Dupa perioada imprevizibila din lockdown, o crestere a intensitatii in research s-a facut simtita la finalul lunii Iunie, remarca Roxana Baciu, Executive Director, MEDNET Marketing Research Center.
”Am dorit sa intelegem si care au fost provocarile cu care s-au confruntat business-urile in aceasta perioada, mai ales cele din FMCG, ceea ce s-a concretizat intr-un studiu privind impactul pandemiei asupra lantului de aprovizionare si business-ului, in general.”
Conform studiului realizat in luna Aprilie, 60% din business-uri din aceasta zona au fost afectate de pandemie intr-o mare si foarte mare masura, iar 35% intr-o mica masura, cel mai mare impact fiind in cadrul aprovizionarii cu produse si materii prime.
Una din concluziile consemnate de manageri a fost aceea ca lipsa de predictibilitate devine o stare de fapt si ca pregatirea pentru o criza incepe cu mult inainte. De asemenea, s-a observat importanta pastrarii unor rezerve de cash, pentru astfel de perioade. In schimb, criza a accelerat procesul de digitalizare in toate domeniile. Detalii, in randurile de mai jos.
Impactul crizei
Zona de research a fost impactata si ea puternic de pandemie, pentru ca proiectele au fost initial amanate, nestiind ce avea sa urmeze cu adevarat, apoi multe dintre ele au devenit caduce, intrucat paradigma s-a schimbat definitiv. Studiile de consumator deveneau inutile, iar cele ce ar fi trebuie sa se desfasoare in varianta fata in fata erau acum imposibil de derulat.
Flow-ul de lucru
Principalul impact a fost asupra studiilor pe care le derulam fata in fata cu respondentul. Aici a trebuit sa gasim rapid solutii, astfel incat sa asiguram continuitatea proiectelor in derulare. Ca si flow de lucru, nu as spune ca impactul a fost major.
Adaptare & masuri
Am mutat rapid derularea studiilor face to face in online si am reusit sa adaptam si fluxul de lucru in conditii work from home. Fiind o echipa relativ mica, nu am intampinat dificultati majore nici in a adapta metodologiile, nici in a ne reorganiza sa lucram de acasa. Din fericire, infrastructura ne-a permis sa derulam in siguranta toate celelalte tipuri de studii, inclusiv CATI, si, ulterior, am reluat si studiile face to face respectand conditiile de siguranta atat pentru pentru operatori, cat si pentru respondenti.
Studii noi
Am incercat sa intelegem ce se intampla cu oamenii in noul context de lockdown. Am lansat imediat o cercetare care avea ca obiectiv sa descopere cum isi imagineaza oamenii ca vor reveni la „normal” dupa perioada de izolare, cum reconsidera relatiile cu familia, prietenii, colegii etc. si ce isi doresc sa faca dupa ridicarea starii de urgenta referitor la serviciu, socializare, vacante, etc. Rezultatele sunt din luna Aprilie, dar va urma o noua analiza in Septembrie.
De asemenea, am dorit sa intelegem si care au fost provocarile cu care s-au confruntat business-urile in aceasta perioada, mai ales cele din FMCG, ceea ce s-a concretizat intr-un studiu privind impactul pandemiei asupra lantului de aprovizionare si business-ului, in general.
Tipurile de research solicitate
Si companiile au avut si au in continuare aceeasi nevoie de a intelege cum ne-am modificat comportamentele de viata si consum. Astfel, cererile de research s-au concentrat pe intelegerea acestor modificari si asupra modului in care produsele si serviciile trebuie adaptate sau create de la zero pentru a raspunde noului context.
As spune, mai degraba, ca s-au schimbat prioritatile de business si, implicit, de research. Dupa o perioada de aparenta stagnare, cauzata de nevoia de a adaptare a businessului – work from home, digitalizare etc – o crestere a intensitatii in research se face simtita de la finalul lunii iunie.
Insighturi din FMCG
CONSUMATORI:
- Evident, frecventa de vizitare a magazinelor alimentare fizice s-a redus, iar tendinta pare sa se mentina si acum;
- Concomitent, au crescut achzitiile din online care au compensat / inlocuit vizitele la magazinele fizice;
- Structura cosului de cumparaturi s-a modificat à cumparatorii au dat castig de cauza produselor ambalate, care le-au intensificat sentimentul de siguranta sanitara / de consum sau au renuntat sa cumpere produse pe care le-au inlocuit cu cele gatite in casa;
- Mai nou, oamenii vor sa puna accent pe consumul de produse locale, vor mai multe informatii despre ele si vor ca acestea sa fie disponibile in magazinele din care-si fac cumparaturile;
- In pandemie s-a intensificat grija consumatorilor pentru sanatatea proprie si a familiei / celor apropiati, astfel ca si produsele pe care le achizitioneaza si consuma trebuie sa raspunda acestei nevoi;
- Consumatorii / cumparatorii au devenit mai precauti, au amanat sau anulat achizitiile majore si au inceput sa se orienteze spre a face singuri reparatii / renovari etc.
BUSINESS-URI:
- Studiile noastre au aratat ca 60% din business-uri au fost afectate de pandemie intr-o mare si foarte mare masura, iar 35% intr-o mica masura (studiu realizat in aprilie 2020);
- Cel mai mare impact s-a inregistrat in zona aprovizionarii cu materii prime si produse;
- Un impact cel putin la fel de sever a fost si in zona personalului, din cauza necesitatii de a reorganiza business-ul in conditii de lucru de acasa sau / si reducere a activitatii;
- Concluzia importanta a managerilor dupa traversarea acestei perioade a fost ca, de acum inainte, trebuie sa fii pregatit tot timpul pentru imprevizibil si ca lipsa de predictibilitate devine o stare de fapt; „Actioneaza ca si cum ai fi intotdeauna intr-o criza, chiar daca nu esti”
- O alta concluzie, cel putin la fel de importanta, a fost ca este recomandabil sa ai intotdeauna rezerve de cash, care sa te ajute sa depasesti perioadele dificile;
- Ca si castig, perioada crizei a accelerat procesul de digitalizare in toate domeniile.