[Start in PR] Ioana Vlasceanu: Ceea ce cred eu că arată sau sună bine nu este neapărat valabil și pentru publicul larg

[Start in PR] Ioana Vlasceanu: Ceea ce cred eu că arată sau sună bine nu este neapărat valabil și pentru publicul larg

PR-ul te ajuta sa vezi binele colectiv. E o motivatie suficient de puternica pentru Ioana Vlasceanu, care prin natura jobului se raporteaza mereu la public. Este specialist in PR medical la IMAGE PR, iar in prealabil a fost reporter de televiziune. De fapt, acum se ocupa tot de informarea unor audiente, dar are sansa sa contribuie si la schimbarea unor mentalitati. Asta daca vorbim de campanii pe termen lung. 

”Datoria mea de consultant este să propun cea mai bună soluție de comunicare, să aduc argumente care să demonstreze validitatea ei, însă sunt și momente când clientul își asumă o altă direcție.”

In agentie, pe langa capacitatea de detasare, Ioana a castigat si skilluri noi de comunicare, de self -trust si de cooking, odata cu venirea pandemiei si mutarea biroului acasa. Ii lipsesc colegii, pe care ii percepe altfel decat pe cei din televiziune, unde exista o competitie pentru afirmare. 

Povestim cu Ioana despre cum a facut switch-ul de la jurnalism in relatii publice, despre asteptari si realitatea de zi cu zi, generatia ei si PR-ul de pandemie.

 

Prima întâlnire cu PR-ul

Prima mea întâlnire cu acest domeniu a fost chiar la facultate, pentru că, după cei 4 ani de liceu la profil real, cu multă matematică și informatică, m-am decis ca studiile universitare să nu mai fie tot în direcția asta. Aveam în continuare în minte și visul meu de a lucra în televiziune, așa că am căutat o specializare care să îmi ofere șansa să învăț ceva nou, dar care să poată fi îmbinată ușor și cu Media. Așa am ales Facultatea de Comunicare și Relații Publice.

Ulterior, am făcut stagiul de practică în relații publice și aici au început primii pași, unde am avut ocazia să pun mai mult în aplicare teoria de la cursuri. Îmi plăcea activitatea, dar nu atât de tare încât să spun că asta e ce vreau să fac mai departe. M-am rezumat doar la perioada de practică, iar din anul doi de facultate am urmat cursurile unei școli de televiziune și după câteva luni m-am angajat ca reporter.

După 4 ani de teren, sute de live-uri și materiale scrise, începusem să simt că mă plafonez și se acumulase și foartă multă oboseală. Așa am decis că vreau să încerc altceva, să învăț lucruri noi pentru a ieși din zona mea de confort și m-am gândit din nou la relații publice. Ca să fie mai specific, PR medical pentru că de domeniul sănătății mă ocupasem și ca reporter.

 

Cum ai intrat în industrie

La acest capitol pot spune că a contat mult experiența de reporter și partea de networking, pentru că, prin prisma muncii de teren, am participat la numeroase evenimente, conferințe de presă și am avut oportunitatea să cunosc sau să realizez interviuri cu nume importante din industrie, persoane care m-au ajutat să îmi extind cunoștințele în domeniul relațiilor publice.

Oportunitatea de angajare a venit de la IMAGE PR, divizia specializată în comunicarea medicală. Recunosc că am fost puțin speriată de partea interviurilor, mai ales că vedeam ușor diferit lucrurile față de ce presupune un job în Relații Publice. A ajutat faptul că aveam cunoștințe în domeniul sănătății, știam ce așteptări au jurnaliștii, cum pot aborda un subiect sau redacta un articol, astfel încât să fie de interes și preluat de presă.

Cât despre sfaturi pentru tinerii care își doresc să lucreze într-o agenție, le-aș spune să facă un fel de inventar al aptitudinilor care i-ar putea ajuta în domeniul comunicării și apoi să aibă încredere în ei și răbdare în căutări. Bineînțeles, este important să fii deschis spre învățare.

 

Studiile

Am urmat studiile universitare de licență în cadrul Facultății de Comunicare și Relații Publice, iar pentru master am ales Publicitate, ambele la SNSPA. A fost și teoria un punct important de plecare, desigur. Cu toate că aș considera materia puțin depășită pentru cum se face PR astăzi, m-a ajutat să mă familiarizez cu termenii folosiți într-o agenție, însă pentru mine funcționează mult mai bine exemplul practic.

Am învățat mai multe lucruri de când lucrez în acest domeniu, atunci când m-am lovit punctual de câte o situație, față de ce mi s-a predat la cursuri.

 

Așteptările

Din exterior, îmi păreau mai ușoare lucrurile. Mă așteptam să gândesc campanii, să redactez comunicate de presă, să mă ocup de partea de content pentru social media, de relația cu presa și, bineînțeles, de organizarea conferințelor. Nu eram foarte departe de adevăr, doar că am văzut ulterior că acestea sunt doar o mică parte din activitatea unui specialist în relații publice.

S-a confirmat faptul că ceea ce cred eu că arată sau sună bine, nu este neapărat valabil și pentru publicul larg. S-a infirmat faptul că domeniul relațiilor publice este “floare la ureche”! O surpriză neplăcută a fost când am simțit că o parte dintre foștii colegi din presă mă privesc puțin altfel, doar pentru că acum lucrez într-o agenție.

Surprize bune au fost multe, în special să lucrez cu o echipă care mă ajută să îmi dezvolt ideile și să le adaptez mai bine contextului, să știu că mă pot baza pe ei, spre deosebire de concurența permanentă dintre colegii din televiziune.

 

Primele proiecte

Îmi amintesc că eram puțin pierdută și speriată, aveam impresia că sigur nu fac ceva bine, ori nu am înțeles exact task-urile și că, cel mai probabil, nu voi primi un feedback bun.

Din fericire, am început să mă adaptez cât mai repede și am evoluat foarte mult. Am învățat că este mai important să spun orice idee la care mă gândesc, decât nimic, să fiu proactivă și să am mai multă încredere în mine.

 

Cum percepi tu PR-ul

Relațiile publice îți arată o perspectivă a lucrurilor la care sigur nu te-ai gândit și facilitează asimilarea informațiilor de către publicul larg, informații care, fără să fie adaptate nevoilor personale, ar fi fost prea tehnice sau greu de înțeles.

Iar apoi te ajută să vezi și binele colectiv. Cât despre schimbarea mentalităților, nu cred că se poate întâmpla așa, peste noapte. Din punctul meu de vedere, campaniile cu un impact mare în acest sens sunt acelea gândite pe termen lung și care abordează probleme sistemice, aspecte care au și un impact social.

 

Motivațiile tale

Cel mai mult, echipa. De la care învăț zilnic câte ceva. Apoi, având în vedere că m-am concentrat mai mult pe campanii de informare și conștientizare a diferitelor afecțiuni medicale, mă motivează faptul că iau parte la campanii care, într-un final, vor contribui la o calitate mai bună a vieții oamenilor.

 

Provocări

Să învăț să nu mai trec chiar totul prin filtrul personal și să nu mă mai supăr atunci când clienții doresc să meargă mai departe cu acțiuni despre care eu consider că nu ar aduce rezultatul dorit.

Datoria mea de consultant este să propun cea mai bună soluție de comunicare, să aduc argumente care să demonstreze validitatea ei, însă sunt și momente când clientul își asumă o altă direcție.

 

Cum arata o zi la ”birou”

Îmi lipsesc zilele petrecute la birou, alături de colegi. Am încercat să păstrez același ritm și de când biroul s-a mutat acasă. De obicei, după ce beau cafeaua, încep cu monitorizarea presei și apoi fac o listă cu ce îmi propun să rezolv în ziua respectivă, în funcție de priorități.

Trec prin mail-uri să văd dacă mi-a scăpat ceva și încep să realizez din task-urile de pe listă. Ce e diferit acum este că nu mai comand mâncare, ci gătesc eu prânzul și asta mă mai ajută să mă deconectez puțin.

Înainte de pandemie mă relaxam la sală, ieșeam mai des cu prietenele la terasă sau cinema. Forțată puțin de context, observ că poți face mișcare foarte bine și într-un apartament. Mă mai uit la seriale sau gătesc, abilitate dobândită mai mult în pandemie.

 

Proiecte dragi

Nu pot să aleg unul singur pentru că, fiind la început, am preluat sarcini de la mai multe proiecte, pentru a îi ajuta pe colegii mei și fiecare a reprezentat o etapă importantă în formarea mea. Mă mândresc cu fiecare campanie la care am avut șansa să îmi las puțin amprenta.

 

Generația ta

Suntem mai deschiși la online și noile tehnologii, în primul rând, și ne putem adapta mai ușor acestor cerințe. Ajută că suntem în trend cu ce e nou, venim cu entuziasm, creativitate și multă energie.

Însă tot ce ține de relații publice și partea legată de gândirea critică am învățat de la colegii seniori, ei m-au ajutat să evoluez și să cred că este un loc în industria aceasta și pentru mine.

E un avantaj să fim o echipă mixtă, tineri și seniori, ne ajută mai mult să avem perspective diferite. Cu cât părerile și ideile sunt mai diverse, cu atât cred că pot ieși mai reprezentative campaniile.  

 

Campanii preferate

  • Campania #PentruMagicHOME de strângere de fonduri pentru a construi refugiul părinților cu copii bolnavi de cancer.
  • Campania Dove #ShowUs, care susține diversitatea frumuseții feminine.
  • Campania “Donează Sânge Constant”, chiar și atunci când criza de sânge nu e subiect de știre.

 

PR-ul de pandemie

Mi-a fost puțin greu la început să mă adaptez lucratului exclusiv de acasă, dar am învățat că pot fi eficientă. În afară de evenimente, a contat că în mare parte acțiunile pe care le făceam nu erau condiționate de prezența mea fizică într-un anumit loc și mi-am putut desfășura activitatea și remote.

Munca în pandemie e puțin diferită, având în vedere că toată activitatea are loc online. Sunt câteva limitări, pentru că, de exemplu, o conferință online nu se compară cu cea live, unde poți face networking la alt nivel, poți schimba idei cu persoane pe care abia le-ai întâlnit și se pot lega relații mult mai ușor.

Iar dacă se întâmplă să apară o problemă tehnică, trebuie să găsești pe loc o soluție. În plus, presa mi s-a părut reticentă față de evenimentele online și a fost puțin mai greu în ceea ce privește vizibilitatea campaniilor la Tv. Desigur, apare acum avantajul că poți distribui ulterior înregistrarea evenimentului.                                                                                      

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related