[PR & Comunicare 2023] Alexandra Enăchescu: Cea mai mare problemă pe care o văd este faptul că ne raportăm la comunicare ca la un pansament pentru orice. Aici cred că este sursa multor confuzii sau chiar crize

[PR & Comunicare 2023] Alexandra Enăchescu: Cea mai mare problemă pe care o văd este faptul că ne raportăm la comunicare ca la un pansament pentru orice. Aici cred că este sursa multor confuzii sau chiar crize

În 2022, și-a propus să găsească ritmul de muncă potrivit și să nu pice în capcana în care totul pare o prioritate, povestește Alexandra Enăchescu, Co-Managing Partner Crafters. A fost o provocare pentru agenție să-și extindă echipa cu oamenii potriviți, tocmai pentru că există o tensiune în industrie legată de felul în care se muncește, de o oboseală acumulată în timp, dar și de așteptările generațiilor mai tinere.

La această tensiune, se adaugă presiunile externe pentru o comunicare rapidă, nevoia de flexibilitate pe fondul diversificării mediilor și formatelor de conținut și atingerea acelui sweet spot dificil, în care toate sunt bine echilibrate, descrie Alexandra provocările agențiilor pentru acest an.

Ce înseamnă o strategie de comunicare de succes? Același lucru ca și acum 20 de ani. Alexandra este adepta unei gândiri evergreen, în care mai întâi înțelegi business-ul și audiența, găsești mesajele potrivite, și abia apoi începi promovarea.

Planurile pentru 2023 includ dezvoltarea comunității din jurul newsletterului Crafters, lansarea unui produs nou în zona de training și consultanță și investiția în relații de business sănătoase, pe termen lung. Pe larg despre tendințe, strategii și provocări, în cuvintele Alexandrei, mai jos.

 

Provocări și realizări în 2022

Ca specialist, aș spune că cea mai mare provocare din 2022 a fost să găsesc ritmul potrivit: între viteza pe care o presupune uneori comunicarea și falsa impresie că totul este o prioritate, că totul „arde” și trebuie făcut acum. E o capcană în care putem pica mult prea ușor, ceea ce nu ne lasă timp de asimilare, înțelegere și răspuns trecut prin niște filtre mai așezate, mai în acord cu planurile sau chiar valorile mai mari ale unui brand.

Din rolul de Co-Managing Partner, rămâne o provocare găsirea oamenilor potriviți pentru extinderea echipei. Iar aici am văzut parcă ceva mai multă confuzie decât de obicei și mulți specialiști care au o relație tensionată cu industria și cu felul în care au făcut lucrurile până acum. Poate că este un efect al unei oboseli acumulate în timp – prin prisma ultimilor ani – sau al unor soluții și presiuni nepotrivite modului în care noile generații vor să muncească. Cert este că industria noastră tinde să provoace această dilemă, care te pune mereu să te întrebi cum să îți dozezi energia încât să dai ce e mai bun, fără să rămâi cu bateriile golite, iar ăsta rămâne un punct de tensiune pentru toți cei ce își doresc să practice această meserie. Și un lucru de negociat și sondat continuu, de oricare parte a baricadei ne-am afla.

Voi menționa doar câteva proiecte cu care ne mândrim: comunicarea pentru ediția aniversară de 10 ani a Romanian Design Week, respectiv pentru festivalul noii generații de artiști, arhitecți și designeri români, DIPLOMA Show, ambele organizate de The Institute. Și, dintr-o cu totul altă sferă de activitate, comunicarea pentru o companie hiper-specializată din industria construcțiilor, Sixense România, comunicare ce se conturează foarte frumos la aproape 3 ani de când vorbim constant despre subiecte grele și foarte importante în același timp (digitalizare, sănătate structurală a mediului construit etc.).

 

Ce ți-ai propus pentru 2023

Personal, începutul anului 2023 m-a făcut să mă gândesc cum ne dorim să muncim și în ce formulă aducem cea mai mare valoare în proiectele antreprenoriale mature în care suntem implicate; ce fel de alegeri facem și de ce avem nevoie, ca să facem echipă bună cu clienții, partenerii, dar și oamenii pe care îi aducem on board.

Nimic neapărat nou pentru noi – ne gândim recurent la toate aceste lucruri –, dar parcă suntem și mai hotărâte să dublăm mereu experiența, competențele și cunoștințele hard pe care le putem implica în proiecte cu o altă componentă importantă: relațiile sănătoase și pe termen lung.

Unul dintre planurile pe care le avem este să creștem comunitatea din jurul newsletterului nostru, primul dedicat comunicării pentru antreprenori (#punctCOMM), împărtășind know-how cât mai practic, colaborativ și fără marketing fluff. E încă multă ceață în industria noastră, sunt multe mituri, lucruri de dezbătut sau pur și simplu înțelese greșit – și vrem să facem puțină lumină, bineînțeles din paradigma în care credem și care funcționează pentru noi.

Sperăm să lansăm și un produs nou, în strânsă legătură cu zona de training și consultanță, însă mă voi opri deocamdată aici, tocmai pentru că am dat cu ochii de un alt punct din întrebarea ta: organizarea. Până le organizăm pe toate, va mai dura ceva. Momentan testăm și experimentăm cu mai multe formate posibile.

 

Piața de comunicare din România

Poate cea mai mare problemă pe care o văd este faptul că ne raportăm la comunicare ca la un pansament pentru orice. Aici cred că este sursa multor confuzii sau chiar crize. Aș spune că ceea ce facem mai puțin bine legat de comunicare își are sursa de fapt în cu totul altă parte: în business, în capacitatea de asumare a liderilor, în felul în care știm (sau nu) să facem echipă, în cum ne tratăm unii pe ceilalți (clienți și echipe de comunicare), în bun simț și transparență.

Desigur însă, multe lucruri s-au schimbat și în bine. Multe branduri, mulți clienți și o serie de specialiști au înțeles foarte bine valoarea parteneriatului în comunicare, posibilitatea de a comunica și fără să facem totul despre noi, rezultatele pe care le aduc autenticitatea și grija față de ceilalți (chiar dacă ambele noțiuni au ajuns niște termeni atât de abuzați, din păcate).

 

Tendințe

Datul cu părerea pe orice subiect (din afara ariei de expertiză) și cu orice preț, respectiv comunicarea de dragul comunicării, fără niciun fel de esență, mi se par – la fel ca și în anii trecuți – lucruri deranjante, exacerbate de modul de funcționare a rețelelor de socializare. Nu mă surprinde de ce mulți nu vor să mai comunice, uitându-se la aceste manifestări sau de ce confundă comunicarea cu afișarea fără discernământ și conținut.

Nu știu dacă l-aș numi trend, însă întoarcerea la comunitățile din jurul unor proiecte editoriale și de curatoriere de informații (cum ar fi anumite newslettere sau chiar podcasturi) este un demers care mi se pare valoros și pe care mi-aș dori să-l văd în continuare.

 

Provocările anului

Pentru branduri, cred că cea mai mare provocare este mixul potrivit dintre strategie și implementare, dintre gândirea pe termen lung și acțiunile, alegerile și rezultatele de zi cu zi. Unele fără altele nu cred că funcționează și este din ce în ce mai complicat să le poți îmbina, pentru că este nevoie de alocare de timp și resurse – și ceva focus – să iasă o muncă de calitate.

Pentru agenții, provocările vin din mai multe părți, din punctul meu de vedere. Pe de o parte, m-aș întoarce la viteza și presiunile din mediul extern în care trebuie să se întâmple comunicarea. Pe de altă parte, avem o diversificare de medii și formate pe care trebuie să ducem mai departe conținutul, ceea ce implică o flexibilitate și o adaptare poate mai mari ca oricând. Între ele există un sweet spot greu (dar nu imposibil) de atins.

 

Predicție pentru 2023

Comunicarea rămâne fundamentată pe ce funcționa și acum 20 de ani. Înțelegerea în profunzime a businessului și a faptului că te adresezi unor oameni – nu unor roboți și nici unor persoane pe care să le iei de sus – ne va ajuta să găsim soluții creative și relevante, indiferent de cum evoluează tehnologia, vremurile, contextele.

O bună conectare la societate și capacitatea de a te uita analitic la lucruri cred că vor face diferența și în 2023, dacă ești comunicator.

 

Impactul aplicațiilor AI

M-am jucat cu ChatGPT (I may or may have not typed „tell me the history of mankind”) – curiozitatea cred că e un skill pe care oamenii de comunicare trebuie să-l cultive, la fel ca racordarea la realitate, cu toate ițele și noutățile ei.

Sper că ne împrietenim cu tehnologia și că asta ne va ajuta să eficientizăm o parte din munca noastră, neînlocuind însă conexiunile și umanitatea pe care doar noi le putem pune în ceea ce facem. Și netrecând în scenarii paranoice și distopice. :)

 

Ce înseamnă o strategie de succes în 2023

Strategia potrivită, din punctul meu de vedere, se rezumă la a nu pune boii înaintea carului și se sprijină pe un mod de gândire evergreen. Mai întâi cauți să înțelegi business-ul, te documentezi, stai de vorbă cu audiența și doar asculți, decupezi mesajele potrivite și abia apoi vezi ce e de făcut la nivel de promovare.

Aici am disecat subiectul – împreună cu partenera mea de business Oana Odobescu – și am explicat ce înseamnă o strategie bună de comunicare, trecând prin fiecare pas.

 

Ce citești, ce asculți?

Sunt abonată la multe newslettere și consum podcasturi din sfere foarte diverse – business, management, leadership, psihologie, neuroștiință. Poate că aș mai trișa din când în când – din lipsa de timp de care ne plângem cu toții –, dar curatorierea unui newsletter la Crafters mă cam obligă să țin ochii deschiși la multe surse de informare, la intersecția unor sfere foarte diverse.

O să menționez doar câteva: The Vast & The Curious (Andreea Roșca), Decoder (Adrian Stanciu și Andreea Roșca), Katai Podcast (Robert Katai), Lateral Thinking (Matei Psatta), newsletterul semnat de Thomas McKinlay de la Ariyh și altele. Urmăresc și în social media câteva voci de la noi și din afară, care, de asemenea, aduc o perspectivă fresh și care mă ajută să rămân la curent (Roxana Hurducaș, Alexandru Negrea, Mark Pollard și alții).

Și nu o să mint: din când în când, am nevoie să echilibrez totul cu beletristică și să dau snooze avalanșei de conținut direct legate de domeniu.

 

3 tool-uri de zi cu zi

Planable, softul de transcrieri automatizate de la VatisTech și tool-ul de project management Asana. O să trișez și o să adaug și un al patrulea: scrisul cu pixul pe foaie – cred că e subestimat, dar eu una mă folosesc de asta foarte des, atunci când am nevoie de mai multă claritate.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related