Nu stim daca lui Andrei Lacatus (Shurubel, reprezentat de Romanian Artists Agency) ii place sau nu Ed Sheeran, dar fara sa vrea, l-a adus in discutie. Asta pentru ca britanicul are tatuat pe brat logo-ul de la lovemark-ul sau, Heinz, iar Shurubel glumeste spunand ca daca faci reclama unui produs la noi, ar trebui sa fii obligat sa iti tatuezi logo-ul acestuia undeva pe corp. Ed a facut-o din proprie intiativa, insa fara nicio valenta comerciala, dar gluma de mai sus este despre situatiile absurde din influencer marketingul nostru, fie ca vin dinspre branduri spre influenceri, invers, sau dinspre influenceri spre comunitati. La ultimul capitol, am vazut cu totii demonstratii recent, iar Andrei crede ca nu sunt decat niste episoade dintr-un ecosistem digital care se regleaza singur.
Inainte de a posta ceva, influencerii s-ar putea intreba daca mama lor ar fi de acord cu continutul, sau daca posteaza doar pentru vizualizari. Iar “mama” nu apare intamplator in peisaj, ci pentru ca media de varsta a influencerilor nostri este destul de mica, ceea ce poate explica lipsa subiectelor cu greutate din conversatia lor.
“Sunt tentat sa spun ca responsabilitatea unui influencer este delimitata de lege si de etica, dar traim intr-o tara in care etica nu se invata aproape deloc, iar legea se ocoleste deseori.”
Mai departe, povestim cu Shurubel despre acest ecosistem si aflam si pozitia lui privind semnalarea continutului sponsored.
Controversele recente
Din punctul meu de vedere cazurile recente au inflamat un pic o bula deja sensibila pe fondul de stres al pandemiei si i-au facut pe oameni mai reactivi si mai dezbinati. Folosesc cuvantul “dezbinati” pentru ca am vazut iscandu-se si certuri intre oameni care fundamental sustineau aceleasi principii etice, dar care au inceput sa isi caute nod in papura reciproc, in loc sa caute solutii pentru viitorul comunitatii.
Eu cred ca se confirma inca o data teoria conform careia comunitatea online din Romania e un ecosistem in sine, care va produce invariabil, in timp, atat elemente negative si instigatoare cat si justitiari care sa le contracareze. Exact ca in orice tip de societate. N-o sa traim niciodata intr-o comunitate in care totul e roz si pace, iar asta e un lucru cu care trebuie sa ne obisnuim si care nu trebuie sa ne sperie.
Comunitatea influencerilor
Nu stiu daca sunt eu in masura sa spun ce e de apreciat si ce lipseste in online-ul romanesc, dar imi e clar ca suntem o comunitate aflata la inceput de drum (comparativ cu alte tari mai dezvoltate), care se regleaza incet-incet. Procesul de maturizare a comunitatii online tine foarte mult si de nivelul de educatie din Romania. Ce e important de retinut este ca si nivelul de educatie incepe sa fie influentat de comunitatea online, iar managementul acestei relatii de interdependenta e posibil sa fie cheia pentru un viitor mai bun in ambele domenii.
Responsabilitatea unui influencer
Sunt tentat sa spun ca responsabilitatea unui influencer este delimitata de lege si de etica, dar traim intr-o tara in care etica nu se invata aproape deloc, iar legea se ocoleste deseori.
Subiectele ”grele”
Eu cred ca astfel de subiecte exista prea putin in conversatia influencerilor, pentru ca majoritatea influencerilor sunt copii. In Romania abia acum incepe sa se formeze o grupa de varsta si maturitate mai ridicata in comunitate, ceea ce imi da totusi sperante ca in cativa ani o sa avem si subiecte “grele” in online. Daca nu se intampla asa, oricum creste Selly si mai rezolva el din probleme. Nu glumesc :).
Relatia cu brandurile
Ca sa fac o analogie din fotbal, brandurile sunt cluburile mari care trimit observatorii (agentiile) sa urmareasca anumiti jucatori (influencerii). Agentiile, in general, fac treaba buna si recomanda influenceri pe care ii vad evoluand bine. Problema acum e cum pot sa verifice agentiile faptul ca un influencer pe care il propun n-a luat vreodata un cartonas rosu in vreun meci pe care poate ei nu au apucat sa il vizioneze. Aici cred ca influencerii pot sa ajute un pic procesul prin pastrarea integritatii de-a lungul carierei si evitarea oricarui “fault” periculos. M-a inteles cineva sau ma angajez mai degraba comentator de fotbal?
Responsabilitatile brandurilor
Nu stiu daca e chiar o responsabilitate, ci mai degraba o buna practica, dar parerea mea e ca loializarea de catre branduri a unor influenceri ar fi un start bun. In felul acesta influencerul petrece mai mult timp cu brandul, face mai multe campanii pentru el, iar atasamentul dintre cele doua entitati capata substanta, lucru din care rezulta comunicari mai sincere si mai utile pentru comunitatea careia ii sunt destinate, cea de end-useri.
Semnalarea continutului sponsored
Eu sunt pro semnalare. Continutul sponsored nu ar trebui sa insulte inteligenta urmaritorilor mei si nu ar trebui sa le piarda timpul, iar ei stiu ca si intr-o postare marcata cu (P), sau #sponsored, sau cu tag catre brand-uri, vor gasi acelasi nivel de munca si substanta pe care il pun si in postarile mele obisnuite.
Guideline-uri intr-un cod etic
I-as ruga pe influenceri, ca inainte de a posta orice, sa faca o verificare mentala rapida in care sa raspunda la urmatoarele trei intrebari simple: Ce parere ar avea mama despre asta? Asta-i omul care vreau sa fiu? O fac doar pentru vizualizari?
Reglementari
- Daca faci reclama unui produs, sa nu folosesti niciodata produse concurente, nici tu nici rudele tale de gradul 1, 2 si 3.
- Daca faci reclama unui produs, sa fii obligat sa iti tatuezi logo-ul acestuia undeva pe corp, atat tu cat si urmasii tai (imediat dupa nastere).
- Brandurile sa nu mai accepte continut cu glume mai vechi de 5 ani sau furate.
Sunt flexibil doar la punctele 1 si 2. Multumesc!