Teatrul de la Sfântu Gheorghe a devenit de câțiva ani un reper important pe harta organizațiilor culturale de la noi, iar în pandemie oamenii de aici și-au explorat la maximum creativitatea. Au inventat lucruri, au folosit mijloace noi de exprimare, au mers mai departe căutând soluții să existe. Iar creațiile lor să fie relevante și bine comunicate online. Pentru că ”show must go on”, indiferent de piedici.
Managerul teatrului Anna Maria Popa spune că vor lua toate învățăturile din criză și vor continua să aducă publicului spectacole cu texte bune și pe teme actuale. Pentru că, atât publicul de la Sfântu Gheorghe, cât și cel din țară care urmărește repertoriul teatrului, este unul educat, mereu în căutare de teatru de calitate.
"Cred că asta este cel mai important acum, să funcționăm și ca un stâlp comunitar. Oamenii să știe că, indiferent de vreme, context politic, vânt sau ploaie, teatrul lor este și va fi mereu alături de ei, offline sau online, după cum permite contextul".
Anna Maria Popa este manager al Teatrului Andrei Mureșanu din 2015, după ce a lucrat 11 ani în publicitate. Nu doar trecerea din domeniul privat în sistemul de stat a fost provocatoare pentru ea, ci și reconstrucția teatrului de la -50, nu de la 0, fiindcă așa spune că l-a preluat.
După 2 ani de muncă multă, Anna și echipa sa au adus teatrul într-un punct din care au putut începe să îl dezvolte și chiar să inoveze. În pandemie, teatrul de la Sfântu Gheorghe a dat drumul unui proiect unic în lume: adaptarea unor spectacole în VR360. Povestim despre toate mai jos.
Din biografie
Pasiunea mea pentru teatru a început în timpul liceului și s-a datorat în mare parte Festivalului Atelier. La acest festival am întâlnit-o pe Ioana Crăciunescu, cea care mi-a îndrumat pașii către facultatea de actorie de la București, unde am și terminat. Am făcut film și teatru destul de mult în timpul facultății și imediat după, dar apoi, m-am concentrat pe latura mea mai pragmatică și m-am dedicat total publicității. Mi-am petrecut 11 ani în publicitate, ocupând diverse funcții de conducere, până în momentul în care, în 2015, am hotărât să scriu primul meu proiect de management și să îmi încerc norocul la conducerea teatrului din Sfântu Gheorghe, ceea ce pentru mine reprezenta și o revenire la origini, la rădăcini. Faptul că am câștigat concursul la teatrul din orașul meu natal a însemnat enorm. Mutarea acasă a fost, și este și astăzi, cea mai bună decizie pe care am putut-o lua pentru familia noastră.
Din privat în managementul de teatru
Am devenit manager în iulie 2015 în urmă concursului organizat de primărie. Veneam cu o bogată experiență în mediul privat, dar nu aveam nicio idee de ce înseamnă sistemul de stat. Am avut enorm de tras până să înțeleg cum funcționează lucrurile când ești funcționar public. Foarte multe lucruri nu aveau niciun sens, și încă mă mai lupt și azi cu anumite aspecte care nu se justifică, dar se fac așa dintr-o inerție sau dintr-o lipsă de implicare și acțiune a unora.
În București, conduceam o companie care, sezonier, ajungea și la 1500 de angajați, la teatru suntem 42! După 6 ani de mandat, pot să spun cu mâna pe inima că 1500 de oameni în Publicitate nu mi-au creat atâtea probleme câte mi-au creat cei 41 din teatru. Glumesc, evident, dar e și un adevăr undeva ascuns în gluma asta. De pe margine, e posibil să se vadă ca ceva atractiv și boem munca unui manager de teatru, dar de fapt e exact opusul. Dacă vrei să faci treabă bună nu e loc de boemie. Un manager trebuie, pe lângă cunoștințele specifice domeniului, să aibă vaste cunoștințe juridice, administrative, financiar-contabile, să fie un bun psiholog, un bun negociator și, nu în ultimul rând, un politician abil. :)
Când am preluat teatrul în 2015, acesta era într-o starea deplorabilă din foarte multe puncte de vedere. Cel mai greu mi-a fost faptul că a trebuit să îi gândesc reconstrucția nu de la zero, ci de la minus 50. A durat doi ani în care am muncit enorm, atât eu, cât și întreagă echipa a teatrului, pentru a readuce instituția la punctul zero, din toate perspectivele, punct din care am putut, împreună cu întreg personalul, să începem munca efectivă la dezvoltarea teatrului.
Abilitățile și calitățile unui manager de teatru
Of, ce întrebări grele dar deștepte îmi pui! Nu pot să dau definiții punctuale, așa că mă voi rezuma la a spune cum cred că ar trebui să fie percepută corect funcția de manager de teatru. Mulți ani, funcția de director era văzută ca o recompensă, ceva la care doar artiștii emeriți ar avea dreptul să spere. Nu conta ce abilități strategice, administrative, manageriale sau organizatorice ar fi avut artistul în cauză, el își merita cumva funcția de director datorită vârstei și realizărilor artistice unde, oricât de bun actor, regizor, scenograf ai fi și oricâte premii ai luat în meseria ta, asta nu te face și un bun manager. Chiar deloc!
Managementul este o meserie în sine și necesită implicare, devotament și muuuultăăăă muncă. Dacă o faci part-time pentru că activitățile artistice îți ocupă restul timpului, atât tu, cât și echipa, dar și spectatorii, aveți de pierdut. Personal, consider că, dacă te-ai hotărât să fii manager, atunci, pe perioada mandatului, ar trebui să te ocupi exclusiv de asta, lăsând deoparte orice altă activitate care te-ar putea distrage.
Părțile frumoase ale managementului de teatru
Dacă ai o echipă supertalentată în subordine, așa cum am eu, munca este o plăcere continuă. Dacă îți alegi cu grijă proiectele și colaboratorii, poate fi ceva minunat. Este mult de muncă și te lovești de nenumărate provocări zi de zi, de la relația cu autoritățile, la cea cu finanțatorii.
Provocările
Trăim vremuri tulburi în care legile se schimbă rapid, în care trebuie să ai o capacitate uriașă de adaptare, în care zilnic apar noi probleme la care trebuie rapid să le găsești soluție. E un domeniu dificil, unde nivelul de muncă și de stres este foarte ridicat, iar banii sunt foarte puțini. În meseria asta rezistă doar cei care sunt cu adevărat pasionați de ceea ce fac. Nu stă nimeni în teatru pentru salariu. :)
Cum este Teatrul de la Sfântu Gheorghe
Orice mamă își laudă puiul, iar eu nu sunt o mamă obișnuită. Puiul meu este cel mai TARE! Am cea mai tare echipă, avem sediu propriu, programe inovatoare, repertoriu variat și activitate constantă pentru toate segmentele de public. Știu că sună pompos, dar aruncați un ochi pe programul nostru lunar sau pe festivalurile organizate de noi și convingeți-vă singuri. Intrați și pe site-urile dezvoltate de noi pe VR360 (teatruVR.ro sau VR-hall.com), dacă vreți o experiență unică din siguranță propriului cămin.
Alegerea spectacolelor pentru repertoriu
Am o politică repertorială simplă, dar eficientă, bazată pe echilibru și coerentă. În plus, nu iau decizii singură, am sprijinul Consiliului Artistic și decidem împreună ce e mai bine pentru public, pentru trupă, pentru teatru.
Învățăturile pandemiei
Ceea ce ne-a învățat bun această pandemie a fost să ne unim forțele și să realizăm că împreună suntem mai puternici. Am început să comunicăm mai bine între teatre, am căutat să intervenim acolo unde guvernanții se duceau pe direcții greșite, am încercat să modificăm legi care erau în dezavantajul instituțiilor și ale oamenilor. Un alt lucru bun a fost faptul că am fost obligați să ne
folosim la maximum creativitatea. A trebuit să găsim soluții inovatoare, să inventăm lucruri la care poate nu ne-am fi gândit dacă nu eram împinși de context. Din găselnițele noastre, aș aminti TeatruVR, ideea de „Floating Cinema & Theater” sau toate evenimentele outdoor organizate, în cadrul cărora restricțiile erau mai permisive, permițându-ne continuarea activității și atunci când în interior nu puteam activa.
Ce ați inovat
Am început modest cu difuzarea online a unor înregistrări mai vechi. Nu eram mulțumiți de calitate, așa că am început să filmăm profesionist noile spectacole. Am încercat și varianta de live streaming. A prins foarte bine și această metodă. Evident TeatruVR a însemnat încununarea tuturor acestor încercări, căci facem ceva unic în lume și calitatea produsului final este chiar ceva notabil. TeatruVR înseamnă adaptarea totală a unor spectacole de teatru în VR360, adică adaptarea scenariului, a scenografiei, a jocului actorilor, adaptare în realitatea virtuală a imaginii și a sunetului realizat și mixat ambisonic. Oricât aș încerca să explic ce înseamnă teatruVR, cel mai bine e tot pe încercate. Facem și Insule de TeatruVR unde, gratuit, prezentăm această nouă artă publicului interesat.
Strategia de comunicare
Comunicăm pe absolut toate canalele disponibile. Recent am creat și contul de Tik Tok al teatrului. E necesar să fii mereu în atenția oamenilor prin toate mijloacele posibile.
Publicul
Noi avem un public tânăr și deștept. Nu îl poți prosti. Este educat și vrea calitate. Vrea teme actuale, vrea texte bune, își vrea actorii iubiți pe care să îi vadă în situații și personaje diverse. Încercăm să le dăm diversitate, dar fără să facem rabat la calitate.
Stagiunea curentă
”Consimțământ” în regia lui Radu Afrim este momentan cel mai cautat spectacol și urmează să avem premiera cu Richard III în regia lui Eugen Gyemant, în 10 noiembrie, premiera realizată în paralel și în VR360, un proiect mare și nou de care suntem foarte mandri.
Teatrul Andrei Mureșanu mai departe
Suntem conștienți că situația pandemică va mai ține o vreme și suntem pregătiți! Vom lua tot ce am învățat în ultimul an și ne vom asigura spatele în așa fel, încât să ne putem desfășura activitatea în continuare fără întrerupere. Cred că asta este cel mai important acum, să funcționăm și ca un stâlp comunitar. Oamenii să știe că, indiferent de vreme, context politic, vânt sau ploaie, teatrul lor este și va fi mereu alături de ei, offline sau online, după cum permite contextul!