[SoMe Update] Arina Lazăr: Există un sentiment de urgență în a posta în realtime activitățile noastre, de a fi live, de a răspunde rapid mesajelor și a folosi prescurtări pentru a livra cât mai rapid informația

[SoMe Update] Arina Lazăr: Există un sentiment de urgență în a posta în realtime activitățile noastre, de a fi live, de a răspunde rapid mesajelor și a folosi prescurtări pentru a livra cât mai rapid informația

Să fii la curent cu toate trendurile și platformele este o tentație dar și o provocare, spune Arina Lazăr, Social Media Marketer. Deși e important pentru oamenii de social media să țină pasul cu trendurile, trebuie să înțeleagă în același timp că nu orice merge pentru toate brandurile și că e bună și o pauză din când în când.

Pasionată de mică de zona creativă, Arina a studiat Comunicare & PR, a virat treptat spre social media și a lucrat pentru companii din domenii diverse. Deși pare o specializare, de fapt, să fii un om de social media bun implică să știi câte puțin din mai mule roluri și să ai o gândire strategică, povestește ea.

Dacă în urmă cu câțiva ani social media era o componentă a campaniilor de promovare, acum unele branduri se promovează exclusiv pe aceste platforme, observă Arina. Nevoile în această zonă au crescut atât de mult, încât companiile au nevoie deja de echipe dedicate.

Mai multe din ghidul de supraviețuire al unui profesionist în social media, în continuare.

 

Momente cheie

Încă de când eram în clasele mici îmi plăcea zona creativă și să scriu, iar dacă m-ai fi întrebat ce facultate vreau să fac, aș fi zis jurnalism. Iar de la jurnalism la comunicare & PR, facultatea pe care am ales-o în cele din urmă, nu era un drum prea lung. Pe băncile facultății am aflat despre social media și m-a atras instant.

Pe atunci cochetam cu fotografia, iar Instagramul era la începuturi. Inițial am fost autodidactă și am învățat să fac asta testând pe canalele personale, plus ținând cont de bazele teoretice de la facultate, ori de la evenimentele la care participam. Prin perseverență și multă pasiune am reușit să cresc o mică comunitate pe Instagram și blog (popular pe vremea aceea), iar asta mi-a servit drept ”carte de vizită” pentru primele branduri cu care am colaborat ca freelancer încă din facultate.

Ulterior, pentru că pasiunea pentru scris nu dispăruse, m-am angajat intern la o revistă de lifestyle pentru femei cu care am și colaborat în cele din urmă. La scurt timp, mi s-a dat pe mână Instagramul redacției, iar de aici relația mea cu social media a început să tot crească.

După revistă, m-am angajat ca digital marketing specialist la o companie de food delivery, iar după ce echipa de marketing a crescut, m-am ”nișat” pe zona de social media. Perioada ca angajat la brandul de food delivery a fost match perfect cu masteratul pe care-l urmam în acea perioada: social media & marketing online. În ultimii 2 ani am început să activez în industria de banking și nu mă așteptam să mă atragă atât de mult.

 

Provocări și surprize

Dacă din exterior a fi om de social media pentru unii înseamnă doar a posta, a crea conținut și a da scroll pe canale, ei bine, surpriza e că în spate se află mult mai mult de atât. Social media e punctul în care se întâlnesc brandul, PR-ul, marketingul și paid media și trebuie să ai cunoștințe integrate, nu e suficient să știi foarte bine platformele și atât. E necesar să cunoști brandbook-ul, să ai abilitățile necesare de a gestiona situații de criză în community, dar și să fii bun pe interpretarea cifrelor pentru a optimiza constant activitatea ta, plus multe altele.

Provocarea e că fără să vrei dezvolți un soi de FOMO legat de canalele noi care apar, de trenduri, de ce feature-uri mai lansează platformele sau ce campanii creative rulează în industrie. O lecție pe care am învățat-o a fost aceea că nu orice canal, trend ori idee care îți place la nivel personal se potrivește brandului pentru care lucrezi, ci trebuie să gândești obiectiv și strategic.

 

Un om de social media bun

Cred cu tărie că a fi un om bun de social media înseamnă să gândești 360, să ai baze solide în marketing. Nu e suficient să cunoști doar ”bula ta” ci să fii constant curios de ceea se întâmplă pe alte canale de marketing. Având abilități din întreaga arie, poți gândi campaniile de social media cu potențial și în afara lor.

Ce nu știe lumea despre oamenii de social media e că nu sunt doar atât, ci îmbracă o multitudine de roluri: copywriter, content creator, analist, strateteg, community manager, marketer și cred că mai putem adăuga la listă. :)))

 

În pas cu trendurile

Petrecând mult timp în social media, e foarte puțin probabil să treacă un trend sau meme pe lângă mine. Sunt mereu cu ochii pe ceea ce se întamplă pe platforme, dar și în piață. Am la follow brandurile din țară și internaționale pe care le consider trendsetteri în social media și urmăresc (în special pe Linkedin) pagini dedicate activității de social media. Dau follow la newslettere care mă țin la curent cu noile feature-uri ale platformelor și particip constant la evenimente, workshop-uri din industrie pentru a fi ancorată în actualitate. Ca om de social media, este esențial să fii la curent cu ceea ce se întâmplă și să te adaptezi - poate și una dintre cele mai mari provocări ale domeniului.

 

Schimbări în social media

Putem observa schimbarea nu doar prin update-urile platformelor sau a noilor canalelor care se lansează, ci și prin modul în care noi ca useri ne raportam la social media. Există acel sentiment de urgență în a posta realtime activitățile noastre, de a fi live, de a răspunde rapid mesajelor, avem chiar și prescurtări ale cuvintelor ”născute” în social media (ex: pov, amc, grwm) tocmai pentru a livra cât mai rapid informația.

În ceea ce privește brandurile, există clar un focus mai mare pe comunicarea în social media în ultimii ani, iar dacă în trecut poate mai vedeai o campanie care excludea social media din mixul de marketing, astăzi e puțin probabil să te mai întâlnești cu asta.

Ce se întâmplă mai puțin bine este că odată cu puterea pe care social media a căpătat-o, putem observa și un bulgăre de zăpadă în dezinformare sau useri care se ascund în spatele anonimatului pentru a împrăștia ură. Și așa cum bine știm, de multe ori în social media se creionează portrete sau povești idealizate, care pot scădea stima de sine sau amplifica anumite insecurități din viața reală.

 

Nevoile brandurilor

Așa cum menționam anterior, nevoile brandurilor au crescut din ce în ce mai mult în ceea ce privește prezența și implicarea lor în social media, existând în ultimii ani un switch către comunicarea cu audiența GenZ, nativii-digitali. Dacă în trecut multe dintre campanii aveau și o componentă de social media, astăzi sunt gândite exclusiv campanii social media cu bugete dedicate.

De asemenea, nu mai vorbim doar de gestionarea conturilor și de postări, ci de proiecte video, campanii de influencer marketing și formate inedite. Una dintre învățăturile ultimilor ani este că oricât de ”om-bun-la-toate” ai fi când vorbim de social media, ești expert poate doar pe un canal sau doar pe strategie ori creare de content, deși cu siguranță le știi și pe celelalte. Având în vedere creșterea nevoilor brandurilor, o întreagă echipă dedicată social media a devenit un must.

 

Ce dorește publicul

Cred că oamenii își doresc un brand care să vorbească pe ”limba lor”, autentic, implicat în comunitate și nevoile societății. Publicul se prinde repede de forma fără fond și te taxează. Provocarea este de a fi ancorat în interesele diferitelor segmente de public, să vii cu o comunicare adaptată și să reușești să captezi atenția prin campanii memorabile într-un tumult de mesaje primite zilnic din partea brandurilor, în online.

 

Bulele online ale lui 2024

Dacă ieșim puțin din spațiul virtual și ne gândim la nevoile noastre ca ființe umane, comunitățile sunt cele care ne dau sens și ne îndeplinesc nevoia de apartenență. Acest lucru se poate observa și în comunitățile online, care sunt implicate activ atunci când subiectul este din sfera lor de interes. Recunosc, singurul motiv pentru care încă sunt activă pe Facebook :)) este pentru că fac parte din niște grupuri faine.

Comunitățile au devenit din nou un trend în ultima perioadă de când cu explozia influencer marketing-ului. Platformele susțin comunitățile prin lansarea de noi feature-uri cum ar fi Broadcast Channels (lansat de Meta anul trecut), iar asta e o oportunitate pentru brandurile care pot interacționa cu audiența lor la un alt nivel.

 

Platformele momentului

Clar TikTok rămâne în continuare liderul platformelor și cel care dă tonul atunci când vine vorba de trenduri. De la TikTok a luat amploare short-video content, fie că vorbim de Instagram Reels sau YouTube Shorts, iar anul acesta vom observa un switch către videourile mai lungi, cu storytelling. De asemenea, putem vedea cum platformele social media ”iau locul” motoarelor de căutare mai ales în rândul Gen Z, deci conținutul va fi unul SEO-friendly. Nu în ultimul rând, pentru că pe buzele tuturor se află AI-ul, cred că acesta va avea un rol important în zona de community engagement & management, nu doar content creation.

 

Ghid de supraviețuire al omului de social media

  • Să fii constant pe social media atât în viața de zi cu zi, cât și la job, poate fi copleșitor. Ocazional e necesar să îți iei câteva zile de pauză, în care să te conectezi cu tine și să revii cu forțe proaspete.
  • Nu e must-have să prinzi valul fiecărui trend sau canal. E ok, nu totul se potrivește cu audiența brandului tău, analizează înainte de a lua o decizie.
  • Dacă ai posibilitatea, testează! Testează formate, joacă-te, iar apoi compară. Poate nu ai parte de rezultatele dorite, dar cu siguranță vei avea o listă de best practices de care să ții cont în campanii ulterioare.
Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related