Ultimii ani ne-au învățat importanța flexibilității. Dacă îți faci planuri, dar nu reușești să iei realitatea așa cum este și să i te adaptezi, vei suferi inutil, spune Claudia Chirilescu, Director General Spoon. La nivel creativ, lecția lui 2022 a fost că e nevoie de povești credibile, adaptate platformelor de comunicare și modului în care consumatorul accesează informația.
Un exemplu este adaptarea la comunicarea pe TikTok, care este mai mult decât un canal de social media. A devenit un mod de manifestare al oamenilor, nu doar al tinerilor, care formează comportamenete și va parazita și restul mediilor digitale în următorii ani, crede Claudia. Ea încurajează inovațiile pornind de la nevoile actuale ale publicului țintă și este sceptică cu privire la unele trenduri, cum ar fi NFT-urile.
La nivel profesional, Claudia spune că Spoon trece printr-un nou început, odată cu intrarea în acționariat a două persoane care aduc cu ele un suflu proaspăt. La nivel personal, spune că a fost șlefuită de stilul de viață minimalist pe care îl practică de mai mulți ani și că își hrănește mintea cu lecturi filozofice, dar și cu surse de informare din industrie.
Pentru mai multe tendințe, provocări și predicții, citiți interviul integral.
Cu ce energie creativă ați început 2023
Cred că am început anul plini de entuziasm, și nu o spun doar că sună bine ci chiar avem în plan câteva schimbări care să puncteze mai bine calitățile echipei Spoon și beneficiile pe care le are un brand care colaborează cu noi.
Întrucât noi gestionăm și multe campanii de media digitală, începutul de an este întotdeauna aglomerat întrucât avem de pregătit review-uri pentru anul anterior și de setat strategie de comunicare pentru anul în curs. Ne-am propus că anul acesta să ne concetram pe trei direcții: strategia de media bazată pe cele mai noi tool-uri de optimizare a investițiilor și de înțelegere a insight-urilor, video content original pentru platforme digitale și discuțiile despre trendurile din marketing și comunicare, pe care sperăm să le transformăm în mici evenimente în care să construim un dialog cu clienții și cu specialiștii din piață, pentru a deveni și noi un nou reflector care, împreună cu cei care deja fac asta, să facem și mai multă lumina în acest peisaj care devine din ce în ce mai aglomerat și poate crea confuzie.
Lecții din 2022
Anul 2022 a fost anul în care am decis să iau alături de mine în acționariat pe două dintre colegele mele pe care le respect și le admir foarte mult, Anca și Yardena, și consider că acest moment reprezintă un nou început pentru Spoon în care se va simți și suflul lor proaspăt. Lecția lui 2022 a fost că trebuie să rămânem flexibili, trebuie să ne ținem articulațiile mobile, metaforic vorbind, căci indiferent ce planuri îți faci, dacă nu reușești să iei realitatea așa cum este și să i te adaptezi, vei suferi inutil. “Do not fight with reality because you will always loose.” La nivel creativ, lecția a fost că trebuie să spunem povești credibile, în limba plaformelor, să ne adaptăm intrumentele și limbajul la felul în care consumatorul accesează informația.
Industria creativă din România
Cred că ne-am adaptat foarte bine, probabil că este în spiritul național. Agențiile sunt flexibile și s-au adaptat la mediul foarte dinamic digital și, chiar dacă uneori apelează la unit-uri externe specializate într-un anumit tip de conținut (animații, filtre etc), asta demonstrează că se caută soluții și că ele există. Mai puțin bine este faptul că deciziile se iau uneori foarte greu și trenăm într-un mod de a face lucrurile pe pilot automat. Sau că repetăm ceva ce a funcționat, dar fără să ținem cont că lucrurile evoluează, situația s-a schimbat și soluțiile noastre ar trebuie la rândul lor adaptate. Oricum, creativitatea în general se dezvoltă bine când contextul e dificil – confortul e de multe ori inamicul ideilor noi.
Tendințe, cu bune și rele
Am observat că multe branduri care fac e-commerce stăpânesc intrumentele de promovare și comunicarea de brand cu obiectiv de conversie și au găsit echilibrul între eficientă și identitate de brand. Un trend pe care nu-l endorsez este cel al NFT-urilor, cu toate că am făcut și noi la Spoon, dar personal nu mă regăsesc în acest tip de influență. Trenduri pe care le apreciez sunt cele din zona de inovație pornind de la nevoile actuale ale publicului țintă, cum ar fi branduri din zona băuturilor răcoritoare funcționale non-alcoolice.
Provocarea anului
Brandurile trebuie să rămână relevante în contextul inflației și al scăderii puterii de cumpărare a consumatorilor. Adică trebuie să fie foarte clar pentru consumator de ce am nevoie de tine, de ce să te cumpăr, ce beneficiu îmi aduci, cum îmi îmbunătățești viața. Iar pentru agenții să ne facem utili, să fim mai aproape de cliențîi, să le oferim soluții și să ii ajutăm să se adapteze la trenduri.
Predicție pentru 2023
Mult conținut video, mult conținut original, fără poze de stock.
Rămâne TikTok la modă?
TikTok este mai mult decât un canal de social media, este un mod de manifestare și comunicare al oamenilor, nu doar al tinerilor. Formează comportamenete, schimbă felul în care oamenii se raportează la informație și își satisfac nevoile. Platforma are, alături de YouTube, cea mai mare credibilitate de achiziție pentru un produs sau brand. Da, trendul se va menține și va deveni, pentru câțiva ani, un mod de a comunica, care va parazită și restul mediilor digitale.
Aplicațiile AI
Le-am încercat și cred că ne vor fi foarte folositoare, scurtând și optimizând procesul creativ. Dar conceptul tot în sarcina noastră rămâne, AI-ul ne va ajută să-i dăm formă și viață și cumva ne permite, dar ne și forțează, să fim și mai creativi, și mai îndrăzneți decât am fost până acum.
Ce citești. Ce asculți
Eu citesc filozofie de câțiva ani, am nevoie să înțeleg viață într-un sens mai larg și să mă hrănesc intelectual cu ideile oamenilor mai deștepți decât mine. Ascult podcasturi despre minimalism, de 6 ani sunt foarte cufundată în acest stil de viață și el deja m-a șlefuit, mi-a schimbat comportamentul și m-a ajutat să mă simt mai liberă în alegerile mele. Dar sunt abonată la toate feed-urile internațională din domenoi, AdAge, Digidays, Nielsen și urmăresc și niște personalități din zona de strategie și strategie de business care explică sau anunță trenduri sociologice.
3 tool-uri de zi cu zi
Airpod-urile, Facebook messenger, Dropbox.