Medic One și Initiative România lansează studiul „Sănătatea și Digitalul la români”, alături de partenerul de cercetare iSense Solutions, în continuarea primului episod din această serie, „Sănătatea în era digitală”, desfășurat în 2017. Cercetarea analizează modul în care se raportează românii la starea lor de sănătate, provocările și barierele cu care se confruntă în prezent, percepția asupra brandurilor implicate în educare și relevanța soluțiilor digitale de informare și acces la servicii medicale, în ecosistemul pacienți-aparținători-medici.
„Încă de acum cinci ani, devenise clar că soluțiile digitale pentru comunicarea și gestionarea sănătății erau mai mult decât un trend: o nevoie reală pentru pacienții, aparținătorii și medicii din România, iar pandemia nu a fost decat un „revelator” care a scos la suprafață acest lucru. Azi, sunt încă frecvente situațiile în care oamenii nu știu cui să se adreseze pentru informații sau reușesc cu greu să ajungă la specialiști, accesul mai facil la tehnologie compensând tocmai acest acces dificil la medic, ca un bypass. Este nevoie în continuare de investiții în soluții digitale care să țină pasul cu nevoile oamenilor, schimbările de comportament generate de pandemie și așteptările noilor generații, nativi digitali. În acest context, și bazându-se pe managementul datelor, companiile au oportunitatea, și abilitățile necesare de înțelegere a nevoilor, astfel încât să construiască, în continuare, la nivel de informare și de acces. Medic One vine în ajutorul companiilor, fiind o agenție specializată în comunicare medicală care utilizează tool-uri de date în toate campaniile pe care le derulează pentru clienții săi”, a spus Oana Cociașu, Managing Partner, Medic One.
„Pentru industria farma și cea de comunicare se deschide o oportunitate majoră de a consolida branduri și de a urgenta diagnosticul și tratamentul prin facilitarea accesului la educație din surse valide și la sfaturi medicale, în mediul online. Echipele noastre pot veni în sprijinul partenerilor cu ajutorul Initiative Business Intelligence Suite [INI BIS] – colecția de instrumente care ne permit să analizăm date despre brand, piață și consumator, pentru o selecție și un mix optim de canale, alături de planificarea, optimizarea și raportarea campaniilor. Iar digitalul nu poate lipsi dintr-o inițiativă sau campanie care își propune să faciliteze interacțiuni – între pacient și specialist, între consumator și brand”, a spus Alexandra Olteanu, Managing Director, Initiative România.
Comportamentul românilor vizavi de sănătate
Rezultatele studiului „Sănătatea și Digitalul la români” arată că românii abordează sănătatea în moduri diferite: jumătate (51%) se declară interesați de prevenție, în scădere cu 7% comparativ cu 2017, și doar 2 din 10 spun că sunt la curent cu noutățile din domeniul medical, în scădere cu 12% față de rezultatele anterioare din 2017. Un sfert folosesc tratamentul care a funcționat și nu caută altceva în situații similare, 1 din 5 este de părere că, atât timp cât este sănătos/oasă, nu are de ce să se preocupe de problemele de sănătate, iar 14% nu dau atenție problemelor lor de sănătate.
În plus, 5 din 10 respondenți au anulat sau amânat efectuarea a cel puțin unui serviciu medical în ultimele 12 luni, în special diagnosticare (34%), consultații (32%) și analize de laborator (30%). Cauzele principale au fost generate de accesul dificil la servicii medicale: costuri prea mari (31%), oamenii nu au găsit loc liber (28%) sau nu au știut cui să se adreseze (10%), și lipsa unui serviciu în apropiere (14%).
Integrarea tehnologiei în activitatea medicală
65% dintre respondenți au utilizat tehnologia sau mediul online pentru activități legate de sănatate. Dintre aceștia, 29% au folosit soluțiile digitale pentru monitorizarea diferiților parametri de sănătate (29%), informare (27%), organizare tratament și investigații (26%) și comunicare cu medicul (21%).
Cu toate acestea, comunitatea medicală este din ce în ce mai deschisă către oportunitățile oferite de soluțiile digitale pentru managementul sănătății pacienților, peste un sfert dintre medici oferindu-le pacienților astfel de recomandări, cu 11% mai mult decât în 2017.
Comunicarea optimă cu medicul, din perspectiva pacienților
Apetitul pentru telemedicină și, în general, pentru utilizarea tehnologiei mai avansate este crescut. Atât în ceea ce privește relația cu medicul de familie, cât și cu medicul specialist, pacienții preferă să comunice fie prin Whatsapp sau telefonic (peste jumătate), fie prin email, telemedicină sau aplicațiile mobile ale clinicii. Serviciile pentru care respondenții aleg/ar alege telemedicina includ: recomandarea și interpretarea analizelor, clarificare înrebări și informare, prescrierea tratamentului, după dignosticare.
Românii au devenit mai selectivi cu resursele online
Fie ca urmare a pandemiei, fie pentru a compensa accesul dificil la medici, românii caută mai ales sfaturi competente și specializate, ideal chiar personalizate (sesiuni Q&A cu medici / în webinarii), cu o preferință accentuată pentru limba română (57%), pentru a evita confuzii. Utilizatorii sunt interesați mai ales de platforme online dedicate bolii (60%), forumuri sau site-uri dedicate sănătății (55%), pagini sau conturi de social media (34%) sau grupuri pe social media.
Companiile și brandurile din domeniul medical: oportunități și responsabilitate
Românii au nevoie de acces la informații corecte și verificate, iar piața de farma poate răspunde prin platforme educaționale online, acces la sfaturi medicale personalizate și din arii conexe, precum nutriția sau psihoterapia. Campaniile educaționale sau de awareness de boală, soluțiile digitale și tehnologice pentru pacienți pot aduce valoare adaugată pentru medic, iar aceste inițiative de responsabilitate socială devin și avantaje competitive și o sursă de credibilitate pentru brand.
Sistemul medical poate primi ajutor din partea brandurilor, care, prin puterea digitalului, pot contribui la educație și informare corectă, facilitarea contactului dintre pacient și medic și sprijin în managementul sănătății.
Studiul „Sănătatea și Digitalul la români” este realizat pe un eșantion de 1.005 respondenți, cu vârste cuprinse între 18 și 65 de ani, utilizatori de internet, din mediul urban. 42% dintre aceștia au boli cronice, iar 54% au pe cineva în grijă din punct de vedere al sănătății. Datele au fost colectate în perioada septembrie – octombrie 2022, marjă eroare: +/- 3.1% la 95% CI.
Medic One a fost înfiinţată în 1999 de Dr. Oana Cociaşu, Veronica Savanciuc şi alți parteneri, fiind prima agenţie full service specializată în marketing şi comunicare medicală din România. Medic One asigură servicii de consultanță, strategie, creaţie şi implementare de campanii integrate de comunicare medicală în offline şi online, atât pentru piața locală, cât și cea internațională. Campaniile și proiectele agenției sunt multipremiate național și internațional, la festivaluri precum EMEA Sabre Awards, EFFIE, IAB Mixx Awards, ADC*Ro, PR Awards și Cristal Festival. Medic One este membră a grupului de comunicare Lowe Group din care mai fac parte Initiative, Mullen și Golin.
Initiative este una din cele mai mari reţele independente de media din lume, asigurând servicii specializate de planificare şi cumpărare de media, de strategie, consultanţă de media şi new media.
Initiative este membră a Interpublic Group of Companies şi este afiliată reţelei internaţionale Initiative Worldwide. În România, Initiative este membră a grupului de companii din care mai fac parte agenţiile MullenLowe, Golin și Medic One.