Dacă lucrezi în marketing și comunicare, cel mai probabil ai fost măcar la unul dintre evenimentele organizate de Cristian Manafu, Managing Partner Evensys. Cu peste 15 ani de experiență în domeniu și zeci de evenimente organizate în diferite nișe, Cristian a fost direct implicat în evoluția pieței din România, dar și a preferințelor publicului.
Dacă la început oamenii erau mai entuziaști și curioși, cu o dorință mare de socializare, astăzi organizatorii de evenimente trebuie să depună mai mult efort să le capteze și păstreze atenția. S-a schimbat modul de promovare, dar și tehnologia și profesionismul din organizare. Și deși teoretic oricine poate face un eveniment – online sau offline –, adevărata măsură a succesului stă în fidelizarea publicului, spune Cristian.
Tendința anului 2022 a fost formatul hibrid, după multe căutări și încercări post-pandemie. Anul acesta a fost unul efervescent pentru evenimente, pe baza apetitului din nou crescut al oamenilor pentru networking, iar Evensys a organizat un număr record de conferințe. Pierderile din ultimii ani nu au fost încă recuperate, însă Cristian și-a propus să păstreze echipa și calitatea evenimentelor, indiferent de context.
Mai multe despre piața evenimentelor, provocările, dar și soluțiile găsite de organizatori, mai jos.
Piața evenimentelor în 2022
Piață conferințelor a fost efervescentă anul acesta. Am avut senzația, cel puțin începând cu luna septembrie, că ne-am întors la normalitatea pe care o știam înainte de 2020.
Nu ne-am întors cu costurile de organizare la normalitatea din 2019, acestea crescând destul de mult, lucru care cu siguranță va afecta calitatea și mărimea unor evenimente din piață anul viitor. Cel mai probabil vor fi afectați cei care făceau conferințele ca un hobby.
Tendința anului
Formatul hibrid. După mai bine de doi ani de provocări, în care am migrat de la offline la online și apoi am revenit timid la offline, formatul hibrid al conferințelor s-a dovedit a fi unul câștigător.
Bine, noi am făcut evenimente cu persoane în sală și cu audiență online încă din 2008, însă am rafinat conceptul, căutând să oferim o experiență premium celor care ne urmăreau de acasă sau de la birou.
Evoluția pieței
La începuturi era mult entuziasm și o mare curiozitate în rândul participanților. Am avut ocazia să fac primele evenimente pe multe nișe și am deschis apetitul pentru conferințe și networking în multe comunități. Oamenii puneau atunci accent mare pe socializare și conținutul oferit de vorbitori.
Lucrurile acestea au rămas și astăzi, însă acum avem deja mai multă experiență, lucrăm mult mai profesionist și oferim o experiență de conferință superioară. La nivel tehnic am evoluat mult și ascensiunea mediului online a contribuit la promovarea evenimentelor și la colportarea informației. Imaginați-vă că primele conferințe erau promovate prin scrisori puse la Poștă și prin reclame în ziare și reviste.
Evenimentele Evensys
Anul acesta am ajuns la 18 conferințe. Este cel mai mare număr de până acum într-un an. A fost și un efort mare pentru noi, după o pandemie în care am fost adesea restricționați ori chiar închiși temporar, ceea ce ne-a afectat mult. Avem încă de recuperat din pierderi.
Noi ne-am impus două lucruri: să păstrăm echipa și să nu scădem calitatea evenimentelor. Așa ne-am ambiționat să facem unele dintre cele mai mari evenimente din România în acești ani plini de provocări.
Ne putem lăuda cu mai multe evenimente sold-out sau cu audiență foarte mare. Avem vorbitori pe lista de așteptare cu cel puțin șase luni înainte. Subiectele de la noi nu sunt mai prejos față de cele din conferințele de afară. Iar condițiile în care punem în scenă evenimentele sunt mereu de 5 stele.
Viața după pandemie
Pandemia ne-a determinat să migrăm în mediul online și să mutăm conținutul, în primul rând, și interacțiunea din sala de conferință pe micile ecrane ale participanților. Mulți au îmbrățișat rapid noul format, însă într-o manieră facilă. Din 2020, s-a umplut Internetul de „conferințe” pe Zoom.
Noi am făcut multe conferințe online, probabil pe cele mai mari în 2020, însă le-am făcut din sala de eveniment. Am creat conceptul Contactless Conference, prin care am transformat o scenă de la Hotel JW Marriott într-un studio TV, păstrând multe elemente de la o conferință clasică.
Am numit aceste evenimente „fără atingere”, pentru că am implementat măsuri de protecție și siguranță pe toată durata restricțiilor, chiar și după, timp de o vreme, atât pentru vorbitori, cât și pentru puținii participanți pe care îi puteam avea, conform normelor guvernamentale.
În alte țări, a crescut numărul evenimentelor live online. Cred că la noi oamenii vor să se vadă mai mult în sala de conferință. Așa am simțit eu la evenimentele din ultimele 2-3 luni.
Participarea la evenimente live
Am avut recorduri de participare „in-person” la câteva evenimente, iar la celelalte am atins cifrele din 2019. Oamenii au dorit să se vadă în sala de conferințe și pe holurile locațiilor de eveniment. Feedback-ul primit a fost peste așteptări.
Am observat și că, pe anumite nișe, există o cerere sănătoasă pentru a păstra transmisiunea live, fiind o cale eficientă de a participa pentru cei din țară, de pildă. Și o vom păstra atât timp cât va avea sens financiar.
Chiar dacă în ultimii 2-3 ani am avut multe dificultăți, am căutat să ne conectăm cu cât mai mulți profesioniști atât prin site-urile de eveniment, cât și prin social media. Ne-am bucurat de un „reach” foarte mare în vremurile când toată lumea ne urmărea de la distanță și sperăm să îi convertim pe cât mai mulți în participanți în sala de conferință.
Publicul din 2022
În general, oamenii au mai puțină răbdare și tind să își mute atenția mult mai repede de la un lucru la altul. Asta înseamnă că trebuie să fii mai direct și mai interesant când prezinți pe scena, iar subiectul să aducă valoare reală. Dacă nu ai o anumită dinamică, dacă nu reușești să combini o poveste cu informații utile, pierzi audiența. Cel mai ușor pe cea online. Iar dacă devii plictisitor sau ești neconvingător în sală, audiența își vă muta atenția pe telefonul mobil.
Am mai observat că exista mult oameni în audiență, online mai mult, dar și offline, care sunt participanți pasivi. Ascultă ce spune vorbitorul în timp ce fac alte lucruri. Cam cum se întâmplă cu podcasturile. Să asculți o conferință în timp ce conduci, e ceva!
Parteneriate
Suntem recunoscători tuturor brandurilor care au fost alaturi de noi în perioadele cu restricții, când evenimentele au fost închise sau limitate. Nu cred că am mulțumit public până acum cuiva, însă ar trebui să o facem cu toții.
Tot conținutul pe care l-am oferit gratuit zecilor de mii de oameni a fost facilitat de branduri curajoase. Am fost împreună în aceeași barcă și am putut împreună să popularizam idei noi și soluții aplicabile în perioade de criză.
Prin conferințele noastre, oamenii din multe comunități au făcut un schimb de idei și au găsit răspunsuri la probleme actuale. De aceea, zic că ar trebui să le mulțumim brandurilor implicate.
Nu stiu dacă există o rețetă pentru a atrage sau convinge o companie să ne devină partener. Știu însă că facem lucruri bune și apreciate de aproape 17 ani, că vechimea și mai ales seriozitatea contează și că avem creativitatea necesară să ne adaptăm la orice nou trend și să fim mereu pe val cu subiectele conferințelor noastre.
Teme și speakeri
Ne uităm mereu la tendințele din afară, la conferințele mari și urmărim surse de informare recunoscute în industriile în care suntem activi cu evenimentele noastre. De cele mai multe ori, am adus subiecte în premieră sau am testat idei noi. Unele merg, altele sunt testate prea devreme. Important e să ai capacitatea de a selecta ce e relevant pentru publicul țintă și să îți cunoști bine audiența.
Într-o vreme, cu toții ne doream Like-uri. Cred că acum noi ne dorim să rămânem relevanți.
Măsura succesului
Succesul unui eveniment este dat de un concept creativ, ce oferă un conținut bun, cu vorbitori bine aleși, într-o locație premium sau inedită și în condiții cât mai adecvate. Se spune că oricine poate să organizeze o conferință astăzi, însă puțini au resursele și determinarea să facă evenimente memorabile, care să fidelizeze participanții.
Desigur, succesul se măsoară mai mereu în numărul participanților. Noi îl măsuram în numărul edițiilor avute. Cu cât avem mai multe, cu atât știm că facem o treabă excelentă.