunile de roboți, tehnologie, viitor și inovație; puținele aspecte negative sunt legate de şomaj, percepția că AI nu ar oferi informații corecte, sau ar putea fi periculoasă. Mai mult decât atât, datorită ascensiunii lor rapide, tool-urile de AI creează entuziasm și sunt considerate în general benefice asupra activității de la locul de muncă și a societății.
Rezultatele fac parte dintr-un studiu realizat de agenția independentă United Media Services, efectuat între 19-22 martie 2024 și având ca subiect impactul inteligenței artificiale (AI) asupra populației urbane din România.
Studiul prezintă o perspectivă complexă asupra modului în care consumatorii urbani din România văd evoluția inteligenței artificiale, balansând optimismul față de beneficiile potențiale cu precauția față de posibilele riscuri. Utilizatorii au un grad mare de adopție a tool-urilor prezente pe piață, integrând utilizarea lor în aspecte concrete ale vieții de zi cu zi (cu precădere în zonele de educație, recomandări pentru călătorii, diete alimentare și asistență in realizarea sarcinilor de birou).
Generative AI-ul a devenit deja parte din viața noastră zilnică, 53% din respondenți declarând că recunosc frecvent în conținutul consumat materiale generate cu AI, în timp ce 45% declară că utilizează o aplicație AI la locul de muncă.
„În ultimii ani am fost constant interesați în a dezvolta, prin echipa dedicată din cadrul agenției, studii de research aplicate unor segmente relevante de consumatori din România. Astfel, putem veni către partenerii noștri, și către publicul larg, cu o serie de informații și concluzii relevante despre tendințe actuale. Am ales de această dată unul dintre cele mai hot topicuri de discuție și un trend aflat zilnic pe ordinea zilei, atât în industria de marcomm, cât și in business. Inteligența artificială este parte din viața noastră de zi cu zi, în special cea profesională, și ne dorim să cunoaștem cât mai bine impactul pe care îl are asupra consumatorilor, pentru a fi mereu relevanți în business și în interacțiunea cu aceștia,” a declarat Anca Băcăianu, Head of Strategy & Research la United Media Services.
Principalele concluzii ale studiului sunt următoarele:
- Utilizare în creștere: 40% dintre românii urbani folosesc aplicații de AI cel puțin săptămânal, iar 28% la locul de muncă, cu ChatGPT fiind cel mai popular chatbot, urmat de Google Gemini și Microsoft Copilot. ChatGPT este folosit în special de tineri pentru a găsi informații, a-și dezvolta skill-urile, pentru a experimenta sau a genera idei noi.
- Preferințe în utilizarea AI: Componenta pentru care userii manifestă cel mai mare grad de încredere în a colabora cu AI este cea de educare (35% vs. 28% domeniul medical).
Utilizările curente preferate ale AI sunt asistența pentru învățarea limbilor străine, recomandări pentru călătorii, codare și programare. Mai mult, 50% din respondenți declară că ar vedea extrem de utilă integrarea tool-urilor de AI în cadrul experiențelor de shopping; acest insight deschide o serie largă de oportunități de proiecte și extinderi de servicii pentru companii ce activează în zona de ecommerce și digital marketing.
- Percepția pozitivă a AI: Majoritatea respondenților asociază inteligența artificială cu inovația, evoluția tehnologică și un viitor mai bun, considerând-o benefică pentru societate. Aproximativ 67% dintre respondenți sunt entuziasmați de evoluția AI, iar 56% cred că va îmbunătăți condițiile de la locul de muncă.
- Rezerve și preocupări: Creșterea rapidă a AI generează totuși unele îngrijorări legate de pierderea locurilor de muncă, securitatea datelor și utilizarea non-etică a tehnologiei. Doi din trei participanți la studiu sunt foarte preocupați de securitatea datelor personale în contextul utilizării instrumentelor de AI. Problemele și semnele de întrebare apar și în ceea ce privește impactul asupra creativității și muncii artiștilor și profesioniștilor din zonele creative. De exemplu, 44 % dintre aceștia consideră că inteligența artificială este capabilă să producă muzică și artă de calitate, 60 % dintre respondenți (în special femei) fiind îngrijorați despre felul în care tool-urile AI vor impacta această industrie.
- Educație și formare în AI: Jumătate dintre persoanele angajate declară că sunt dispuse să învețe cum să utilizeze aplicații de AI, recunoscând impactul semnificativ pe care AI îl va avea asupra locurilor de muncă. Această deschidere spre instruire subliniază importanța adaptabilității în fața schimbărilor tehnologice.
- Necesitatea de transparență și reglementare: Respondenții subliniază nevoia de transparență din partea companiilor care dezvoltă instrumente de AI și de reglementări stricte în utilizarea IA, în special în domeniile sensibile cum ar fi creativitatea umană și drepturile de autor.
Metodologie
Studiul a fost efectuat în perioada 19-22 martie 2024 ;i a avut drept subiect impactul inteligenței artificiale (AI) asupra populației urbane din România. Cu un eșantion reprezentativ de 401 respondenți cu vârste între 18 și 55 de ani, provenind din medii urbane și având un nivel mediu și ridicat de educație, cercetarea oferă o perspectivă detaliată asupra atitudinilor și comportamentelor legate de utilizarea inteligenței artificiale.
United Media Services este o agenție de media full-service, cu un departament dedicat serviciilor de research & consumer insights, precum si de digital (performance marketing, data & analytics, programmatic, SEO). Agenția lucrează în prezent pentru mai mult de 100 de clienți și 200 de branduri din categorii dinamice și pline de provocări, precum retail, pharma, telecom, e-commerce, FMCGs, financiar sau auto.