[RDW x 10] Attila Kim: Eu sunt adeptul reciclării, dar fără să ajungi la soluții repetitive sau plictisitoare

[RDW x 10] Attila Kim: Eu sunt adeptul reciclării, dar fără să ajungi la soluții repetitive sau plictisitoare

Creativitatea designului constă în refolosirea elementelor de care dispui și transformarea lor în concepte noi, surprinzătoare, crede Attila Kim, arhitect implicat în proiectarea de expoziții culturale și restaurare. De 9 ani, Attila Kim s-a ocupat de designul expoziției centrale Romanian Design Week și a creat pentru fiecare ediție identități noi, refolosind multe din elementele existente. Ediția din 2022 se desfășoara sub tema #FORWARD, intre 13 și 22 mai și sărbătorește 10 ani de întâlnire a comunității creative din România. 

Mi se pare că RDW este unul dintre puținele evenimente de la noi unde se întâlnesc oameni din diferite medii de design care, în alte contexte, nu s-ar fi cunoscut. Cei de la graphic design cu cei de la designul de obiect, arhitecți sau fashion designeri. RDW este un eveniment umbrelă care a reușit să adune oameni din zone diferite ale designului și să deconstruiască aceste limite dintre domenii, spune Attila.

Vorbim cu el în rândurile următoare despre ce înseamnă arhitectura de expoziție, cum a evoluat festivalul în cei 10 ani de la apariție și ce se întâmplă cu mediile creative din România în 2022.

 

Arhitectură & artă

Sunt arhitect și, în mod curent, mă ocup de proiectare de expoziții culturale, restaurare și proiecte de arhitectură. Fiind absolvent al unui liceu de arte, am avut încă din adolescență o intrare în mediul artistic, lucru care mi-a trezit interesul pentru arhitectura de expoziții de artă, chiar dacă întâlnirea propriu-zisă cu această ramură a avut loc în urmă cu 15 ani.

Pe scurt, am avut o serie de expoziții cu diverse galerii de artă contemporană, după care am lucrat cu Muzeul de Artă Contemporană și, de asemenea, am făcut expoziții muzeale pe plan internațional. 

 

Etape esențiale în formarea ta

Așa cum spuneam și mai devreme, sunt arhitect de profesie. Proiectele de arhitectură durează foarte mult timp și sunt gândite să reziste zeci de ani; în comparație cu ele, proiectele de arhitectură de expoziții sunt lucrări care au o durată scurtă – lucru care m-a atras. Modul de creație este același, doar la o scară mult mai mică – există un concept, o perioadă de proiectare și, după aceea, procesul de implementare. Într-un fel, acest lucru contrabalansează durata lungă de execuție a proiectelor de arhitectură. 

După ce am fost invitat să fac arhitectura pentru prima ediție RDW, am intrat și în domeniul expozițiilor de design, lucrând ulterior pentru toate edițiile RDW, dar și pentru multe expoziții Diploma, respectiv pentru alte expoziții de design românesc contemporan în colaborare cu cei de la The Institute. 

 

Rolul designului 

În mod evident, cred că rolul designului este acela de a îmbogăți viața noastră cotidiană și personală. Cred că are un rol în a ridica nivelul nostru general de trai. Calitatea vieții este un indice influențat puternic de design.

De asemenea, consider că designul, dacă-l restrângem la nivelul de design național, are totuși un rol foarte important în cercetarea propriei identități geoculturale. Este foarte ușor să ne ghidăm după tendințe internaționale, dar noi, cei care activăm în aceste domenii, putem să interpretăm și să reinterpretăm moștenirea locală și să o aducem într-un moment contemporan, astfel încât lucruri importante pentru identitatea noastră să nu fie pierdute sau uitate. 

 

Întâlnirea cu RDW 

Am fost invitat încă de la prima ediție a RDW să fac designul expoziției centrale, pentru că eram singurul arhitect din România cu un portofoliu destul de generos în ceea ce privește designul de expoziții. Asta nu înseamnă că sunt singurul, dar în 2013 erau și mai puțini decât sunt acum. 

M-am bucurat mult de invitația primită din partea The Institute, pentru că a adus cu sine un moment în care zonele mele de interes – artă, design și arhitectură –, s-au întâlnit. Eu cred că rolul arhitectului în cadrul expozițiilor de artă este foarte important. Până acum 10-20 de ani, oamenii erau obișnuiți ca artiștii sau curatorii să aranjeze expozițiile. Mie mi se se pare că arhitectul este, în ceea mai mare măsură, capabil să creeze o punte între conceptul curatorial, lucrări și spațiul în care se află acestea. Eu cred că arhitectura de expoziție este modul prin care putem să oferim un ghidaj în parcurgerea și înțelegerea unei expoziții. 

 

Primele ediții

Epicentrul RDW a fost mereu expoziția centrală, de designul căreia m-am ocupat în toți acești 9 ani. În cazul expozițiilor de design, arhitectura de expoziție joacă un rol mult mai important decât în cazul expozițiilor de artă contemporană. Când mergi într-o galerie sau într-un muzeu, arhitectura de expoziție trebuie să sprijine lucrările de artă, nu să joace un rol major; în cazul expozițiilor de design și designul expozițional face parte din exponat. Acest lucru s-a simțit de-a lungul celor 9 ediții ale RDW. Pe lângă faptul că aproape fiecare ediție a fost organizată într-un alt spațiu, arhitectura de expoziție a fost întotdeauna o instalație de design care a facilitat expunerea obiectelor. 

În 2014, de la cea de-a doua ediție, am creat un fel de structuri din metal și lemn care au devenit recuzită pentru RDW. Eu am vrut să folosim aceste cadre la fiecare ediție, dar în fiecare an le-am dat un alt rol, devenind un fel de fir roșu al proiectului nostru. Au fost ediții când au fost folosite pentru zona de podiumuri, pentru corpurile de iluminat sau pe post de pereți mobili. Fiecare ediție a avut propria identitate, dar mereu am refolosit exact aceleași elemente. Nu a existat nicio expoziție centrală unde elementele care formau arhitectura de expoziție să se fi aruncat.

Eu sunt adeptul reciclării, dar fără să ajungi la soluții repetitive sau plictisitoare; exact această constrângere de a refolosi tot ce avem și de a adăuga cât mai puține elemente noi – mi se pare deja cel mai bun exercițiu de creativitate. Din punctul de vedere al designului de expoziție, văd o evoluție și o transformare, păstrând însă o familiaritate pentru vizitatori și o continuitate a evenimentului de la an la an. 

 

Bilanț personal

Toate momentele pe care le-am petrecut alături de cei de la The Institute sunt frumoase, pentru că împreună facem o muncă de echipă extraordinară. De la primele discuții prin care pornim organizarea fiecărei ediții, noi facem parte din echipa activă. An de an, generăm un concept expozițional, după care ne ocupăm de arhitectura expoziției. Am ajuns deja la cea de-a zece ediție și am o mulțime de amintiri frumoase la care țin foarte mult.

Pe de o parte, ce am învățat este cum să comunici într-o echipă multidisciplinară și interdisciplinară. Pe de altă parte, am învățat cum să integrezi diverse discipline din industriile creative, astfel încât să oferi o imagine cât se poate de echilibrată și corectă. 

 

Un spațiu de intersecție

Mi se pare că RDW este unul dintre puținele evenimente de la noi unde se întâlnesc oameni din diferite medii de design care, în alte contexte, nu s-ar fi cunoscut. Cei de la graphic design cu cei de la designul de obiect, arhitecți sau fashion designeri.

RDW este un eveniment umbrelă care a reușit să adune oameni din zone diferite ale designului și să deconstruiască aceste limite dintre domenii. În mediul creativ, toată lumea este interesată de propria breaslă. RDW este singurul moment în care cu toții scoatem capul din propriul cerc profesional și ne uităm și la ceilalți. Dincolo de momentul în sine al festivalului, RDW poate să genereze o mulțime de colaborări frumoase între diverși profesioniști din mediile creative. 

 

Comunitatea RDW în 2022

Dacă spui comunitatea RDW, mi se pare un termen foarte limitativ. Eu cred că este o fluiditate între domenii, respectiv între generații și aici mă refer, în special, la Diploma, festivalul tinerilor absolvenți din industriile creative organizat tot de The Institute. Este remarcabil să văd oameni pe care i-am descoperit la Diploma și, după doi-trei ani, să-i reîntâlnesc la RDW.

Dar cred putem vorbi, mai degrabă, despre o comunitate foarte dinamică care se hrănește și se inspiră din evenimente precum RDW. Din păcate, în toți anii aceștia, expoziția centrală a fost organizată doar la București și, în mod evident, foarte puțini oameni din centre importante ale designului, cum ar fi Cluj sau Timișoara, au ajuns la București. RDW este un posibil loc de întâlnire pentru toți cei interesați de aceste domenii. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Oameni

Sectiune



Branded


Related