S-au gasit toti cu drag de natura, de paduri si cu visul de a planta cati copaci incap in toata tara, ca sa vedem cat mai mult verde pe harta ei. Au facut Muma Padurii, primul business social dedicat padurii din Romania. Mădălina Boțu a dat vocea Mumei, Robert Antal este omul cu experienta al echipei, Robert Szkokan organizeaza totul intr-un excel, Florin Tancău arata lumii proiectul prin filmarile sale, Bianca Motoi deseneaza si ilustreaza, Andrei Gabrian discuta cu clientii, iar Filip Baschir mobilizeaza oamenii in jurul proiectului. Ei sunt tinerii care vor sa impadureasca Romania.
Ne-au povestit ca antreprenoriatul social se axeaza nu doar pe profit, ci si pe impact. Unul masurabil in binele mediului, in acest caz. In 7 luni, oamenii Mumei Padurii au plantat un hectar de padure, iar alaturi de persoane cu dizabilitati sau care au crescut in institutii si care acum se integreaza in societate au impletit bratari. Le vand online si planteaza cate un puiet in schimbul unui produs.
"Pentru prima data aici la voi comunicam faptul ca lucram la primul plan de impadurire pentru Romania pe urmatorii minim 20 de ani pe care il vom face cu o facultate de specialitate si unde invitam toti actorii sa intre. Acesta va fi sustinut de mediul privat si va fi o sursa de date corecte si statistici verificate."
Povestim mai jos cu oamenii din Muma Padurii despre provocarile inceputurilor in antreprenoriat social si aflam cum vor sa mearga mai departe in acest an.
Echipa Muma Padurii
Avem o echipa faina de management formata din 5 oameni care impreuna se completeaza super fain.
O avem pe Mădă Boțu care este o vizionară și este motorul impactului nostru. Are cuvintele la ea, scrie fain si a dat o voce Mumei.
Robert Antal este experienta echipei. Omul cu the big picture si omul care ne impamanteaza entuziasmul si ne tine ancorati in realitate.
Robi Szkokan este structura noastra. IT-ist la baza are un excel pentru tot si ne organizeaza din ce in ce mai bine. Ne mai si face de mancare cand are timp.
Florinel Tancau este ochiul nostru. El ne pune pe camera si ne arata lumii. E super dedicat, pasionat si hard worker. De asemenea este si bodyguard-ul echipei.
Andrei Gabrian este omul cu pachetul. Daca ai cumparat vreodata de la Muma Padurii, Andrei te-a sunat sa iti multumeasca! El se asigura ca mesajele noastre nu sunt prea complicate si ne tine ancorati in realitate. Mai ne injura din cand in cand!
Bianca Motoi este pensula Mumei. Plină de talent si creativitate se ocupa ca imaginile Mumei sa fie faine. Deseneaza si ilustreaza si danseaza cu pasiune.
Si nu in ultimul rand avem pe Filip Baschir care este imaginea noastră si un om care mobilizeaza oameni. Este plin de viață și de idei care trebuie din cand in cand temperat. Roma nu a fost construita intr-o zi.
Cum v-ati gasit
Incepem prin a spune ca toti avem ceva in comun si anume ca ne pasa. Nu putem fi indiferenti la ce se intampla. Povestea noastra incepe la Savarsin in judetul Arad, in casa de la tara si mai exact in padurea taiata din spatele casei. In acel moment criza padurilor a devenit reala si pentru niste iubitori de natura, foarte trista. Atunci am decis ca vrem sa facem ceva sa schimbam situatia. Nu ne plac politicienii actuali asa ca am decis sa plantam cu oamenii care ne plac.
Antreprenoriatul social pe intelesul oricui
Un business social este un business care, pe langa scopul profitului, mai are scopul de a face un impact. Noi suntem un SRL care are costuri si un scop de profit si scalare. Dar legam acest profit de impactul pe care il vom avea. Pe langa faptul ca plantam pentru fiecare bratara si in 7 luni am plantat un hectar de padure facem bratari impreuna cu oameni cu dizabilitati sau care au crescut in institutii si care acum se integreaza in societate. Am pornit de la 2 oameni si acum am depasit 10 oameni care fac asta.
Practic facem bani dar si impact! Asta e antreprenoriatul social in cateva cuvinte.
Cum s-a nascut Muma Pădurii
Pfaaai ce intrebare buna! Muma Padurii s-a nascut in 31 decembrie 2019 la Savârșin într-o padure taiata si a pornit la drum cu scopul de a planta copaci.
Despre proiect
Conceptul este unul mai complex dar pe partea de business social ne dorim sa aratam ca prin e-commerce poti planta multi copaci. Nu vom ramane doar la stadiu de e-commerce. Vom organiza evenimente, concerte si tot felul de activari de brand care sa aduca lumea mai aproape de padure si sa inteleaga cu adevarat rolul ei. Cand cunosti importanta unui lucru si iti pasa il protejezi.
Proiectul este o schimbare continua. Este o serie constanta de idei care trebuie testate si este la fel de viu ca oamenii care il fac. Noi ne punem intrebarea: In ce moduri cat mai inovative putem aduce oamenii mai aproape de natura? Si raspunsurile cu care venim sunt tare faine si este doar vorba de a testa si a vedea. A durat minim 6 luni de munca pentru a avea bratarile si partea asta de business.
Printre organizatiile care lupta pentru mediu
Ne diferentiem printr-o viziune circulara, care se poate autosustine si care merge la pace cu autoritatile si cu statul deoarece este scopul nostru comun sa gasim solutii.
Noi venim cu un aer fresh zicem noi, din mai multe motive: in primul rand suntem primul business social dedicat padurii din Romania. Conceptul in sine nu ne apartine, l-am imprumutat si imbunatatit zicem noi pe partea de bratara pentru cauza.
Problema principala a padurilor in Romania si nu doar a padurilor este lipsa unui plan national pe minim 20 de ani de redresare a situatie. Asa ca exista multe initiative faine care pierd mult pentru ca nu se unesc.
Pentru prima data aici la voi comunicam faptul ca lucram la primul plan de impadurire pentru Romania pe urmatorii minim 20 de ani pe care il vom face cu o facultate de specialitate si unde invitam toti actorii sa intre. Acesta va fi sustinut de mediul privat si va fi o sursa de date corecte si statistici verificate. Daca ONG-urile de padure ar lucra impreuna am avea alte rezultate.
Dar daca nimeni nu se baga este perfect ok pentru ca noi finantam si planul si plantatul prin businessul social.
Abilitati si compentente pentru antreprenoriat social
Asta e cea mai buna intrebare de pus! Pentru noi acesta este primul proiect care prinde aderenta dupa cateva esecuri deci fiecare zi a fost plina de lectii. Cea mai importanta este sa nu uiti ca este vorba despre un business deci trebuie privit din prisma numerelor. Cashflow, buget, cheltuieli, profit operational, cost of good sold, profit&loss sunt ceea ce fac un business un business. Nimeni nu te invata asta si asta a fost cea mai mare piedica. O piedica care mai era putin si ne curata!
Lectiile
Am invatat ca e important sa aduci langa tine numai oameni dedicati si motivati care stiu ce au de facut. A players sau nimic! E important acea determinare pe care o ai sau nu o ai! Am invatat sa alegem oamenii dupa asta.
Si nu in ultimul rand, poate chiar in primul rand, lectia suprema a fost gestionarea energiei ca antreprenor. Am cazut in capcana de a ne bucura enorm de rezultatele bune si curand am gustat si cealalta moneda si anume dezamagirea cand lucrurile merg prost. Un leader bun nu are energia influentata de rezultate ci de proces si de evolutia acestuia. Sa nu te bucuri cand vinzi 2k/zi pt ca atunci o sa plangi cand vinzi 200/zi. Si atunci cum poti sa te ridici din impas daca moralul e la pamant? Energia sa vina din echipa si din progresul zilnic si din modul in care te raportezi la efortul tau.
Asteptarile la inceput de drum
Sincer la inceput nici nu era siguri ca vindem. Cand am vandut prima data nu ne-a venit sa credem. Cand am vandut 500 de bratari in prima luna am sarit in cer de fericire. Apoi am inceput sa visam si sa facem previziuni false si aici ne-am julit putin. Am invatat sa fim mai ancorati in realitate. De asemenea am descoperit ca sunt mult mai multe variabile intr-un business fie el social sau nu decat ne imaginam. Nu am primit de la nimeni un ghid de cum sa faci Muma Padurii asa ca fiecare pas este o lectie si o oportunitate de a creste.
Cred ca una din cele mai importante lectii primite pe drum este sa iti alegi bine partenerii. Din cauza lipsei de experienta anumite agentii de marketing au profitat de noi si nu au livrat dupa asteptari. Dar am invatat si am depasit totul. Cred ca am invatat ca suntem o echipa puternica cu potential enorm.
Partile creative ale business-ului
Noi vrem sa credem ca toate partile businessului sunt creative. Felul in care organizezi Finantele are nevoie de creativitate. Felul in care structurezi un departament si faci procesele trebuie sa fie plin de creativitate. Postarile de pe insta si vloguri sunt creativitate pura. Noi credem ca orice facem este o arta si atunci e nevoie de creativitate.
Produsele
Pana acum am vandut doar bratari si un model de colier. Bratarile sunt facute cu ata din Romania si impletite de oameni cu dizabilitati, adulti care au fost institutionalizati prin case de copii si alte centre similare si care acum prin noi au o sursa de venit care sa ii sustina. Am inceput cu 2 oameni si acum suntem la peste 10. Prin asta ajutam si ONG-urile si fundatiile care sustin acesti oameni. Este vorba de un produs cu dublu impact.
Pe viitor vom cauta sa diferentiem gama de produse tinand cat se poate sa fie productia cu poveste sau/si sustenabila.
Clientii Mumei
Media de varsta este de 24-35 de ani. Sunt oameni interesati de mediu, cu drag de tara si dornici de implicare. Mai dam tarcoale si in randul celor pasionati de veganism, yoga, sport etc. Ne plac hipsterii ca sunt oamenii nostri!
Comunicarea online
Momentan ceea ce implementam inca este departe de viziunea noastra de strategie corecta de comunicare insa trebuie sa onoram etapa in care suntem si resursele pe care le avem. Acum punem accentul pe o comunicare bazata 80% pe informare, educare, responsabilzare si doar 20% pe ce comercializam.
In viitorul apropiat vom obtine resursele necesare pentru a deveni cei mai vocali pe tot ce tine de paduri, sustenabilitate si eco-friendly. Vom face continut video educativ, vom face podcast-uri, bloguri vloguri si multe alte chestiuni cat de faine posibile pentru a putea educa, distra si informa cat mai multa lume.
In online este vorba de atentia omului. Prin cantitate aflii ce ii calitate si apoi doar faci cantitate calitativa. In curand vom fi peste tot!
Din perioada asta
Noi am lansat in august 2020 deci anul trecut a fost totul pentru noi. A fost ok avand in vedere ca am facut aproape totul la plesneala si fara experienta. Multumim tuturor celor 1350 de oameni care au crezut in noi si cu care am plantat un hectar de padure si am sustinut 5 oameni sa munceaca.
A fost un an extrem de bun, plin de lectii si de confirmari, un an in care am sudat o echipa tare faina si un an care ne-a dat speranta. Impreuna putem face ceva daca ne pasa si ne implicam. Avem dovada clara. Acum nimic nu ne mai opreste!
Proiectele
Singurul proiect din primele 7 luni pe langa producerea de bratari prin oameni cu dizabilitati a fost prima plantare. Pentru a ajunge acolo am primit ajutorul unor firme precum Omniconvert si Cluj Rezidențial.
Dar campionii acestei intrebari sunt oamenii faini de la Tasuleasa Social. Prin parteneriatul cu ei am primit validare intr-un moment incipient, am primit expunere si mai presus de toate am primit un exemplu a unor treburi bine facute. Am invatat enorm de la ei si in continuare prin parteneriatul cu ei ne formam in cuptorul lor de valori si experienta.
Mai departe in acest an
In 2021 Muma Padurii va incepe sa prinda contur si sa arate ca este aici sa ramana si chiar sa faca o diferenta. Vom inova mult aceasta piata a impaduritului dar si a e-commercelui. Avem idei multe si faine si cautam oameni cu experienta care sa ni se alature si sa ne ajute sa implementam. Anul 2021 este cu siguranta anul Mumei.