Andreea Toma: Misiunea mea este să trezesc întrebări și reacții, să opresc cotidianul măcar pentru o secundă și să port mintea privitorului în altă direcție

Andreea Toma: Misiunea mea este să trezesc întrebări și reacții, să opresc cotidianul măcar pentru o secundă și să port mintea privitorului în altă direcție

Andreea Toma surprinde fragmente din realitatea contemporană în lucrările ei, fie că sunt picturi pe pânză, pe tricouri sau pereți. Și cercetează prin arta sa manipularea la nivel de masă prin intermediul mass-mediei și a rețelelor de socializare. Andreea a venit din Piatra-Neamț la București ca să studieze pictura la UNARTE, iar după facultate a rămas aici, unde a creat brandul ATOMA.

Pentru că își dorea un mural făcut de ea în orașul în care locuiește acum, a aplicat cu un proiect la sesiunea lansată de Asociația VAR Cultural și Metrorex. Așa a apărut anul acesta lucrarea Online/Offline în stația de metrou de la Piața Romană, prin care artista ne propune să observăm cum am putea să ne deconectăm de la tehnologie, să ne conectăm mai mult cu noi și cu natura.

Chiar dacă relația românilor cu arta murală nu este încă peste tot cu #justlove, iar artiștii sunt uneori confundați cu zugravi, oamenii care trec pe la metroul din Romană au primit cu ochi buni muralul de 30 de metri pătrați.

”Am primit multe mesaje pozitive de la multe persoane necunoscute ceea ce înseamnă că am spart o bulă. Bucureștiul în ultimii ani a început să se dezvolte la nivel artistic, sunt tot mai multe proiecte interesante, comunitatea de artiști e în creștere”.

Povestim cu artista Andreea Toma despre ce înseamnă munca de creație a unei picturi murale și despre proiectele sale de anul trecut, realizate într-un tur al României.

 

Despre tine

ATOMA, o tânără artistă, am venit din Piatra-Neamț să studiez la Universitatea Națională de Arta la secția Pictură și am rămas în București. După finalizarea studiilor am început căutarea unui limbaj prin care să îmi transpun ideile, așa am ajuns la proiectul #ContemporaryLifeStyle care a fost experimentat pe mai multe suprafețe până am ajuns la pereți de mari dimensiuni.

În 2019 din dorința de a experimenta noi suprafețe am aplicat la un call de proiecte la un festival de street art din Sibiu, iar de acolo a început toată nebunia cu muralele.

 

Cum ți-ai descoperit talentul

Când eram mică credeam că toată lumea poate desena, nu vedeam nimic diferit la mine. Prin clasele a VI - VIII-a când mergeam în tabere de creație unde tot timpul luam premii, Premiul I, Premiul de Excelență, atunci a fost momentul când m-am întrebat dacă am ”talent”.

Îmi amintesc că îmi plăcea să experimentez tot felul de tehnici. Primele desene nu au fost creații, au fost reproduceri, așa cum eram învățată la școală.

 

Ce exprimau primele tale lucrări

Lucrările s-au maturizat în ultimii ani odată cu mine. Primele lucrări erau doar ”frumoase”, exprimau un sentiment, acum mă concentrez mai mult pe mesaj.

Acum în lucrările mele surprind fragmente de realitate și creez imagini în care compoziția ilustrează o stare a societății contemporane locale și globale. Picturile în ulei, picturile murale, lucrările mixt-media acoperă tematici diverse de la imagini cu caracter protestatar la agism.

 

Amprenta ta artistică

Cercetarea artistică pe care o fac se concentrează pe spațiul contemporan orientată fiind pe manipularea la nivel de masă prin intermediul mass-mediei și a rețelelor de socializare, demonstrând astfel că sunt varii resurse a unei politici și strategii culturale negative.

 

Cum definești creativitatea

Creativitatea pentru mine este o stare care se menține cu un stil de viața cât mai diversificat.

 

Cea mai importantă misiune a unui artist

Este greu să definesc o misiune generală a artistului, pot spune că misiunea mea este să trezesc întrebări și reacții, să opresc cotidianul măcar pentru o secundă și să port mintea privitorului în altă direcție.

 

Relația românilor cu arta murală

Relația românilor cu arta murală este diferită în fiecare oraș. Am trecut prin foarte multe situații nu foarte plăcute, am descoperit că în primă fază un astfel de proiect nu este acceptat de către comunitate, sunt acuzați cei de la primărie, organizatori chiar și artiști pentru probleme nerezolvare de stat.

În unele zone am fost confundată cu un zugrav, chiar și amenințată, recunosc că aceste atitudini nu mă încurajează mai ales că în festivaluri munca depusă este voluntară. Deși cred că acestea fac parte din procesul de educare și dezvoltare. Observ că în Sibiu după 7 ani de organizare a unor festivaluri de pictură murală, oamenii au un comportament diferit ajungând să aprecieze și să aibă grade de comparație.

O pictură murală înseamnă sa petreci între 5 și 7 zile consecutive într-o comunitate, de pe schelă sau nacelă se văd și se aud toate discuțiile de la sol. Ca artist poți vedea în 5 zile ce efect ai avut asupra comunității, dacă ai schimbat păreri, preconcepții și dacă arta își atinge scopul. Cred că așa se nasc iubitori de arta stradală.

Este normal să existe păreri diferite, arta stradală este foarte subiectivă și înseamnă o responsabilitate pentru un anumit context, o conectare la toate funcţiile spaţiului, cunoaşterea comunităţii, a privitorului, aspiraţiile şi aşteptările sale, legislaţia şi politicile culturale specifice. Aceste lucruri ca artist care își urmează un proiect artistic pot fi greu de satisfăcut.

 

Proiectele tale

În anul trecut, 2021, am făcut un tur al României unde am realizat mai multe murale singură. Am început din Sibiu după a urmat Eforie Sud, Satu Mare și am încheiat în Galați, în total aproximativ 483 mp în 21 de zile. Majoritatea proiectelor au fost voluntare unde am avut asigurate toate materialele.

În Sibiu pe 100 mp am realizat muralul denumit Re:Play care prezintă un personaj așezat într-un scaun sub forma de glob pământesc înfățișând poziția și atitudinea noastră în societatea actuală.

Compoziția are mai multe elemente care fac trimitere la stilul de viață corporatist. Căutarea unui echilibru între o viața agitată cu dependențe, influențe și dezamăgiri. Personajul este prins într-o lume virtuală încercând să fie zen în timp ce rezolva din ce în ce mai multe task-uri. Opincile simbolizează tradiția care stă la baza educație noastre.

La Eforie Sud am participat în cadrul proiectului Eforie Colorat care și-a propus revitalizarea Grădinii de Vară și implicit a stațiunii Eforie Sud printr-o intervenție culturală. Muralul surprinde teme precum ecologia și influența omului asupra naturii pe o suprafață de 56 mp.

Școala Bălcescu-Petőfi din Satu Mare a primit lucrarea Perspective pe 127 mp, care înfățișează cele două generații care privesc spre viitor cu ajutorul tehnologiei. Familia și școala reprezintă cei doi stâlpi de ghidaj în educația copiilor.
Galați a fost una din cele mai mari provocări ca dimensiune, 207 mp cel mai mare de până acum, și ca efort.

Muralul prezintă legătura dintre planul trecut, prezent și viitor. Bunicii sunt ghizii copilăriei nepotilor, sunt reprezentați trecutului pe care construim viitorul. Prezența tehnologie simbolizată prin ochelari VR înfățișează influența în fața legături emoționale formate.

Firul roșu în aceste lucrări este preocuparea față de relația pe care o avem cu tehnologia, cu noi înșine, cu natura și cu tradiția. În ce masură suntem dependenți și cât de mult ne afectează. Lucrările fac parte din proiect #ContemporaryLifeStyle pe care îl dezvolt din 2017.

 

Online/Offline

Îmi doream foarte mult să am un mural și în orașul unde locuiesc așa ca am aplicat și am fost acceptată cu proiectul la CALL-ul lansat de asociația VAR Cultural în parteneriat cu Metrorex din luna noiembrie 2021. Am frecventat stația Piața Romană în perioada când eram studentă la UNARTE.

Am profitat din punct de vedere conceptual de faptul ca este un punct de intersecție între diferite generații, se află în apropiere sunt mai multe centre universitare, zilnic este traversată de cei care merg în zona Pipera. Reprezentarea fiind apropiată de stilul de viață a privitorului provocandu-l să își pună întrebări sau să caute răspunsuri.

Lucrarea Online/Offline propune o introspecție asupra modului în care putem să ne deconectam din sfera tehnologiei și să ne (re)conectam cu noi și cu natura. Ne construim propriul univers și ne izolăm în el, suntem mai singuri deși trăim într-o comunitate.

 

Procesul de creație

Conceptul lucrări a fost creat cu 3 luni înainte de realizare, când am ajuns în fața peretelui doar am adaptat ideea pe proporțiile suprafeței.

Lucrarea a fost realizată în 4 nopți cu un program de la 00.30 pana la 4.30, temperatura a fost destul de scăzută, la suprafața erau -8 grade. Se întinde pe o suprafață de 12 metri lungime și pe 2,5 m înălțime ( 30 mp) și este realizată cu vopsea alchidică și spray-uri, la final a fost finisată cu un verniș pentru a o face mai rezistență.

 

Reacțiile oamenilor

Muralul a fost acceptat și apreciat de foarte mulți călători, mă bucură acest lucru și îmi dă speranța că acest tip de artă va fi acceptat și dorit din ce în ce mai mult. Am primit multe mesaje pozitive de la multe persoane necunoscute ceea ce înseamnă că am spart o bulă.

 

Traiul din artă

Bucureștiul în ultimii ani a început să se dezvolte la nivel artistic, sunt tot mai multe proiecte interesante, comunitatea de artiști e în creștere.

Nu știu să răspund la întrebarea dacă se poate trai din artă, cred ca depinde de ce îți dorești sau ce înseamnă a trăi. Eu sunt freelancer de 3 ani în domeniul artei dintre care 2 ani au fost pandemici.

 

Brandul tău

Brand-ul ATOMA a apărut și a fost contruit odată cu proiectele din spațiul public. A fost lansat într-un spațiu alternativ unde publicul era foarte divers cu o expoziție de pictură și de tricouri pictate. Atât tricourile pictate cât și hanoracele printate acum, le vad ca pe niște lucrări în spațiul public, bannere artistice le zic eu, care circulă și vorbesc de la sine fără să mai explic eu ceva.

Anul acesta am adaugat în shop serii limitate de printuri după lucrări murale realizate prin țară care în câțiva ani se vor deteriora, le văd importante să rămână și în format fizic nu doar în online. Mai departe momentan nu știu ce urmează, nu îmi place sa mă limitez și cu siguranță voi veni cu ceva nou.

 

Strategia de promovare

Nu știu dacă am o strategie, eu văd rețele de socializare ca niște instrumente care îmi păstrează vie arta. Arta din spațiul public este efemereă, în câțiva ani se vor deteriora sau va fi acoperită.

Proiectele de pictură murală organizate de stat sau de festivaluri sunt publicate și promovate, cele care sunt comisionate sunt păstrate într-un portofoliu personal.

În cea ce privește lucrări pictate am unele postate dar am și multe nepublicate care vor fi expuse în galerie și după în social media.

 

Planuri pentru acest an

Planul artistic pe anul acesta este sa fac o expoziție personală, iar pe zona de street art să abordez orașe și locuri noi.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related