[Start in PR] Cristina Stroiu: Am început să fac PR când deja marketingul se făcea prin influenceri și asta e normalitatea mea

[Start in PR] Cristina Stroiu: Am început să fac PR când deja marketingul se făcea prin influenceri și asta e normalitatea mea

Poți spune că ești o persoană adaptabilă sau poți să faci un statement bold: pune-mă în orice situație și o să ies teafără. Meet Cristina Stroiu, Digital Associate, Golin. S-a atașat de agenția ei încă de când făcea studii de piață în facultate și i-a descoperit portofoliul. Știa că e doar o chestiune de timp până va ajunge în echipă.

Cristina vorbește de un anumit tip de emoție care te îndeamnă să-ți dorești mai mult de la viață. Ea o regăsește din când în când în filmele frantuzești vechi, la o cană de ceai de trandafiri. Dar caută această emoție, în fiecare zi, în PR:

”Sunt motivată de ideile mele creative, de faptul că la fiecare proiect nou redescopăr o nouă Cristina. Una mai muncitoare, mai dedicată și mai matură profesional. Mă motivează faptul că am făcut o alegere bună privind jobul și că vreau să fac pași spre o nouă etapă în carieră.”

Povestim în continuare cu ea despre ce înseamnă să dai serile de club din studenție pe scrisul de articole și headline-uri, despre lucrurile minunate care se întâmplă atunci când ești relaxat și despre generația ei fast-forward.

 

Prima ta întâlnire cu PR-ul

Îmi amintesc perfect primul gând și prima acțiune făcută în direcția – publicitate- aka love of my life. Chiar dacă am fost la un liceu cu profil real și mâncam chimie pe pâine, excelam la română. Am avut norocul de o profă extrem de exigentă care scotea până și cea mai ascunsă idee din cel mai profund colțișor al creativității mele.

După liceu, am studiat lingvistică și literatură, dar era puțin prea boem pentru firea mea orientată spre tot ce înseamnă tech, iar la 18 ani am avut norocul de a mă angaja part-time într-o firmă de software în departamentul de marketing. Am făcut de la SEO la copywriting și până la pitching. Deși am pornit de la 0 cu informațiile, am fost foarte riguroasă cu mine și am încercat să țin pasul.

Studenția mea a arătat total atipic. Am înlocuit serile de club cu scrisul de articole și headline-uri, dar nu regret nicio secundă. Toată perioada respectivă m-a făcut să gust din ale publicității puțin câte puțin, așa m-am îndrăgostit iremediabil.

Cum mi-am dat seama că vreau să lucrez cu adevărat în PR/publicitate? Aveam un prieten care studia publicitatea la Cluj. Ne sunam în fiecare zi și îmi povestea ce a învățat la cursuri sau ce a mai făcut la practică în agenții de publicitate. Eram pur și simplu fascinată. Într-o zi mi-am spus: „asta vreau să fie viața mea!”, și așa a fost chiar mai devreme decât mă așteptam.

 

Cum ai intrat în industrie

După jobul la firma de software, am făcut PR și social media pentru un brand de fashion. Nu am dat interviu pentru că a fost invitația lor de a mă alătura echipei. Știau de istoricul meu în domeniu și pasiunea pentru modă de pe Facebook, pentru că îmi postam proiectele profesionale constant.

Pe atunci aveam chiar un blog și colaborări pe partea de influcencing (deși totul era la început și termenul de influcencer nici nu exista în România). După experiența menționată, a venit și interviul care avea să mă conducă in direcția PR-ului definitiv. Povestea s-a repetat. Am primit invitația de a participa la interviu pentru că știau ce lucrez, la ce evenimente mă duc sau cu ce branduri am colaborat. Am avut emoții teribile dar am fost pur și simplu eu. Sincer, nu aveam mare încredere în mine, dar aveam încredere în ce știu să fac. Am mers pe premisa că dacă e „perfect fit” pentru mine, cu siguranță voi fi aleasă pentru job. 

Ultimul interviu, dar cel mai important a fost la Golin. Ne-am găsit și ne-am plăcut de la primul mesaj schimbat pe LinkedIn. Eu știam de ei din facultate. În serile în care mai făceam câte un studiu de piață, am dat de site-ul lor și mi s-au părut mega tari în PR. Am știut că era o chestiune de timp până voi ajunge în echipă.

Ca sugestie pentru cei care sunt la început de drum: să muncești fără să te gândești la recompensă! Să îndrăznești să visezi cât mai departe posibil, dar să nu ai așteptări imediate. Eu am profitat de fiecare experiență la maximum. Știam că suma tuturor experiențelor mele mă va ajuta într-un moment sau altul.

Cel mai important e sa rămâi curios și însetat să știi mai mult și să faci mai bine. Să nu te compari cu nimeni, viața și experiențele sunt doar ale tale așa că make yourself proud.

Un job fain vine la momentul potrivit și doar atunci când ești pregătit. Nu uita să te aplauzi singur în fiecare zi și nu pune presiune prea mare pe tine. Se întâmplă lucruri minunate atunci când ești relaxat.

 

Studiile

Cineva mi-a spus să citesc mult și din orice domeniu pentru că mă va ajuta. Zis și făcut. Am studii în lingvistică și literatură și asta a stat la baza formării mele. În PR e nevoie de puțin talent, ceva inspirație și să știi să dai bine din condei. Totuși, am citit foarte mult despre publicitate, am stat nopți întregi făcând binging pe spoturi publicitare și research pe trenduri din afară. Am fost la nenumărate workshop-uri și evenimente. Pasiunea e totul.

În cazul meu nu prea a existat switch-ul de la teorie la practică pentru că am început direct cu practica, la 18 ani. Totuși, cred că este foarte importantă baza teoretică. Chiar dacă nu se aplică în totalitate, îți oferă o siguranță morală.

 

Așteptări

Surpriza a fost că în PR e fix cum mă așteptam și work-ul meu e așa cum mi-l imaginam. De-a lungul anilor, vreo 6 deja de când lucrez, am avut parte de multe experiențe. Mereu spun că sunt „under a lucky star”’ pentru că majoritatea proiectelor sau job-urilor au fost extrem de interesante și m-am bucurat că fac parte din tablou.

Bineînțeles că au existat tensiuni sau nepotriviri de viziuni în anumite momente. Iubesc PR-ul, iubesc ceea ce fac și m-am obișnuit cu viața în alertă dar, totodată, cu această componentă glam pe care mi-o oferă.

Un aspect pe care nu l-am prevăzut este faptul că nu îți poți lua pauze prea lungi, pentru că pierzi ritmul. Trebuie să fii mereu prezent și cu un pas înaintea tuturor. Trebuie să anticipezi cum se va întampla un proiect sau care sunt posibilele reacții ale consumatorilor.

Dacă apare o situație neplăcută, trebuie să ai mereu un as în mânecă, o idee, o reacție și pe lângă asta, trebuie să rămâi calm, obiectiv și imparțial. Când am început să lucrez, poate nu conștientizam impactul PR-ului ca parte componentă a unui business, ci priveam mai mult cu ochii de consumator. Acum perspectiva mi s-a schimbat la 180 de grade. 

 

Primele proiecte

Am evoluat incredibil de mult, pe toate planurile. Cum ar spune Grasul XXL, nu am viață profesională și viață personală. E doar viața mea, e un tot!

Având în vedere că am început să lucrez în PR de foarte tânără, cred că m-a forțat oarecum să cresc mai repede și înainte de termen. Mereu am spus că punctul meu forte este adaptabilitatea. Pune-mă în orice situație și o să ies teafără. Mentalitatea asta m-a ajutat și zi de zi la muncă.

Îmi amintesc (și râd acum) că la primele job-uri treceam de la nesiguranță la ambiție și trăiam un roller coaster emoțional constant. Eram timidă, rezervată și nu suportam ca cineva să dea buzna în bula mea de comoditate. Îmi era teamă să cer ajutorul când nu știam și asta a fost cea mai mare greșeală ever. Ești ajutat doar dacă ceri. Also, coaching-ul mi-a fost de mare folos.

 

Cum percepi tu PR-ul

Give me one dollar and I will spend it on PR. Cu asta am spus tot.

Categoric poate schimba mentalități. PR-ul ne influențează alegerile de zi cu zi și implicit cursul vieții. A devenit o componentă și mai importantă de când au apărut social media, eCommerce-ul și presa online.

De asemenea, mi se pare că trăim vremuri în care PR-ul este pus la mare încercare. Pentru consumatori este multă informație de asimilat într-un timp foarte scurt, poate la un singur tap pe story, așa că a good PR it’s everything to stand out.

 

Motivații

Atunci când esti pasionat cu adevărat, găsești în fiecare zi o nouă motivație. Mi-am dorit extrem de mult să lucrez în PR și văd fiecare zi ca pe o răsplată a muncii mele.

Also, sunt motivată de ideile mele creative, de faptul că la fiecare proiect nou redescopăr o nouă Cristina. Una mai muncitoare, mai dedicată și mai matură profesional. Mă motivează faptul că am făcut o alegere bună privind jobul și că vreau să fac pași spre o nouă etapă în carieră.

 

Provocările

Short deadlines. I hate them.

 

Specializarea ta

Consumer PR. Acum lucrez la Golin pe poziția de Digital Associate, tot în departamentul de Consumer. Cred că este cel mai challenging și creativ tip de PR, thats why I’m here.

O zi la office? Acum la biroul de acasă, din păcate, zilele mele arată cam la fel. Îmi pregătesc cafeaua dis-de-dimineață, îmi citesc toate mailurile și fac check la toate notificările de pe social media. Este ritualul meu zilnic. Apoi știu sigur că începe nebunia. Ședințe, planuri de social media, idei, postări, rapoarte, proiecte, dar și multe momente cu râsete (glumițe de publicitari, you know). Cine se trezește de dimineață, știe tot ce s-a întâmplat în online și e bine să rămâi informat.

În timpul săptămânii mă relaxez la o porție de spaghetti Olio e Peperoncino, o cană de ceai de trandafiri sau pur și simplu mă pierd într-o romanță dramatică dintr-un film vechi franțuzesc.

Îmi plac poveștile, filmele și pozele vechi, simt că transmit un anumit tip de emoție care te îndeamnă să-ți dorești mai mult de la viață. Cam despre asta este vorba și în PR, nu? Să transmiți emoții reale. 

 

Proiecte dragi

Mă mândresc cu toate proiectele. Au reprezentat cărămizile ce stau la baza unui knowledge divers și a experienței mele de până acum. Bineînțeles, sunt unele la care am muncit mai mult și pentru care am simțit o afinitate mai mare. N-aș putea să le enumăr pe toate așa că o să menționez top 4: Filmul Oh, Ramona!, proiectele KFC, Campania Lipton - What are YOU made of? și articolele de fashion din revista Elle și Viva! pentru T-shirt Factory.

 

Generația ta

Mereu mi-a fost greu să spun din care generație fac parte cu adevărat. Mă simt undeva la mijloc între Millenials și Z generation și sincer e amazing. Totuși, văd în generația mea multă ambiție și sete de cunoaștere. Trăim pe fast foward și ne place să inovăm, să încercăm și să reinventăm lucruri. Aș caracteriza-o într-un singur cuvânt: revoluționară.

Știu cum era perioada old school, când reclamele se făceau doar pe TV sau în reviste și știu cum este în prezent, când totul s-a mutat 90% online. Am început să fac PR când deja marketingul se făcea prin influenceri și asta e normalitatea mea. Se întâmplă des să am o viziune diferită față de seniorii din echipă și să avem un real debate pe formate de social media sau idei creative de implementat.

Motivul este diversitatea din online și faptul că noi, cei mai tineri, vrem să testăm fiecare nou tool, platformă sau challenge pe care îl vedem. Seniorii sunt acolo, să ne deschidă ochii și să ne facă să vedem lucrurile dintr-o perspectivă strategică.

Suntem ca Yin și Yang. Eu aduc un suflu creativ și adaptat trendurilor din online, iar seniorii mă învață cum să le implementez astfel încăt să răspundă perfect strategiilor de comunicare ale clienților.

 

Campanii preferate

Got Milk?, Gucci L'Obscur mascara și Travis Scott pentru Fortnite. Iconic, atât pot să spun!

 

PR-ul de pandemie

PR-ul s-a mutat 100% online și cred că era inevitabil, doar că pandemia a accelerat ritmul. Bineînțeles că munca mi-a fost afectată, însă m-am adaptat imediat cerințelor. Am regândit majoritatea proiectelor și am adăugat/plusat componenta de online astfel încât să rămână relevante în vremurile prezente.

Also, focusul s-a mutat mai mult pe zona de customer service, în cazul meu community management, așa că am lucrat intens la planuri de comunicare în segmentul acesta. După luni de provocări necunoscute, cred că am ajuns la un ritm normal de pandemie. Am avut multe lecții de învățat, de la managementul de proiect în pandemie până la consumer behavior.

Mi-e dor de evenimentele offline. Mereu veneam la birou cu un insight sau o idee nouă după fiecare event și pe lângă asta, era o reală plăcere să fac networking într-un mediu out of office. Mă simt nostalgică, dar happy că reușesc să lucrez în continuare și să ajut în aceste vremuri incerte.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Golin Romania

Golin este singura agentie de PR din Romania care a castigat, pentru patru ani la rand, titlul de Agentia #1 in topul Biz PR Awards, iar in 2018 premiul pentru Creativitate in PR si doua premii pentru... vezi detalii »

Dosare editoriale

Companii

Campanii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related