Răzvan Băbiceanu: Vorbim oricui are un perete gol și nu-l mai vrea așa

Răzvan Băbiceanu: Vorbim oricui are un perete gol și nu-l mai vrea așa

Nu este niciun clișeu în a spune că arta și artiștii români sunt reputați și vânduți în întreaga lume. Dar este piața de artă locală pregătită pentru primirea atâtor artiști înfloritori? Sau galeriile clasice se adresează doar câtorva și păstrează arta exclusivistă și scumpă? Cum să explici publicului larg că există artă pentru toți și artiști care doresc să își împărtășească arta cu lumea întreagă, și asta nu o face cu nimic mai puțin valoroasă? Răzvan Băbiceanu, cofondator al BRUN, o nouă galerie de artă online, are exact acest scop.

"Am avut ocazia să compar piața de artă din România cu cele din afară și diferențele sunt majore. Afară, lucrurile sunt destul de bine reglementate, cu analize de performanță și traiectorii mai certe. Aici, piața de artă a început abia în anii ’90 și a continuat timid. Există doar câteva galerii constante și doar în centrele mari ale României. În plus, o lucrare de un anumit artist poate avea o fluctuație de preț considerabilă între prețul de galerie și cel de licitație, ceea ce nu e normal".

Scopul BRUN este de a conecta tinerii artiști cu pasionații de artă initiați sau nu, concentrându-se pe feedback și încercând să creeze o comunitate, mai degrabă decât o relație de vânzare- cumpărare.

 

Meet BRUN

Ideea din spatele proiectului Brun plutea undeva în jurul nostru de mult timp însă numai la începutul pandemiei am reușit să o punem de hârtie. Pentru noi a fost o perioadă ideală, momentul în care am decis să ne direcționăm timpul și energia spre dezvoltarea acestui concept. Nevoia a venit firesc, ne place să fim înconjurați de artă. Unele studii ar spune și că avem nevoie de asta. Ori structura pieței de artă din România e bine camuflată, sunt fie case de licitații, unde schema jocului se îndreaptă mai degrabă către investiție, decât sensibilitate, fie galerii comerciale care nu permit accesul ușor la prețuri. Ruxandra (arhitect și cofondatoare) căuta pentru proiectele ei lucrări de artă și a observat cât de greu ajungi să le găsești. Astfel s-a deschis o urmă de gând. Ruxandra a deschis biroul de arhitectură și design interior RUN Studio în urmă cu patru ani, axându-se pe tensiunea dintre funcțional și estetic. Eu, Răzvan, mi-am început dezvoltarea profesională în domeniul cultural într-una dintre cele mai cunoscute galerii de artă contemporană din București. Acolo, prin prisma călătoriilor internaționale pentru târguri&expoziții, am observat o diferență majoră între tipurile de public. Publicul românesc ezită cu colecționatul, drept urmare ne-am gândit să construim o platformă de acces.

 

Diferența față de business-urile clasice de artă

Păi, în primul rând, suntem adaptați la cea mai actuală formă de comunicare și transmitere de info: online-ul. Am încercat să venim cu propria noastră versiune și interpretare a unui mix între artă și business – între artă și arhitectură și mai ales între artă și om. Interfața site-ului e intuitivă și conține toate informațiile necesare ca publicul să poată lua o decizie instruită. Dacă totuși are nevoie de ajutor, oferim și un serviciu de asistență adaptată bugetului, preferințelor și stilurilor. Brun este o platformă digitală care promovează artiști și lucrări de artă profesioniste, dar, în primul rând, acționează ca un “conversation starter”. Cele mai importante beneficii ale unui astfel de proiect sunt varietatea tipurilor de lucrări, accesibilitatea și adaptabilitatea la nevoia clientului. Dezavantajul este chiar cel împotriva căruia operăm - experimentarea obiectului de artă în online, care îi știrbește din prezență. Credem că o lucrare de artă trebuie văzută/simțită îndeaproape.

 

Influențele pandemiei

Ne-a îndreptat către antreprenoriat, am lansat acest proiect. Statul-în-casă ne-a permis să punem cap la cap toate ideile, să ne ocupam de branding, să dezvoltăm o primă versiune a platformei online dar, mai ales, să cautăm colaborări cu artiști și parteneriate cu arhitecți și designeri de interior. Astfel încât, spre finalul anului, am reușit să lansăm oficial proiectul și să începem promovarea în online.

 

Schimbări de perspectivă în piața de artă din România

În primul rând, accesul rapid la artă contemporană locală, produsă atât de artiști tineri, cât și de artiști cu mai multă experință. În al doilea rând, am vrea să arătăm tuturor că arta profesionistă se găsește (cam) în orice buget. Deseori ideea ca un produs ar putea fi accesibil oricui pune la îndoială calitatea acestuia; ne dorim să dăm o nouă formă conceptului de accesibil, arătând că plus valoarea vine din bucuria de a consuma artă, împărtășind-o tuturor. Platforma Brun a fost dezvoltată în jurul lucrărilor de artă printr-o reprezentare eficientă atât vizual prin fotografii profesioniste, close-ups, contextualizare, detalii complete (dimensiuni, tehnici, culori, proporții) cât și prin capacitatea de filtrare și sortare pe diferite categorii. Persoanelor interesate le vom oferi asistență pe tot parcursul de selectare a lucrărilor și ambientare interioară – până la instalarea finală. Cum ziceam și mai sus, am avut ocazia să compar piața de artă din România cu cele din afară și diferențele sunt majore. Afară, lucrurile sunt destul de bine reglementate, cu analize de performanță și traiectorii mai certe. Aici, piața de artă a început abia în anii ’90 și a continuat timid. Există doar câteva galerii constante și doar în centrele mari ale României. În plus, o lucrare de un anumit artist, poate avea o fluctuație de preț considerabilă între prețul de galerie și cel de licitație, ceea ce nu e normal. Dar ne adaptăm ușor. Piața locală de artă…s-o numim teren virgin, deși, în ultimii ani, au apărut din ce în ce mai multe galerii și spații de artă, ceea ce conduce către un public din ce în ce mai numeros și curios. Din momentul în care a devenit hot să mergi la un vernisaj, lucrurile nu pot merge decât înainte. O persoană care își dorește să cunoască acest domeniu ar trebui să urmărească muzeele, galeriile și artiștii din orașul lor pentru început și mai departe să își mărească ușor aria până își va forma o părere, o preferință artistică și un gust propriu.

 

Criteriile care dictează prețul

Principalul criteriu e notorietatea artistului. Apoi urmează tehnica și dimensiunea. Dacă sunt artiști la început de drum există un soi de plafon de preț de început pentru o tehnică, în funcție de dimensiune. Dacă sunt artiști consacrați, atunci analizăm istoricul vânzărilor anterioare și expozițiilor din care a făcut parte lucrarea. La noi o lucrare de artă poate începe de la câteva zeci de euro, ceea ce nu constituie un preț major. Chiar există artă de calitate pentru orice buzunar. Colaborăm cu peste 40 de artiști locali. În mare parte ne concentrăm pe artiști tineri – în jurul cărora ne dorim să creăm o piață, dar încercăm să dezvoltăm un portofoliu variat cu artiști emergenți, (re)descoperiți sau consacrați, cu preocupări mixte pentru a putea acoperi cât mai multe direcții de stil și formă. Primii artiști pe care i-am contactat imediat după ce am definitivat conceptul au fost o parte din cei pe care îi cunoșteam deja, artiști cu care am mai lucrat în trecut sau artiști care mi-au devenit prieteni între timp. Ei mi-au sugerat alți câțiva artiști din cercurile lor și așa ne-am extins grupul de căutare. Aproape toți au fost receptivi de la bun început și interesați să colaborăm.

 

Art and cookies

Vorbim oricui are un perete gol și nu-l mai vrea așa. Ne adresăm tuturor categoriilor de public, fie ei proaspăt inițiați în artele vizuale, fie deja cunoscători ai domeniului – vrem să oferim șansa tuturor să își înceapă sau să își dezvolte colecția de artă. Join our community, we have art and cookies :)

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related