Bun venit într-o lume mică în care mizele sunt foarte mari. Unul dintre personajele principale spune la un moment dat că „hocheiul e tot ceea ce sunt”. Bun venit în Beartown, un oraș care se înalță sau cade împreună cu echipa sa de hochei. Dar povestea este despre mult mai mult.
Mini-seria regizată de Peter Grönlund, pentru HBO Nordic, va fi lansată în rețeaua HBO Europe pe 18 octombrie. Este inspirată din cartea cu același nume a lui Fredrik Backman.
”În esență, Beartown este un serial clasic HBO. Dacă tu cauți o comedie ușoară, nu e pentru tine. Dar dacă vrei să fii mișcat, atras într-o dramă bună, urmărește-l.”
Dramele personale ale personajelor se descoperă progresiv și conduc publicul către teme sociale precum discriminarea, abuzul sau inegalitatea de clasă. Fără zgomotul de fundal al unui oraș mare, societatea izolată din Beartown oferă o lectură bună asupra naturii umane.
Am vorbit cu regizorul suedez despre modul în care a abordat proiectul, cum a fost atmosfera pe platou și despre cum se schimbă piața suedeză a serialelor.
Motivații pentru a regiza Beartown
Este o poveste foarte intensă, emoționantă, cu personaje puternice. Temele abordate îmi sunt familiare. Am lucrat cu acest gen de teme în filmele mele anterioare, teme precum masculinitatea, cultura învingătorilor sau structuri patriarhale. Acestea sunt topicuri importante pentru mine, așa că proiectul a fost atractiv.
În plus, mă atrag întotdeauna oamenii din grupuri minoritare, societățile sau universurile închise. Beartown are acel sentiment de loc uitat - este undeva în pădure, unde oamenii trebuie să rămână împreună și să nu iasă din grup. Mi-a plăcut și arena de hochei :).
Abordarea
Proiectul a fost un mix între roman, interpretarea scenariștilor și viziunea mea; cred ca asta si-au dorit si producatorii. Mi-au propus colaborarea tinand cont de filmele mele si de faptul ca lumile pe care le abordez au asemănări cu lumea lui Backman. Deci, pentru mine a fost importanta găsirea vocii mele, în universul și personajele sale. Nu am simțit nicio presiune.
Și am vrut sa creez ceva, nu să copiez cartea, ci mai degrabă să o folosesc pentru a mă apropia de mine și de problemele pe care le explorez.
Scenariul și regia
Când scriu scenarii, port un fel de lentile de scenarist și odată ce se ajunge la regie, trebuie să adopt optica de regizor. Sunt două procese complet diferite. Așa cum am spus, aici a trebuit să adaptez lumea lui Backman și materialul scenariștilor, păstrând un sens pentru mine.
Este un proces lung.
Desigur, după șase luni de întâlniri cu scenariștii, în care am explorat idei, am scris notițe și chestii de genul acesta, procesul vine de la sine, dar trebuie să-l stăpânești. Tu ești cel care va fi acolo, pe platou, ca sa pui lucrurile în mișcare, deci trebuie să ai o conexiune foarte puternică cu scenariul.
Recurența orașelor mici în producțiile tale
Ceea ce s-a văzut în filmele mele anterioare și, de asemenea, în Beartown, este un fel de extract al naturii umane. Este o mână de oameni care locuiesc într-o societate închisă, în care trebuie să își stabilească propriile reguli pentru a supraviețui. Mă interesează aceste dinamici.
Am crescut în Stockholm, un oraș mediu/mare și nu aveam așa ceva aici, dar o caracteristică a stilului meu regizoral, de fapt, poate cea mai importantă caracteristică este dorința de explorare. Trebuie să ies din zona mea de confort și să explorez ceva. Și să păstrez misterele vii. Trebuie să merg în spatele ușilor închise și să arunc o privire.
Atmosfera de pe platou
Sunt foarte preocupat de crearea unui mediu sigur, atât pentru echipa tehnică, cât și pentru actori, pentru a-i face să „zboare”, să joace bine. Atmosfera de pe platoul meu este caldă și incluzivă.
Altfel, am tendința de a avea multă energie pe platourile de filmare, mă mișc mult. Îmi place.
În același timp, este multă angoasă, este terifiant, dar te simți răsplătit atunci când vezi rezultatele, când vezi că funcționează, că oamenii sunt fericiți și chiar dau tot ce pot.
Lucrul cu actorii
Acest serial a fost la o scară mai mare decât proiectele mele anterioare. Am lucrat mult cu unii actori înainte de filmare, dar pe alții i-am întâlnit din scurt, așa că a trebuit să creăm un conexiune, un spațiu de lucru, cu doar câteva ore înainte de filmare, pentru că a fost o producție cu multe personaje, cu actori care continuau să tot apară pe platou, în timpul filmărilor sau al procesului de casting. Dar, în general, petrec mult timp cu actorii.
Castingul
Sunt întotdeauna foarte implicat în procesul de casting. Îl doream în mod special pe Ulf Stenberg în rolul lui Peter Andersson și, de asemenea, Aliette Opheim, este una dintre actrițele mele preferate.
Jucătorii de hochei sunt profesioniști, unul dintre directorii mei de casting a mers prin nordul țării și a vizitat cluburile de hochei încercând să vâneze personajele de care aveam nevoie, apoi am mers și eu și am făcut niște workshopuri cu ei.
Mi-a plăcut colaborarea cu cei doi directori de casting din acest proiect. Este una dintre cele mai importante colaborări pe care le ai ca regizor. Ai în jurul tău acești oameni talentați care știu ceea ce cauți și mai ales, de ce cauți, astfel încât aceste relații contează pentru mine. La sfârșitul zilei, chiar dacă eu sunt foarte specific în cerințele mele, de cele mai multe ori, ei sunt cei care sunt pe teren, caută și îmi oferă opțiuni.
Provocările de la filmări
Erau minus 32 de grade. Ne-au înghețat degetele de la picioare. Trebuia să trecem și să filmăm prin 1,5 m de zăpadă virgină, neatinsă, pentru ca imaginile să funcționeze. A fost ca și cum ai merge într-un război finlandez de iarnă, uneori a fost foarte greu. Cu asta am și început. A trebuit să menținem spiritul și moralul echipei sus. Odată ce ne-am mutat în interior, am început să ne bucurăm mai mult de procesul creativ.
ADN-ul poveștii
Serialul abordează unele teme politice, precum discriminarea socială sau inegalitatea de clasă. Există o parte întunecată a poveștii. În același timp, există o mulțime de emoție și nerv.
Povestea evoluează și devine o dramă antrenantă în care totul este în joc. De asemenea, sunt importante relațiile dintre personaje și, bineînțeles, imaginea de ansamblu a orașului care cunoaște victoria sau eșecul, odată cu această echipă de hochei. Se întâmplă o mulțime de lucruri.
Cred că HBO e o platformă progresivă și oferă entertainment, desigur, dar în același timp, provoacă publicul. În esență, Beartown este un serial clasic HBO. Dacă tu cauți o comedie ușoară, nu e pentru tine. Dar dacă vrei să fii mișcat, atras într-o dramă bună, urmărește-l.
Serialele din Suedia
Cred că avem o inflație a unui anumit tip de seriale în Suedia, acele seriale clasice cu ingrediente precum poliția sau stereotipuri de genul băieți răi/băieți buni, dar există spațiu și pentru serii grozave cum sunt Caliphate sau Quicksand. Sau Beartown. Aceste serii noi care apar, conțin altceva și știu că există o piață pentru ele. Oamenii s-au săturat de tradiția nordic-noir și trebuie să meargă mai departe.