[Povești de bine] Alina Botezatu: Au ramas cauze abandonate si oameni disperati si extrem de bolnavi fara niciun suport

[Povești de bine] Alina Botezatu: Au ramas cauze abandonate si oameni disperati si extrem de bolnavi fara niciun suport

“Alma” inseamna suflet in portugheza, si este numele pe care Alina Botezatu l-a ales pentru organizatia sa fiindca exact asa vrea sa ajute oamenii care sufera de afectiuni grave. Cu sufletul, pe langa programe terapeutice, campanii de informare, constientizare, screening si bani pentru tratamente de specialitate. Asociatia ALMA are deja in derulare 3 programe si o campanie de screening pornite in judetul Covasna. Si este abia la inceput.

"Vom incerca sa ajungem acolo unde este necesar suportul pe care il putem da. Din datele pe care le avem acum o mai mare nevoie este in comunitatile mici, unde nu prea merge nimeni. Asta nu inseamna ca ne vom focaliza exclusiv pe orase mici".

Alina Botezatu este dintre cei care crede ca toti oamenii sunt buni, dar nu multi mai au rabdare in zilele noastre sa ajunga la bunatatea oamenilor pentru ca se impiedica de aparente. Vorbeste in continuare despre ALMA si despre comunitatea care s-a strans in jurul organizatiei imediat ce s-a infiintat. Desi ONG-ul este la inceput pe drumul binelui, Alina are ani de experienta in coordonarea de proiecte nonguvernamentale.

 

Din biografie

Sunt ardeleanca, iubitoare de jumari cu ceapa rosie si paine cu cartofi :), cu pregatire umanista si studii de socio-psiho-pedagogie. Mama de doua mandre pentru care ma straduiesc sa fiu un model bun de urmat, chiar daca cinstea si dorinta de a ajuta cat mai mult par putin desuete in zilele noastre. Cred ca toti oamenii sunt buni si altruisti doar ca nu mai avem noi rabdarea si priceperea sa ajungem sa le descoperim aceste calitati, si mai cred in puterea unei vorbe bune si a unei imbratisari date din tot sufletul.

 

Drumul catre ALMA

Decizia de a constitui un ONG nou, Asociatia ALMA, a venit dupa cativa ani in care am activat in alte organizatii din acest sector, ca raspuns la numeroase cereri de suport, venite de la persoane cu boli grave si ca dorinta a mea nu doar de a incerca sa dau suportul solicitat, ci si de a putea sa imi respect promisiunile facute lor si sponsorilor indiferent de schimbarile epidemiologice sau de alta natura care apar in societatea noastra.

Organizatia este noua, experienta e de cativa ani buni. O parte din proiectele pe care le-am organizat si coordonat in trecut, cum ar fi sesiunile publice de informare medicala, sau grupurile terapeutice psihologice sau de recuperare fizica le reluam acum si in formula noua. O alta parte sunt programe noi pe care vrem sa le dedicam screening-ului, preventiei secundare in general, dar si unor patologii in care nu am lucrat pana acum si care au evoluat din pacate foarte mult in ultimii ani. De exemplu: diabetul infantil, bolile degenerative etc.

 

Cum te-a schimbat experienta de lucru in ONG

Nu pot sa spun ca m-a schimbat ceva. Eu sunt un copil crescut la tara pentru care cuvantul dat e cuvant respectat, si pentru care a da sprijin celor aflati la necaz sprijin e cel mai firesc lucru din lume.

Important e faptul ca avem cadrul legal care sa ne permita sa oferim cat mai mult suport copiilor si adultilor cu diverse afectiuni grave, ca putem sa hotaram impreuna programe si directii noi in functie de necesitatile care ne sunt semnalate de catre pacienti si medici, lucru pe care nu putea sa il fac in alte organizatii in care am fost si care erau nisate pe o anumita directie pe termen lung.

Important e ca medicii, terapeutii, oamenii care gestioneaza in general afectiunile persoanelor bolnave sa vina si sa ne spuna ce le este necesar atat lor cat si pacientilor, sa ne ajute sa identificam unde si cum putem sa aducem ceva nou sau sa schimbam impreuna.

ALMA este constituita pentru a raspunde in egala masura nevoilor celor bolnavi si specialistilor care ii pot ajuta.

 

Echipa ta

Am fost norocoasa sa gasesc doua coechipiere la fel de dedicate si dornice sa contribuie la “un mai bine” pentru cei in nevoie.

Melania Bardac, Mena cum ii spunem noi, este persoana care aduce in ALMA experienta corporatista extrem de binevenita (ne mai aliniaza din cand in cand :)). Mena, vine dupa o cariera importanta in lumea bancara si in cea a telecomunicatiilor.

Este persoana care a gestionat bugete de sponsorizare uriase din pozitia de sponsor si aportul ei in prezentarile si cererile de sponsorizare este esential. Ea este cea care se ingrijeste de tot ce inseamna imaginea ALMA, de la definire brand pana la prelucrare de imagini.

Cristina Ene, este persoana pe care ne putem baza oricand, cu foarte multa experienta in comunicarea cu beneficiarii, cu reactii incredibile in gestionarea de situatii complicate, si care si-a ales a doua meserie (a absolvit anul trecut si Scoala Postliceala Sanitara Fundeni) datorita capacitatii de a empatiza si a dorintei de a da ajutor. Vine insa si cu abilitati de manufacturare a diverselor obiecte pe care le putem valorifica in sprijinul celor aflati in nevoie.

 

Ce este frumos, ce este greu

Partea frumoasa este reactia extraordinara de care ne bucuram de cand am lansat asociatia. Este impresionant cat de multe mesaje de: “cum putem ajuta?” primim de la sponsori, pacienti, voluntari. Chiar astazi am primit un telefon de la o adolescenta care si-a gasit relaxare in a tricota caciuli si care s-a gandit sa le doneze perosanelor care fac chimioterapie sau ALMEI care sa le valorifice pentru a plati investigatii sau tratamente.

Partea cea mai grea si consumatoare a fost timpul nepermis de lung necesar constituirii asociatiei. 95 de zile a durat de cand am depus prima cerere pana cand am obtinut ultimul certificat necesar pentru a putea sa primim donatii in bani. 95 de zile pentru un pacient cu afectiune grava care are nevoie de sprijin si nu il poate primi din cauza birocratiei este enorm de mult si din pacate poate echivala cu moartea lui.

 

De ce aveti nevoie acum

Avem nevoie de orice forma de suport pe care o persoana sau o companie il poate da. De la cateva ore daruite intr-un atelier de mestesugarit (trebuie sa vii la o astfel de sezatoare ALMA, sa simti bucuria de a fi intre oameni frumosi si buni si sa gusti din toate bunatatile pe care le aduce fiecare de acasa), la actiuni de fundraising in sprijinul nostru, actiuni pornite de la ce si cum stie sa faca fiecare: o cina gatita pentru prieteni, o degustare de vin tinuta de un sommelier, o alergare in parc pusa pe Galantom, o directionare din impozitul pe profit sau venit, o sponsorizare in bunuri . Orice si oricine ne sunt de folos.

 

 

Proiecte

Avem trei programe terapeutice cu o durata de minim 6 luni fiecare si o campanie de screening de neoplasm mamare sunt programele pe care le vom porni in octombrie in judetul Covasna, dupa un eveniment public de informare medicala:

  • Grup Terapeutic psihologic limba română, la Sfântu Gheorghe
  • Grup Terapeutic psihologic limba maghiara, la Târgu Secuiesc
  • Grup terapeutic drenare de limfedem superior, la Târgu Secuiesc
  • 100 de ecografii mamare gratuite pentru beneficiare

 

Comunitatea din jurul Organizatiei ALMA

Comunitatea ALMA este diversa, de la pacienti cu afectiuni grave, la medici care ne insotesc in campanii si evenimente de informare si care ne raspund la telefon si la mesaje la uneori la ore imposibile, pentru ca stiu cat de asteptat e sfatul lor, sponsori care ne multumesc pentru ca le dam ocazia sa faca o fapta buna donand banii pentru care muncesc atat de mult incat in mod direct nu mai au timp sa o faca, copiii care picteaz, canta la pian, tricoteaza sau organizeaza standuri cu prajituri si limonada, colegi din asociatii cu profil similar cu care ne ajutam reciproc si ne sfatuim si cu care imi doresc sa pornim proiecte impreuna pentru ca “unde’s doi puterea creste”, bunicute care pun la bataie la un targ caritabil zacusca facuta dupa reteta secreta.

 

Unde actionati

Nu avem stabilita o zona anume. Vom incerca sa ajungem acolo unde este necesar suportul pe care il putem da. Din datele pe care le avem acum o mai mare nevoie este in comunitatile mici, unde nu prea merge nimeni. Asta nu inseamna ca ne vom focaliza exclusiv pe orase mici. Suntem cu usa deschisa pentru orice propunere venita catre noi.

Primele programe le demaram in luna octombrie in judetul Covasna si sunt dedicate patologiei cancerului de san, octombrie fiind luna de constientizare si lupta impotriva acestei afectiuni.

Am ales ca punct de pornire Covasna, pe de-o parte datorita faptului ca acolo traiesc femei de etnie maghiara pentru care bariera de limba in momentul in care se confrunta cu un diagnostic grav poate sa restictioneze accesul la proceduri si tratamente care nu se pot face acolo, pe de alta parte pentru ca oamenii de acolo, romani si maghiari sunt extrem de solidari cand este vorba de o cauza care sa aduca schimbare in bine in comunitatea lor.

 

Ce urmeaza

Luna noiembrie va fi luna in care ne-am propus sa derulam o campanie de screening pentru cancerul de prostata. Tot in noiembrie avem propuneri de colaborare de la doua clinici oncologice din Brasov pentru sesiuni de informare si pornire de grupuri terapeutice.

Reluam de luna aceasta o serie de sesiuni de informare medicala cu rol constientizare si preventie cancer de san la sediile a patru supermarketuri detinute de o companie mare.

M-as bucura sa gasim si alte multinationale pentru care grija fata de angajat sa se traduca si in acest tip de activitate. Sunt sesiuni cu o durata de aproximativ 90 de minute in care angajatii au posibilitatea nu doar sa primeasca informatii de la medici renumiti ci si raspunsuri la intrebari pentru care fie nu e timp intr-o consultatie la cabinet, fie uita sa le adreseze in atmosfera unui cabinet de spital.

 

Sursele de finantare

Principala sursa de finantare o reprezinta sponsorizarile in bani sau servicii si bunuri. Atat eu cat si cele doua colege ale mele suntem voluntare, desi contrazicem cumva definitia voluntariatului care presupune sa acorzi o bucatica din timpul tau liber. Implicarea noastra este 100% probono chit ca avem zile in care muncim si cate 10 ore.

O alte sursa de finantare ne dorim sa devina obiectele din magazinul online de pe site-ul nostru, unde avem doua categorii: Daruite, aici expunem spre valorificare obiecte donate de persoane care vor sa ne sprijine astfel si Manufacturate, unde expunem obiecte poveste in finisarea carora isi aduc contributia pacienti sau voluntari .Mi-am dorit foarte mult ca obiectele expuse sa nu fie clasicele tricouri, bratari, cani sau pixuri cu logo-ul asociatiei, ci sa fie obiecte care sa poata fi daruite in orice zi din an, cu orice ocazie, dar care in egala masura sa poarte in ele ceva vechi si ceva nou. Asa au aparut “pernele calatoare” si “ceasca de bine”. Au povestile in descrierea lor. Intrati sa le cunoasteti!

De asemenea, incercam sa identificam si proiecte cu finantare pentru care sa putem aplica.

 

Comunicarea online

Suntem in primele saptamani de functionare in aceasta formula. Acum e momentul in care incepem sa comunicam prin Facebook, inca mai facem mici retusuri la site, insa in ceea ce priveste evenimentele ne straduim sa comunicam prin toate mijloacele posibile. De exemplu in Covasna, pentru promovarea actiunilor o sa comunicam si prin presa locala scrisa si audio, atat cea in limba romana cat si cea in limba maghiara.

De altfel vom marca o premiera sustinand un eveniment de informare medicala bilingv, cu traducere simultana. Eu simt ca oamenilor bolnavi si copiilor trebuie sa le vorbesti in limba materna. Numai asa poti ajunge la sufletul lor.

Pentru cei care sunt dornici sa ni se alature avem creat un formular de contact pe site ( Voluntariat (asociatia-alma.ro) pe care il pot completa si trimite catre noi. Orice dorinta de a ajuta este binevenita si bine primita. In afara de aceasta modalitate avem tot pe site numarul de telefon si email-ul, la care raspundem prompt.

 

Ni s-a parut tare important ca din cauza timpului indelungat necesar constituirii sa nu ratam luna octombrie si sa demaram primele programe suport, asa ca am prioritizat cumva sprijinul pentru pacienti in detrimentul comunicarii brand-ului. Si zic eu ca am facut bine! Ne asezam incet si ne conturam identitatea in comunicare.

Ce stim este ca ne dorim sa facem o comunicare mai directa, care poate la prima citire creeaza un disconfort, dar la a doua citire iti ridica semne de intrebare. De exemplu indemnul “mergi anual la ecografie mamara” mi se pare ca nu mai are ce cauta in realitatea zilelor noastre.

In conditiile in care 2 din 10 femei au sau vor dezvolta cancer de san, ALMA va spune “Si tie ti se poate intampla! Mergi la ecografia anuala de san pentru ca descoperit in faza incipienta te poti vindeca!”

 

Din pandemie

Organizatia ALMA a aparut la un an si jumatate de la izbucnirea pandemiei in primul rand din cauza situatiei de abandon in care se afla din martie 2021 pacientii cu afectiuni grave.

In ONG-ul in care am activat in perioada pandemiei din pozitia de coordonare fundraising si organizare evenimente s-a simtit ca o cadere in gol.

In primul rand a existat atat din partea companiilor cat si a mediului nonguvernamental acea focusare aproape exclusiva pe COVID 19. A fost oarecum o reactie fireasca. Aparuse aceasta noua urgenta si s-au lasat pe plan secundar alte cauze.

Desi inteleg panica si dorinta de a pune toti umarul la eradicarea virusului, din punctul meu de vedere s-a gresit. Au ramas cauze abandonate si oameni disperati si extrem de bolnavi fara niciun suport. Eu nu cred ca as fi abandonat lupta in care eram angrenata inainte de martie 2020. Eu as fi ramas pe punte sa cant in continuare la vioara.

Cand te dedici unei cauze in care crezi, atata timp cat exista nevoie de sprijinul tau in cauza respectiva trebuie sa ramai acolo.

 

Cum se vede mediul nonguvernamental in aceasta perioada

Se vede schimbat, dar ce nu s-a schimbat in acest an? :) Important e sa alegem chibzuit ce avem de facut dupa aceasta schimbare, sa nu fi fost in zadar prin ce am trecut psihic si din pacate multi dintre noi si fizic.

Este bine ca dupa un 2020 in care foarte multe companii au fost cu bugete inghetate pentru alte cauze in afara de cele legate de pandemie, se reintorc catre ele.

 

Planurile voastre

Iti raspund cu Promisiunea ALMA. Ea reflecta motivul pentru care mi-am dorit sa apara:

Să ne ghidăm în tot ceea ce construim după vocea celor în suferință, ei știu cel mai bine care le sunt nevoile. Să fim umăr lângă umăr în egală măsură cu cei bolnavi și cu cei care prin profesia lor îi pot alina: medici, psihoterapeuți, kinetoterapeuți, asistenți medicali. Să rămânem „casa cu uși deschise” pentru toate organizațiile și asociațiile pentru care contează doar binele pacientului oncologic. Să mijlocim oportunități prin care medici experimentați să împărtășească studenților la medicină din știința lor. Să fim onești, iar cuvântul dat în fața unui partener sau al unui pacient să fie întotdeauna cuvânt respectat.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Branduri

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related