Dupa ce a lucrat 20 de ani in publicitate si a inteles puterea unui brand bine construit, Ramona Sima si-a creat propriul brand. SUAV a aparut din pasiune pentru yoga, cand practica incepea sa devina populara in Romania. A pornit ca un un brand de imbracaminte de yoga si s-a dezvoltat organic intr-unul de lifestyle, iar acum sub umbrela lui se organizeaza evenimente de yoga si mindfulness. Ramona a inceput acest business fara prea multe asteptari si cunostinte in ale antreprenoriatului, dar a invatat pe parcurs. Suav a fost scoala ei de antreprenoriat.
Ca sa fiu sincera, am pornit la drum cu putina pregatire si mult entuziasm, cu resurse proprii, reduse si cunostinte minime despre antreprenoriat si conducerea unei afaceri. Asta a facut sa avem si multe opriri pe drum, din lipsa fondurilor si din faptul ca, dupa ce am consumat banii de investitie, am depins de resursele generate de business. Practic, am mers tot timpul cu frana trasa.
Mult timp, Ramona a zis că nu este antreprenor, ci manager, că nu are curaj să se arunce în lumea afacerilor. În 2015, insa, la inspiratia unei prietene, a făcut acest salt. Și chiar dacă nu e ușor, nu îi pare rău. Cum a crescut comunitatea SUAV și a dezvoltat brandul pe o astfel de nișă, ce măsuri de pandemie a luat și care sunt planurile, povestește Ramona Sima după cum urmează:
Un brand si doua mame
SUAV este un brand nascut din pasiune pentru yoga intr-un moment in care aceasta practica incepea sa creasca in Romania. E primul brand romanesc de imbracaminte de yoga, iar pe parcurs s-a transformat intr-un brand umbrela, care cuprinde si o linie de wellness travel – organizarea de retreat-uri de yoga si mindfulness.
La nastere a avut doua mame, ambele cu experienta in comunicare: Ramona Sima si Sanziana Serbanescu. Acum sunt doar eu, Ramona. Dar Sanziana va ramane totdeauna co-fondatoarea SUAV.
Am lucrat aproape 20 de ani in publicitate, in agentii de comunicare; am intrat in industrie imediat dupa absolvirea Facultatii de Jurnalism. Prima mea agentie a fost McCann-Erickson care, la inceputul anilor 2000, era una dintre cele doua agentii care isi disputau pozitia de lider creativ si am avut norocul sa pornesc cu atitudinea de profesionist cu standarde de la care nu se abate, cu respect fata de strategie si creativitate. Am lucrat si in agentii de comunicare digitala si de branding.
Am crescut cu aprecierea puterii unui brand bine construit.
Parcursul catre antreprenoriat
Eu am spus foarte multa vreme ca sunt manager, nu antreprenor. Ca prefer sa execut viziunea altora. Ca nu am curajul si viziunea necesare unui antreprenor. Prin 2014-2015, insa, am inceput sa ma gandesc cum ar fi sa ies din drumul bine delimitat pe care ma aflam de la inceputul carierei. Am evaluat cateva idei de afaceri, dar imi lipsea curajul, gaseam motive sa nu ma pornesc. Imboldul a venit de la Sanziana, care a propus sa pornim pe drumul antreprenoriatului impreuna, si asa s-a nascut SUAV; a fost primul meu business.
Scoala de antreprenoriat
Eu consider SUAV scoala mea de antreprenoriat. Aici invat tot ce este nevoie pentru un business. Cred ca sunt un mix de antreprenor si manager, fiindca eu gandesc, eu execut. Sigur, am o echipa de colaboratori cu competente diverse, insa, pentru a optimiza cheltuielile, dar si pentru ca ma pasioneaza, execut o parte dintre sarcini ce tin de fiecare dintre “departamentele” business-ului.
Mi-am dezvoltat creativitatea, atat in ce priveste produsele si comunicarea, cat si in gasirea de solutii pentru mersul inainte al afacerii.
Mi-am dezvoltat flexibilitatea si adaptabilitatea, capacitatea de a vedea lucrurile din unghiuri diferite, de a asculta sfaturile celorlalti.
Placerea mea de a invata, de a cauta solutii si de a organiza au fost de mare ajutor, fiindca a trebuit sa invat tot ce tine de crearea si implementarea unui model de business. Am citit mult, am mers la cursuri de antreprenoriat…
Mi-am dezvoltat capacitatea de a face networking, de a-mi construi brandul personal. SUAV este acum cunoscut in comunitatea yoga datorita colaborarilor, a prezentei permanente in cat mai multe dintre comunitatile ce au legatura cu yoga – studiouri, evenimente, companii care organizeaza cursuri de yoga etc.
Am descoperit si folosit puterea relatiilor. Multe dintre realizarile SUAV se datoreaza relatiilor personale, celor care apreciaza SUAV si se ofera sa ajute.
Imi dau seama acum ca modul in care am construit SUAV a fost din perspectiva de marketing, de construire a unui brand si asta ajuta sa nu fii blocat intr-un model de business sau intr-un anumit domeniu, ci poti pivota usor, atata vreme cat viziunea brandului este clara. De exemplu, SUAV nu mai este doar un brand de imbracaminte de yoga, ci si unul care organizeaza evenimente de yoga si mindfulness. Si, mai ales, are capacitatea de a crea extensii de brand in orice domeniu care are legatura cu yoga si mindfulness.
Diferentiere pe piata
SUAV este primul brand de imbracaminte de yoga din Romania, si singurul pana acum. In toate cartile si articolele ti se recomanda sa iti gasesti nisa. Ei bine, noi am gasit nisa nisei. Pentru ca practica yoga este o nisa in activitatile fizice in Romania. Creste rapid, e adevarat, dar este tot o nisa.
In plus, la SUAV nu avem colanti, care sunt echivalentul aproape universal acceptat pentru pantalonii de yoga. Noi am combinat principiile traditionale ale imbracamintii pentru yoga, care presupun haine confortabile din materiale naturale, cu cele moderne de design, inspirandu-ne din street wear (o tendinta in crestere in fashion, accentuata de schimbarile in stilul de viata din pandemie). Asadar, suntem unici, dar avem si o piata mica. Partea buna este ca valul pe care am pornit este in crestere.
Cu frana trasa
Ca sa fiu sincera, am pornit la drum cu putina pregatire si mult entuziasm, cu resurse proprii, reduse si cunostinte minime despre antreprenoriat si conducerea unei afaceri . Norocul nostru a fost ca am avut prieteni care aveau competentele necesare si care ne-au ajutat sa umplem golurile.
Insa asta a facut sa avem si multe opriri pe drum, din lipsa fondurilor si din faptul ca, dupa ce am consumat banii de investitie, am depins de resursele generate de business. Practic, am mers tot timpul cu frana trasa.
Am evaluat tot timpul posibilitatea de a accesa finantare, fie credite, fie fonduri nerambursabile, fie atragerea de investitori. Doar ca investitorii sunt mai interesati de startup-uri cu o componenta tech.
Povestea brandului
Aici este SUAV puternic. Cu siguranta a contat mult backgroundul de comunicare.
SUAV este un brand care ofera produse, servicii si experiente legate de yoga si mindfulness. Aduce in industria de yoga, care este mica si dezorganizata, principii de business si standarde de calitate.
Si, in directia opusa, isi propune sa aduca beneficiile practicii yoga si de mindfulness in viata cat mai multor oameni. Sa integreze aceste practici in stilul de viata actual, frenetic si cu mult stres.
SUAV combina principiile yoga – non-violenta, adevar, corectitudine, moderatie, non-atasament – cu principiile de business facut profesionist. Chiar daca la scara mica, tot ce face SUAV este profesionist, strategic.
Asteptari
Cum ziceam, am pornit la drum cu asteptari mari si resurse putine. Eu, personal, imi inchipuiam ca vom fi un fel de Lululemon (liderul global in haine de yoga). De aceea, am gandit un brand global – domeniul este suav.eu (nu .ro), la inceput comunicam in engleza, am ales furnizorul de curier care sa poata livra international… Am realizat chiar de la inceput ca nu ai un brand global doar pentru ca poti livra oriunde, ci ca trebuie sa te concentrezi pe cate o piata, sa te stabilizezi acolo si apoi sa treci la urmatoarea. Am in continuare mindset-ul international, dar mi-am temperat asteptarile.
De asemenea, stiam foarte putine lucruri de antreprenoriat, business si chiar si despre marketing digital la inceput. M-a ajutat faptul ca mi-am format gandirea strategica, capacitatea de a vedea lucrurile in ansamblu si ca imi place sa inteleg si sa creez procese, printre altele.
Invataturi
Daca ar fi sa o iau de la capat, as face un business plan realist si as cauta de la inceput fondurile necesare pentru a putea porni cu toate motoarele turate la maximum.
Provocari de pandemie
Pandemia nu a afectat segmentul de imbracaminte, insa a lovit puternic nou lansata linie de evenimente. A trebuit sa anulam retreat-urile de anul trecut. Anul acesta a fost un boom de retreat-uri, fiindca toata lumea voia sa iasa, sa se intalneasca, sa practice yoga cu alti oameni, dupa un an de Zoom. Am avut si noi un retreat in iunie si mai avem unul in octombrie, care speram sa supravietuiasca valului patru.
Partea buna a unui business mic, construit sustenabil, este ca nu are costuri de mentenanta. In plus, noi eram deja in online. Asa ca am putut supravietui pandemiei.
In mai 2020 si 2021 am lansat colectii noi de imbracaminte, pentru a creste diversitatea de modele disponibile.
Clientele
Yoga este un fenomen adoptat majoritar de femei. In Romania, suntem inca in faza de early adopters: femei educate, deschise la nou si cu oarecare lejeritate financiara. Sunt early adopters si in ce priveste provenienta produselor pe care le mananca sau le poarta: prefera ca acestea sa fie naturale si produse sustenabil.
Din punct de vedere demografic, au intre 30 si 50 de ani si locuiesc in orase mari sau in suburbiile acestora.
Din experienta de pana acum, pot spune ca SUAV are cliente cu un gust foarte specific, foarte loiale si promotoare ale brandului.
Din ce in ce mai multi clienti apreciaza brandurile si business-urile oneste, responsabile, sustenabile. Prefera calitatea, cantitatii. Sunt mai informati si inteleg impactul pe care il are comportamentul lor de consum asupra calitatii vietii si asupra mediului inconjurator.
Strategia de comunicare
Dat fiind ca avem un brand construit bine de la inceput, nu trebuie sa facem modificari mari in strategia de comunicare. Doar activam mesajele care devin mai relevante. De exemplu, accentuam in comunicare versatilitatea hainelor, calitatea, sustenabilitatea.
Anul acesta ne-am concentrat pe extinderea dincolo de granitele comunitatii proprii prin colaborari cu influenceri, profesori de yoga, asocieri cu branduri si proiecte cu care avem afinitati.
A, si vreau sa mentionez neaparat proiectul SuavHomeYoga, o serie de articole pe blogul nostru, in care adunam povestile practicantilor si profesorilor de yoga despre schimbarile aduse de pandemie in practica yoga. Am inceput anul trecut in lockdown, cand practica yoga s-a mutat in online de pe o zi pe alta, si am reluat seria la un an de la inceperea pandemiei. Am strans destul de multe povesti si pare ca nu ne vom opri curand. Multa lume raspunde cu entuziasm invitatiei de a-si spune povestea. Acest proiect nu are legatura directa cu vanzarea de haine sau de retreat-uri, insa are legatura cu viziunea SUAV de a construi o comunitate informata de yoga, de a introduce yoga si mindfulness in viata cat mai multor oameni.
Tonul vocii? Relaxat, informal, cu un usor umor, usor auto-ironic.
Trei reguli ale optimismului
Pentru SUAV, pandemia nu a fost mai grea decat anii dinainte. A fost o ocazie de a construi comunitatea, de adaptare si de crestere a brandului.
Daca e sa enumar niste lectii, as zice:
- Sa nu te lasi doborat de pesimism
- Sa fii capabil sa te adaptezi repede
- Sa profiti de puterea comunitatii
Planuri
Pentru SUAV, avem in plan o noua idee de business, in linie cu viziunea brandului si bazata pe o nevoie reala si stringenta a practicantilor de yoga si mindfulness.