Întoarcerea la elementul uman devine un laitmotiv în discuțiile pe care le avem în acest început de an cu experții din industria de comunicare. Ne-o confirmă și Alina Galeriu-Olteanu, General Manager Galeriu & Partners PR, și ne oferă și o explicație. Anii de izolare ne-au făcut să tânjim după interacțiunea umană, pe care o redescoperim acum în diferite forme.
Vedem tendința către uman în renașterea interviurilor față în față – care au luat forma podcasturilor –, dar și în entuziasmul din jurul evenimentelor live. În acest context, PR-ul are șansa să-și demonstreze valoarea pe piață ca mod de a construi punți de comunicare între oameni, oameni și branduri, dar și între branduri, spune Alina.
Ultimii ani au pus presiune și mai mare pe eficientizarea costurilor, într-o industrie care deja era obișnuită să suplinească bugetele mici cu creativitatea. Deși gestionarea cashflow-ului este o provocare inerentă pentru orice business, Alina spune că cea mai mare provocare de care s-au lovit în 2022 a fost gestionarea timpului. Așa că 2023 vine pentru Galeriu & Partners PR cu o creștere a echipei și a spațiului, astfel încât să facă loc proiectelor pe care doresc să le dezvolte.
Despre realizări, tendințe și inspirație pentru business, dar și pentru dezvoltarea personală, în interviul integral.
Provocări și realizări în 2022. Planuri pentru 2023
Pe lângă provocările de cash flow inerente unui business antreprenorial, anul trecut a început să devină tot mai evident că, de fapt, cea mai mare provocare este aceea de a găsi TIMP pentru toate proiectele frumoase pe care le putem imagina și pentru toți clienții care vin către noi. Am crescut mult și am ajuns într-un punct în care s-a făcut simțită nevoia de a extinde echipa și chiar și spațiul în care ne desfășurăm activitatea, așa că ne începem anul pe picior de mutare într-un sediu nou, un spațiu mai generos, în care vom putea acomoda inclusiv o echipă mai mare aflată în construcție în acest moment. Ne place mult vibe-ul noului loc și sperăm că va aduce energie bună și vom putea creiona proiecte mai multe și mai ambițioase acolo.
Cât despre proiectele cu care ne mândrim, răspunsul este: cu toate! Chiar dacă unele sunt mai strălucitoare în online și mai vizibile decât altele, realitatea e că, în fiecare proiect ne lăsăm o părticică de suflet și cred că asta este ceva specific nouă, ceva ce clienții apreciază în interacțiunea cu noi, oricât de mare sau mic este proiectul sau bugetul.
Dacă ar fi să aleg totuși câteva exemple de proiecte care au marcat anul 2022 pentru noi, aș menționa cu siguranță seria de video-uri pentru Orkla Foods România, un proiect complex și provocator care continua și anul acesta, care ne testează permanent creativitatea, dar și stăpânirea de sine astfel încât să nu devorăm instant toate preparatele delicioase pe care le filmăm. Proiectul acesta a consolidat și decizia de extindere a portofoliului nostru de servicii către zona foto-video de produs și reorganizarea internă pentru a acomoda o divizie foto-video, condusă de Radu Olteanu: 35 Creatives.
Un alt exemplu de proiect care reprezintă un milestone de suflet pentru noi a fost implicarea noastră în lansarea expoziției IMUNIS ”Curajul de a celebra viața”, expoziție foto ce reunește portretele a 16 femei supraviețuitoare de cancer, participante în programul ”Feminitate după cancer”, programul semnătură al Asociației Imunis. Expoziția a reunit operele fotografie semnate de talentata Ioana Dodan de la Fab Squad Studio și a fost găzduită de Institutul Cervantes la finalul anului trecut, iar luna aceasta, până la finalul lunii martie expoziția poate fi admirată și în Park Lake Shopping Center. Vă încurajez să mergeți să admirați portretele acestor femei minunate care au avut curajul de a se regăsi pe sine după ce au înfruntat un diagnostic oncologic, curajul de a redescoperi feminitatea și bucuria de a trăi, lumina din ele și lumina din cei din jur.
Piața de comunicare din România
PR-ul a fost mereu plin de provocări. Bugetele au fost mereu mici, comparativ cu alte ramuri ale comunicării. Iar pandemia, războiul de la granițe și tot acest tumult din ultimii ani au pus, desigur, și mai multă presiune pe eficientizarea costurilor. Așa că, facem cu toții ce știm mai bine: suplinim prin creativitatea lipsa bugetelor. Cred că am ajuns să excelăm la asta, per total, ca industrie. Ceea ce este bine pe de-o parte, însă ne și tocește destul de mult resursa umană.
Tendințe, cu bune și rele
Video is king. E clar că aceasta e viitorul și este și motivul pentru care am dezvoltat in-house divizia foto - video 35 Creatives, așa cum spuneam.
Podcasturile sunt în creștere și odată cu ele și renașterea interviului față în față care fusese acum niște ani înlocuit de interviul pe mail. Ei bine, interacțiunea reală, față în față își recapătă importanța acum și asta mă bucură.
Partea care îmi este mai puțin pe plac este bufoneria de pe TikTok, locul în care toată lume se transformă în... bufon, da. Nu cred că este o poziționare potrivită pentru toată lumea și nu cred că toate brandurile trebuie să prindă acest val, chiar dacă așa pare uneori când te uiți pe cifre. Însă, racordarea la tone of voice mi se pare mai importantă ca decizie strategică, iar cheia în care se petrec lucrurile acolo nu cred că este universal valabilă. Mi-ar plăcea să văd mai multă cumpătare în privința brandurilor care “vor și ele pe TikTok”.
Provocările anului pentru branduri și agenții
Să își păstreze direcția. Sunt multe trenduri, tone de informații cu care suntem bombardați și o inerție în a imita ce fac ceilalți. Dar riscul este să uităm de noi, astfel.
Predicție pentru 2023
Suntem într-un stadiu de “back to the roots with a twist”: redescoperim valoarea interacțiunii umane, atât din prisma interviurilor față în față devenite podcasturi, cât și din prisma evenimentelor după care am tânjit în izolare și care acum sunt din ce în ce mai sofisticate ca flow și mood. Cred că PR-ul are șansa să își reconfirme valoarea pe piața de comunicare prin acel ceva ce ne diferențiază: construirea de punți între oameni, între oameni și branduri și chiar și între branduri. Puterea parteneriatului, aceasta e mantra anului 2023, în viziunea mea.
Impactul aplicațiilor AI
Oricât vor reuși să eficientizeze managementul datelor, nu cred că vor reuși să înlocuiască un element cheie cel puțin în PR: conexiunea umană.
Ce înseamnă o strategie de succes în 2023
Să îți înțelegi audiența și să îi vorbești în momentul în care are disponibilitatea să te asculte, în formatul în care îi este confortabil să primească informația, însă păstrând linia directoare a propriului brand și tone of voice-ul autentic. Această echilibristică între a oferi publicului ce își dorește, dar a rămâne ferm pe poziții pentru a conserva esența brandului tău, cred că aceasta a fost, este și va rămâne cheia unei strategii de comunicare de succes.
Ce citești, ce asculți?
Acum citesc “Curajul de a fi vulnerabil” de Brené Brown, am parcurs luna trecută un program de dezvoltare personală “Memories Teller”, parte din programul de coaching Originals by Cosmina Grigore și în general mă preocupă destul de mult latura aceasta de redescoperire de sine și calibrare pentru a deveni cea mai bună versiune a mea, în viața personală și profesională.
Cât despre ce ascult, nu sunt un mare fan al podcast-urilor lungi, pentru că nu reușesc să aloc timp neîntrerupt pentru a le asculta, așa că experiența devine fragmentată și își pierde din farmec. Prefer să ascult pastile mai scurte, secvențele decupate pentru social media de la podcast-uri și să iau astfel esența pe repede-înainte. Și ascult cam toate cut-urile de pe Instagram ale podcastului Fain & Simplu al lui Mihai Morar și uneori si fragmente din înregistrarea mare. Îmi plac invitații pe care îi alege, poveștile și modul lui de a conduce discuția.
Pe partea de fashion inspiration mă captivează cum pune în scenă video-urile de pe proaspăt lansatul canal de Youtube Vicki Nicola, pe care de altfel o admir de mult și cu care împărtășesc discuții la cafea în aceeași notă ori de câte ori ne întâlnim și mă bucur să o redescopăr online exact așa cum o știu și în viața reală.
Și chiar dacă toate exemplele pe care le-am dat nu sunt chiar din domeniul meu, sunt preocupări conexe și mă ajută să îmi reumplu rezervoarele de inspirație, dar uite am și un exemplu care e nișat pe domeniul comunicării și de unde mă inspir despre trenduri, dar mă și amuz legat de micile frustrări ale omului de comunicare care coincid incredibil de mult, indiferent pe ce parte a Globului s-ar afla, și anume pagina de Instagram PR Girl Manifesto, pagina unui ONG din New York.
3 tool-uri de zi cu zi
Sunt un mic șoricel de bibliotecă, chiar dacă îmi digitalizez această pasiune, așa că am două aplicații super utile pentru a fi la curent cu articole academice din domeniul meu de activitate, dar și de studiu, pentru că sunt înscrisă și la Doctorat în Comunicare la SNSPA, așa că am o bibliotecă digitală cu reviste de specialitate centralizate pe aplicația Researcher și le salvez pe cele care mă interesează și la care vreau să revin prin aplicația PaperShip for Mac, conectată cu Zotero, ca să salveze sursele bibliografice ca la carte.
Și, desigur, desi e numărul trei pe această listă, a devenit numărul unu pe lista importanței vrând -nevrând: Whatsapp-ul. E noua căsuță de mail, se trimit acolo de de la contracte și facturi, la briefuri și ppt-uri cu strategii sau invitații la evenimente pentru presă și influenceri. Așa că nu mi-aș imagina cum ar fi fără el.