”Intr-o dimineata, am luat o decizie nebuna la cafea”. Propozitia asta poate avea multe continuari. Una dintre ele apartine Anei-Maria Grigore, Account Executive la McCann PR, care dupa o facultate de psihologie, a incercat gustul publicitatii printr-un master la SNSPA. A continuat cu un internship, o pozitie de junior PR, iar acum s-a specializat in PR de continut.
”Daca avem curaj sa abordam teme care nu contureaza doar o viziune de suprafata, publicul va reactiona si fiecare va ajunge poate sa priveasca in jur din afara propriei persoane.”
Ana isi aminteste ca in primele zile la job si-a inceput colectia de agende, pentru ca ”cel mai sigur este sa le ai pe toate scrise undeva”. Noi am scris aici, povestea ei, care momentan implica tot o agenda, laptopul si o pisica cu preferinte pentru casti audio. Asa au inceput sa arate zilele ei de „birou”.
Prima ta intalnire cu PR-ul
A fost ca o aventura careia ii spui „da” fara sa te gandesti de doua ori inainte. Nu am stiut niciodata ce voi face, pentru ca mereu mi-au placut mai multe subiecte si niciunul in mod special.
Si apoi, intr-o dimineata am luat o decizie nebuna la cafea: eu ma inscriu la masteraul de Publicitate de la SNSPA. Asa a inceput. De aici, totul a venit firesc, pentru ca imi plac provocarile, mai ales cele in care am prea multe necunoscute.
Cum ai intrat in industrie
In primul an de masterat am inceput un internship la o televiziune locala din Bucuresti si m-am indragostit de media si de evenimente. Dupa cateva luni, am facut pasul urmator si am fost recomandata pentru un job care nu avea legatura cu ceea ce imi doream, la Institutul pentru Cercetare si Formare Culturala.
Ce ma amuza foarte tare este ca in perioada in care am colaborat cu ei, am ajuns cumva sa interactionez cu zona de evenimente culturale si cu departamentul de Marketing. Acolo am invatat notiunile de baza de la colegi cu experienta, care m-au ajutat la fiecare pas. Dar am simtit nevoia de mai mult, ma simteam pregatita sa cunosc si viata de agentie si am aplicat punctual acolo unde stiam ca vreau sa incerc.
Am fost chemata la doua interviuri, m-am dus cu incredere, dar si cu o rezerva, pentru ca din nou, nu puteam sti ce va urma. Cei cu care am vorbit au fost deschisi, amabili, oameni cu care poti fi tu fara probleme, dar m-am lovit de o mare problema, la fel ca multi alti colegi de generatie.
Pentru un post de Junior, ni se cerea experienta de minim 2-3 ani in agentie. Si atunci in mintea mea au aparut foarte multe intrebari si ganduri care nu se acomodau: conceptul de junior, cel care este la inceput si vrea sa invete nu se potriveste intotdeauana cu experienta de minim 2-3 ani in agentie solicitata la angajare. Exista si cazuri izolate, am intalnit, dar am tot auzit povestea asta si nu am putut sa o procesez foarte usor la primele mele interviuri.
La scurt timp, al treilea interviu a fost si acela. Am devenit Junior PR la Communication ON si lucrat cu oameni diferiti, pasionati si cu multa deschidere in a-mi arata si mie ce pot face si ma provocau zilnic sa fiu si mai buna. In prezent lucrez intr-o agentie mult mai mare, dar asta nu inseamna ca s-a terminat procesul de invatare, dimpotriva, am si mai multi oameni de la care sa „fur” ceva nou, oameni cu experienta si talent.
Nu exista o reteta perfecta, dar dorinta de a evolua si perseverenta in directia pe care ti-ai ales-o sunt mana in mana. Fie ca vorbim de Publicitate, Medicina sau Drept, important e sa faci ceea ce iti place, fiind constient ca vei avea mult de lucru, dar vei sti sigur ce vrei la un moment dat si asta te va ajuta oriunde si cu oricine te vei intalni. Iar uneori totul incepe cu o decizie de moment.
Studii
Atunci cand cunosc pe cineva nou si ma intreaba ce am studiat si cu ce ma ocup in prezent, ma intreaba ce legatura exista intre licenta de la Psihologie, de la Universitate si masteratul de Publicitate de la SNSPA. Iar mie imi pare destul de usor de ghicit. Lucrezi cu oameni, comunici cu oameni, stabilesti legaturi cu colegii tai si nu numai.
Cunoscand complexitatea psihicului uman, stiu sa nu privesc totul din patratica mea, sa fiu atenta la detaliile legate de personalitatea cuiva, sa ma adaptez in functie de situatie si sa o evaluez altfel. Nu, nu citesc ganduri si nimeni nu o poate face, dar pot sa vad anumite lucruri acolo unde altcuiva poate ii scapa. Mai si gresesc, dar e firesc, e uman.
Mi-a fost utila teoria, pana la urma cu ea incepem toti. Dar avantajul de a cunoaste in facultate oameni care deja cunosteau industria, erau in mijlocul actiunii si imi ofereau o perspectiva noua clar a facut diferenta, pentru ca am avut noroc de profesori care nu aflasera totul din carti. Ma duceau cu gandul acolo, la acea zi in care voi incepe si eu, si intr-adevar, timpul mi-a aratat ca mereu vei avea nevoie de solutii rapide si eficiente in realitate.
Asteptari
A fost o provocare de la bun inceput, pentru ca nu stiam foarte multe despre PR. Acum stiu ca nu este precum e prezentat in filme sau in seriale, un domeniu in care este suficient sa fii creativ si ideile sclipitoare apar doar la o clipire. Este multa munca in spate, chiar daca asta inseamna ca poate nu mai ai timp sa faci ceea ce ti-ai propus intr-o zi anume si se aduna ore nedormite, cu cafeaua langa tine.
Trebuie sa fii organizat, proactiv, sa gasesti solutii la probleme si sa stii sa iti prioritizezi task-urile.
Am intalnit viziuni puternice si experiente care mi-au redefinit realitatea, pentru ca m-am adaptat la situatiile neasteptate. Dar cea mai mare surpriza pentru mine este satisfactia de la final, cand vad ca a iesit totul bine si au meritat toate eforturile. Deseori mi-am depasit limitele si am iesit din zona de confort, desi in anumite momente mi-era teama ca poate nu voi reusi.
Primele proiecte
Chiar din primele zile mi-am inceput colectia de agende, una mai speciala decat cealalata. Aveam un pix nou, energie pozitiva si dorinta de a face. Dar inainte de orice, mi-am luat notite, doar ca acum notitele erau task-uri. Si ce bine se simtea! Nu ma atragea foarte tare ideea de organizare, dar am inteles rapid ca am nevoie sa mi-o fac prietena si sa pornim la drum amandoua.
Rareori, m-am bazat pe faptul ca o sa tin eu minte, dar memoria iti joaca feste deseori, pentru ca in PR ritmul este unul alert si cel mai sigur este sa le ai pe toate scrise undeva.
Si cel mai important, graba chiar iti strica treaba si planificarea! O prietena de la care am invatat foarte multe despre domeniul asta imi spunea la inceput o formula magica: „Ana, cap limpede! 5 minute, atat!”. Si mai verificam inca o data sa vad daca nu mi-a scapat ceva. Lectia asta ramane valabila chiar si astazi.
Cum percepi tu PR-ul
Astazi, oricine isi poate exprima opinia despre o campanie sau un brand cu un mesaj rapid sau o postare in Social Media, de aceea si perceptia unui brand se poate schimba la fel de rapid.
Mesajele directionate catre consumator vor tine cont de viteza cu care isi poate schimba opiniile, pozitia fata de un subiect anume sau evenimentele cu impact social. Modul in care va procesa informatia depinde de multi factori de care trebuie sa tinem cont, dar cel mai important cred ca ramane sensul de care spuneam.
Consumatorul este in definitiv un partener cu drepturi egale pentru care este recomandat sa venim cu modele de povesti autentice si un mesaj cat se poate de clar. Daca avem curaj sa abordam teme care nu contureaza doar o viziune de suprafata, publicul va reactiona si fiecare va ajunge poate sa priveasca in jur din afara propriei persoane.
Motivatii
In PR nu ai cum sa spui ca fiecare zi este la fel, iar pe mine ma fascineaza ideea de noutate.
Cred ca modul in care comunicam noi, ca oameni, este si va ramane un aliat puternic pentru a ne conecta la propriile stari si pentru a fi onesti in raport cu ele. Nu suntem doar niste expeditori ai unor mesaje, ci suntem complici si mesajele puternice, rezonante, mereu ne vor aduce impreuna.
PR-ul ma ajuta sa spun povesti care imi plac, pentru ca ofera sens si completeaza si alti oameni printr-un continut autentic. Imi permite sa explorez, sa incerc si sa vad la final daca pot sa trasez un prezent diferit intr-o existenta mai putin fracturata de contradictii.
Cel mai important este ca nu fac asta singura, pentru ca suntem o intreaga echipa care testam acest prezent si o facem impreuna. Mai mult de atat, deseori intalnesc oameni de la care aflu si alte perspective si invat cat mai multe de la fiecare.
Provocari
Cea mai dificila a fost adaptarea la program, care nu are doar 8 ore. Nu imi dadeam seama inainte ce presupune sa lucrezi in PR. Asadar, am pus pe primul loc proiectele la care lucram, si am amanat sau am anulat alte planuri stabilite de dinainte, pentru ca era urgent sa fiu in alt loc.
Este si o discutie de organizare si am invatat sa jonglez cu ele, astfel incat sa stiu ca va iesi totul bine si le iau intr-o ordine anume, in functie de cat de urgente sunt. Dar m-a ajutat acest ritm alert, pentru ca invat sa indraznesc mai mult si sa capat si mai multa siguranta cand vine vorba de luat decizii.
O adevarata provocare este si exercitiul sintezei, pentru ca vreau sa ofer mai multe informatii si am invatat sa le structurez cat sa fie clare si la obiect, intr-o ordine logica.
Specializare
De la bun inceput m-am specializat pe PR-ul de continut. Este o zona in care informatia devine idee si pornind de la ele, poti comunica cat mai creativ si cat mai original, nu te limitezi la mesaje standard si povesti de suprafata.
Inainte de pandemie, puteam vorbi de o zi obisnuita la birou. Acum totul incepe de acasa, cu alarma care suna mult mai devreme, pentru ca totul s-a schimbat, incepand cu ora la care ma trezeam in mod normal. Uneori intentionez sa imi beau cafeaua inainte sa intru in call-uri sau sa sune telefonul, dar nu tot timpul reusesc.
Agenda langa mine, laptopul deschis si pisica mancandu-mi a 10-a pereche de casti pe anul asta, asa au inceput sa arate zilele de „birou”. Pandemia a adus schimbari majore, si daca inainte volumul era unul semnificativ, acum este si mai mare, pentru ca vorbim de situatii neprevazute care apar de la o ora la alta si nu pot astepta.
Nu am avut foarte mult timp liber, dar atunci cand aveam cateva ore doar pentru mine, ma refugiam in carti sau in muzica. In concediu, mi-am reincarcat bateriile si am reusit sa ma bucur din nou de calatorii si de plimbari lungi pe afara cu ocazia TIFF-ului.
Proiecte dragi
Destul de greu aici. In prima agentie de PR unde am lucrat, am interactionat foarte mult cu zona de evenimente de tip streetfood si eram plecata foarte des prin tara cu echipa. Un proiect drag din acea perioada va ramane mereu The Carnival, pentru ca nu reprezinta doar un festival gastronomic, e o intreaga experienta a gusturilor, a activitatilor street style si a unui playlist cu artisti locali si internationali.
Acum imi place foarte mult ceea ce fac pe Health, dar nu pot alege un proiect specific. Fiecare eveniment sau campanie vine cu un mesaj puternic, pentru ca sanatatea este o realitate pe care nu o putem ignora. Deseori nu ne gasim timp pentru a merge la un control de rutina sau amanam pe alta zi, dar viata se poate schimba intr-o secunda in fata unui diagnostic, mai delicat sau nu.
Nu putem fugi la nesfarsit de responsabilitatea cu privire la propria sanatate si nici nu este indicat. De exemplu, stiti cate femei din lumea asta sufera de endometrioza, dar nici macar nu auzisera de boala aceasta pana sa fie diagnosticate ? Alaturi de cei de la reteaua de sanatate REGINA MARIA comunicam despre importanta informarii si constientizarii privind endometrioza.
La nivel global, peste 176 de milioane de femei se confrunta cu aceasta afectiune, iar in Romania peste 500.000, dintre care 68% au primit un diagnostic eronat initial. Totodata, media perioadei de diagnosticare poate sa fie intre 7 si 12 ani. Vorbim de statistici care trag un semnal de alarma, pentru ca am intalnit paciente ale caror viata a fost schimbata de un diagnostic gresit.
Generatia ta
Mult mai grabita, cred. Vrem sa gasim solutii cat mai rapid, sa actionam. Avem o tendinta de a lua deciziile intuitiv, pentru ca percepem altfel situatiile si timpul de rezolvare. Vrem sa se intample totul in timp real si de aceea ne si folosim de toate tool-urile pe care le avem la indemana pentru asta, precum grupurile de WhatsApp si Microsoft Teams.
Suntem mereu conectati la tot ce apare nou si deseori share-uim informatia la alte zeci de persoane, pentru a afla cat mai multi. PR-ul este intr-o continua schimbare, una destul de rapida si la fel si noi, vrem sa fim acolo, in mijlocul actiunii. E suficient sa clipim si daca nu suntem atenti, e posibil sa ratam ceva din program.
Nu as putea spune ca sunt puncte de vedere diferite. Incerc mereu sa aflu lucruri noi si sa invat de la ei. Imi este mult mai usor sa lucrez atunci cand pot intelege modul de a gandi al celui din fata mea si ma ajuta sa comunic mai usor. De aici cred ca vine si noul, imi place sa ascult si sa observ omul si uneori pot pune mult accentul pe detalii.
Trecerea la o agentie mare de PR m-a invatat ca nu exista imposibil si mereu voi gasi o solutie. De la colegii mei cu experienta am aflat ca daca ma focusez doar pe problema si pe punctele slabe, voi rata esenta. Daca o evaluez corect, calm si totusi, fara sa ma las distrasa de informatii irelevante, doar de detaliile care fac diferenta, o sa gasesc o rezolvare. Sa pierd timpul cu frica sau regrete nu ma va ajuta nici pe mine, nici echipa, nici clientul.
Campanii de PR preferate
Ma gandesc la unele campanii recente care mi-au ramas in minte fie pentru abordare, fie pentru mesajul puternic.
Prima ar fi campania din 2018 a Cancer Research Marea Britanie, o institutie responsabila cu cercetarea si actiuni de constientizare a cancerului in Marea Britanie. Pornind de la o statistica simpla, obezitatea este a doua cauza de cancer care poate fi prevenita dupa fumat, au ridicat o intrebarea foarte buna: obezitatea este o problema, dar este cu adevarat a doua dupa fumat?
Asadar au creat afise cu textul „ OB_S__Y is a cause of cancer” si au incurajat oamenii sa ghiceasca active care a fost cea mai mare cauza a cancerului dupa fumat. Cancer Research si-au consolidate elemental visual prin distribuirea unor pachete de tigari false cumparatorilor cu cartofi prajiti.
Au fost multe reactii negative in online, dar modul in care Cancer Research a abordat aceasta problema, pentru a creste gradul de constientizare intre cancer si obezitate si pentru a face lobby altor institutii ale statului asupra politicilor care ii ajuta pe oameni sa mentina o greutate sanatoasa.
Anul trecut, Gradina Zoologica din Londra a avut ca deviza pentru campania Pride 2019: ”Did you know that some penguins are gay? No? Well now you do, so get over it!”. Timingul a fost unul precis, pentru ca se intampla in acelasi timp cu Pride Parade, intre 5 si 7 iulie, iar pinguinii vedeta de la Gradina Zoologica, Ronnie si Reggie au avut parte de propria lor petrecere. Mi s-a parut o idee inteligenta, tinand cont si de faptul ca (aproape) toata lumea iubeste pinguinii, nu?
De ceva timp, Nike vine cu mesaje sociale puternice, iar anul trecut au continuat cu Serena Williams. Modul in care Serena evidentiaza exemple de femei care au scris istorie, dar le-au fost atribuite etichete precum „isterice” sau „dramatice” este unul care te lasa fara cuvinte din mai multe motive. In primul rand, este un mesaj pe care orice femeie il poate contine interior, se simte atinsa de trairile la care face apel Serena. In al doilea rand, mesajul de final ("So if they want to call you crazy, fine, show them what crazy can do") acomodeaza realitatea sociala a fiecarei femei la nevoia de echilibru si resursele pe care le poate accesa pentru a ajunge acolo.
PR-ul de pandemie
In primul rand, interactiunile s-au schimbat. La inceput m-a limitat foarte mult faptul ca nu mai puteam vorbi direct cu echipa, sa ne strangem in birou pentru un status. De pe o zi pe alta, activitatea noastra s-a mutat in Teams sau pe WhatsApp si modul in care transmitam mesajul s-a adaptat, tinand cont si de volumul de munca pe care l-am avut.
Daca inainte aveam un program incarcat, de la inceputul starii de urgenta nu am mai putut spune la ce ora voi inchide laptopul, pentru ca apareau mereu situatii noi, care te tineau conectat online pana le gaseai o solutie.
Si este de inteles, pentru ca daca aveam o criza de comunicare sambata seara, nu puteam sa o lasam sa astepte pana luni. Toate evenimentele apareau brusc, se desfasurau rapid si raspunsul trebuia sa fie unul la fel de prompt. Scenariile pentru comunicarea de criza in timp ce noi traim o criza globala au avut rolul de a minimiza posibile daune.
PR-ul de pandemie mi-a aratat ca era esential sa fim proactivi, sa culegem toate datele de care avem nevoie cat mai rapid si apoi sa cautam o solutie. Nu puteam astepta foarte mult, pentru ca am inceput sa avem o alta perceptie a timpului, chiar daca asta insemna mai putine ore dormite si cafea in exces.
In aceasta perioada, brandurile si-au adaptat foarte mult mesajele si au fost oprite sau amanate multe campanii care nu isi aveau rostul. Comunicarea s-a adaptat contextului, chiar daca anumite industrii au fost puternic lovite de pandemie, in timp ce altele au inregistrat o crestere previzibila.
Totodata, zona de evenimente a suferit modificari majore. Daca in primele luni nu au mai avut loc lansari, filmari, conferinte si multe altele, au aparut rapid si solutiile din online, iar toata activitatea s-a mutat acolo, cu transmisiuni live pe platforme de streaming sau Social Media.