Studiile privitoare la dinamica pieții muncii au fost în topul serviciilor comisionate în perioada martie-august, spune Alexandru Zodieru, General Manager, Cult Market Research. Companiile pharma au solicitat la rândul lor, identificarea percepțiilor, atitudinilor și reacțiilor consumatorilor pe tema vaccinurilor, iar cele din IT si telecom au apelat la studii de cercetare, în căutare de noi poziționări.
”Unele companii au tratat această perioadă ca una de evaluare, de (re)gândire strategică și de (re)poziționare în mintea consumatorului. Acest comportament al business-urilor poate fi explicat și de schimbările de pattern-uri de cumpărare și consum.”
Alexandru spune că pentru el și echipa lui, această perioadă a fost un motiv bun pentru a se concentra pe anumite proiecte care erau în stand-by, cum ar fi creșterea capacității call-center-ului, triplând numărul membrilor și făcând switch-ul de la spațiul fizic la birouri remote. În plus, timpul petrecut în deplasări a fost exploatat în beneficiul unor studii, dintre care îl amintim pe cel referitor la măsurile luate de IMM-urilor pentru adaptarea la situația curentă. Continuăm discuția, în rândurile de mai jos, și amintim de inițiativa care sprijină business-urile să își mute activitatea în online.
Perioada Martie - Iunie
Am înregistrat o creștere atât a volumului de lucru, cât și a cifrei de afaceri în comparație cu aceeași perioadă a anului 2019. Am identificat o scădere a solicitărilor de ofertă în timpul stării de urgență, însă situația a revenit rapid la fluxul cu care suntem familiarizați.
Le-am recomandat colegilor ca din 11 martie să lucrăm remote. Aceștia au fost reactivi și au mutat rapid activitatea în birourile de acasă. În perioada martie-iunie am venit la sediul din strada Negustori doar cu ocazia unor urgențe care nu puteau fi rezolvate online. Din iunie am început să ne revedem colegii, în funcție de proiectele în desfășurare și de prezența acestora în București.
Procesul de comunicare nu a suferit modificări, dat fiind faptul că o parte a activității de cercetare se desfășura pe teren, așa că a nu fi mereu împreună la birou era o normalitate. Pe de alta parte, structura firmei are în componență personal cu o vechime de aproape 5 ani, astfel încât legăturile de muncă sunt bine conturate. Clasicele ședințe săptămânale au fost mutate în online. Colegii au putut să-și aleagă cel mai potrivit birou și cel mai bun program pentru ei, ceea ce a condus la un grad de mulțumire ridicat. Părerea unanima a fost că se lucrează ceva mai eficient decât la birou.
Adaptare & măsuri
În unele cazuri, începerea unor studii în acea perioadă a fost amânată pentru a nu fi influențate rezultatele obținute de contextul atipic. Proiectele au fost puse on hold și au fost repornite rapid, odată cu revenirea la o stare cât mai aproape de normal.
Metodologiile proiectelor ce implicau activități de teren au fost regândite și adaptate mediului online. Ne-am regăsit în situația de a realiza aceste modificări peste noapte, atât pentru metodologii, cât și pentru instrumente. Colegii s-au adaptat rapid și fără a interveni asupra calendarelor agreate în contracte.
Timpul petrecut în deplasări de către colegi a fost redirecționat către dezvoltarea noilor servicii și studiului independent pe IMM-uri:
În starea de urgență, am finalizat unele proiecte interne pe care le amânasem inițial de prea multe ori. Unul dintre aceste proiecte a fost dezvoltarea sistemului National Remote a Call Center-ului Cult. Ne-am extins capacitatea Call Center-ului de la 30 posturi fizice la un potențial de 100 de posturi remote. În echipa de Call Center avem colegi din multe orașe ale României. Astfel, am depășit numeroase limitări ale Call Center-ului fizic, acest lucru ajutând echipele să finalizeze proiectele într-un timp mai scurt.
Abordări noi
Am promovat serviciile obișnuite adaptate si pregătite de lansare, deoarece am dorit să venim în întâmpinarea clienților actuali și potențiali. Am creat produse derivate din cele clasice, deja cunoscute de către specialiștii din industrie, și le-am adaptat contextului. Ne-am orientat, mai degrabă, spre servicii flash și recurente astfel încât să identificăm schimbările în timp real (ex. Agile Market Research Snack Pack, Market Research Online Communities – MROC, Change Tracker) și spre lucrul cu scenarii.
În aceeași perioadă, ne-am alăturat unei echipe multidisciplinare de specialiști care sprijină business-urile să își mute activitatea în online și am lansat proiectul Start Online.
Start Online include soluții care pornesc de la cercetare de piață, monitorizare competiție, strategie de marketing digital și merge până la fotografie, comunicare, PR, generare de conținut, creație și print digital, dezvoltare de website-uri și promovare în mediul online.
Studiul din luna Martie, privind adaptarea IMM- urilor la criză, a cuprins atât o componentă calitativă, cât și una cantitativă, reunite într-un raport de cercetare ce releva principalele tendințe ale IMM-urilor:
Tipurile de research solicitate
În ceea ce ne privește, utilizam online tools și anterior perioadei de pandemie, doar că accentul nu era asupra lor. Prin urmare nu am făcut decât să schimbăm farfuriile, nu și felul de mâncare. Considerăm importantă interacțiunea socială directă pentru identificarea insight-urilor și o preferăm cu orice ocazie. Însă, noi suntem realiști și conștienți că acea perioada s-a încheiat brusc, lăsând loc unei altfel de normalități, poate mai provocatoare pentru business-uri și research.
Clienții au revenit către noi cu solicitări de studii adaptate contextului. Aici amintesc schimbarea metodologiei studiilor în desfășurare sau ce urmau să înceapă și numeroasele discuții despre potențiale studii pe care le putem realiza în perioada stării de urgență și după aceasta.
Unele companii au tratat această perioadă ca una de evaluare, de (re)gândire strategică și de (re)poziționare în mintea consumatorului. Acest comportament al business-urilor poate fi explicat și de schimbările de pattern-uri de cumpărare și consum.
Analiza pe industrii
Portofoliul nostru de clienți cuprinde atât companii cu activitate de research recurentă, cât și business-uri care desfășoară studii punctuale, one-time-only. Proiectele de cercetare nu au fost în lista priorităților companiilor, în contextul în care întregul mediu de afaceri era supus unei schimbări de paradigmă. Cum spuneam anterior, cererile de oferte au fost numeric mai puține în perioadă stării de urgență, comportament explicat de abordarea generală de tip freeze a business-urilor. Cult Market Research este o companiei de research cu profil generalist, si nu am identificat modificări în frecvența studiilor pe industrii sau a tipului de clienți (privat sau public).
Încă de la începutul activității noastre, am făcut research și pentru ONG-uri care activau în diverse domenii și pentru proiecte din industrii culturale (festivaluri de film, muzică). Bineînțeles, odată cu pandemia, festivalurile s-au anulat, iar planurile de research pentru proiecte sociale derulate de ONG-uri s-au restrâns. Pe lângă aceste două domenii, am avut proiecte puse on hold și din alte domenii afectate de pandemie: transport (grafic atasat), HoReCa sau chiar FMCG.
Schimbările de achiziție/consum
În această perioadă, am identificat schimbări diverse în anumite sectoare. În ceea ce privește campaniile de responsabilitate socială (CSR), marile companii au hotărât să continue procesul de evaluare a acestora și să adapteze cercetarea la mediul online. Cum pandemia de coronavirus a avut și va avea un impact direct și puternic asupra pieței muncii, studiile de tip employer branding și Employer Value Proposition (EVP) s-au menținut în topul cererilor de ofertă în perioada martie-august 2020.
Companiile din industria farmaceutică și-au arătat și ele preocuparea pentru sănătatea și starea de bine a românilor, ele fiind interesate de identificarea percepțiilor, atitudinilor și reacțiilor acestora în legătură cu subiectele actuale, precum vaccinarea. În zona IT&C și telecom, companiile au căutat noi oportunități pentru dezvoltarea unor strategii de repoziționare cu ajutorul cercetării.
Bineînțeles, nu trebuie să uităm că 2020 este un an electoral, iar studiile pentru alegerile locale au fost și ele realizate pentru a fi utilizate în strategiile de comunicare. O noutate o reprezintă cererile de ofertă pentru studiile politice locale, la nivelul comunităților cu un număr redus de locuitori.