[PR & Comunicare 2023] Alexandru Păiuș: Influencer relations is the new media relations. Influencerii vor câștiga mai multă influență, dar se vor confrunta cu cerințe și negocieri mai stricte din partea agențiilor

[PR & Comunicare 2023] Alexandru Păiuș: Influencer relations is the new media relations. Influencerii vor câștiga mai multă influență, dar se vor confrunta cu cerințe și negocieri mai stricte din partea agențiilor

Industria autohtonă de PR & comunicare a pierdut din coeziune în ultimii ani. Dacă înainte exista un simț al comunității, acum pare că fiecare aleargă pe propriul său culoar, fără să fie atent la cei din jur, crede Alexandru Păiuș, Senior Partner IMAGE PR, care își dorește ca acest început de an să aducă mai multă predictibilitate decât precedenții.

O altă schimbare observată de Alexandru este la nivel de strategie. Locul ideilor creative și a gândirii strategie a fost luat treptat de focusul pe implementare și pe măsurarea rezultatelor. Aceste schimbări au venit la pachet și cu o satisfacție profesională mai mică, spune el.

În ceea ce privește tendințele din domeniu, influencer marketing este pe val, însă influencerii vor fi nevoiți să demonstreze mai clar performanța campaniilor și rentabilitatea investiției. Tool-urile AI trebuie cu siguranță încercare și integrate în activitatea de business, însă nimic nu întrece plăcerea și eficiența scrisului bun. Iar Alexandru preferă în continuare pixul și agenda.

Mai multe despre peisajul autohton de comunicare, provocările din acest an și ce înseamnă creativitatea pragmatică, găsiți în interviul de mai jos.

 

Provocări și realizări în 2022

Cînd am crezut cu toții că am scăpat de criză din ultimii ani, pandemia, am dat peste război. Din punctul de vedere al felului în care au reacționat majoritatea clienților, începutul lui 2022 a fost aproape identic cu cel al debutului pandemiei de Covid. Au intrat într-un fel de stand-by, așteptînd să evalueze cum le vor fi afectate afacerile și planurile de viitor. În majoritatea cazurilor, deciziile cu privire la alocarea bugetelor, la demararea campaniilor de comunicare stabilite, au fost amînate pînă după primăvară. Deci am avut un debut de an din nou provocator, cu multă incertitudine. Cele mai interesante, dar și cele mai pline de satisfacție au fost niște campanii de crisis management pe care le-am implementat pentru doi dintre clienții din portofoliul agenției noastre, niște campanii din categoria celor despre care nu vorbeșți și în cazul cărora ți-ai atins obiectivele, dacă nu se vorbește.

 

Ce ți-ai propus pentru 2023

Anul a început firesc, cum se întîmplă de regulă în industria noastră, cu evaluări, planuri și strategii înaintate clienților, dar și cu proiecte de new business, poate mai multe decît în ultimii ani. Și sigur, cu aceeași dorința de a recruta oameni valoroși, serioși și foarte pasionați de meserie.

Îmi doresc mai multe perioade predictibile și aș vrea ca atît eu, cît și colegii mei, să fim sănătoși și feriți de situații neplăcute. Numai așa vom putea face față tuturor situațiilor și provocările care pot să apară.

 

Piața de comunicare din România

Cred că în cele mai multe cazuri, a fost uitată dimensiunea strategică și focusul e mai mult pe implementare, ideile creative cu adevărat memorabile sunt tot mai puține, iar accentul cade din ce în ce în ce mai mult pe măsurarea rezultatelor, de cele mai multe ori, exclusiv cantitativ, în numere de like, reach etc.

 

Tendințe

Sentimentul pe care îl am, în special după ultimii ani, marcați de diversele crize, este că a cam dispărut spiritul de comunitate al celor din industrie. Parcă eram mai uniți și mai apropiați unii de ceilalți, mai ales cînd era vorba de obiective și demersuri care privesc industria de PR și comunicare în întregul ei. Ce observ acum este că fiecare se lupta numai pentru el, pentru propria bunăstare, a dispărut spiritul de echipa, fie că vorbim la nivel de angajați sau al industriei în general. Ca și cum am alerga fiecare pe propriul culoar fără să mai fim atenți unii la ceilalți.

În același timp, nu prea mai văd satisfacția profesională a lucrului bine făcut, bucuria realizării unei strategii complexe de comunicare, a îndeplinirii obiectivelor propuse, pasiunea pentru meserie.

 

Provocările anului

Întotdeauna provocarea brandurilor a fost să se mențină relevante pentru consumatori. Acest lucru nu se va schimbă nici anul acesta. Provocarea vine de la concurență mare pentru același public și de la numeroasele canale care pot fi folosite. Ce știm sau ar trebui să știm noi să facem, consultanții în comunicare, este să realizăm mix ul potrivit de unelte și canale de comunicare pentru a transmite eficient mesajele gândite către publicurile relevante.

 

Predicție pentru 2023

Va continuă să crească ponderea influencer marketing în campaniile de comunicare, deși brandurile vor deveni tot mai precaute în asocierea cu ambasadorii lor.

Influencer relations is the new media relations. Influencerii vor câștigă mai multă influență, dar se vor confrunta cu cerințe și negocieri mai stricte din partea agențiilor atît în ceea ce privește livrabilele, dar și indicatorii de performanță, rentabilitatea investiției și alte instrumente ce măsoară eficientă.

Poate părea desuet să vorbești în 2023 despre abilitățile de scris și redactare, însă acestea rămîn foarte importante pentru meseria noastră.

Fie că este vorba despre materiale de promovare a brandurilor, postări în social media, vechile și celebrele comunicate de presă sau chiar doar de un e-mail bine scris, consultanții în comunicare își vor dezvoltă abilitățile de scris pentru a face diferența.

 

Impactul aplicațiilor AI

Este fascinant pentru mine să văd evoluția fantastică a tehnologiei, mai ales că fac parte din generația care avea acces limitat la internet cînd am început, acum foarte mulți ani, primele proiecte de comunicare și PR. Sînt multe aplicații care ne ușurează munca sau cel puțin scurtează timpul petrecut pentru documentare sau creație. AI-urile deschid ușa generării de conținut aproape la cheie, așa că e posibil să vedem din ce în ce mai des artefacte creative rezultate a muncii hibrid - om/AI.

E un must să înțelegem și să integrăm tot potențialul pe care îl are inteligență artificială în comunicare.

 

Ce înseamnă o strategie de succes în 2023

Deși sună destul de pragmatic, și în 2023, și întotdeauna, o strategie bună de comunicare înseamnă să îți îndeplinești obiectivele propuse. Sigur, nu în orice fel. Este important și cît de eficient o faci în termeni de buget alocat, timp, resurse etc..

S-a tot vorbit foarte mult în ultimii ani de creativitate în comunicare, de strategii creative, de agenții creative. Deși este un concept nu foarte tangibil și greu de evaluat în mod unitar, este un deziderat frumos, pe care toți ni-l dorim.

Noi avem la IMAGE un motto: creativitate pragmatică. Clienții vor aprecia întotdeauna propunerile creative, dar, obligatoriu, trebuie să îndeplinească obiectivele de comunicare stabilite.

 

Ce citești, ce asculți?

Citesc tot ce mi se pare relevant. Întotdeauna am avut că pasiune să fiu la curent cu toate știrile și noutățile, probabil dintr-un defect profesional. Dar asta mă ajută să aflu și despre cele mai noi dezvoltări și trenduri în industrie, despre proiecte și campanii deosebite, care pot reprezenta o sursă de inspirație și pentru noi.

Ascult multă muzică, cu precădere muzică rock, pentru că am crescut cu acest gen. Asta nu înseamnă că nu mă străduiesc să fiu la curent și cu ultimele noutăți și genuri muzicale. Și sigur, ascult și podcast-uri, dezbateri și conferințe, în general legate de industria de comunicare.

 

Tool-uri de zi cu zi

Pe lîngă clasicele e-mail și servicii de mesagerie și comunicare, eu încă folosesc agenda Moleskine, cu pixul alături.

Colegii mei mai tineri au încercat să mă convertească și să folosesc tot felul de tool-uri smart, însă cel mai bine mă organizez scriind pe hîrtie.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Branduri

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related