"Inainte de perioada marcata de COVID, vedeam in jurul nostru tot mai multe canale noi de interactiune cu brandurile, care nu faceau altceva decat sa permita consumatorilor sa genereze si mai multe opinii, sa posteze si mai multe comentarii, sa emita si mai multe pareri. Aceste canale generau consumatorului sentimentul ca stie, ca este informat mereu.
Pe de alta parte, abundenta de content il facea sa se simta depasit, generand nevoia de eficienta, de a accesa doar acel content care este cu adevarat relevant pentru el. Solutia gasita pentru a adresa aceasta tensiune din mintea sa a fost sa “externalizeze” curatarea continutului care ajunge la el. Un bun exemplu sunt aplicatiile sau platformele care fac (si) content curating, chiar daca unele dinte ele nu au drept scop principal acest lucru – e.g. BiziDay pentru stiri, TripAdvisor pentru turism etc.
Toate acestea au dus la un consumator expert wanna be care are sentimentul ca stie, ca isi poate da cu parerea avizat si vrea sa fie tratat ape masura de catre branduri. Putem spune ca daca inainte toti romanii se pricepeau la medicina si fotbal, acum toti se pricep si la marketing. In aceasta noua lumina, brandurile se vad in fata provocarii unui mare val de vocalizari din partea consumatorilor…adica foarte mult white noise.", spune Monica Marinescu (Managing Director la Wave).
"In perioada starii de urgenta, fiind pus in fata izolarii, consumatorul se retrage in sfera privata, care devine cocon de consum si generare de content. In prima faza, stresul, axietatea si distantarea fizica si-au pus amprenta asupra lui generand o explozie in cumparaturi, atat in ceea ce priveste produsele de protectie si igienizare, cat si produsele alimentare de baza. Vorbim despre acele cozi interminabile la supermarketuri pentru achizitia proviziilor si pregatirea stocurilor pentru traiul in carantina.
In a doua faza, noua viata cu restrictii a fost acceptata si oamenii au inceput sa gaseasca metode prin care sa deal with it. Aici am vazut o reintoarcere catre tot ce inseamna local, de la activitatile de tipul DIY desfasurate in casa (ex: gatit, tuns, redecorat) si pana la o si mai mare atentie acordata produselor si producatorilor locali. In tot acest timp, atat contextul, cat si noile pattern-uri de consum si-au pus amprenta asupra asteptarilor consumatorilor de la brand-uri.
Acele brand-uri care nu s-au adaptat la “noua realitate” au fost sanctionate mai ales pe canalele online, acestea fiind si cele mai importante canale utilizate in aceasta perioada. Astfel, nevoia de white noise curators a crescut.", spune Andreea Nedelcu (Business Development Manager la Wave).
Am iesit din starea de urgenta, am ramas in cea de alerta, ce se intampla acum? Daca e sa ne uitam dupa statistici, acestea nu par foarte incurajatoare: economia e puternic afectata, somajul a crescut, cazurile de infectare cu coronarovirus tot apar. De cealalta parte, vedem in online romanii care par destul de relaxati: au profitat de iesirea din starea de urgenta pentru a iesi la gratare, a merge la terase si se pregatesc de vacante pe litoral sau in tarile vecine. Tot acest paradox este sustinut in continuare de content care este generat si generat.
Astfel, intr-o lume in care consumatorul genereaza tot mai mult continut si white noise, cum pot brandurile sa fie omniprezente, dar in acelasi timp sa isi si asculte si inteleaga consumatorul? Cum pot afla ce gandeste cu adevarat consumatorul?
"O noua abordare este necesara si anume cea de curator. Curator de white noise al consumatorului, curator de date si insights despre consumator. Acest curator se bazeaza pe umanizarea relatiei cu consumatorul reusind sa aduca la suprafata perceptii, emotii, atitudini dincolo de ceea ce consumatorul declara/ care sunt adanc inradacinate in subconstient.", spune Monica Marinescu (Managing Director la Wave).
Pentru noi, aceasta perioada nu a reprezentat o schimbare de paradigma si strategie, deoarece faceam foarte mult research online oricum. Folosim market research-ul exact ca un #white noise curator prin care ajungem la insights si o facem in doua moduri:
- Seing the story in your data – prin inteligenta colectiva. Uneori raspunsurile la intrebarile despre consumatori pot fi deja in datele pe care brandurile le au. Un content curator poate fi solutia. Adica acea persoana/echipa cu expertiza in analiza de date, in interactiunea cu diferite segmente de consumatori, pe diferite piete care sa gaseasca the human touch in datele preexistente despre consumatori.
- Generating the data for your story – prin market research. Alteori insa raspunsurile sunt inca la consumator si brandurile au nevoie de un instrument contextualizat, care sa le permita sa ajunta la consumer true self in timp real, dar in acelasi timp sa-i permita consumatorului sa poata sa se exprime liber.
"Nu mai e nici o surpriza pentru nimeni ca online-ul este parte din viata consumatorului, parte din rutina sa zilnica. Astfel, adaptarea tehnicilor de research clasic la online, precum si identificarea noilor metodologii digitale devin noua normalitate si pentru breasla noastra. Mai mult, cu tot content-ul general de consumatori in online, mai trebuie sa facem un pas, si anume, sa facem “curatenie”, astfel incat sa venim cu solutii adaptate si customizate pentru clientii nostri.", spune Andreea Nedelcu (Business Development Manager la Wave).
Wave este un hub de market researcheri cu specializari mixte din aria sociologica, antropologica, cercetare de piata si business. In cei 5 ani de cand se afla pe piata, Wave a actionat ca si “curator” pentru multe brand-uri, precum BRD, Engie, Kiss FM, Orange, PMI, P&G, Telekom, Ursus Breweries.