Nimeni nu vrea să dea emailuri la 1 noaptea. Deși în multe agenții din România încă se practică munca însoțită de stres, anxietate și multe pitch-uri, Dorian Ilie, Founder & Managing Director Forever Summer, spune că el nu-și mai dorește asta. A luat calea antreprenoriatului în 2022, iar 2023-ul l-a început urmându-și filosofia “relax, we got this”.
De comunicare și marketing va fi nevoie tot timpul și, deși există mulți profesioniști, oamenii cu adevărat buni sunt greu de găsit, crede Dorian. În ceea ce privește metehnele domeniului, ele se trag din cultură și societate și sunt, în continuare, ascunsul gunoiului sub preș și lipsa cronică de asumare a responsabilității, explică el.
Brandurile au nevoie de consultanți buni, care să le ghideze în peisajul fragmentat și complicat al imaginii publice. Altfel, riscă să comunice greșit, pe canalele nepotrivite. În 2023, Dorian își dorește să vadă mai multă autenticitate, relevanță și utilitate din partea brandurilor. Generația Z și Millennials își doresc ceva concret, nu gimmick-uri de PR și advertising.
Mai multe resurse, strategii, planuri, dar și detalii despre munca smart și “taking things easy”, mai jos.
Provocări și realizări în 2022
2022 a fost un an de cotitură pentru mine. Mi-am luat inima în dinți și am pornit pe cont propriu, dupa o viață întreagă în care am fost angajat. Deși asta a fost o perioadă excelentă în care am învățat o grămadă, pentru mine nu mai funcționa modelul. Voiam altceva, și deep down inside știam ce voiam, însă încă aveam temeri. Până la urma mi le-am înfruntat, mi-am luat niște riscuri calculate și iată-mă opt luni mai târziu realizez că am câștigat pariul cu mine.
A fost cea mai bună decizie să fiu pe picioarele mele. În iulie anul trecut, mi-am lansat propria agenție de comunicare, Forever Summer, care a pornit de la dorința de a face treaba asta de comunicat un pic altfel. Nu neaparat în termeni de reinventat roata și rețea, cât în abordarea proiectelor, clienților, procesului, etc. Din păcate în foarte multe agenții din România s-a normalizat trasul la galere, muncă multă, stres mult, anxietate, pitch-uri peste pitch-uri, clienți cu lopata, iar dacă e să fim sinceri cu adevărat, nobody fucking wants that. Nu e nicio bucurie și niciun hype să dai mail-uri la 1 noaptea, oricât ai încerca să te convingi că e ok. Eu unul prefer să fac bani mai puțini și să ma bucur de viață mai mult. Prefer să muncesc smart decât să muncesc mult, și cred că asta vrem toții la urma urmei. O fi munca brățară de aur, însă mie nu imi place aurul :).
Lucrurile cu agenția s-au așezat foarte natural, lumea mă cam știe în piață, știe cine sunt, ce fac și ce pot face. Proiectele au venit prin recomandări majoritatea. Cu toți clienții am relații profesional-amicale dacă pot să le zic așa, iar cu unii dintre ei sunt si prieten. Am multe proiecte din zona de cultură, entertainment, green, tech, events, producție, etc.
Ce ți-ai propus pentru 2023
Am început anul cu o vacanță mișto în Zanzibar, pe super #foreversummer mood, în care m-am încărcat pentru lunile care urmează. Printre altele acum lucrez la promovarea festivalului Summer in the City din iunie de la București care îi aduce pe Robbie Williams și în premieră pe Sam Smith, în România. Planul pentru anul asta este să mențin echilibrul, să intru cu proiectele și clienții pe o traiectorie constantă, firească, care să fie un win-win pentru toată lumea. Am clienți și pe fee-uri lunare, cât și project based. Am o rețea solidă de colaboratori și chiar un angajat :).
Piața de comunicare din România
Eu mă bucur mult căci orice s-ar întâmpla pe lumea asta, de comunicare și marketing va fi nevoie întotdeauna. Pentru o idee, pentru un produs, pentru un serviciu, pentru o opinie chiar. E greu să fii șomer în domeniul ăsta mai ales în condițiile în care deși pare că sunt mulți oameni care se pricep la asta, mie mi se pare că oameni super buni sunt greu de găsit. Ca în orice altă societatea, comunicarea ține de cultură. Din păcate încă trăim într-o cultură, și mai larg, societate, care suferă de aceleași metehne. Ascunsul gunoiului sub preș, lipsa cronică e asumare a responsabilității. Cate instituții, câte organizații au ieșit vreodată public să zica așa simplu, omenește: Îmi pare rău, am greșit, avem următoarele planuri de redresare, asta și asta. Nu suntem perfecți, dar învățăm. Sunt extrem de rare astfel de exemple. În schimb cutuma este fie să se dea vina pe alții, fie să se minimizeze impactul, fie preferată mea, orice numai să dăm bine. E o lipsă cronică a unei culturi a autenticității. Când nu știi cine ești sau cine vrei să devii, o dai din gard în gard. Într-o țară în care neîncrederea în celălalt e la cote maxime, e greu să ai și o comunicare bună.
Tendințe
Mă bucur că democratizarea comunicării prin apariția social media de la Facebook la TikTok, vloggeri and beyond a scuturat lumea marketingului overall. Acum trăim într-o lume în care nu mai poți face un spot drăgut și irelevant pe care să-l pui pe TV și după aceea să te uiți la market share cum crește. Deși cifrele nu prea o arată în România, pe termen lung cred că TV-ul e pe o pantă descendentă. Nu mai suntem în 1990 să ne uităm o țară întreagă la Dallas, a dispărut complet, si probabil definitiv acest gen de consum media. Acum deschizi TV-ul și vezi ce mai e pe Netflix, nu ce e pe TVR1. Publicul de TV este îmbătrânit, și odată cu dispariția lui peste ani, va dispărea probabil și televiziunea cum o știm acum. Gen Z și mare parte din Millennials nici nu cred că știu ce programe sau emisiuni mai sunt la TV.
E o lume confuzantă pentru multe branduri și organizații, care se văd nevoite să se adapteze în permanență. Încă văd multe branduri care folosesc influencerii ca niște vitrine unde să-și promoveze produsul sau serviciul. Doamne ferește de așa ceva!
Comunicarea și promovarea sunt mult mai fragmentate, mai disipate, iar dacă nu știi ce să faci, începi să-ți faci canale peste tot, inclusiv TikTok, chiar dacă nu e cazul. Și aici intervine măiestria unui bun consultant de comunicare. Să te ghideze în jungla asta a comunicării din spațiul public. Cred ca un consultant de comunicare bun este precum ghizii aia din excursiile alea, îți arată, te îndrumă, îți explică.
Provocările anului
Ce ziceam și mai sus. Fragmentarea canalelor, dar și everything as a media, în ideea în care acum orice poate deveni un mediu de promovare dacă ești suficient de creativ, plus contextele geopolitice, războaie, catastrofe naturale, alegerile electorale de anul viitor. Dar una cronică râmâne în continuare lipsa oamenilor buni din piață. A apus era de aur a angajatorului cred. E greu să găsești și să reții talente.
Predicție pentru 2023
Una dintre dorințele mele pe 2023 este să nu se mai trimită mailuri care încep cu Sper că acest email te găsește bine :). Apoi, cred, dar mai ales, sper că una dintre direcțiile de anul acesta să fie autenticitatea. Oamenii miros foarte bine bullshit-ul, fake-ul. Mai bine un brand pe bune, decât unul pe vrăjeală ieftină și frumoasă. Mai ales generația Z și Millennials nu mai pun botul la toate gimmick-urile de PR și advertising, se dorește mai multă substanță, relevanță și utilitate. Dacă nu le oferi ceva concret oamenilor, se plictisesc pe bună dreptate, mai ales dacă nu au nevoie atât de mult de produsul sau serviciul tău. Apoi, cred că oamenii deja își dau seama că se poate face treabă mai smart, mai cu cap, mai chill, fără să mai alergi în continuu după ultimul trend, care poate o fi bun sau nu.
Impactul aplicațiilor AI
Deși sunt conectat la ce se întâmplă în cultură, societate și lume în general, încerc să nu mă arunc prea tare să le încerc pe toate. Este o inflație groaznică de informație, de gadgets, de aplicații, de site-uri, de orice. Bubuim de anxietate și depresie, și tot nu ne oprim. De ce? Cultura consumului ne îndeamnă să încercăm tot timpul, ultimul telefon, noua aplicație, noul nu știu ce, când de fapt e mult clutter și foarte puțină utilitate și relevanță. Sunt un mare fan al simplității, al relevanței, al ideii de taking things easy.
Știu de AI-urile care deja fac super creație, moodboards, desenează, pictează, care scriu texte, minunății. Bun, păi asta înseamnă că oamenii vor avea mai mult la dispoziție să găsească noi moduri de rezolvare al celorlalte mii de probleme ale omenirii, nu? Nu rămâne nimeni fără job.
Ce înseamnă o strategie de succes în 2023
Ce a însemnat și în 2003 și 1983, și în tot restul anilor.
Know your goals and objectives
Know the context
Know your audience
Craft the message
Deploy the message
Evaluate and learn
Enjoy the prosecco
Simple as that. Cum zicem și noi la Forever Summer, Relax we got this!
Ce citești, ce asculți?
Ca să dau un răspuns general: păi cărți, filme, muzică, documentare, podcasts. În particular acum citesc O viață măruntă de Hanya Yanagihara, am văzut ultimele filme din cinematografe, unde mi-a plăcut super mult Holy Spider și Taximetriști. Îmi place mult să mă uit la documentare biografice. Oriunde le găsesc, poveștile de viață mă fascinează și mi se pare că de multe ori bat ficțiunea. Ce am văzut în ultima perioadă ar fi documentarul de pe Tiff Unlimited despre Chavela Vargas, probabil prima artista lesbiană a Americii Latine, și cel de pe Netflix, despre viața unuia dintre cei mai mari poeți ai Spaniei, Antonio Machado. Legat de podcasts, momentan ascult unul singur, se cheamă Eternalised, și e un podcast foarte relaxant și educativ despre filosofie, psihologie, mitologie, câteva subiecte care mă interesează foarte tare.
Și desigur maxim o oră pe zi, presă internă și internațională, suficient cât să nu o iau razna cu capul. Și TikTok, desigur.
Tool-uri de zi cu zi
Orice din Google docs și Cloud Feedly, un tool în care bagi toate site-urile care te interesează și le ai pe toate acolo.