[Spațiul necesar] Anca Dumitrescu: Bucureștiul cel puțin trece printr-o transformare culturală fantastică și asta nu se putea realiza fără ideea de cumunitate și colaborare. Este doar începutul

[Spațiul necesar] Anca Dumitrescu: Bucureștiul cel puțin trece printr-o transformare culturală fantastică și asta nu se putea realiza fără ideea de cumunitate și colaborare. Este doar începutul

Se formează tot mai multe comunități. Oamenii sunt deschiși la dialog și la colaborare creativă, iar asta se vede și în transformarea spațiului din orașe. Deși se fac pași importanți prin închiderea traficului pe marile bulevarde, organizarea de mici festivaluri stradale sau amenajarea parcurilor, există încă multe lucruri care nu au sens și pot fi îmbunătățite, spune Anca Dumitrescu, Cofounder 441 Design Powerhouse.

Pentru Anca și colegii ei, pandemia a venit cu decizii grele, dar și cu o consolidare a echipei și o confirmare a faptului că un portofoliu vast de servicii a fost o alegere de business înțeleaptă – în ciuda sfaturilor contrare. Când s-au oprit proiectele din Horecca, au venit noi oportunități pe partea de grafică din partea afacerilor care s-au mutat masiv online.

Acum tot mai mulți clienți apreciază valoarea unui one-stop shop de design și unui branding făcut bine, cap-coadă, iar piața își revine treptat după câțiva ani mai dificili, spune Anca. Citiți în continuare pentru gânduri, lecții și observații după zece ani de antreprenoriat în design.

 

Din biografie

Am studiat Arhitectura dar și Urbanism în cadrul Universității Ion Mincu București. În timpul facultății, am lucrat destul de mult în birouri de arhitectură sau amenajări interioare, iar în anul 5 am decis să încep proiectul 441 Design Studio alături de Alina Filipoiu care îmi era colegă de grupă, Octavian Cazacu (architect și el) și Șerban Leafă (graphic designer). A fost un început de business inconștient într-un fel pentru că nu aveam niciun fel de pregătire pentru asta, doar mult knowhow dobândit prin experiența fiecăruia de lucru.

Cert este că ne-am dat seama rapid că avem nevoie de o schimbare de mindset pentru a trece de la freelancing la antreprenoriat așa că în primii ani am participat la câteva programe/școli de antreprenoriat care au ajutat destul de mult să avem o direcție în business.

În prezent, sărbătorim 10 ani de activitate cu ceea ce acum s-a transformat în 441 Design Powerhouse, o agenție de design și creație. Avem mai multe departamente și oferim servicii de arhitectură de interior, grafică, branding, animație și multe altele. Pe lângă asta, ne implicăm în crearea unor comunități în jurul designului și industria ospitalității.

Tocmai ce lansăm seria de evenimente Découverte, care este o platformă pentru inspirație și conversație. Un experiment al imaginației, un moment de gândire profundă pentru mințile creative, un dialog, deopotrivă relaxat și profund, despre provocările prezentului și despre importanța designului în viețile business-urilor Horeca. Evenimentele vor explora modul în care designul poate ajuta la conturarea de viitoruri alternative în industria ospitalității și la susținerea schimbării.

 

Cele mai importante lecții

Am învățat greu că este în regulă să spui “nu știu” și să ceri ajutorul. Cred că marea majoritate avem tendința să luăm totul la început asupra noastră și să considerăm că putem învață mai multe meserii din mers.

Am învățat să cer ajutorul specialiștilor deși încă mai lucrez cu mine la asta. Este un proces. Mi-a spus cineva la un moment dat într-un program de antreprenoriat că ar trebui să învăț să am încredere și să apelez la specialiști în finanțe sau marketing așa cum clienții apelează la mine pentru servicii de design. M-a întrebat care este clientul ideal. I-am spus că cel care are încredere deplină în cunoștințele mele ca profesionist. Evident că am realizat că trebuie să fac același lucru și atunci când am făcut asta a fost mereu peste așteptări.

 

Ce s-a schimbat odată cu pademia

Pff … pandemia este pentru mine un subiect greu, dar foarte drag. Au fost foarte multe schimbări și conștientizări personale, dar și în business.

Toți mentorii de business din trecut îmi spuneau mereu că avem prea multe servicii și că ar trebui să ne focusăm doar pe unul sau două să creștem notorietatea și awareness-ul că suntem specialiști în ceea ce facem. Am auzit des asta și mereu ne-am împotrivit. Era clar de la început pentru noi că ne plac mai multe domenii creative și fiind patru cu knowhow diferit a venit natural să avem un portofoliu variat.

În pandemie, am realizat că a fost cea mai bună decizie să avem o serie amplă de servicii. Atunci departamentul de BTL și design interior a fost profund afectat. Toate proiectele de amenajări Horeca s-au oprit, toate evenimentele unde făceam creație BTL au dispărut.

Departamentul de grafică în schimb a explodat și a crescut incredibil de mult. Toate brandurile se mutau puternic în online și asta a făcut perioada respectivă cât de stabilă se poate financiar.

În același timp, în pandemie am conștientizat cât am crescut și cât de stabil este brandul 441. Am fost și sunt încă incredibil de mandră de modul în care am gestionat perioada respectiva intern, am realizat cât e important este să am oamenii ăștia faini lângă mine. Cred că asta a fost cea mai importanta lecție, deși eram la distanță am fost mai apropiați ca niciodată și anxietatea necunoscutului s-a disipat parțial. Pentru că eram împreună în asta. De atunci sunt recunoscătoare în fiecare zi pentru parteneriatul și prietenia care ne leagă pe noi patru dar și pe colegi!

 

Cum s-au schimbat cerințele clienților

Odată cu pandemia, au venit multe schimbări de perspectivă. Investiții mai calculate în Horeca, cel puțin o perioadă. Asta a venit la pachet cu bugete mai mici, dar și cu reținerea clienților de a investi în proiecte ample.

Lucrurile și-au revenit treptat și acum vedem cum din ce în ce mai mulți clienți înțeleg rolul design-ului bine făcut.

De asemenea, vedem cum încep să aprecieze mai mult ideea de one-stop shop când vine vorba de branding și design interior. Ownerii de business-uri care apelează la noi încep să înțeleagă valoarea branding-ului bine făcut care depășește ideea unui logo frumos și care se regăsește în toate materialele, dar și implementat cu grijă în proiectul de amenajare al locației.

 

Impactul ultimilor ani asupra business-ului

În perioada asta, a fost prima data când am făcut promovare în social media pentru serviciile noastre, până acum vizibilitatea și new business au venind complet organic.

Criza s-a simțit. Nu suficient cât să devina problematic, dar a fost resimțită.

Am revenit asupra strategiilor de business și am luat o decizie destul de drastică: am închis departamentul de creație BTL după 9 ani. Asta a fost probabil cea mai grea decizie pe plan profesional, dar și personal. Era cel mai lung parteneriat, a fost unul dintre primele departamente din biroul nostru, cel alături de care am crescut, și cu toate astea a trebui să acceptam că a venit momentul să punem punct pentru a face loc unor noi idei de business.

Nu este ușor să renunți la relațiile faine construite în atât de mulți ani, dar cu siguranță suntem recunoscători pentru tot suportul. Nu cred că deciziile astea se iau ușor, există atașamentul emoțional față de oamenii din industrie, dar și dorința de mai multă liniște și calcule financiare care dau cu virgulă. Un mix complex.

Am zis la un moment dat în birou că s-a simțit ca un divorț profesional, dar unul mai mult decât amiabil. Oricum cu siguranță cea mai lungă relație. Lasând gluma la o parte pașii nu au fost ușori, în primul rand pentru că a trebuit să renunțam și la parte din echipa. Oameni faini cu mult potențial. Au urmat negocieri și discuții pentru că departamentul nostru să fie preluat de partenerii cu care colaboram și ne bucurăm tare că a existat deschidere pentru asta din partea lor și chiar s-a concretizat. Pentru mine personal este foarte greu să renunț la oameni.

Acum urmărim piața imobiliară și începem noi proiecte în zona aceasta. Achiziții, renovări și vânzări de business la cheie. Este o zona în care avem mult knowhow și un loc de joacă la care tânjeam. Puțin mai multă libertate în creație.

În paralel, departamentele de grafică, branding și design interior merg mai departe și se întâlnesc în diferite proiecte.

 

Tendințe

Se poartă rozul cu mici accente verzi.... Glumesc evident. Nu cred că mai există trenduri atât de puternice în ultimii ani, la fel cum nu mai există nici stiluri binedefinite. Totul se încadrează mai degrabă într-un termen general denumit „stilul eclectic”. Aș vrea mai degrabă să vorbim despre echilibru în texturi, culori și stiluri și creativitate, autencititate. Despre proiecte care trezesc emoțîi, experiențe.

Oameni sunt foarte orientați către a crea comunități, dar și dornici să aparțină. Se simte deschiderea tot mai mare. Trendurile sunt multe și trebuie aplicate diferit în funcție de nevoi. Nu mă refer aici doar la amenajări interioare. La absolut tot. Urmărirea trendurilor duce la uniformizarea ideilor. Aș vrea să păstrez originalitatea fiecărui proiect aplicată pe niște nevoi foarte bine înțelese, o analiza corectă a targetului de oameni cărora ne adresăm prin proiectele noaste.

 

Cu ce a fost înlocuit griul comunist?

Griul comunist a rămas rezidual doar în percepția unora. Oamenii sunt ușor de schimbat dacă le oferi timpul și informațiile necesare să vadă că întotdeauna este loc de mai bine. În lumea designului, trebuie în primul rând să îți asumi că ai un rol de profesor, deci automat trebuie să dobândești și răbdarea necesară să explici și să educi cât de puțin se poate clientul. Deschidere există sau până acum am fost noi norocoși să avem parte de asta.

 

Relația oamenilor cu mediul înconjurător

Trăim vremuri faine aș zice. Văd tot mai multe evenimente care formează comunități. În opinia mea, dar se pare că și a altora, ideea asta de colaborare și anularea competiție false începe să fie tot mai prezentă. Oameni din același domenii încep să fie deschiși la dialog și lucrează împreună la schimbarea mentalității asupra industriilor creative. Bucureștiul, cel puțin, trece printr-o transformare culturală fantastică și asta nu se putea realiza fără ideea de cumunitate și colaborare. Este doar începutul.

 

Spațiul public în viitor

Grea întrebare, activează urbanistul din mine. Dacă discutăm despre spatiu public fizic, mai avem mult până departe. Cred că abia începem să recâștigăm parte din el. Este o discuție foarte complexă și nu văd posibilă o rețetă.

Pot să îți zic că îmi place că se închide Calea Victoriei în weekend, dar urăsc faptul că nu ai voie cu bicicleta pe acolo în același timp, pentru mine nu are sens. Îmi place că avem parcuri, dar urăsc faptul că nu sunt îngrijite corespunzător sau nu ai voie să calci pe iarbă. Nu are sens. Îmi pace că avem mici festivaluri de stradă în weekend, dar nu îi înțeleg pe cei care se plâng de faptul că îngreunează traficul. Nu are sens. La fel și cu maratoanele, este excepțional faptul că se încurajează mișcarea și totuși sunt atât de mulți care se revoltă că trebuie să ocolească 5 min în plus în drumurile lor. Nu are sens. În același timp sunt conștientă și că nu o să putem să îi mulțumim pe toți. Am făcut pace cu asta și între timp mă bucur cât mai mult de tot. Sper să reușească și ceilalți.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related