Gala Profesorul Anului din mediul rural arăta o altă față a învățământului de la sat. Una a optimismului, care refuză cinismul lui "la noi nu se poate"

Gala Profesorul Anului din mediul rural arăta o altă față a învățământului de la sat. Una a optimismului, care refuză cinismul lui "la noi nu se poate"

Unii profesori sunt felicitați pentru că au copii de olimpiadă la clasă. Așa se măsoară performanța în școlile din România: sistemul de apreciere se concentrează pe excelență, olimpiade, concursuri. Dar sunt și profesori care schimbă cu adevărat viața unor copii, mai puțin știuți sau apreciați. Profesorii de la sat, aproape invizibili, care reușesc cu resurse limitate. Gala „Profesorul Anului din mediul rural”, organizată de Teach for Romania, vrea să arate că există oameni care schimbă lucrurile în bine și în educația din mediul rural. 

"Una dintre prejudecățile cu care profesorii din mediul rural se confruntă este legată de performanța copiilor. Dacă un copil participă la olimpiade/concursuri, ești validat ca profesor performant, bun. Ce nu ni se aduce însă în discursul public este această muncă extraordinară de a-l face pe copil să vină cu drag la școală, de a recupera în clasa a VII-a, la 17 ani, citit-scrisul care trebuia să se întâmple în ciclul primar", spun cei de la Teach for Romania. 

Despre misiunea acestei Gale și profesorii de la sat vorbim în continuare cu Mara Niculescu, Director Fundraising, Comunicare și Advocacy Teach for Romania, Giorgiana Aștefanei, Specialist comunicare și relații cu presa Teach for Romania, și Cezar Blînda, LUN Design, creatorul trofeelor Galei. 

Cei care vor să devină profesori pentru copiii din medii vulnerabile se pot înscrie până pe 18 martie în programul Teach for Romania.

 

Povestea Galei „Profesorul Anului din mediul rural”

În România, copiii din mediul rural au șanse semnificativ mai reduse de a se bucura de o educație de calitate. 1 din 5 elevi din mediul rural abandonează școala. Tot 1 din 5 elevi nu reușesc să ia nota 5 la Evaluarea Națională, de două ori mai mulți decât în mediul urban. Cu toate acestea, există copii din mediul rural care reușesc să sfideze aceste statistici, mulțumită unor profesori, învățători, educatori, consilieri școlari sau directori profesioniști, care aleg să meargă „the extra mile” pentru a-i ajuta să-și descopere potențialul.

După 10 ani de lucru cu unele dintre cele mai vulnerabile școli, am văzut că educația de calitate, modernă, este posibilă în orice școală din România, cu profesori bine pregătiți și motivați. Pentru a arăta publicului această realitate, am organizat Gala „Profesorul Anului din mediul rural”, ajunsă anul acesta deja la a treia ediție. Este un eveniment prin care celebrăm dascălii care demonstrează că pot oferi educația de calitate pe care orice copil o merită și la sat, cu efort, motivație puternică, profesionalism, pregătire adecvată și respect pentru cariera provocatoare pe care și-au ales-o.

 

Se poate

Tocmai pentru că am văzut cât de mulți profesori minunați există în mediul rural, ale căror muncă este poate invizibilă, am hotărât să punem reflectoarele pe aceștia și să-i aplaudăm la scenă deschisă. Am inițiat Gala Profesorul Anului din mediul rural din dorința de a oferi recunoștință eforturilor enorme pe care această meserie le solicită și de a arăta o altă față a învățământului de la sat - una a optimismului, care refuză cinismul lui la noi nu se poate, și celebrează munca oamenilor valoroși din educație.

 

Misiunea Galei

Misiunea Galei este de a-i găsi pe profesorii din mediul rural, care nu renunță la primul obstacol sau care caută să se reinventeze și după 20-30 de ani de învățământ, pentru a oferi copiilor o educație relevantă, pentru a crea un spațiu sigur și a-i motiva să vină cu drag la școală. Cum îi descoperim pe acești oameni? Prin intermediul părinților, elevilor și chiar al foștilor elevi, colegilor de cancelarie, directorilor, oamenilor din comunitate sau partenerilor care aleg să fie alături de ei prin diverse proiecte și chiar prin intermediul celor care le urmăresc munca în mediul online și aleg să-i nominalizeze.

Scopul Galei a fost de a arăta că se poate. Se poate face educație de calitate, la standarde foarte înalte și moderne și în mediul rural. Ne-am dorit să găsim și să premiem profesori care își fac munca cu asumare și profesionalism și care au rezultate notabile în punctele cele mai nevralgice ale sistemului: literație, prevenirea abandonului școlar, dezvoltarea abilităților socio-emoționale, leadership la elevi, implicare în comunitate și educație timpurie.

Mai presus decât orice, ne-am propus să contribuim la a schimba narativul și nivelul de ambiție pe care le avem despre școala de la sat, cât și să susținem acești profesori care aleg să facă un pas mai departe și să se înscrie în programul Teach for Romania (n.r. ultimul termen de înscriere este 18 martie).

 

Evoluția Galei

La primele două ediții ale Galei Profesorul Anului din Mediul Rural am premiat 30 de profesori care au un impact real la 5 categorii de premiere care reflectă nevoile reale, critice ale copiilor din mediul rural: Prevenirea abandonului școlar; Dezvoltarea literației (abilitățile de citit-scris); Dezvoltarea abilităților socio-emoționale; Dezvoltarea leadership-ului la elevi și Implicarea în comunitate. În acest an, am adăugat două noi categorii dedicate profesorilor debutanți și respectiv educatorilor, pentru că primii ani de grădiniță reprezintă fundația educației pe care se așază parcursul academic al fiecărui copil. Practic, educația timpurie stabilește succesul în viață al copilului.

Experiența edițiilor anterioare ne-a arătat cât de mare este nevoia de a aduce recunoaștere acestor cadre didactice, mai ales în contextul în care meseria de dascăl este provocatoare mai ales în mediul rural, unde de obicei accentul cade pe neajunsuri și lipsuri în detrimentul recunoașterii muncii enorme din spatele progresului elevului.

Este nevoie de mai multe voci pentru a schimba imaginea pe care o avem ca societate asupra educației din mediul rural și din zonele vulnerabile. Este nevoie să privim cu ambiție și încredere la potențialul copiilor din mediul rural și să privim educația modernă și de calitate ca pe o normalitate în toate comunitățile din Romania. Și vă mulțumim vouă, că v-ați alăturat acestei misiuni comune pe care Gala Profesorul Anului din mediul rural o reprezintă. 

 

Ce ați descoperit despre profesorii din mediul rural

Am descoperit profesori precum doamna Angelica Cocea din județul Iași pentru care, atunci când a fost desemnată Profesorul Anului la categoria „Dezvoltarea abilităților socio-emoționale ale copiilor”, a fost o surpriză total neașteptată și nesperată. După 40 de ani de experiență în învățământ, a primit pentru prima dată un trofeu, iar povestea emoționantă pe care ne-a spus-o la aflarea veștii ne-a motivat să căutăm în continuare profesorii minunați din mediul rural și să punem lumina pe ei.

Sau putem vorbim și despre doamna Nicoleta Gavrilă, învățătoare la școala din Valea Mănăstirii din județul Argeș, care a convins Juriul Galei Profesorului Anului din mediul rural să îi acorde trofeul la categoria „Prevenirea abandonului școlar”. Ea ne-a povestit la evenimentul de premiere cum reușește să îi aducă pe copii la școală și cum „luptă” pentru asta. „Dacă la 8 fără un sfert nu a intrat în școală, eu sun pe mama, pe tata, pe bunicul, să întreb unde e copilul. Dacă locuiește aproape de școală, mă duc până acasă. Nu are încălțăminte, îmbrăcăminte!? Nu e nimic, se rezolvă! Am învățat că fiecare problemă are cel puțin o soluție.” Recunoașterea primită în cadrul galei a fost pentru dumneaei o încununare a anilor în care și-a căutat elevii să-i aducă la școală și mai ales de luptă împotriva abandonului școlar.

 

Dar despre elevi 

Am descoperit copii care au ales să calce pe urmele profesorilor lor și să modeleze la rândul lor viitorul altor generații de copii. Am văzut chiar în cadrul Galei, elevi care, prin încrederea oferită de profesorul lor prin intermediul clubului de dezbateri organizat în școală, au ales să urmeze facultatea de drept și să militeze pentru dreptate, am văzut copii bucuroși și mândri de profesorii lor.

 

Surprize

Surprizele sunt poveștile acestor oameni extraordinari și ale elevilor și părinților pe care îi susțin. Fiecare este unică, fiecare este impresionantă. Iar un alt lucru surprinzător pentru noi a fost să descoperim modestia acestor oameni și emoția lor atunci când s-au aflat ei pe scenă (și nu elevii lor cum se întâmplă de obicei).

Am observat că asumpția noastră a fost validată și am văzut că într-adevăr este nevoie de un astfel de proiect, drept pentru care, pe termen lung, ne dorim să organizăm anual Gala Profesorul Anului din mediul rural pentru a găsi și alți profesori minunați, de a le oferi recunoaștere și de a-i susține în munca pe care o fac. 

 

Profesorii nominalizați

Valoarea unui profesor nu este dată doar de capacitățile sale academice, ci și de abilitatea de coagula în jurul său o comunitate formată din părinți dar și alți actori relevanți în ecosistemul copiilor: reprezentanți ai mediului de business și antreprenorial, societatea civilă, contribuția tuturor fiind o dovadă a faptului că educația este relevantă pentru întreaga societate.

Criteriile de jurizare au fost stabilite de specialiști în educație și au fost făcute publice încă de la lansarea apelului de nominalizări. La ediția a treia a Galei Profesorul Anului din mediul rural, au fost făcute în total 518 nominalizări, care au fost jurizate de peste 120 de reprezentanți ai societății civile, experți în educație, reprezentanți ai sectorului business, reprezentanți din Consiliul Național al Elevilor și Boardul Elevilor Teach for Romania, parteneri instituționali și jurnaliști. Jurizarea s-a făcut în baza criteriilor stabilite și comunicate prin regulamentul competiției. După un prim proces de evaluare a candidaturilor, cele mai bune 3 nominalizări din fiecare categorie au fost documentate în teren alături de parteneri deschiși la dialog pentru a verifica validitatea informațiilor primite în formularele de nominalizare.

 

Criteriile de premiere

Începând din acest an, am Gala Profesorul Anului din mediul rural are 7 categorii de premiere. Ele nu sunt aleatorii ci, așa cum am spus anterior, reprezintă provocările reale și nevoile critice ale copiilor din mediul rural:

  • Profesori debutanți
  • Educatori
  • Dezvoltarea literației (a abilităților de citit-scris)
  • Dezvoltarea abilităților socio-emoționale
  • Dezvoltarea leadership-ului la elevi
  • Prevenirea abandonului școlar
  • Implicare în comunitate

 

Trofeele

Trofeele au fost create cu multă generozitate și sensibilitate de Cezar Blînda - LUN Design. Simbolistica lor este una specială - ilustrează o pereche de aripi înainte de zbor. Aripile cu care profesorii au plecat acasă reprezintă o metaforă minunată pentru munca lor extraordinară. Așa cum un profesor își îndrumă elevii și le oferă aripi pentru a zbura spre viitor, trofeele reflectă această idee minunată.

 

Mesajul lor

Cezar Blînda: Am fost de-a dreptul onorați de acest proiect care dincolo de sursa din care a venit, tema a fost una din cele mai sublime: zborul. Una din cele mai frumoase și la îndemână metafore care descriu munca unui profesor. Și anume că acesta prin învățăturile și carisma sa, le dă aripi elevilor, esențiale în zborul lor prin viață.

„Gala Profesorul Anului din mediul rural” s-a ținut în Timișoara și era prea aproape de Brâncuși ca să nu se formeze o legătură energetică în direcția asta.

Bineînțeles că nu am avut nici curajul și nici lipsa de respect ca să ne luăm la întrecere cu Pasărea și cu Văzduhul lui Brâncuși, așa că am revenit la o idee pe care am schițat-o acum vreo doi ani - Momentul de dinaintea unei bătăi din aripi - ca imagistică.

Pe filmul acesta, am creat sculpturile din poze din lemn de stejar sprijinite într-un picior de alamă pe un soclu din frasin ars. Soiurile de lemne nu au o simbolistică aparte, însă chintesența sculpturii stă în perspectiva din care sunt privite.

Odată, ca să zbori trebuie să fii cât mai subțire, sharp, ager, aerodinamic, ca să poți tăia văzduhul și să ai o rezistență cât mai mică la a înainta. Așa că din față aripile abia se văd. Asta este carisma, dăruirea, încrederea, șlefuirea necesară, finețea pe care un profesor le-o insuflă elevilor.

Dar, în zbor trebuie să te mai bazezi pe un lucru, adică aripile în sine, portanța, bagajul de cunoștințe pe care le purtăm cu noi, Omnia mea mecum porto, cum ar spune Cicero.  Și aici este necesară pregătirea concretă pe care un profesor o are și oferă din ea elevilor pregătindu-i pentru viață.

 

Ce nu știu oamenii despre profesorii de la sat

Pentru un profesor la sat este mai provocator să își facă meseria. El întâmpină numeroase situații – de la naveta dificilă și zecile de ore pierdute pe drum în fiecare lună, la normele împărțite între 3, 4 sau chiar 5 școli și până la nevoile diferite ale elevilor lor, care depind uneori exclusiv de oamenii de la catedră pentru a-și găsi motivația și determinarea de a da o șansă educației. Uneori acești profesori și învățători sunt și părinți, și asistenți sociali, umblă prin sat ore întregi în fiecare săptămână pentru a aduce copiii la școală, consiliază părinții, găsesc resurse și soluții pentru nevoile copiilor – și aici mă refer nu numai la provocări materiale ci și la lipsuri acumulate la școală din nenumărate motive – copii care lipsesc mult, copii care nu au nicio carte acasă, cărora nu li s-a citit niciodată, copii pe care nu are cine să îi ajute la teme și așa mai departe.

Am văzut copii care la 17 ani nu știau să scrie și să citească, dar cu sprijinul profesorului de biologie, cu încurajări și multă muncă, copilul a reușit să recupereze și să obțină permisul de conducere. Un copil căruia opțiunile de viață i s-au schimbat datorită faptului că un profesor l-a văzut, l-a susținut după ore și l-a încurajat că și el poate. Că acum e șansa lui să poată depăși nivelul de repetenție în care se afla de trei ani.

 

Prejudecăți

Știm că 42% din elevii României sunt sub nivelul minim de competență la lectură, ceea ce înseamnă că nu pot înțelege o idee principală dintr-un text pe care îl citesc. În mediul rural, însă, statisticile arată și mai rău: 6 din 10 dintre copiii care termină învățământul primar au probleme să descifreze un text.

Una dintre prejudecățile cu care profesorii din mediul rural se confruntă este legată de performanța copiilor. Dacă un copil participă la olimpiade/concursuri, ești validat ca profesor performant, bun. Ce nu ni se aduce însă în discursul public este această muncă extraordinară de a-l face pe copil să vină cu drag la școală, de a recupera în clasa a VII-a, la 17 ani, citit-scrisul care trebuia să se întâmple în ciclul primar. Faptul că, reușești să faci un copil să citească fluent – să știe să-și citească un viitor contract de muncă sau să scrie o declarație la primărie, să facă operații de matematică de bază astfel încât să știe ce rest primește la magazin, să fie un adult funcțional – care colaborează, este empatic, are gândire critică, reprezintă deja o performanță.

 

De ce e important ca profesorii din mediul rural să aibă o Gală a lor

Sistemul de apreciere a profesorilor se concentrează pe excelență, olimpiade, concursuri la care copiii participă. Aceasta este realitatea unui grup absolut restrâns de la elevi, unul nereprezentativ pentru situația educației din România. Efortul și profesionalismul profesorilor care predau la sate și care reușesc să obțină progres academic la copii cu acces limitat la resurse, cu susținere limitată din partea părinților, care pornesc prima zi de școală cu șansele îndreptate împotriva lor, sunt complet ignorate. Acești dascăli care predau la sat sunt invizibili, iar elevii lor sunt priviți în termeni de beneficiari în cel mai bun caz.

Ne-am propus ca prin Gala Profesorul Anului din mediul rural să contribuim la a schimba narativul și nivelul de ambiție pe care le avem despre școala de la sat. Iar feedback-urile primite în urma fiecărei ediții ne-au arătat cât de mare este nevoia de a le oferi această vizibilitate profesorilor și școlilor din mediul rural.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related