Cand vorbesti cu un absolvent, te astepti sa-ti spuna ca teoria nu i-a folosit la nimic. Iar cand vorbesti cu cineva din PR, te astepti sa-ti spuna ca nu e nimic glamor in meseria asta. Noi am vorbit cu Sabina Gealatu, PR Manager, Conan PR, si nu ne-a spus niciuna, nicialta.
Dimpotriva. Pentru ea, teoria e o baza super utila, iar PR-ul inseamna si superglam. Totusi, ea prefera vibe-ul ala creativ de la birou. Felul ei de a ajunge acolo insa, e tehnic si riguros: organizare, prioritizare și pauze. Asa isi construieste fiecare zi la birou. Cu atat mai mult, in contextul de astazi:
”PR-ul de pandemie mi se pare mai grijuliu, mai centrat pe oameni și mai plin de compasiune. Din exterior, cel puțin. Din interior, PR-ul de pandemie e cu bugete mai mici, alegeri și mai atent făcute, cu mai multă precauție.”
In schimb, Sabina confirma superputerea PR-ului de a schimba mentalitati. Pentru asta e nevoie de o forma buna a continutului si un mesaj puternic. Insa, pana acolo, ramane provocarea relatiei cu clientul, pe care ea o aseamana cu o arta. Din fericire, in meseria asta ai contact cu clienti din mai multe domenii decat ti-ai fi imaginat in facultate, spre exemplu, si asa ajungi ”să negociezi raidere tehnice sau să afli câte tipuri de material există pentru un backdrop”. Vorbim, in continuare, despre Sabina si PR-ul ala bun.
Prima intalnire cu PR-ul
În vara de dinainte să încep clasa a 12-a am trecut printr-un shift brusc de planuri. Pentru destul de mult timp am fost super hotărâtă să dau la ANI (Academia Națională de Informații) și deja începusem oarecare demersuri pentru treaba asta. E un proces lung și destul de complicat, cu multe probe, pentru care trebuie să te super pregătești din timp. Plus că, sunt extrem de puțin locuri. Da’ în vara aia m-a lovit realizarea că urma să mă înham la niște ani de multe restricții și mi-am dat seama că nu-i ce trebuie pentru mine, deci a trebuit să mă reorientez.
Nu știam eu mare lucru despre ce-nseamnă comunicare și PR, cum e cu agențiile și lucratul la client, dar știam că e cu scris și creativitate și cam așa am luat decizia. Apoi m-am interesat de facultăți, am făcut lista, și cam aia a fost.
Cum ai intrat in industrie
Primul și primul contact pe care l-am avut a fost un stagiu de practică, după ce am terminat primul an de facultate. Nu-mi căutam încă de muncă, dar voiam să-mi fac orele de practică de care știam că o să am nevoie la facultate și când am văzut anunțul de la Mercury am zis de ce nu. Din câte-mi amintesc, procesul a fost destul de simplu, am trimis un CV și un text scurt.
Când a venit vorba de job, am fost destul de norocoasă. Cred că am aplicat doar vreo 2 săptămâni până am mers la interviul care s-a finalizat cu prima mea angajare (a fost și al doilea interviu la care am mers): un intership plătit pe perioadă de 6 luni, cu program flexibil, într-o companie de gaze naturale. Au fost 3 chestii care m-au ajutat să prind jobul ăsta: super atenție la gramatică, faptul că vorbesc foarte bine engleză și, surprinzător, extracurricularele din liceu.
Am făcut 2 stagii de practică acolo, cu pauză de 6 luni pentru Erasmus, și am avut și o poziție part-time pe perioadă nedeterminată. În total, am lucrat acolo 1 an și jumătate.
Când a venit momentul să plec, iar am avut noroc. De data asta sub forma prietenei mele Tiziana, care lucra deja la Conan PR de o vreme și care m-a bătut la cap să aplic pentru o poziție de PR Executive. Au fost două runde de interviu. O dată am stat la discuții și povești, a doua oară am avut o probă practică.
Lucrurile au mers super bine în ambele etape, îmi dezvoltasem super bine scrisul și abilitățile de organizare la job-ul de dinainte, plus că eram și pe același vibe. Dar atunci era nevoie de cineva cu experiență de agenție și nu s-au legat lucrurile. Spre fericirea mea, am reluat legătura vreo 2 luni mai târziu și în septembrie 2018 am început să lucrăm împreună.
Aș zice că cel mai important la interviuri e să fi stăpân pe chestiile de bază (gramatică, vocabular, engleză, cea mai basic structură de comunicat de presă, chestii d-astea) și să fi dispus să înveți.
Studii
Am terminat Facultatea de Comunicare și Relații Publice de la SNSPA, specializarea Comunicare și Relații Publice și, tot la FCRP, masterul de Brand Management și Comunicare Corporativă. Pot să zic cu 100% sinceritate, că am învățat teorie utilă pentru viața mea de zi cu zi: structuri de texte, tipuri de scriere, strategii și tactici de gestionare a crizelor. Da, normal că nu se suprapun complet, dar mi-au oferit o bază solidă la care am apelat de multe ori. Și n-aș zice neapărat că am făcut un switch de la teorie la practică, mai degrabă am „construit” plecând de la chestii pe care le-am învățat în facultate.
Asteptarile de la inceput
Am avut senzația că o să fie ceva super glam, mers la petreceri, DM-uri, prietenii cu influenceri și alte chestii d-astea. Nu-mi doream asta neapărat, pentru că nu sunt cea mai outgoing persoană din lume. Între timp, o dată ce chiar am intrat în lumea asta, am văzut că da, partea glam într-adevăr există, dar nu e nici de departe cea mai importantă.
M-am bucurat să văd, în schimb, că vibe-ul ăla creativ pe care mi-l imaginam chiar e acolo și că e o muncă foarte dinamică. Au fost și surprize, și bune și rele, dar cred că ce m-a impresionat cel mai tare e numărul foaaarte mare de industrii și domenii cu care am luat contact: nu-mi imaginam eu în facultate că va trebui să negociez raidere tehnice pentru Golan sau că o să aflu câte tipuri de material există pentru un backdrop.
Primele proiecte
Am învățat enooorm în ultimii 2 ani. Sabina de atunci și Sabina de acum sunt 2 persoane foarte diferite, din punct de vedere profesional. Și o mare parte din treaba asta se datorează faptului că am început, destul de repede după ce am ajuns la Conan, să lucrez pe unul dintre cele mai mari proiecte pe care le-am derulat până acum, respectiv lansarea Mindspace în România.
Iar pentru proiectul ăsta a trebuit să trec prin fi-e-ca-re proces de PR care există: comunicat de presă, pitching, ad-uri de social media, organizare de eveniment, relații cu bloggeri și influenceri, you name it. Și asta în primele 4 luni de job.
În paralel eram și suport pentru un alt cont, tot din zona de real estate, și combinația asta m-a super ajutat să îmi dezvolt skill-urile în zona de scriere corporate și, ca bonus, am învățat o grămadă de chestii despre clădiri și piața asta.
Evoluția mea a depins mult de proiectele la care am lucrat și, sinceră să fiu, am avut parte de proiecte mișto.
PR-ulin viziunea ta
În umila mea părere, PR-ul este (sau ar trebui să fie), cea mai frumoasă metodă de informare. Este job-ul nostru să informăm oamenii despre ce fac clienții noștri și să o facem în cele mai potrivite modalități. Iar când găsim fix forma perfectă pentru conținutul nostru, și avem și un mesaj puternic, atunci da, se pot schimba mentalități.
Motivatiile tale
Curiozitatea, diversitatea și dinamismul din industria asta sunt lucrurile ce mă entuziasmează cel mai tare.
Provocarile
Să învăț cum să gestionez relația cu clienții. Asta mi se pare o artă foarte subestimată.
Specializare
Nu pot să zic că m-am specializat în vreun tip de PR. Nu cred c-am avut timp pentru chestia asta. Da’ na, îmi place să cred că, dacă ar trebui neapărat să aleg, aș putea să zic că m-am specializat în PR bun. Leg chestia asta foarte mult de sistemul pe care mi l-am creat la birou (bazat pe organizare, prioritizare și pauze) și de faptul că, atunci când s-a termintat ziua, mă „oblig” să fac chestii care n-au nicio treabă cu munca. Mi se pare că din activități off-topic îți iei cea mai mare doză de creativitate.
Proiecte dragi
Lansarea Mindspace clar e unul dintre ele. Ar mai fi și o campanie de promovare a comunităților faine de pe Facebook pe care am dezvoltat-o alături de ei și pentru care am lucrat cu Recorder.
Generatia ta
Agenția mea e cool. Avem proiecte faine, suntem oameni faini și încercăm să facem totul pe cât de bine putem, de la executivi la directori. Mna, normal că avem puncte de vedere diferite, dar mi se pare că ne echilibrăm reciproc. De exemplu, mie mi-e mai ușor să mă concentrez pe ideea în discuție și să pierd din vedere partea de client service. Aici super ajută o intervenție de la seniori care să mă aducă mai cu picioarele pe pământ. Toate intervențiile lor sunt teachable moments, ca să zic așa, pentru că sunt făcute cu un motiv și dacă le iei așa, mai holistic, ai clar ce să înveți.
Să zic că aduc eu ceva nou n-aș zice, poate alte perspective asupra unor lucruri, dar asta cred că facem toți, prin prisma backgroundului unic pe care îl avem fiecare.
Campanii preferate
Cu atât de mulți oameni creativi și talentați, care fac o treabă atât de bună, mi-e super complicat să fac o selecție. Dar 2 dintre campaniile care mi-au rămas în cap și-n suflet, chiar dezvoltate la noi în agenție, sunt Dăruiește ziua ta, pentru Galantom, și Ziua Nationala a Testării Consumului Personal de Alcool, alături de Alianța pentru Lupta Împotriva Alcoolismului și Toxicomaniilor (ALIAT).
PR-ul de pandemie
PR-ul de pandemie mi se pare mai grijuliu, mai centrat pe oameni și mai plin de compasiune. Din exterior, cel puțin. Din interior, PR-ul de pandemie e cu bugete mai mici, alegeri și mai atent făcute, cu mai multă precauție.