Brandul Dibăcești a apărut în perioada în care omul creativ din spatele său, Oana Pătrașcu, era studentă. Atunci, ea și sora sa au pictat câteva mărțișoare pe care le-au vândut pe Facebook, pe o pagină nou creată. Au numit-o Dibăcești.
Pe Oana o pasionează de mică desenul și, chiar dacă nu a făcut studii în domeniu, a continuat să deseneze în timpul liber. În prezent, pictează obiecte din ceramică, ilustrează pe hârtie sau digital diferite produse și creează textile pentru casă.
„Cred că super puterea obiectelor mele este faptul că pot deveni uşor cadouri cu însemnătate. În spatele unui cadou se află mereu gânduri de bine pe care vrem să le transmitem şi îmi imaginez că aceste obiecte cu mesaje fac mai uşoară transmiterea lor”, spune Oana.
Cu Oana Pătrașcu povestim în continuare despre brandul Dibăcești și despre ce o inspiră în creație.
Din biografie
Cu mult înainte de a fi artizan am fost un copil cu înclinaţie spre desen, dintr-un sat de lângă Bacău. Deşi mă atrăgea partea vizuală şi îmi plăcea să fac asta de mică, nu am prea luat-o în serios şi am făcut-o mereu printre picături sau “pe lângă” – pe lângă materiile de la şcoală care păreau pe atunci, pentru mine şi pentru cei din jur, cu adevărat importante, pe lângă liceul cu profil uman pe care l-am ales şi pe lângă facultate. Nu am urmat niciun fel de studii în domeniul artistic, dar am continuat să mă ocup de pasiunea mea în timpul liber care îmi mai rămânea. Cumva, cele două linii paralele au început să se intersecteze când am ales facultatea de Comunicare şi Relaţii Publice care implica şi partea de branding, de identitate vizuală a unui business, lucruri care mi-au fost de folos mai târziu. După facultate am lucrat într-o agenţie de marketing online, până când am decis că e timpul să ascult de mine şi să fac ceea ce îmi place cu adevărat.
Pasiunea pentru meșteșug și creație
E posibil ca pasiunea mea să fi pornit dintr-o sămânţă pe care am primit-o de la părinţii mei – ambii lucrează pe partea de creaţie şi meşteşug, chiar dacă nu în domeniul artistic. Primele mele încercări de a face obiecte handmade arată amuzant, acum că mă uit în urmă, dar la vremea la care le făceam eram foarte încântată de ele. În continuare cred că în domeniul creativ, pe lângă chemare, e vorba foarte mult de perseverenţă şi exerciţiu, poate mai mult decât de talent înnăscut.
Procesul creativ. De la idee de obiect către produsul final
Felul meu de a lucra nu e cel mai structurat. Îmi place să fiu spontană şi, cu toate că asta nu e chiar ceva recomandat atunci când vorbim de un mic business, nu am paşi clari pe care îi urmez. De cele mai multe ori îmi vine o idee atunci când nu neapărat o caut, o notez sau fac o mică schiţă după cum mi-o imaginez, apoi o testez şi fac mai multe încercări în jurul ei până când îmi place rezultatul.
Unde îți găsești inspirația și pofta de a crea
Îmi place să creez obiecte care mă reprezintă, pe care le simt călduţe şi tihnite, stare care sper să ajungă apoi şi la alţii. Mă inspiră simplitatea, traiul de la sat şi viaţa aşa cum e ea, cu lucrurile ei mărunte care o fac să fie aşa de preţioasă şi plină de însemnătate. Uneori ideile curg uşor, când mă aştept mai puţin, dar am şi momente când pofta de a crea rămâne undeva într-un colţ, îngrămădită de grijile şi preocupările pe care le aduce un business mic în care eşti responsabil de toate.
Când simt că mă împotmolesc şi că devine totul greoi, încerc să mă detaşez, pentru că forţarea nu m-a ajutat niciodată. Atunci caut să fac altceva care să îmi aducă spaţiu prospăt în minte – să mă plimb, să citesc ceva ce-mi place, să răsfoiesc cărţi cu ilustraţii pentru copii, să admir munca altor artişti care îmi plac. Pinterest also helps. :)
Cum arată o zi de lucru pentru tine
Lucrez de acasă, dintr-o cameră care a devenit atelierul meu. Calu, câinele meu, îmi ţine companie. Spaţiul din jurul meu e foarte important pentru mine şi îl simt ca pe spaţiul din mintea mea. Îl decorez mereu cu obiecte care îmi plac, dar îl păstrez aerisit şi luminos.
Zilele de lucru nu arată la fel niciodată, diferă în în funcţie de perioada anului şi de comenzile pe care le primesc. Dacă ar fi să găsesc o constantă, de obicei în prima parte a zilei mă ocup de răspuns la mesaje şi mailuri, apoi continui cu ambalarea şi expedierea comenzilor şi în a doua parte a zilei mă ocup de crearea propriu-zisă a produselor. Uneori, programul se întinde până mult prea târziu, dar asta cred că e ceva specific pentru orice small business owner. În fiecare zi îmi notez lista de to do pentru ziua următoare şi îmi place să mă organizez cu o agendă lunară prin care am constant o viziune de ansamblu a ceea ce urmează.
Cum a apărut Dibăcești
Dibăceşti a apărut în perioada în care eram studentă. Am pictat atunci, împreună cu sora mea, câteva mărţişoare pe care le-am postat pe o pagină de Facebook pentru a le vinde - ceea ce s-a şi întâmplat. Pentru că pagina avea nevoie de un nume, i-am zis Dibăceşti, fără să ştiu neapărat în ce direcţie urma să o ia totul. După mărţişoare, căutam să găsesc şi alte obiecte prin care să îmbin pictura cu partea practică şi aşa mi-a venit ideea de a picta pe căniţe. Am început cu nişte markere pentru ceramice. Încă mai am prima căniţă pe care am creat-o.
Cum îți păstrezi brandul unul sustenabil
Cred că suntem cu toţii datori să căutăm sustenabilitatea şi respectul faţă de resursele pe care ni le oferă Pământul, chiar dacă, uneori, pentru o afacere mică asta poate fi provocator din punct de vedere financiar. Limitarea risipei şi folosirea materialelor prietenoase cu mediul sunt două dintre aspectele pe care mă concentrez pentru Dibăceşti. Un pas mare pe care l-am făcut în această direcţie a fost să folosesc exclusiv carton şi hârtie pentru ambalarea produselor fragile care sunt expediate prin curier, fără ca asta să pună în pericol siguranţa lor.
Produsele pe care le creezi
Pictez pe diferite suporturi din ceramică sau porţelan, în principal pe căniţe – obiecte simple cărora le dau o nouă viaţă. Probabil cele mai populare produse pe care le creez sunt ceramicele pictate cu mesaje. Pe lângă ele, ilustrez pe hârtie sau digital diferite produse, de la calendare până la felicitări şi ilustraţii de familie.
Super puterea obiectelor tale
Cred că super puterea obiectelor mele este faptul că pot deveni uşor cadouri cu însemnătate. În spatele unui cadou se află mereu gânduri de bine pe care vrem să le transmitem şi îmi imaginez că aceste obiecte cu mesaje fac mai uşoară transmiterea lor.
Clienții tăi
Oamenii care îmi cumpără obiectele cred că sunt cei care se regăsesc în ele. Sunt oameni care pun preţ pe trăiri, pe semnificaţie, pe partea emoţională. Ajung la mine cel mai mult prin Instagram, acolo unde s-a adunat o micuţă comunitate, sau primind la rândul lor un cadou creat de Dibăceşti.
Produsele pe care le preferă
Căniţele par să fie produsele cele mai căutate. Cred că asta se datorează faptului că, pe lângă design/mesajele pe care le poartă, sunt nişte obiecte practice. Oricine foloseşte o căniţă. Iar dacă un obiect atât de simplu poate deveni şi un cadou cu însemnătate, e şi mai la îndemână.
Promovarea
Comunic cel mai mult pe Instagram, acolo unde mi se pare că este publicul meu. La început obişnuiam să comunic cu o voce de business, puţin mai oficială şi distantă, dar în timp mi-am dat seama că îmi place mai mult să fiu eu, să vorbesc cu vocea Oanei şi nu a brandului Dibăceşti. Asta cred că mă ajută să mă apropii şi mai mult de cei care urmăresc ceea ce fac. Deşi în continuare e vorba mai mult de Dibăceşti decât de mine, îmi place să mai arăt lucruri din spatele afacerii, un fel de behind-the-scenes. Algoritmul îmi dă bătăi de cap uneori, dar cu toate astea am renunţat la a urmări un plan strict de postări, aşa cum făceam la început. Acum sunt mai flexibilă şi îmi dau voie să fiu activă acolo atât cât simt.
Cum menții echilibrul dintre rigorile antreprenoriatului și creație
Încă nu am găsit reţeta prin care să menţin echilibrul între cele două, iar asta se simte mai ales în perioadele aglomerate. Deşi mi-ar plăcea să mă ocup mai mult de creaţia propriu-zisă, realizez cât este de important ca ea să şi ajungă la oameni, ceea ce nu se întâmplă de la sine. Am învăţat faptul că unele zile sunt mai mult despre contabilitate, furnizori şi lucruri organizatorice şi asta e ok. Am şi perioade în care am impresia că pierd sensul a ceea ce fac, însă ştiu că orice călătorie are urcuşuri şi coborâşuri şi că după o vale va veni din nou un deal.
Învățăturile antreprenoriatului creativ
Antreprenoriatul m-a învăţat să mă împrietenesc cu impredictibilitatea şi necunoscutul, să mă autodepăşesc, dar şi să preţuiesc libertatea. Dincolo de perioadele dificile, cred că nu e nimic mai minunat decât să faci ceea ce te împlineşte, să împărtăşeşti asta cu ceilalţi şi să poţi trăi din asta.
Comunitatea de artizani din România
Comunitatea de artizani din România este tot mai numeroasă. Din ce în ce mai mulţi oameni decid să îşi urmeze pasiunile şi asta mi se pare splendid, pentru că lucrul făcut din pasiune se vede şi se simte. Mă bucur să văd că există tot mai multe iniţiative care îi aduc aproape pe micii creatori. Ne uneşte pasiunea care a apărut cândva în fiecare dintre noi şi care dă sens muncii din fiecare zi, dar cred că şi provocările care vin la pachet cu ele. Poate un lucru care s-ar putea îmbunătăţi ar fi susţinerea lor din exterior, prin decizii care să le favorizeze creşterea.
Cum vezi tu frumusețea
Frumuseţea este ceea ce ne ajută să ne aprindem luminiţa din interior. Toată viaţa este o frumuseţe. O găsesc peste tot, atunci când sunt atentă să o observ şi să o recunosc.