[Creative Business] Anton Balint: La Greenarium, suntem singurii care creăm cadouri sustenabile din sticlă refolosită de la ferestrele caselor din Sibiu

[Creative Business] Anton Balint: La Greenarium, suntem singurii care creăm cadouri sustenabile din sticlă refolosită de la ferestrele caselor din Sibiu

Fără plastic, hârtia folosită la ambalare e reciclată, sticla din care sunt create obiectele este refolosită și spune povestea ferestrelor din Sibiu, materia primă este locală, iar clienții fac parte ”din familie”. Acestea sunt valorile de bază Greenarium, un mic business început de Anton Balint și soția lui, Raluca. Când au pornit afacerea, nu aveau nicio bază în antreprenoriat. El era actor și fotograf freelancer, ea terminase Facultatea de management cultural. Dar apoi echipa s-a mărit, s-a alăturat Ciprian care absolvise o facultate de business și apoi Paul, pasionat de artă. Și împreună au învățat antreprenoriatul: din cursuri, din cărți, dar mai ales făcând, testând, încercând totul la Greenarium.

Am învățat că este inevitabil să greșești. Și e mai bine să greșim, decât să nu încercăm ceva. Perseverența este principală în vânzări, dar și curajul de a pune mâna pe telefon în fiecare zi.

Optimismul vine din realizări. Iar atunci când ai mici realizări în fiecare zi, ai speranța că va fi și mai bine. Fiecare pas mic pe care îl faci zilnic îți dezvoltă încrederea în afacere și în tine.

Anton povestește ca o sursă de inspirație pentru creativitatea de business este și să se întoarcă din când în când la „de ce-ul” de la început. Ce i-a motivat atunci să pornească în această aventură? În răspunsul acesta el și echipa descoperă mereu resurse din care pot crea chiar și produse noi.

Despre cum se întreține motorul creativ și energia unei astfel de afaceri, vorbim mai multe cu Anton Balint în cadrul Creative Business, o serie editorială inspirată de BT Mic. Anton spune că pe lângă inspirație, e nevoie mare și de oameni pricepuți la vânzări, un plan de business bine pus la punct și o strategie de marketing. Lucruri pe care nu le-a avut când a dat startul afacerii, dar le-a învățat pe parcurs. 

 

Oamenii din spatele businessului

Raluca și Anton Balint, am fondat Greenarium acum mai bine de 5 ani. Eu, Anton sunt actor, născut și crescut în București, m-am mutat în Sibiu acum 8 ani din dorința de a trăi într-un oraș cultural cu mult teatru. Raluca, sibiancă, a terminat facultatea de manangement cultural și a lucrat apoi ca organizator de evenimente sportive. Niciunul dintre noi nu a avut background sau educație antreprenorială.

La începuturi, Greenarium s-a alăturat și Ciprian care a terminat o facultate de business, de la care am învățat primii pasi, iar mai târziu s-a asociat și Paul, coleg de teatru și pasionat de artă.

 

Freelancingul, primul pas în antreprenoriat

Primul pas spre a mă dezvolta ca antreprenor a fost de fapt freelancingul. Am fost fotograf la diverse evenimente și, de fapt, oriunde era nevoie. Dar atunci am descoperit prima oară ce înseamnă să faci o ofertă de preț, ce înseamnă să cauți clienți, să oferi un produs pe placul clientului, să rezolvi situațiile neprevăzute.

Raluca și-a dezvoltat abilitățile pe zona financiară-contabilă și a învățat mult mai multe despre bani, lucrând în fiecare zi cu facturi, acte și multe alte hârtii.

Dar primii pași concreți în antreprenoriat i-am făcut prin Greenarium. Totuși fiecare experiență trăită înainte ne-a învățat ceva ce putem aplica acum.

 

Abilități necesare pentru un antreprenor

Cea mai bună variantă este o echipă mixtă, fiecare specializat pe ceva. Dar asta am descoperit târziu.

Dacă nu ești/ sunteți deja o echipă de specialiști, cred că principalele două lucruri sunt curajul de a greși continuu (și de a învăța să nu repeți greșeala), iar al doilea lucru este vânzarea. Dacă nu știi să vinzi va fi greu să începi orice. Sau cauți alături de tine pe cineva care știe să vândă.

Toate lucrurile se pot învăța. Sunt o mulțime de cursuri și platforme de învățare pentru antreprenori (cam prea multe) de unde am aflat o mulțime de informații. Cel mai important totuși este să fie aplicate cât mai repede.

Eu, coordonator la Greenarium, simt că rezolv în fiecare zi un puzzle. O afacere poate avea multe detalii pe care să le rezolvi, dar trebuie să te concentrezi pe ce e foarte important atunci.

 

Din sticlă refolosită

La Greenarium producem terarii cu plante și vase de sticlă pentru terarii prin tehnica de vitraliu. Suntem printre cei foarte puțini din România care producem vasele. Dar suntem singurii care creăm cadourile sustenabile folosind sticlă refolosită de la ferestrele caselor din Sibiu.

Cadourile sustenabile sunt atât pentru cei care comandă direct de pe greenarium.ro, cât și pentru companii, care oferă cadouri angajaților și partenerilor.

Pe lângă cadouri concrete, oferim și workshopuri de relaxare a angajaților companiilor. În timp ce se deconectează de problemele zilnice, aceștia trec prin elementele naturii și își creează propriul terariu.

 

Buget 

La începutul, poveștii am investit mai puțin de 3000 de euro pentru primele materiale. Din acestea am creeat primele produse cu care am participat la târguri. Între timp tot ce câștigam reinvesteam. Totuși s-au înmulțit furnizorii și materialele pe care le folosim astfel încât acum avem stocuri mari de sticlă, vase și plante, disponibile foarte repede.

Până acum am aplicat doar pentru Micrograntul oferit de stat care ne-a ajutat cu o mică parte din packaging.

Acum analizăm varianta de a lua un împrumut bancar, un grant sau să găsim un investitor pentru că am realizat cât de important este să te poți dezvolta cât mai repede având resurse financiare.

 

În familie

Am creat Greenarium din dorința de a oferi cadouri speciale familiei și prietenilor. Iar asta continuăm și astăzi. Clienții noștri sunt tratați ca „parte din familie”. Doar așa putem să creștem împreună.

Astfel creăm o relație importantă și personală cu fiecare client. Confirmăm telefonic fiecare comandă, iar telefonul nostru este disponibil oricui are nevoie de informații despre plante, terarii și decorațiuni.

a

 

Fără plastic, materie primă locală, hârtie reciclată

Încercăm să eliminăm plasticul din viața noastră cât mai mult. Astfel folosim sub 1% plastic în împachetare producție, iar toată hârtia folosită este reciclată.

Folosim materie primă locală cât putem de mult. Astfel ne-am căutat producători în România pentru cele mai multe produse din atelierul nostru. Și am avut surpriza să găsim super oameni care fac produse de calitate premium cu care colaborăm deja de mulți ani.

Pentru fiecare tip de produs avem alt tip de client. Astfel vasele de terarii sunt cumpărate de cei care au florării sau ateliere de creat decorațiuni. Terariile cu plante sunt căutate de cei care au bugete mai mari și vor să ofere un cadou special apropiaților. În general sunt femei pasionate de design, fashion și în general de frumos.

Companiile care oferă cadouri sustenabile partenerilor sunt firme medii și mari. Acestea vor să iasă în evidență în fața clienților și au în general parteneri de lungă durată. Le cunosc birourile, pasiunile și au o relație apropiată cu clienții lor.

 

Un plan de business

La început nu am avut un plan de business, astfel încât eram ca o bărcuță mică pe un ocean fară să știm direcția sau scopul. Participam la târguri și evenimente offline. Cam asta era 90% din vânzarea noastră. Nu aveam așteptări, pentru că nu știam ce putem de fapt să facem.

În urmă cu 2 ani am schimbat macazul și am făcut un plan concret. Am creat shopul online, am făcut un mic plan de marketing online și am început concret vânzările corporate.

Ce nu știam la început este că vizibilitatea pe care ți-o creezi în public este singura masă de oameni care ar putea să afle despre tine, iar din această masă, doar o foarte foarte mică parte va cumpăra.

Participam la „Femei pe Mătăsari” acum câțiva ani și era un puhoi de oameni care treceau prin fața standului nostru. Am realizat că cei care mergeau pe cealaltă parte a aleii nu au cum să ne vadă, iar din cei care trec fix prin fața noastră mai puțin de jumătate ne-ar vedea, și mai puțin de 5% se opresc pentru câteva secunde. Apoi am descoperit că așa se întâmplă în orice mediu, inclusiv online. Așa am descoperit prima oară principiile unui funnel.

 

Învățături

Am învățat că este inevitabil să greșești. Și e mai bine să greșim, decât să nu încercăm ceva. Perseverența este principală în vânzări, dar și curajul de a pune mâna pe telefon în fiecare zi.

Dacă aș reîncepe cu toate cunoștințele pe care le am acum aș scrie un plan pe hârtie, aș pune vânzările pe primul loc și aș căuta parteneri care să vină cu resurse financiare sau know-how.

 

Provocările pandemiei

Pandemia a coincis cu planurile noastre de a crește. Deja aveam shop-ul online și am simțit că momentul în care am fost „închiși în case” este cel mai bun pentru a ne dezvolta. Astfel după câteva săptămâni de bulversare ne-am întors la atelier, ne-am pus pe treabă și am început să dezvoltăm marketingul online.

Oamenii aveau nevoie de decorațiune cu plante pe „noul” lor birou de acasă, astfel încât am ajutat mulți oameni. Singura parte negativă a fost că nu am mai participat la niciun eveniment offline și nu ne-am mai întâlnit față în față cu clienții.

Primul produs nou lansat în perioadă lockdownului a fost workshopul online de creat terarii. Acesta era destinat angajaților companiilor. Au fost întâlniri foarte emoționante cu persoane care nu se văzuseră o lungă perioadă. Feedbackurile au fost foarte bune și de atunci am început să dezvoltăm această zonă tot mai mult.

 

Ce caută acum clienții 

Cei mai mulți clienți cu care povestim ne răspund la telefon ca și cum ne-ar cunoaște deja. Se documentează despre noi, ne văd pozele, numele și atunci este o relație mult mai personală. Există mulți oameni care cumpără pentru că le place povestea din spate, pentru că se creează o relație directă cu oamenii care au afacerea.

Review-urile sunt foarte importante. După povestea oamenilor care creează, clienții citesc review-urile. Iar uneori avem feedbackuri scrise în moduri foarte creative și știm că avem clienți talentați în ale scrisului.

 

Strategia de comunicare 

În 2021 ne concentrăm mai mult pe conținut. Am scris pe blogul nostru deja zeci de articole despre plante și cadouri. Astfel cei interesați de ele ajung pe site-ul nostru și ne putem conecta mai ușor.

Interacțiunea pozitivă cu clienții rămâne constantă, dar vrem să îmbunătățim mai mult. O să comunicăm mai mult atât la telefon, dar și prin email cu baza noastră de date.

Cel mai important este să dezvoltăm shopul online în cel mai complet magazin de unde îți poți face singur un terariu. Să îți poți cumpăra de la noi atât vasele, plantele cât și orice tip de decorațiune, astfel încât să creezi cele mai frumoase cadouri.

 

Rămânem friendly & green cu audiența noastră.

 

Cum se întreține optimismul de business

Optimismul vine din realizări. Iar atunci când ai mici realizări în fiecare zi, ai speranța că va fi și mai bine. Fiecare pas mic pe care îl faci zilnic îți dezvoltă încrederea în afacere și în tine.

De aici apar și lecțiile învățate: perseverența, curajul și planul.

Pe noi ne mai ajută mult și să ne întoarcem din când în când la „de ce-ul” de la început. Ce ne-a motivat atunci să începem această aventură? Și acolo descoperim resurse din care putem crea chiar și produse noi.

 

Planurile pentru 2021

În acest an vom crește echipa de marketing & vânzări, vom căuta o finanțare pentru dezvoltare și planificăm să ne întâlnim în cât mai multe locații cu clienții noștri.

E nevoie de mai multe povești de business, credem noi. Povești reale, în care să dăm mai departe optimismul și inspirația, dar să nu ocolim dificultățile, obstacolele și provocările antreprenorilor din România. Poveștile acestea, sperăm noi, creează solidaritate și dau încredere. Ne dau speranța că putem în România să ne găsim propriul drum. În Creative Business, seria editorială inspirată de BT Mic, adunăm poveștile despre creativitate, reinventare și adaptare ale micilor antreprenori din România.


Poveștile celor care găsesc mereu soluții și ne arată că se poate. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dosare editoriale

Oameni

Sectiune



Branded


Related