[Start in PR] Ioana Oprescu: PR-ul de pandemie pune accentul mai mult pe client, este contextualizat și concentrat pe comunicarea internă

[Start in PR] Ioana Oprescu: PR-ul de pandemie pune accentul mai mult pe client, este contextualizat și concentrat pe comunicarea internă

Mai stiti ce era ala un birou? Era locul in care mergeam sa ne facem o cafea si un plan. Era locul in care nicio zi nu semana cu alta. Si din care niciodata nu plecam asa cum veneam, eram mai impliniti. Si mai obositi. Dar ne placea atat de tare, incat urmatoarea zi faceam la fel. Ioana Oprescu de la Public Advisors, e doar unul dintre oamenii de comunicare, ce duc dorul atmosferei de birou. Noi am discutat cu ea despre cum a intrat in industrie, ce asteptari a avut si ce crede despre generatia ei: 

”Am avut norocul să ne naștem în cea mai liniștită și plină de oportunități perioadă din toată istoria României. Putem studia și învăța orice, când vrem, unde vrem, suntem creativi, dornici de cunoaștere și, cu puțină încredere, cred că putem obține lucruri importante în viață.”

Doar ca acum, e mai greu de pus in practica acest 'cand vrem' si 'unde vrem'. Asa ca avem nevoie de ceva mai multa incredere. Iar PR-ul s-ar putea sa fie tool-ul perfect pentru generarea ei. Iata povestea Ioanei si perceptia ei asupra PR-ului.

 

Prima ta întâlnire cu PR-ul

Prima întâlnire cu acest domeniu a venit spre finalul anului 2016, atunci când am devenit studentă la Universitatea Româno-Americană. Acolo, datorită pasiunii pentru limba și cultura japoneză, am lucrat timp de 1 an ca voluntar în cadrul Centrului de Studii Româno-Japoneze “Angela Hondru” și am ajutat la organizarea unui concert cu mari artiști veniți din Japonia, diverse conferințe, dar și a Zilelor Culturii Japoneze, o serie de evenimente culturale și științifice ce au loc pe parcursul unei săptămâni în cadrul Universității și culminează cu un spectacol în care cei mai buni cursanți ai Centrului sunt premiați de sponsori și parteneri, companii importante din România si Japonia.

Aici am făcut primii pași în organizarea evenimentelor, am interacționat cu jurnaliști și influenceri, am realizat primul calendar de activități de PR și am urmărit implementarea acestuia. De aici și până la un job într-o companie specializată nu a mai fost decât un pas.

 

Cum ai intrat în industrie

Am ajuns să lucrez în industrie la finalul primului an de facultate în urma unui internship de 3 luni. Îmi doream să înțeleg mai bine acest domeniu și să văd dacă îmi place cu adevărat.

Atmosfera plăcută, echipa prietenoasă și dornică să mă învețe mereu lucruri noi, dar și perseverența și dorința mea nesfârșită de a învăța și de a mă perfecționa mereu m-au făcut să îmi doresc ca la finalul celor 3 luni să fac parte din echipa de comunicare a agenției The Public Advisors.

Un sfat pentru cei care trec prin această perioadă acum este să nu renunțe la visul lor. Pe mine mă inspiră foarte mult un proverb japonez ”Cazi de șapte ori, dar te ridici de opt”. Cel mai important este să nu renunți niciodată la visul tău și să îți stabilești ținte înalte, pentru că doar așa ai motivația să lupți din greu pentru a le obține.

 

Studii

Am terminat studiile de licență la Universitatea Româno-Americană, Facultatea de Relații Comerciale Financiar Bancare Interne și Internaționale, specializarea Afaceri Internaționale. În prezent sunt anul II la programul de masterat “Marketing în Afaceri” în cadrul aceleiași universități.

Nu mi-a fost foarte greu să fac switch-ul de la teorie la practică, mai ales că am început să lucrez foarte devreme, iar lucrurile învățate la școală și experiența de muncă au mers în paralel și s-au completat.

Desigur, urmând studiile în domeniul economic pot spune că sunt foarte analitică și îmi place să gândesc logic și matematic de foarte multe ori. Acest lucru involuntar îl aplic și la job.

Uneori mă ajută, dar sunt și momente în care trebuie să fii creativ, să lași ideile să zboare și să gândești mai departe de barierele matematice. Am însă noroc să lucrez cu oameni profesioniști, pasionați care au avut și au răbdare să împărtășească anii de experiență și să mă ajute sa mă dezvolt.

 

Așteptări

Așteptările nu au fost mari. Sincer îmi doream să învăț cât mai mult și să mă dezvolt constant. Mi s-a confirmat că aici este locul în care mă regăsesc, în care lucrez cu drag alături de o echipă minunată. Cea mai mare surpriză pentru mine a fost să văd că pot face față oricărei provocări și că îmi pot ajuta colegii.

Aici, am învățat să lucrez cu profesioniști, să recunosc când greșesc, să învăț din greșeli și să primesc feedback. Tot aici am văzut ce înseamnă munca de echipă, câte ore de brainstorming și muncă intensă se află în spatele unei campanii. Am învățat să mă bucur de orice proiect și să transform orice problemă într-o provocare.

 

Primele proiecte

Îmi amintesc că în primele proiecte îmi era teamă să nu greșesc ceva. Verificam și reverificam mailurile de 10 ori înainte de a da send. Îmi era frică să pun prea multe întrebări de teamă să nu deranjez și așteptam răspunsul mailurilor cu inima strânsă.

Cu susținerea celor din jur, am început încet, încet să devin autonomă, să îmi înfrâng temerile și să mă bucur de fiecare proiect și de fiecare provocare ce apare odată cu acesta.

 

Cum percepi tu PR-ul

PR-ul, pentru mine, este un domeniu plin de dinamism, creativitate și forță. Forța de a informa, de a schimba percepții și de aduce oamenii împreună. Unul dintre cele mai bune exemple în acest sens este campania #IceBucketChallenge. Puțină lume știa, până în clipa în care oamenii au început să se filmeze turnându-și găleți de apă cu gheață pe cap, ce este scleroza laterală amiotrofică sau cum se manifestă și cum poate afecta corpul uman, deși nume importante din sport, știința sau politica au suferit de-a lungul timpului de această boală.

Liderul comunist chinez Mao Zedong, omul de știință Stephen Hawking sau marele jucător de baseball din anii ’20 și ’30 Lou Gehrig, cel care a și dat numele bolii, au fost și ei bolnavi de ALS.

Succesul campaniei a fost unul imens, cu 2.4 milioane de videoclipuri care au dus la creșterea conștientizării pericolului acestei boli și un total de 115 milioane de dolari donați în scopul cercetării către ALS Association.

 

Partea cea mai dificilă

Hmm... cred că este cea de client service.

 

Specializare

Încă nu am avut timp să mă specializez pe un anumit tip de PR. Îmi place însă foarte mult când fac PR-ul pentru companiile din zona de finanțe și asigurări. O zi obișnuită la birou începe mereu cu o cană de cafea și organizarea biroului.

Mai departe, nicio zi nu seamănă cu alta. Îmi place să cred că nu există zile obișnuite la birou, pentru mine fiecare zi este unică. După orele de program, în funcție de orar fie mă duc la facultate, fie îmi petrec timpul liber așa cum îmi place mie: ascult muzică, alerg în parc, citesc o carte bună sau mă relaxez distrându-mă cu Yuki, cățelușa mea.

 

Proiecte dragi

Cel mai amplu proiect la care am lucrat până acum este al dezvoltatorului imobiliar Hagag Development Europe. Am avut oportunitatea să trec prin toate etapele unei campanii de marketing.

 

Generația ta

Suntem o generație privilegiată. Am avut norocul să ne naștem în cea mai liniștită și plină de oportunități perioadă din toată istoria României. Putem studia și învăța orice, când vrem, unde vrem, suntem creativi, dornici de cunoaștere și, cu puțină încredere, cred că putem obține lucruri importante în viață.

Atuurile mele, mai ales într-un domeniu în care ai nevoie de creativitate și, în același timp, de o viteză de lucru destul de mare, sunt tocmai dinamismul și capacitatea de a învăța repede.

Desigur, în fiecare zi descopăr lucruri noi, iar printre cele mai importante lucruri pe care le-am învățat se numără, cu siguranță, modul în care trebuie gestionată relația cu un client, felul în care să prioritizez activitățile de zi cu zi, dar și standardele pe care trebuie să le aplic în tot ceea ce fac.

 

Campanii preferate

Îmi este foarte greu să fac un top 3 campanii de PR preferate. Pentru mine fiecare campanie a fost unică în felul ei. ”Armata de Jucării” (o campanie a Asociației Salvați Zona Verde Domnișoara Pogany) și ”PSO, dincolo de piele – Acceptă-mă, susține-mă, apropie-te!” (campanie de informare și conștientizare asupra psoriazisului) sunt doar două dintre campaniile de suflet.

 

PR-ul de pandemie

Este o perioadă care ne responsabilizează pe toți, o perioadă în care multe industrii sunt afectate și în care tot ce ne rămâne de făcut este să ne adaptăm contextului și să mergem mai departe.

PR-ul de pandemie pune accentul mai mult pe client, este contextualizat și concentrat pe comunicarea internă, dar si mult mai competitiv fata de acum 8 luni. COVID-19 nu afectează doar sănătatea oamenilor, dar și sănătatea financiară a companiilor. Astfel, bugetele au scăzut, nevoia de idei bune pentru a crea vizibilitate clienților la costuri acceptabile în noile condiții este tot mai mare, astfel că fiecare zi devine o cursă în care trebuie să încerci să fii cel puțin cea mai bună versiune a ta pentru a reuși.

Diferența majoră este work-from-home. Îmi lipsesc colegii, brainstorming-urile din birou sau vibe-ul bun al fiecărei dimineți, dar, atât timp cât ne putem face treaba de-acasă, cred că este mai bine așa.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related