Agilitatea companiilor mai mici, românești sau regionale, s-a dovedit a fi un asset util în perioada de criză, pentru că a condus la reacții mai prompte, observă Cosmin Nae, Director Executiv Quantix Marketing Consulting. În același timp, atât companiile mici, cât și cele mari din turism, HoReCa sau diverse categorii de retaileri, se află în situația unor ample reconfigurări în modelul de business.
”Din punct de vedere al informațiilor solicitate în perioada curentă, cererile vizează mai degrabă observații specifice, ancorate în prezent, pentru acțiuni tactice. În mod natural, alimentarea unor proiecții de business pe termen mai lung, pe baza input-ului actual venit de la consumatori, nu este o abordare tocmai robustă.”
Mai departe, Cosmin remarcă o inflație a scenariilor de research privind comportamentul consumatorilor în pandemie. Deși nu s-a aventurat prea mult în astfel de analize oficiale, ci mai mult informale, în cadrul echipei, el aduce în discuție insighturi din zona sport & healthy life style, referitoare la interesul oamenilor pentru activitățile de mișcare individuale sau în grup. Mai multe detalii, în rândurile de mai jos.
Impactul crizei
Din perspectiva business-ului nostru, trimestrul 2 din acest an a avut o evoluție sub plan. Veniturile au scăzut la mai puțin de jumătate față de nivelul din anul trecut, pe fondul unei reduceri considerabile a cererilor. Inclusiv proiecte aprobate, care urmau să pornească, au fost puse pe hold. Am continuam să activăm pe research & consulting pe sport (mai multe detalii spre finalul articolului) și pe câteva domenii impactate mai puțin.
Desigur că acest context de piață a avut un impact asupra “încărcării” zilnice. A aparut mai mult timp liber, pe care l-am folosit pentru dezvoltarea unor idei din genul “pe astea le discutăm mai încolo…”. Deși perioada aceasta are multe minusuri, am preferat să ne calibrăm așteptările, modul de lucru, si să vedem partea plină a paharului. Ne-am încărcat bateriile și ne-am folosit mai mult creativitatea, pentru ziua de mâine.
Abordări noi
Nu am lansat servicii noi (încă!), nici nu ne-am grăbit să scoatem scenarii pe bază de research legate de ce vor face oamenii. Mediul este foarte instabil, puțin predictibil, am fost reținuți în a folosi statistica pentru a mai umple iazul domnului Taleb cu alte lebede negre. În plus, apreciez că am asistat la o mică inflație de date și scenarii legate de comportamentul consumatorilor în pandemie. De la om de research la consultant de business, de la bancher la constructor, de la antrenor de tenis la ziarist.
La nivel personal, desigur că am fost implicați și noi în diverse discuții, thinking tanks, etc., dar output-urile sunt mai degrabă supoziții, idei pe care le-am preluat pentru planurile noastre. Mai puțin produse pentru vânzare…
Tipurile de research solicitate
Din ceea ce am observat în această perioadă, putem izola câteva segmente de clienți de research. Ca axe de grupare, aș folosi talia companiilor și sectorul în care activează. De exemplu, companiile mari, multinaționale, au continuat să facă studii. Avem adaptare la context, atât din punct de vedere al temelor abordate, cât și grijă pe bugete, dar, de principiu, motoarele au mers în continuare.
Companiile mai mici, românești sau regionale, care sunt de altfel, și într-un stadiu mai incipient în ceea ce privește adopția serviciilor de research, au reacționat mult mai rapid. Contracția a apărut instant. Fiind organizații mai antreprenoriale, agilitatea este maximă, în aceste condiții vitrege de mediu.
Din altă perspectivă, sunt bine-cunoscute și mult discutate anumite sectoare impactate major de restricțiile recente. Aici putem enumera firmele din turism, HoReCa, unele categorii de transporturi, diverse categorii de retaileri sau jucători din real estate. Companiile, mari sau mici, din aceste domenii, se află în situația unor ample remodelări de business. Cu siguranță, informații din studii de piață i-ar putea ajuta în optimizarea unor decizii, dar resursele disponibile, de bani sau timp, inhibă în general demararea unor proiecte de cercetare.
Din punct de vedere al informațiilor solicitate în perioada curentă, cererile vizează mai degrabă observații specifice, ancorate în prezent, pentru acțiuni tactice. În mod natural, alimentarea unor proiecții de business pe termen mai lung, pe baza input-ului actual venit de la consumatori, nu este o abordare tocmai robustă. Mă abțin să spun că anumite decizii nu pot fi inspirate deoarece, în perioada asta (mulțumim și specialiștilor în behavioral economics pentru ce au impus în cultura de marketing/management în ultimii ani) inspirația pare să joace un rol tot mai important în deciziile managerilor.
Insighturi sport & healthy lifestyle
Cum Quantix are o specializare pe research & consulting în domeniul sportului și al vieții sănătoase, voi aduce aici câteva scurte perspective. Practicarea sportului pe perioada pandemiei a trecut (și încă trece) printr-o provocare serioasă. La nivel profesionist, competițiile au fost întrerupte. Să nu uităm că vara aceasta ar fi trebuit să avem Jocurile Olimpice de la Tokyo și Campionatul European de Fotbal, pentru a da doar două exemple.
Cum românul este maestru international la categoria „haz de necaz”, am putea spune că, pentru noi, amânarea CE de fotbal este un lucru bun, poate reușim să terminăm proiectele promise (stadioanele și linia ferată spre aeroportul Otopeni)…
La nivel de amatori, majoritatea competițiilor de impact, precum maratoanele, crosurile, cursele de bicicletă, triatloanele, tot felul de cupe și campionate, au fost anulate sau amânate. Mersul la sală sau la bazin, aflate printre activitățile preferate de români, au avut de suferit în mod deosebit. Prin urmare, la nivel de comportament, am fost martorii unor schimbări majore, cu impact asupra companiilor din acest sector. În altă ordine de idei, au renunțat oamenii la sport? Din observațiile noastre și cercetările pe care le-am realizat pe acest subiect, putem concluziona că interesul a rămas.
Într-o primă fază (când restricțiile erau majore, pe perioada stării de urgență), oamenii au început să practice mai mult sport în casă/apartament. Exerciții specifice, forță sau stretching, cu sau fără aparate, dar manifestând interes pentru activitatea fizică și toate beneficiile aferente, în plan fizic și mental. Nu întâmplător, anumite tipuri de produse s-au evaporat rapid de pe rafturile retailerilor de sport.
Mai recent, având iîn vedere relaxarea măsurilor și vremea prielnică, foarte mulți români au reluat sau au început să practice sporturile în aer liber, în special cele individuale (sporturile de echipă sunt încă reduse ca opțiuni de manifestare). Mersul la munte sau mersul cu bicicleta devin opțiuni tot mai relevante, în contextul reducerii turismului internațional. Au început să reapară competițiile și să crească numărul evenimentelor virtuale, care țin comunitățile aproape, ajută cauze sociale și reușesc, nu fără eforturi, să fie aproape de iubitorii de mișcare.
În tot acest tablou, este evident că regăsim companii care suferă, dar și jucători care pot beneficia de context, deoarece interesul românului pentru sport continuă să se manifeste, pe alocuri chiar mai pregnant decât înainte. Brandurilor le recomandăm să mențină sportul în focus și să găsească idei creative, off-the-beaten path, pentru a înțelege nevoile și comportamentele actuale, pentru a își construi sau menține relevanța și asocierile cu acest fenomen de mare impact social.