[PR & Comunicare 2023] Mihaela Ganciu: Traversăm cu toții o perioadă delicată, iar inspirația e esențială. Ne-ar prinde bine să fim mai empatici și mai atenți la nevoile celorlalți

[PR & Comunicare 2023] Mihaela Ganciu: Traversăm cu toții o perioadă delicată, iar inspirația e esențială. Ne-ar prinde bine să fim mai empatici și mai atenți la nevoile celorlalți

Frumusețea comunicării este că rămâi deschis și conectat în permanență la noi oportunități, spune Mihaela Ganciu, Founder Caracteristic, agenție care a serbat anul trecut șapte ani de activitate. Aniversarea a adus cu sine realizarea că e important să știi că te poți baza pe parteneriate solide și că nu mergi singur pe drumul antreprenorial.

Provocarea lui 2023 pentru agenții și branduri este acceptarea schimbărilor și readaptearea după câțiva ani dificili, crede Mihaela. În același timp, vom vedea o renaștere a pasiunii și campanii și abordări care ne vor impresiona. Piața autohtonă de PR și comunicare nu este mai prejos decât în alte țări din regiune, însă Mihaela și-ar dori să vadă o clarificare mai bună a rolurilor și mai multă încredere acordată specialiștilor.

În acest an, agenția își va extinde focusul pe proiectele de dincolo de București, pentru că acestea vin cu oportunități de extindere și cu șansa de a da o voce unor inițiative locale valoroase. E mai important ca oricând să fii conectat, pentru că lucrurile se schimbă abia atunci când ieși din bula ta de comunicare, spune Mihaela.

Mai multe idei care ne dau încredere că o vom scoate la capăt, în interviul integral.

 

Provocări și realizări în 2022

Am făcut din 2022 un an de regândit operațiunile Caracteristic și am repoziționat agenția pe piață odată cu aniversarea primilor 7 ani de activitate, dar și după cei doi ani de pandemie marcați de incertitudini considerabile. Astfel, pot spune că provocările au fost mai mult interne și am încheiat astfel o etapă. Am renunțat la sediul agenției, folosit în toată această perioadă de început, și am pus bazele pilonilor pe care vreau să construiesc în următorii ani. Totodată, am făcut o prioritate din a stabili cât mai multe parteneriate cu antreprenori și companii care nu au avut o vizibilitate considerabilă prin PR până acum.

Un pas important în noua strategie a fost vizita la Satu Mare și stabilirea unor întâlniri pentru a cunoaște zona și a explora oportunitățile. Totodată, am vizitat Chișinău pentru a înțelege mai bine poziția României în regiune, dar și ce putem face ca să reducem cât mai mult granițele. Mi-am împlinit astfel și un vis din copilărie de-a explora capitala Republicii Moldova.

M-am înscris în Romanian Business Leaders și m-am apropiat foarte mult de misiunea Repatriot. Am întâlnit oameni extraordinari și am fost cucerită de viziunea și puterea de muncă a oamenilor care, zi de zi, contribuie la dezvoltarea României. Oamenii vor să se implice și s-a creat între noi o sinergie. Aceasta-i frumusețea comunicării. Rămâi deschis și conectat în permanență la noi oportunități.

Nu în ultimul rând, în primăvara lui 2022 am aniversat 7 ani de activitate. Am invitat partenerii din întreaga țară și le-am mulțumit. Am simțit că am rezistat datorită solidarității și generozității cu care am îmbrățișat fiecare proiect. A fost vindecător. Îți face bine să sărbătorești, să mulțumești cuiva care ți-a rămas alături și în momentele dificile. Ne sprijinim unii pe ceilalți și e important să știi că te poți baza pe celălalt. Înainte priveam această cursă ca pe un drum inițiatic și singuratic. Cu timpul am înțeles că nu e doar atât.

 

Ce ți-ai propus pentru 2023

Focusul pe proiectele și vocile de dincolo de București a venit și cu oportunități în ceea ce privește extinderea domeniilor în care am activat până acum. Astfel, chiar la început de an, am pornit colaborarea cu Classix, festivalul de muzică clasică de la Iași. Avem nevoie de frumusețe și liniște în vieților noastre. Totodată, am rămas aproape de tehnologie și cei care vor fi inovatorii și antreprenorii de mâine prin relația foarte bună pe care o păstrăm cu Innovation Labs. Planul este de a aduce în atenția națională produse, oameni, servicii și abordări de business care au avut succes pe plan local.

Văd 2023 ca anul în care noi la Caracteristic contribuim din plin la crearea acestei resurse cu informații prin care cât mai mulți oameni să înțeleagă că oportunitățile sunt pentru toată lumea, diferența o face mixul acela între muncă și asumarea riscurilor. În măsura în care le putem spune poveștile o vom face.

 

Piața de comunicare din România

Partenerii sunt mai prudenți, mai rezervați la nou și experimente. Traversăm cu toții o perioadă delicată, iar inspirația e esențială. Ne ajută să ne înconjurăm de oameni tonici, dornici să răzbată. Ne-ar prinde bine să fim mai empatici și mai atenți la nevoile celorlalți. Să le spunem când ne place ceva, să-i încurajăm. Din ce le este mai bine celor de lângă noi, vom fi mai bine cu toții.

PR-ul în România nu este mai prejos decât în alte țări din regiune și aici contribuie din plin capacitatea celor care activează în industrie de-a învăța în fiecare zi și de a implementa noi strategii în livrarea celor mai bune mesaje și strategii. Unde consider că ar mai fi de lucrat e clarificarea rolurilor și de a avea încredere în oameni când au de administrat un proiect nou. Oamenii pot fi foarte responsabili atât timp cât este investită încredere în ei.

 

Tendințe

Iau trendurile ca atare: apar, capătă notorietate, ating un vârf și de-acolo fie e un platou, fie e o scădere abruptă. Pe unele le consider nesănătoase pe termen lung pentru industrie, cum ar fi focusul prea mare pe un singur canal de transmitere a mesajelor (acum ar fi încrederea mult prea mare în TikTok). Am această reținere că dacă investim, ca industrie de comunicare, prea mult într-un singur mediu sau în mediile care se bucură de hype la un moment dat, le ignorăm pe celelalte și e posibil să avem nevoie să revenim cu mesajele acolo și să descoperim că s-au schimbat considerabil, fără să ținem pasul și cu acele transformări.

Un trend pe care aș vrea să-l văd mai mult dezvoltat e cel al educației prin exemple personale. Între 2020 și perioada actuală au crescut considerabil canale de YouTube și podcasturi în care sunt discuții cu oameni care au excelat în domeniul lor. E tipul acela de educație și învățare prin ceea ce alții au trăit deja.

 

Provocările anului

Cea mai mare provocare e să ne păstrăm încrederea că o vom scoate la capăt. La comun, aș zice că atât pentru branduri, cât și pentru agenții e provocarea de a avea încredere că schimbările nu sunt bune sau rele, pur și simplu se întâmplă și trebuie acționat în consecință. Ne putem uita către orice indicator – economic, social, politic, tehnologic, educațional – și lucrurile nu vor fi în alb și negru decât dacă vrem să le vedem așa.

În ceea ce privește brandurile cred că mai e o provocare: uniformizarea mesajului. Tonul e dat în piață, de multe ori, de branduri globale care din diverse rațiuni, de cele mai multe ori economice, fac tăieri de costuri și caută să producă o dată și să livreze de mai multe ori, adică să adapteze ce s-a dat de la global pentru fiecare țară. Dar acea adaptare e de multe ori doar traducere, una în care românii, bulgarii, poate chiar și polonezii nu se regăsesc.

 

Predicție pentru 2023

Va fi primul an de după provocările masive din ultimii doi când lucrurile vor fi din nou făcute cu pasiune, cu atenție pentru branduri și oameni, și vom vedea campanii sau abordări care ne vor impresiona și ne vor cuceri.

 

Impactul aplicațiilor AI

Eram în facultate când am dat prima dată peste definirea sistemelor mari de analiză de date: un algoritm capabil să folosească puterea de calcul (mai mare sau mai mică) de-a sorta și interpreta tot felul de informații, pe baza unor parametri. N-aș vrea să diminuez impactul pe care îl pot avea sisteme bazate pe algoritmi de AI, dar în esență sunt acest lucru: sortare și interpretare de date. La o anumită întrebare, ai un anumit răspuns. La o anumită cerere, ai o anumită rezolvare. Niciodată nu este cea mai bună rezolvare și în niciun caz nu este singura.

Sunt deschisă la noutate, însă e evident că oamenii au impactul lor. Și consider că aplicațiile bazate pe AI vor avea același impact pe care roboții de pe liniile de asamblare l-au avut: vor reduce sarcinile repetitive și obositoare pentru oameni, astfel încât aceștia să se concentreze pe lucruri care sunt mai importante sau necesită acel human touch, human feeling. La o adică, nu-i apreciem chiar și în prezent pe William Shakespeare sau Mihai Eminescu pentru ce-au scris la vremea lor. Îi apreciem pentru că au pus în scrierile lor acel ceva din natura umană, ceea ce a dat longevitate lucrărilor lor.

 

Ce înseamnă o strategie de succes în 2023

E mai important decât oricând să rămâi conectat. E deja un adevăr al ultimilor 10 ani: în ciuda felului în care societatea pare că funcționează și comunică, prin bule, poți construi cu adevărat abia când n-o mai faci într-un cerc limitat. Succesul unei strategii de comunicare implică mult prea mulți factori, de la bugete la canale de distribuție. Dar poți încerca în limitările pe care le ai, ceea ce nu înseamnă că ar trebui să te limitezi în a livra o strategie bună de comunicare. Asta înseamnă să înțelegi pentru cine te adresezi, cui te adresezi și cum te adresezi.

Aici poate ar ajuta o paralelă. Cei care se uită la filmele românești critică uneori dialogul, că nu sună realist. Asta e o chestiune pe care n-o observăm, în general, la alte filme, pentru că româna este limba în care comunică zi de zi și ei îi înțelegem excelent subînțelesurile și felurile în care poate fi spus ceva. Așa ar trebui gândită și o strategie bună de comunicare: dacă știi pentru cine și cui, atunci trebuie să muncești la cum. Oamenii, mai mult sau mai puțin subconștient, simt când ceva e off.

 

Ce citești, ce asculți?

Citesc presa business în fiecare zi. Mă ajută enorm să înțeleg încotro ne îndreptăm. Totodată, ascult podcasturi pentru inspirație. Sunt pasionată de psihologie și dezvoltare personală. Vreau să cunosc oamenii în toată profunzimea lor. Particip la conferințe, cred enorm în networking și învățare. Comunic des cu partenerii noștri și înțeleg astfel care ne sunt prioritățile, pe ce ne concentrăm.

 

Tool-uri de zi cu zi

Petrec suficient de mult timp pe social media. Urmăresc atent Facebook și de acolo vin tot felul de recomandări. Mă mai bazez pe WhatsApp, sunt activă în câteva grupuri și sunt atentă la ce se comunică în comunitate. Mă uit zilnic la TV. Mă ajută să rămân conectată la întregul val de schimbări. Și petrec cât de mult timp pot printre oameni. Oamenii ne aduc multă energie și ne inspiră.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Campanii

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related