[De urmărit] David Leonard Bularca (@Gen, știri): Vrem să fim un spațiu sigur pentru dialog, unde pot veni tineri cu orientări politice sau principii diferite

[De urmărit] David Leonard Bularca (@Gen, știri): Vrem să fim un spațiu sigur pentru dialog, unde pot veni tineri cu orientări politice sau principii diferite

Canalele tradiționale de media au suferit o scădere în credibilitate, în special în rândul tinerilor. Derapajele, afilierea cu diferite partide politice și toleranța la clickbait sau fake news au contribuit la reticența oamenilor de a se informa de la anumite televiziuni sau publicații de știri. Atenția publicului s-a mutat tot mai mult spre social media și spre platformele de streaming, unde conținutul poate fi filtrat și consumat așa cum dorește fiecare.

E nevoie de o reinventare a canalelor de știri pentru a rămâne relevante, iar Gen, știri tocmai asta face. Contul a luat naștere după un atelier de media literacy dedicat tinerilor, de unde a reieșit că aceștia se informează de pe Instagram, povestește David Leonard Bularca, unul dintre cei patru editori ai proiectului. Echipa Gen, știri și-a propus să abordeze subiecte importante, atât locale cât și internaționale – de la războiul din Ucraina, la nunta lui George Simion –, să le explice într-un limbaj accesibil și să genereze conversații în jurul lor.

La un an de la lansare, echipa e formată din 15 tineri coordonați de doi mentori, Diana Filimon și Teodor Tiță, plus alți colaboratori. Proiectul s-a dezvoltat și pe partea video, iar echipa merge des pe teren. Își doresc să nu fie un fir unidirecțional de informare, ci un loc sigur pentru conversații și opinii diverse.

Mai multe despre povestea și misiunea Gen, știri, și de ce ar trebui să-i urmăriți indiferent de vârstă, mai jos.

 

Echipa din spatele contului

Echipa nucleu este formată din 15 tineri coordonați de doi mentori, Diana Filimon și Teodor Tiță, dar în jurul nostru sunt mulți tineri care contribuie în diverse părți ale proiectului. Avem persoane care scriu, editează, corectează sau chiar urcă textele pe șablonul din Canva. Nu ne limităm să facem doar un singur lucru fiecare, ci suntem pregătiți să ne ajutăm între noi. Cred că asta ne și caracterizează, puterea de a ne adapta mereu la ce se întâmplă în jur și la ce e important pentru cei care ne urmăresc.

 

Începuturile @genstiri

Contul de Instagram a luat naștere pe 13 septembrie 2021. Nu de mult timp am sărbătorit un an de când am făcut prima postare. În prima știre publicată vorbeam despre regulile care veneau cu noul an școlar, pentru că erau încă restricții cauzate de pandemie. Planul era să ajungem la cât mai mulți tineri, adică la acea categorie de public la care presa tradițională nu mai prea ajunge. Ideea a venit fondatorilor proiectului și mentorii noștri, Diana Filimon și Teodor Tiță după un atelier de media literacy dedicat tinerilor la care „Instagram” a fost răspunsul la întrebarea „de unde vă informați”. Tinerii nu urmăresc brandurile clasice de presă, le sunt străine vedetele de la știri, le sunt străine abordările și unghiurile alese de acele redacții. Nu e loc de negociere acolo. Dacă te uiți în sondaje o sa vezi și de ce: nu au încredere. Undeva s-a rupt o legătură care acum nu mai poate fi refăcută în condițiile anterioare. Legătura asta trebuie reinventată. Și asta încercăm noi să facem. Atât de blamatele rețele sociale sunt rele pentru că le lăsăm noi să devină așa. Ceea ce facem la Gen, știri e să arătăm că pot fi transformate și în instrumente folositoare. Rețelele sociale nu sunt bune sau rele, ele capătă atâta relevanță și atât sens cât alegem noi să le dăm.

 

Evoluție

De la bun început ne-am asumat să generăm discuții în rândul tinerilor despre subiecte care nu prea ajung la ei, sau ajung accidental. De la alegerile din Brazilia, la schimbările din legile educației. Ce s-a schimbat mai ales a fost că am putut să producem și conținut original, nu doar să curatoriem și să explicăm întâmplările din lume. Așa că am fost pe teren, din Ucraina în Cluj, de la festival de film la corturile refugiaților din partea ucraineană a graniței, de la proteste la nunta lui George Simion.

S-a dezvoltat foarte mult partea video, am vorbit cu sute de tineri pe stradă în multe orașe ale țării despre subiecte controversate și am adus invitați în studio să înțelegem mai bine lumea. Toate astea erau sub formă de vis la început și nu ne așteptam să prindă viață așa de repede.

 

Cum arată contul și de ce

De regulă, publicăm minimum trei știri pe zi în timpul săptămânii și două în weekend pe feed. Cea mai importantă regulă este ca știrile să fie de actualitate și de interes pentru tineri. Alegem și subiecte care poate la prima vedere par plictisitoare sau neinteresante pentru un public tânăr, dar tocmai asta este provocarea, să aducem către ei știri care contează și fapte care, la un moment dat, pot schimba lumea pe care o cunoaștem noi astăzi. De aceea, scriem și știri externe și vorbim despre evenimente mai mari sau mici, dar pe care noi le considerăm relevante.

 

Imaginea

Ne-am ghidat după același principiu după care ne ghidăm și în organizarea echipei, adică ne-am dorit să fie un proiect pe sufletul nostru, să fie știri pe care am vrea noi să le citim sau despre care am vrea să povestim cu prietenii noștri. Dar nu spuse cu aroganță sau într-un limbaj care să excludă din conversație oamenii. Vrem să vorbim despre ce se întâmplă în lume, pe limbajul nostru. Gen, știri nu e un fir unidirecțional de informare, noi învățăm și ne informăm și de la publicul nostru. Avem știri cu sute de comentarii, în care tinerii dezbat în diverse moduri subiectele importante pentru ei. Vrem să fim un safe space pentru dialog, unde pot veni tineri cu orientări politice sau principii diferite pentru a afla ce se întâmplă în lume și cum văd toate astea alți tineri ca ei.

 

Numărul de followers

Prin multă muncă, zi de zi. Dacă e să folosim un cuvânt care poate părea pretențios, dar e foarte important pentru proiectul nostru, este consecvența. Fie luni, fie duminică, noi suntem acolo, scriem, relatăm.

Ca un exemplu de cum ne adaptăm la situații noi, la începutul războiului din Ucraina și tinerii erau interesați să afle ce se întâmplă și care este situația acolo, deși nu prea erau băgați în seamă. Așa că ne-am organizat rapid și am dat update-uri pe story. Zeci de story-uri publicate zilnic. Oamenii urmăreau constant noile informații pe care le publicam și, astfel, am ajuns la un număr mai mare de urmăritori. Pe lângă acest aspect, a ajutat și prezența noastră la diferite evenimente (proteste, marșuri) și relatarea din mijlocul lor. Am primit mesaje de la tineri care ne spuneau „am înțeles războiul prin știrile voastre”. Iar asta contează enorm pentru noi.

Am reușit să ajungem la acest număr de urmăritori și pentru că întotdeauna scriem pe înțelesul tinerilor, fără formulări complicate și informații în plus, care nu sunt necesare. Totodată, încercăm (și ne și iese de cele mai multe ori) să le răspundem celor care ne scriu, pentru a păstra legătura cu publicul nostru.

Și mai e ceva foarte important: nu suntem didactici în abordare. Diversitatea nu e one-sided. Toleranța se aplică în toate direcțiile. Nu cunoaștem mai bine decât alții lumea în care trăim. Suntem doar mai interesați de ea.

 

Creșterea comunității

Ne bucură faptul că am reușit, la un an de la prima știre publicată, să strângem o comunitate atât de mare în jurul nostru, însă, concret, modul nostru de abordare al știrilor/subiectelor nu s-a schimbat. Doar că, acum, numărul oamenilor care ne urmăresc și au încredere în informațiile pe care noi le oferim ne-au responsabilizat și mai mult.

 

Promovare

Anumite știri sunt promovate pe cont, cele care conțin informații pe care noi le considerăm importante și, astfel, trebuie să ajungă la cât mai mulți oameni. Dacă îi apare cuiva acea postare sponsorizată și îi place ce a citit, intră pe cont, vede despre ce am mai scris și ne dă follow. Singura noastră strategie în direcția asta este să ne facem treaba cât mai bine, să dăm informații corecte oamenilor, pentru că, în acest mod, ne crește nivelul de credibilitate și cu siguranță publicul va dori să ne urmărească în continuare.

 

Postări populare

În topul știrilor care au fost cele mai „populare” sunt multe știri despre război, povestea oamenilor de la Mariupol, dar și știri despre profesori și elevi, care au un impact foarte mare în rândul tinerilor.

 

Prezența pe Instagram

Deocamdată aduce relevanță și ne transformă în facilitatori de conversații. Ne place graba aceea care se creează când trebuie postată o știre rapid, dar cu informații corecte. Ne place să mergem pe teren să vorbim cu oameniii, dar nu numai. Faptul că oamenii ne urmăresc clar ne bucură și ne arată că este nevoie de o echipă ca a noastră. Așa că, prezența pe Instagram ne aduce, în primul rând, foarte multă împlinire. În plus, ne bucurăm că învățăm, zi de zi, lucruri noi.

 

Lecții și greșeli

Învățăm în fiecare zi din munca noastră în echipă, din reacțiile publicului. Uneori greșim un cuvânt, o literă, alteori folosim un cuvânt nepotrivit, dar învățăm din fiecare greșeală și regula numărul unu este să îmbunătățim ce facem, atât cât putem.

 

Schimbări în social media

Constant algoritmii de pe Instagram și TikTok (pentru că suntem prezenți și acolo) suferă modificări. Încercăm să ținem pasul, însă uneori ne merge, alteori mai greu. Platformele sunt foarte reticente când vine vorba de a încuraja conținut precum al nostru, care nu abordează doar teme light, ci merge în zona de social, politic. Asta ne pune piedici și trebuie să ne adaptăm și să ducem munca noastră către mai mulți oameni.

 

Instagramul din România

Este un loc care duce sau ducea lipsă de știri scrise consecvent, nu sporadic. Iar dacă întrebi tinerii de unde se informează, Instagram va fi în top 3 de fiecare dată. De aici a și venit ideea proiectului. Putem spune că ne place faptul că am găsit un loc unde să informăm tinerii despre ceea ce se întâmplă în țară și în lume. La aspecte mai puțin pozitive, cum am spus mai sus, platforma nu e prietenoasă deloc cu postări despre social sau politică.

 

Branded content

Nu am colaborat până acum pentru că ne-am concentrat pe creștere. Avem de gând să o facem nu peste multă vreme. Intenția noastră este ca aceste colaborări să fie guvernate de niște principii etice bine implementate. Ca să fie mai clar, nu cred că vom accepta parteneriate cu branduri care vin din industrii despre care noi credem că nu se comportă tocmai frumos cu propriii lor clienți și cu mediul. Dar asta e o discuție mai lungă și nu vreau să plictisim cititorii.

 

Recomandări

Din România: @superhumansro 
Un cont din afară: @impact 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related