Georgiana Vieru: Dincolo de salarii atractive, condiții bune de lucru, vacanțe, oamenii își dau seama tot mai mult că sentimentul de împlinire vine din ceva dincolo de toate astea

Georgiana Vieru: Dincolo de salarii atractive, condiții bune de lucru, vacanțe, oamenii își dau seama tot mai mult că sentimentul de împlinire vine din ceva dincolo de toate astea

Prinși în inerția programului obișnuit de viață și muncă, cu interferențe inevitabile de ambele părți, avem uneori momente în care ridicăm ochii din laptop și ne întrebăm: cum ar fi să pun într-o formă oarecare ideea aia a mea? Unii se întorc înapoi la ale lor, alții stau și se gândesc mai mult la posibilitatea de a începe un alt drum, mai aproape de ceea ce simt și sunt. Dar chiar dacă îți aduni curajul și vrei, de unde începi? Acesta e punctul din care pleacă programele Rubik Hub, spune Georgiana Vieru, Community Builder Rubik Hub. Alături de Ioana Cerescu, Georgiana se ocupă de partea de Inspire, prin programul Rubikigai

Cred că, dincolo de salarii atractive, condiții bune de lucru, vacanțe, oamenii își dau seama tot mai mult că sentimentul de împlinire vine din ceva dincolo de toate astea; vine din bucuria pe care o aduci altora, din schimbările pe care le poți face când ceva merge prost în jurul tău. E ceea ce noi numim ”să ai impact în locul în care ești, în comunitate”. Și credem cu tărie că primul pas e să te asiguri că tu ești în locul potrivit, spune Georgiana

Până acum au avut loc două sesiuni ale programului Rubikigai. Chiar și cei din echipa Rubik Hub au trecut prin acest program: e important ca la finalul acestui proces fiecare să înțeleagă dacă este sau nu în cel mai potrivit loc profesional. Cum ajungi la o asemenea înțelegere și ce schimbi prima dată, când răspunsul este nu, explică Georgiana în interviul de față.

 

Povestea Rubik Hub

Rubik Hub este o inițiativă care dezvoltă și conectează comunități, alături de care inspirăm, educăm și accelerăm startup-uri, construind o călătorie antreprenorială completă, de la etapa de autodescoperire, până la prima investiție. Visăm la o lume în care fiecare om să-și atingă potențialul maxim și să creeze un impact pozitiv în jurul său. 

Povestea Rubik Hub a început acum fix 4 ani (pe 27 mai a fost ziua noastră :) ) și a reprezentat materializarea unui vis considerat nebun, pe-atunci, al CEO-ului nostru, Vlad Gliga. După ani de studii și joburi în străinătate, Vlad s-a întors acasă și și-a pus în cap să construiască aici, pentru tinerii de azi și pentru cei care vin după noi, ceea ce el n-a avut în România, dar a primit în alte țări - un context în care tinerii să fie încurajați, educați și sprijiniți să își dezvolte ideile. 

În continuare, însă, să deschizi un hub pentru startup-uri era o nebunie, în condițiile în care în România cultura startup-urilor era extrem de tânără și nu se vedeau semne că se va schimba ceva semnificativ în viitorul apropiat. Dar tocmai aici a văzut Vlad oportunitatea și, cu susținerea totală a Agenției pentru Dezvoltarea Regională Nord-Est, a deschis primul Hub dedicat startup-urilor din regiunea de Nord Est. Au urmat o serie de evenimente în care Rubik Hub a pus împreună tineri cu idei inovatoare și oameni resursă din comunitate, mentori care le-au oferit cu toată deschiderea din know-how-ul și experiența lor, dar mai ales i-au inspirat prin exemplul propriu și i-au încurajat să meargă mai departe. Așa a luat naștere comunitatea de mentori Rubik Hub, o comunitate care astăzi numără aproximativ 150 de mentori, oameni cu experiență valoroasă din țară și din străinătate.

 

Programele Rubik

Programele Rubik Hub s-au dezvoltat oarecum firesc, noi fiind foarte atenți la nevoile pe care le găseam în ecosistem. 

În călătoria pe care o propunem, tinerii pot începe cu Rubikigai, un program de auto-cunoaștere și inspirație, ce îi ajută să-și identifice pasiunile autentice, fie că se numără printre cei care iau în considerare antreprenoriatul drept opțiune de carieră sau nu. Continuarea logică este RubikEDU – pentru viitori antreprenori – un mix de resurse, instrumente și mentorat, ce creează contextul potrivit ca participanții să-și antreneze mentalitatea și abilitățile și să facă primul pas asumat către startup-ul lor. Iar pentru startup-urile aflate în faza incipientă de dezvoltare sau pentru cele care au deja un MVP, am conceput un program special de pre-accelerare, Rubik Garage. 

Desigur, această călătorie este puternic susținută de munca individuală și de dorința de creștere. Atât noi, cât și partenerii din ecosistem, venim în întâmpinarea antreprenorilor cu programe, proiecte sau inițiative complementare, ce pot fi de foarte mare folos, indiferent de etapa în care sunt. 

România este un ecosistem de startup în plină ascensiune, iar acest lucru este cel mai bine demonstrat de dorința actorilor de a-și uni forțele și a colabora într-un mod strategic, concret.

Așa a luat naștere RoStartup, un proiect prin care se dorește dezvoltarea primei strategii a ecosistemului de startup din Romania. Este acea masă de lucru la care s-au adunat reprezentanți ai mediului privat, ai comunităților în plină expansiune, ai autorităților publice și care – sub îndrumarea Agenției de Dezvoltare Regională Nord-Est și cu susținerea Comisiei Europene și a Băncii Mondiale – acum dezbat într-un mod inclusiv, transparent și realist cele mai bune practici ce pot fi integrate în viitoarea strategie.

 

Planuri

Anul acesta vrem să stabilizăm și să dezvoltăm programele pe care le avem în derulare: de inspirație, educare și accelerare startup-uri. De asemenea, pentru că ultimul an ne-a mutat toat activitățile în online, ne propunem să revenim treptat la varianta offline sau cel puțin o formă hibrid, până la sfârșitul anului.

 

Cum a fost pandemia pentru voi

Așa cum spuneam mai sus, pandemia ne-a dus toate programele în mediul online. A fost o provocare să nu mai avem în hub energia oamenilor și a evenimentelor, însă a fost și un plus foarte mare faptul că am putut ajunge, astfel, la oameni din toată țara cu programele noastre. În mod clasic nu am fi putut face asta foarte curând.

 Feedback-urile de la participanții în programele noastre au fost foarte faine în acest sens. Mulți oameni ne-au spus că nu se așteptau ca un program în online să transmită atât de bine informațiile și, mai ales, să creeze conexiuni atât de puternice.

 

Rubikigai: începutul

E aproape un an de când a luat naștere ideea acestui program - Rubikigai, și a venit oarecum firesc, dintr-o analiză a ce se întâmpla în programele noastre de educație: în Rubik EDU veneau foarte mulți oameni să învețe despre antreprenoriat, despre startup, dar mulți dintre ei nu erau convinși că vor să dezvolte un business sau. Mai erau oameni care știau, dar n-aveau curaj să înceapă. Așa ne-am dat seama că e nevoie de un astfel de context, un program în care oamenii să-și exploreze pasiunile, valorile, lucrurile alea care contează cu adevărat pentru ei și care, puse într-un context de business, i-ar ține motivați și, de ce nu, fericiți. Căci, în final, asta căutăm cu toții, nu? 

Au avut loc până acum 2 batch-uri ale programului Rubikigai. Chiar și noi, echipa Rubik Hub, am trecut prin acest program, fiindcă credem foarte mult în proces, în a ne uita fiecare cu onestitate la noi și a înțelege dacă suntem sau nu în cel mai potrivit loc pentru noi, profesional vorbind.

Ce am înțeles din experiența de până acum e că oamenii au mare nevoie de astfel de contexte. Foarte puțin ne oprim din rutina zilelor noastre ca să ne întrebăm ce-i cu noi, cu viața noastră. Suntem fericiți? Ne place ce facem? Ne urmăm noi visele sau, măcar, mai știm care sunt ele? În Rubikigai asta facem: ne oprim puțin și ne uităm la noi. Ne punem întrebări, ne întoarcem la ce contează pentru noi, la valori și, foarte important, ne dăm curaj unii altora să facem primii pași.

 

Reacții

Sunt oameni care au făcut schimbări importante în urma programului, care au dat drumul unor proiecte ținute de ani buni în sertare. Sunt oameni care și-au amintit de ce fac ceea ce fac și și-au regăsit bucuria. Ei erau deja la locul potrivit dar, știi, e important să nu-ți uiți ”De ce-ul”. Și sunt alții care doar și-au amintit de ele, de visele lor, și le-au șters de praf. Și ăsta e un rezultat. În final, decizia este la fiecare, dar pentru noi orice om mai conștient de el, de visele lui, e un câștig; fie că-și face curaj acum sau mai târziu să le urmeze.

 

Surprize

Surpriza cea mai mare e legată de oamenii care s-au înscris în program, care l-au găsit util pentru ei. Noi l-am gândit inițial ca pe un program pentru tineri, în special studenți, ne-am gândit că aceea e vârsta întrebărilor, a deciziilor; însă am lăsat de fiecare dată deschise înscrierile pentru oricine își dorea. Au venit în program oameni de 30-40 de ani, oameni cu cariere construite de ani buni care au simțit nevoia să facă un astfel de proces. E fain să vezi că ei își pun întrebări legate de sensul lor în viață, de deciziile profesionale pe care le-au luat, dar e și trist să vezi uneori că oamenii au mers pe drumuri care nu erau ale lor, că au urmat cariere în domenii care ”sunt bine plătite”, ”sunt la modă”, ”sunt sigure”, dar care nu erau întotdeauna despre ei, despre ce îi pasiona pe ei.

Acesta e motivul pentru care credem că e important și ne dorim în continuare să ajungem la cât mai mulți tineri cu acest program, ca să-i ajutăm să descopere din timp care e drumul potrivit pentru ei.

 

Cum s-au schimbat prioritățile oamenilor 

Cred că de ce au cel mai mult nevoie oamenii în ultimii ani e de Sens. Unii știu asta deja și îl caută, fie în munca lor, fie în proiecte extra, dar unii doar simt că le lipsește ceva, că se pierd în rutina zilelor și, deși e ceva ce-i nemulțumește, nu știu să spună exact ce. Cred că, dincolo de salarii atractive, condiții bune de lucru, vacanțe, oamenii își dau seama tot mai mult că sentimentul de împlinire vine din ceva dincolo de toate astea; vine din bucuria pe care o aduci altora, din schimbările pe care le poți face când ceva merge prost în jurul tău. E ceea ce noi numim ”să ai impact în locul în care ești, în comunitate”. Și credem cu tărie că primul pas e să te asiguri că tu ești în locul potrivit.

Ne place și amintim des în programele noastre ceea ce spunea Mark Twain, că sunt două momente importante în viața unui om: momentul în care se naște, și momentul în care află de ce s-a născut.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Pozitii

Sectiune

Dictionar



Branded


Related