Din seria dedicata tinerilor din departamentele de creatie, am aflat tot felul de perspective si atitudini, dar am intalnit una la care au subscris majoritatea: se pare ca in advertisingul romanesc lipsesc cel mai mult curajul si indrazneala, pe fondul unei zone de confort exploatata la maximum. Este si parerea lui Robert Bajenaru, PR & Social Media Executive la DigitalWand, care isi foloseste des skillurile de copy si art in activitatea lui.
A studiat Media si Comunicare, la Londra, si in anul doi, o intamplare simpatica i-a confirmat ca se afla in domeniul in care trebuie, mai precis, atunci cand Robert s-a oferit sa faca materiale promotionale pentru clubul la care lucra part-time, desi inca nu stia programe grafice. Au urmat trei internshipuri, in UK, Olanda si Spania, dupa care absolvirea si revenirea in tara.
”In UK, publicitatea se bazeaza foarte mult pe lucruri precum cultural diversity sau cultural inclusivity, care nu sunt tocmai de actualitate in tara noastra.”
Provocarea lui cea mai mare este sa isi exerseze adaptabilitatea TOV-ului, in functie de brandul cu care interactioneaza. La fel ca multi din generatia lui, a supralicitat invatarea cat mai multor lucruri din publicitate, intr-un timp cat mai scurt, doar ca sa isi de-a seama dupa vreo 6 luni, ca totul se aseaza in timp, si ca invata mult, citind printre randuri. Iata povestea lui.
Prima intalnire cu publicitatea
Prima intalnire cu publicitatea cred ca a fost in anul 2 de facultate, cand mi-am ales un modul optional de Induction into Graphic Design care mi-a placut enorm. Modul in care am ajuns sa folosesc asta totusi este un pic neconventional.
Lucram part-time intr-un club pentru a-mi putea plati chiria si cheltuielile pe timpul facultatii. Intr-o seara s-a intamplat sa aud o discutie intre manageri despre un artist care urmeaza sa vina sa puna muzica in saptamana urmatoare. Acestia pareau sa fie ingrijorati ca nu au destul timp la dispozitie sa faca materialele de publicitate (flyere, postere, vizualuri de Social Media).
Personal am luat-o ca pe o oportunitate si urmatoarea zi m-am dus la unul din manageri si l-am intrebat daca nu ar vrea sa ii fac eu aceste materiale (sa fim intelesi, la momentul respectiv, eu abia invatasem sa deschid Photoshop-ul si Illustrator-ul). Acesta a fost de acord (in mare parte pentru ca am spus ca nu ma astept la nici un fel de plata pentru asta) si mi-a spus sa ii trimit pe mail ce reusesc sa fac in urmatoarele 2 zile.
In aceste doua zile cred ca am epuizat toate tutorialele de tip „Photoshop pentru incepatori” existente pe Youtube si am reusit sa ii trimit ceva. Uitandu-ma in retrospectiova, nu era ceva extraordinar, adica elementele pe pagina nu prea erau aliniate, culorile nu prea se potriveau, dar per-total arata bine, era „eye pleasing” sa zicem asa.
Pe scurt, asta a fost prima mea intalnire cu publicitatea, si de asememena momentul in care mi-am dat seama ca asta vreau sa fac.
Intrarea in industrie
Procesul de intrare in industrie a avut si el ups and downs ca sa zic asa. In prima faza a cautarilor, am avut norocul de a fi chemat la un interviu pentru un post de Junior Project Manager de care am aflat prin ”word of mouth”. In orice caz, dupa 2 inteviuri pentru postul asta si multe sperante au avut loc ”unele schimbari interne” si s-au decis sa ia pe cineva din agentie pentru postul asta.
Dupa perioada de mare suparare, am reinceput procesul de aplicare pentru job-uri, de data asta pe LinkedIn, eJobs si alte platforme de genul. Dupa cateva zile am fost chemat la un interviu pentru un post de Social Media & PR Executive la agentia Digital Wand (marturisesc aici ca desi mie imi super placea partea asta de Social Media, PR-ul era ca un mare gray area pentru mine pe care eram extraordinar de curios sa o descopar).
Am mers la ce urma sa fie primul din doua interviuri unde am avut o discutie cu Managing Partner-ul agentiei Ximena Cilibiu. Partea care mi-a placut cel mai mult din discutia cu ea a fost ca nu ma simteam ca la un interviu clasic, ci mai mult ca la o discutie libera cu o persoana pe care doar ce o cunoscusem. Apoi am fost chemat la cel de-al doilea interviu, cu Sabina Weiscovici (cu care urma sa lucrez in mod direct). Discutia cu ea a mers cel putin la fel de natural ca si precedenta lucru care, din nou, m-a bucurat enorm.
Ca sa concluzionez mi se pare ca ce m-a ajutat cel mai mult pe mine personal a fost feeling-ul pe care l-am avut in momentul interviurilor pentru ca atunci cand te simti confortabil, esti automat si natural si increzatori in fortele proprii.
Studii
Am studiat Media si Comunicare la Coventry University in Marea Britanie. Baza teoretica mi s-a parut foarte folositoare, sau cel putin foarte folositoare pentru contextul socio-cultural de acolo, pentru ca nu pot spune ca foarte multe din cunostintele invatate in facultate se pot aplica in Romania. Acolo publicitatea se baza foarte mult pe lucruri precum cultural diversity sau cultural inclusivity, care nu sunt tocmai de actualitate in tara noastra.
Ce m-a ajutat de fapt cel mai mult sa acumulez skill-uri si cunostiinte au fost internship-urile pe care le-am facut pe timpul facultatii. Am facut in total trei internship-uri: primul pe Graphic Design pentru o firma din orasul unde locuiam in UK, al doilea in Amsterdam, pentru o companie de Realitate Virtuala si ultimul in Marbella, Spania pentru o companie de Marketing, fiecare dintre acestea avand durata de 6 luni.
Avantajul de a avea astfel de experiente este ca esti de multe ori pus in fata faptului implinit si trebuie sa rezolvi probleme reale din lumea publicitatii. Asa am invatat lucruri precum sa privesc orice task in primul rand prin prisma brandului, iar abia mai apoi prin propria mea prisma. De asemenea am reusit sa pun bazele versatililitatii de a vorbi din perspectiva mai multor branduri diferite (spun bazele pentru ca inca nu stapanesc acest skill pe deplin). Mi se pare ca acestea sunt doua dintre cele mai importante skill-uri pe care am reusit sa le invat inainte de a intra in domeniu.
Asteptari
Cand am inceput, asteptarile mele erau sa invat cat mai multe lucruri din cat mai multe subdomenii ale publicitatii, adica daca s-ar fi putut, as fi vrut sa invat tot de la BTL, ATL, Digital Marketing la PR, Media, s.a.m.d.. Mai mult decat atat, as fi vrut sa invat toate astea intr-o perioada foarte scurta de timp daca s-ar fi putut. Avem asteptarile astea pentru ca nu intelegeam pe deplin cate lucruri, si ce seturi diferite de skill-uri implica de fapt fiecare dintre aceste subdomenii.
Intre timp am invatat ca, la fel cum se spune in filme, all good things take time, asa ca am inceput sa iau toate lucrurile pas cu pas. Surpriza a venit dupa vreo 6 luni dupa ce m-am angajat cand, privind in retrospectiva, mi-am dat seama ca am pus deja bazele skill-urilor pe care imi doream atat de mult sa le invat cat mai repede.
Primul proiect
Primul proiect la care am lucrat a fost unul de PR. Impreuna cu ajutorul lui Mihai Preda (Psihotrop) am filmat un clip de promovare al Universitatii de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara (USAMV). Imaginati-va incantarea mea cand, abia iesit de pe bancile facultatii, filmam un videoclip super profesionist cu oameni profesionisti si cu un endorser/artist pe care il admiram foarte mult.
Primele greseli
Lipsa de atentie la detalii. Aceasta a fost prima gresala majora de care inca ma mai lovesc ocazional. Din asta am invatat ca pentru a ajunge la nivelul la care faci ceva perfect din prima incercare, trebuie sa treci printr-o perioada de tatonare in care sa te lovesti de fiecare lucru mic care pus laolalta cu celelalte lucruri mici, face un intreg perfect.
Stilul tau
Nu mi se pare ca am un stil anume. Sunt pur si simplu o persoana foarte practica, adica atunci cand am lucruri de facut, imi pun castile, ma detasez de lucrurile din jur.
Blocajul de idei
Pana de idei a fost o mare problema pentru mine, credeam ca am eu o problema ca nu imi vin ideile pe banda rulanta, mai ales dupa ce am stat cu ochii intr-un plan de comunicare timp de 3 ore. Dupa ce m-am consumat destul de mult in legatura cu asta, am realizat (dar mi-au spus si altii) ca o idee foarte buna este ca atunci cand intri intr-un astfel de blocaj este sa te distantezi putin, sa te ocupi de altceva si dupa un timp sa te intorci din nou si sa privesti lucrurile cu „fresh eyes”.
Mentori
Consider ca pe parcursul timpului cat am facut internshipuri, dar si acum de cand lucrez in agentie, am avut foarte mare noroc de persoane (mentori) care m-au ajutat si m-au indrumat. In momentul de fata, la Digital Wand, eu sunt singura persoana din agentie care se afla la inceput de drum, toti ceilalti colegi din jurul meu sunt seniori cu o foarte mare experienta in domeniul in care activeaza. De aceea, personal, consider ca de la fiecare in parte am foarte multe lucruri de invatat pentru ca fiecare este foarte bun la ceea ce face. Este foarte important ca atunci cand ai timpul necesar, sa fii atent la ce se intampla in jurul tau in agentie pentru ca poti invata foarte multe lucruri de la cei din jur.
Proiecte preferate
Sunt mai multe proiecte care mi-au placut, dar cred ca cel mai „mandru” sa zic asa, a fost un mic proiect de Direct Mailing la care am lucrat pentru brandul Nutline. In proiectul asta aveam practic un numar de endorseri catre care voiam sa trimitem niste pachete dragute pentru a promova un produs al brandului. Ce a fost de fapt de succes, a fost cat de bine am reusit, impreuna cu colega mea Sabina si cu brand managerul, sa contextualizam produsul. Long story short, toti endorserii care au primit produsele au fost super incantati si au si aratat asta pe canalele lor.
Creativitatea
Este un cuvant super folosit si cu un milion de definitii, tocmai de aia nici nu vreau sa ii mai dau si eu una, sa zicem doar creative is what creative does.
Generatia ta
Generatia mea este generatia pe repede inainte, adica eu asa o vad. Tocmai de-aia, cum am spus si mai sus, cand am intrat in publicitate as fi vrut sa invat tot ce se poate invata in 6 luni sau si mai repede daca s-ar fi putut.
Nu pot spune ca punctele mele de vedere difera foarte mult cu cele ale colegilor mei seniori din agentie, pentru simplul fapt ca nu poti face parte din industria asta daca nu intelegi toate generatiile. Adica sunt ferm convins ca si seniorii ii inteleg pe mileniali si pe cei din generatia Z, iar ce cred eu ca ma avantajaza este ca eu fac parte din aceste generatii si ca imi este mult mai natural sa le inteleg.
Top 3 reclame
Coca-Cola: Share a coke – asta mi s-a parut poate cea mai umana campanie pe care am vazut-o vreodata si care a dat startul unui intreg trend de campanii cu nume pe produse.
Last but not least: .Calif: https://degustam.ro/calif-trolleaza-fin-de-tot-dristor-kebap-cu-un-poster-urias-la-dristor/
Nivelul reclamelor din Romania
In Romania mi se pare ca ce lipseste cel mai mult este curajul si indrazneala. Sunt foarte putine branduri care fac campanii sau reclame indraznete, foarte multi sunt blocati in zona de comfort.