Foamea de magie la români

Foamea de magie la români

“Observăm că există numeroase voci care critică faptul că la fiecare colț de stradă există o bancă, o farmacie și o sală cu jocuri de noroc, însă cine este vinovatul? Este vina acestor business-uri sau problema ține de educația și de cultura specifică românilor, care mai degrabă încurajează arderea unor etape și recompensa imediată, decât munca și efortul susținut?“

 

Cum arată societatea românească astăzi?

În contextul autohton, așteptările și valorile oamenilor evidențiază că prioritățile și preocupările actuale sunt dominate în general de frici, anxietăți și o nevoie sporită de control.

Fricile românilor au radăcini adânci în istoria tumultoasă a țarii. Instabilitatea economică și politică, diversele presiuni sociale sau știrile panicarde au contribuit la formarea unui teren fertil pentru dezvoltarea unei angoase persistente legate de viitor. Într-o lume agitată, în care oamenii deplâng faptul că fiecare zi aduce noi provocări și incertitudini se caută adesea soluțiile cele mai rapide, facile și miraculoase pentru a depași temerile și anxietătile vieții cotidiene. Se preferă așadar  shortcut-ul, ca soluție eliberatoare de presiunea și dependențele comportamentale și mentale dominante. Aceste “găuri miraculoase” în gardul anxietății sunt alese în detrimentul construcției lente,  progresive, pas cu pas. Ele țin de noi, de natura, educația și psihologia poporului român.

Observăm că există numeroase voci care critică faptul că la fiecare colț de stradă există o bancă, o farmacie și o sală cu jocuri de noroc, însă cine este vinovatul? Este vina acestor business-uri sau problema ține de educația și de cultura specifică românilor, care mai degrabă încurajează arderea unor etape și recompensa imediată, decât munca și efortul susținut?

Pentru a încerca să găsim raspunsuri la aceste întrebări, vom face apel la unul dintre modelele de analiză utilizate în universul marketingului și psihologiei consumatorilor, care ne ajută să întelegem în profunzime complexitatea nevoilor, motivațiilor și a comportamentului uman. Acest instrument se numește harta arhetipurilor.

 

Ce este harta arhetipurilor?

Conceptul de arhetipuri derivă din psihologia analitică a lui Carl Gustav Jung, care identifică modele colective de gândire și comportament care transcend culturile și epocile. În acest context, arhetipurile devin o hartă a terenului mental al consumatorilor, relevând direcțiile motivaționale dominante și preferințele adiacente. Într-un sens mai larg, aceste arhetipuri reprezintă categorii simbolice ce capturează aspecte esențiale ale identității și aspirațiilor, reflectând modul în care oamenii se raportează la lumea din jurul lor.

Pe această hartă sunt poziționate o serie întreagă de arhetipuri, care servesc ca puncte cardinale, oferind o perspectivă asupra motivelor fundamentale care ghidează alegerile și acțiunile individuale ale oamenilor. Totodată harta arhetipurilor ajută în poziționarea diferitelor categorii de produse, segmente de consumatori sau brand-uri.

 

Ce semnifică fiecare arhetip?

  1. Arhetipul Ancoră este teritoriul fricilor și anxietăților, simbolizând nevoia de stabilitate, control și siguranță.
  2. Arhetipul Expertului reprezintă dorința de cunoaștere profundă, competentă și expertiza într-un domeniu specific, generat de un alt tip de manifestare a anxietăților.
  3. Arhetipul Magicianului simbolizează dorința de transformare rapidă, inovație și descoperire a unor soluții neconvenționale, permițând explorarea unor perspective noi și îndraznețe.
  4. Arhetipul Jesterului sau “Bufonul” semnifică dorința de nonconformism, eliberare, divertisment, imprevizibilitate, într-o notă superficială, hilară și chiar necredibilă.

Observăm faptul că Ancora și Expertul sunt situate în partea de jos a hărții arhetipurilor, iar Magicianul și Jesterul sunt poziționate diametral opus, acest lucru însemnând că reprezintă soluții absolut antagonice primelor.

 

Ce aplicatibilitate are însa această hartă a arhetipurilor în societatea românească și ce implicații are în ceea ce privește nevoile și motivațiile oamenilor?

Într-o societate care se confruntă cu grave provocări și carențe educaționale și culturale, aceste arhetipuri oferă o viziune esențială asupra modului în care românii răspund la presiunile și cerințele mediului înconjurător.

Pentru poporul român, arhetipurile Ancoră, Expert, Magician și Jester (“Bufon”) domină mentalul colectiv.

 

Cum identificăm arhetipurile în societatea românească?

Frica de boală

Una dintre fricile fundamentale ale românilor este cea legată de starea de sănătate (poziționată în zona de Ancoră și Expert), iar shortcut-ul către zona de Magician este reprezentată de dorința oamenilor de a accesa vindecări sau ameliorări rapide ale stării de sănătate. În căutarea unor soluții simple, cu efect imediat, medicamentele și suplimentele alimentare oferă beneficii “instant”, care pot rezolva “ca prin minune” problemele de sănătate și anxietățile legate de acestea, transformând astfel radical calitatea vieții, în lipsa unei prevenții pe termen lung sau a schimbării stilului de viață.

Frica de sărăcie și marginalizare socială

Frica de sărăcie și marginalizare socială reprezintă o altă temere foarte răspândită și adânc înradăcinată (poziționată tot pe teritoriul Ancoră). Aceasta provine adesea din incertitudinea economică, dificultățile de a asigura un trai decent și teama de a nu putea satisface nevoile de baza.

Mulți români speră că pot depași dificultățile financiare, îmbogățindu-se peste noapte, ca prin minune (teritoriul Magician), dacă vor merge să joace la casele de pariuri sau vor caștiga la loterie. Cazinourile, pariurile sportive și alte forme de gambling sunt atractive întrucât oferă tentația câstigului fară efort, generând iluzia unor câstiguri imediate și speranța că prosperitatea poate veni rapid.

În mod fundamental, în percepția românilor, băncile sau companiile financiare sunt poziționate ca identitate pe teritoriul Ancorei și Expertului (al controlului, siguranței, profesionalismului), iar numai unele servicii (online sau digitale, precum aplicațiile sau cardurile) sunt poziționate pe teritoriul Magician (al transformării, inovației, noutății). Cu toate acestea, companiile preferă să ofere shortcut-uri de acces către zona Magicianului întrucât așa răspund cu succes unor pachete de nevoi relevante și deja existente.

Mitul salvatorului în politică

Un aspect interesant poate fi observat cu ușurință în politică. Aici, pe lângă arhetipul Magicianului, care poate juca același rol transformativ, găsim  arhetipul “bufonului”, al Jester-ului. Vă las pe voi să descoperiți bufonii din politică. Însă, dincolo de bufoni, există candidați cu notorietate și încredere, pe care îi cunoaștem de ani de zile, care și-au clădit cariera carămidă cu carămidă prin multă muncă și sacrificii, făcând lucruri palpabile de care a auzit toată lumea.

Așadar, avem alegeri în 2024. Ce credeți că se va întampla atunci când vine un candidat de care nu s-a auzit mai nimic, dar posedă o aură mesianică, și care, ca prin minune, în ultimul moment, oferă soluții miraculoase care răspund unor apăsări profunde. Ce vor alege românii? Vor avea un comportament electoral așa cum am mai văzut în trecut sau se va schimba ceva? Vor dori să construiască progresiv sau vor folosi din nou bagheta magică? Vor alege ceva deja știut, la vedere sau vor folosi din nou jobenul?

În societatea agitată a României contemporane, încarcată de stres și incertitudine, în lipsa educației, românii sunt și probabil vor fi în continuare adepții căutării unor soluții miraculoase ca panaceu pentru depășirea fricilor fundamentale.

Deși interesați de schimbări profunde, transformative, probabil nu vor face nimic, întrucât este mai confortabil să ai la îndemană “baghete magice” moderne, chiar dacă acestea implică doar luarea unei pastile, parierea pe câteva numere la o ruletă sau alegerea soluției salvatoare pentru bunul mers al țării.

Marius Luican este un antreprenor roman care a reusit cu succes sa-si plaseze compania – Reveal Marketing Research – printre primele agentii independende de cercetare de pe piata romaneasca.

Din 2008, Marius Luican si Reveal Marketing Research ofera solutii concrete, ajutand la dezvoltarea si consolidarea brandurilor romanesti si internationale, pe baza datelor complete obtinute prin mixuri de studii calitative si cantitative (Studii de Segmentare, Dezvoltare si Testare de Programe de Comunicare, Analize de Pret, U&A si Satisfactie, Mystery Shopping etc).

De asemenea, Marius ofera servicii de consultanta si strategie avand la baza cele 4 valori ale companiei Reveal: pasiune, onestitate, empatie si incredere.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related