Lumea e, surprinzător, încă foarte interesată de internet, iar românii consumă mult conținut care servește ca oglindă a societății noastre, observă Adrian Anghel, Senior Digital Manager și creatorul newsletterului #peinterneti.
Pasionat de scris și conectat la tendințe prin natura meseriei, Adrian a decis acum mai bine de un an să trimită un newsletter în care explorează într-un mod util și relaxat fenomenele momentului la nivel local sau global.
#peinterneti a fost lansat ca hobby, fără strategie, obiective sau așteptări. Adrian se bucură de cifrele în creștere, dar spune că mai importante sunt feedbackul pozitiv, recomandările și dialogul stârnit.
Nu totul trebuie luat în serios, crede el. Putem să fim ironici, să scriem în romgleză și să ajungem la cititori și fără pretenții academice.
Idee și primii pași
Lucrez în advertising de peste 10 ani. Cam ăsta ar fi contextul. Stau conectat la toate tendințele și tot ce mișcă în online, atât cât aloc timp, iar dorința a fost să pun chestiile astea în uz și dincolo de strict zona profesională. Pasiunea mea pentru scris o am de adolescent, așa că newsletterul ăsta s-a născut ca o nevoie de exercițiu la nivel scris, dar și ca un rezultat al plăcerii mele de a naviga netul în lung și-n lat.
Astfel că la jumătatea anului trecut mi-am propus să-l pun pe picioare, fără obiective, fără investiție financiară, ci doar cu o recurență și pura plăcere de a bate în taste cu un sens. Nu credeam c-o să ajungă astăzi la nivelul la care e, dar cred că asta-i bucuria de a nu fi stresat de obiective.
Structură, teme și proces
Newsletterul are o structură la care am ajuns abia după primele 10 ediții. Până acolo am experimentat cu părți, diferite structuri, titluri și așa mai departe. Acum pot să spun că sunt undeva într-un echilibru plăcut.
Selecția… aici am grijă să observ mai întâi ceva ce e trending în online-ul local & global. Poate fi o știre, poate fi un curent de conținut, un creator de conținut, un case study etc. În principiu, ce e local primează, iar dacă nu e nimic de amploare, trecem la punctele următoare. Dacă nici global nu avem ceva de-a dreptul trending, folosim spațiul pentru chestii utile: tips & tricks de content strategy, content approach, profil de creator de conținut etc.
Documentarea e continuă, dar focala stă pe ultimele 4-5 zile înainte de apariția ediției. Scriu lejer în romgleză, nu țin cont neapărat de corectitudine, cât mai degrabă mesajul să fie clar, concis și pe limba celor interesați. Ce-mi doresc e ca la final să fie un newsletter citit pentru informația sa, dar mai ales pentru felul în care informația asta e servită.
Durerile și plăcerile autorului de newsletter
Măi… nu cred că există alte dureri decât cele ale unui om care ține la un produs și vrea să-l facă util unei audiențe. În cazul ăsta, informația. Informația trebuie să fie utilă, așa că mă pun mereu și în pielea primului cititor. Bă, mi se pare util? E un content cu care aș interacționa? Aș deschide mailul ăsta să citesc? L-aș da mai departe?
Deci aici e durerea, să faci cumva să stai într-un echilibru fragil la granița dintre tipologia produsului și interesul cititorului. Să-l inviți, dar nu să-l forțezi. Să-l faci curios, dar nu dependent.
Plăcerea e acel opening rate, care la nivelul în care se citesc newslettere azi, dacă e peste 50% se poate considera succes + mesajele cititorului și reacțiile din social. Am primit foarte multe laude (sic) pe viu, din locuri complet neașteptate, de la oameni despre care nici nu-mi trecea ever prin cap că m-ar citi. Feedback-ul e bun, iar asta e ce mă bucură cel mai tare!
Frecvența
O dată pe săptămână, în fiecare joi. Să fie înainte de weekend, să-l poți citi la cafeluță lejer. M-am gândit că vineri nu interesează pe nimeni, luni te sufocă task-urile, dar joi? Joi e altceva…
Audiența
Cititorii sunt majoritatea oameni din industrie, surferi de internet care doresc să aibă înglobat într-un loc tot ce mișcă + o opinie lângă. Sunt oameni de agenție, oameni care lucrează la client, cu precădere zona de digital marketing, HR, dar și din jurnalism.
Newsletterul crește frumos, pentru că observ că oamenii care se abonează chia îl deschid și-l citesc săptămână de săptămână. Nu există ediție care să nu aducă cu sine 3-4 abonați noi. Lucru care mă mulțumește nespus, fiindcă nu urmăresc să mă îmbogățesc din asta sau să pornesc al 1800-lea podcast irelevant de pe net. Steady is fine with me.
Prin urmare, nu urmez o tactică anume, sunt discret, las cititorii să vorbească, să recomande mai departe, să interacționeze, căci in the end, ei sunt cei care contează cel mai tare și vectorul cel mai puternic de “sale”. Dacă WOM-ul merge pozitiv, atunci nu există un feedback mai bun de atât.
Cum am zis, sunt la peste 55% rată de deschidere a fiecărui newsletter, cred că 58% că verific acum. Deci e biness, cum s-ar spune #peinterneti. Cititorii sunt într-o medie de 500-600 per newsletter, dar sincer să fiu nu mă gândesc la câți sunt, ci la câți se abonează și recomandă. Sunt mult mai interesat de dialog, decât de numărul total.
Promovarea
Facebook livrează foarte bine pe status posts. Simple, directe, fără ocolișuri. Instagram Stories e o altă zonă care livrează peste așteptări. LinkedIn ocupă abia un loc 3.
Cele mai citite ediții, ca să zic așa, au fost cele care au avut la pachet un case study local, un trend de content sau tips & tricks strategice. Nu mi s-a întâmplat să am nici un spike de creștere, nici unul de scădere. Cum am zis, steady.
Pentru mine întregul e șafodaj e un hobby. Scriu de plăcere, promovez ce scriu că na, altfel cum, dar in the end n-am o strategie prin care să ajung la ROI. ROI-ul pentru mine sunt abonații și acel WOM cu feedback pozitiv.
Lecții și surprize
Cât de interesată e lumea de internet, still. Mai ales că cică românul stă cu vreo 30 de min mai puțin online și nu prea citește așa mult bloguri sau newslettere. Dar nu, eu îl văd extrem de interesat de conținutul pe care îl consumăm pe internet și cum e el o oglindă a societății noastre.
Și a mai rămas cu mine bucuria de a vedea că nu trebuie luat totul în serios. Că nu trebuie să fim ca la școală ca să vorbim despre ceva. Cu cât tonul e mai relaxat, cu o ironie aici, o aluzie dincolo, cu cât citești cu voce tare ce scrii, cu atât îți dai seama că nu trebuie să faci eseu academic ca să ajungi la interesul unor cititori. Aici cred că e magia.
Un newsletter bun
Sunt de părere că e mega important să nu-ți bombardezi singur inboxul cu newslettere care nu-ți sunt de interes. De ce m-aș abona la un newsletter despre armată dacă eu nu am treabă cu ea?
Știu că sună pueril, dar cunosc o groază de oameni abonați la toate subiectele și nu ajung să citească nimic. Selectați 3-4 newslettere de interes, bune și go for it.
Dar un newsletter bun e unul care e true to itself. Care stabilește niște standarde și o structură de la bun început. Care are o recurență. Care stabilește un dialog cu cititorul, nu e ceva unilateral. Care îți stârnește o curiozitate încă din titlu.
Nu pot însă cu clickbaituri. Suntem în 2024, c’mon… n-ai clickbait stau, ai clickbait, ceau!
Inspirație
Am mai multe newslettere pe care le citesc cu plăcere și le urmăresc îndeaproape. LinkInBio e unul dintre ele, mai citesc Embedded, dar și The Present Age de la Parker Molloy. Links I Would Gchat You If We Were Friends este un alt newsletter foarte bun + special mention pentru The Culture Study pentru eseurile sociologice foarte mișto și personale.
Recomandări locale
De la noi citesc Meal Planning, Misreport sau Civilization. Daaaar mai aștept recomandări oricând pe domeniul de advertising, artă, internet sau social.